|
|
  |
Vilka samlar pelargoner härinne? |
|
|
|
22-03-2006, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397

|
Vore kul att se vilka som mer är bitna av pelargoniumbacillen, den envetna, härinne. Jag har ett tjugotal sorter och kring 40 st allt som allt just nu och fler blir det ju längre in på säsongen vi kommer. Favoriten just nu är en äggskalspellis, J.J Knight och några svartbladiga med knalligt röda samt äppelblomsrosa blommor. I år försöker jag hitta vackra vitblommiga, gärna brokbladiga varianter. NI andra? Vad har ni? Vilka är era favoritpellisar?
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
22-03-2006, 13:59
|

Medlem
Antal inlägg: 766
Medlem nr: 108

|
Har just nu 52 olika sorter, i varierat antal hur många totalt vet jag inte, men de finns överallt. Just nu längtar jag efter gula Pelargoner har beställt några sorter men inte fått dem ännu.
|
|
|
|
|
22-03-2006, 14:09
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Samlar både Pelargoner/ fuchsior Mina Pelargoner Gillar mest Dekorativ pelargoner, bladen är lika viktiga som blomman.  Vancouver Centennial och Distinction Köper av Rockdala varje vår, och sår ganska många. En del dör varje vinter i garaget, tyvärr.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
22-03-2006, 16:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
Jag älskar pelargoner! Spar alltid några över vintern, även om jag inte är någon storsamlare. Men jag börjar bli lite sugen på att starta en riktig samling! Måste bara övertala sambon om att få plats med dem i garaget över vintrarna, men han är lite trög när det gäller "grönsaker och ogräs" i garaget... CITAT Just nu längtar jag efter gula Pelargoner har beställt några sorter men inte fått dem ännu. Jag ska också satsa på gula i år! Har varit runt och jagat French Vanilla på plantskolarna men de säger att jag ska komma tillbaka när det känns som vår ute..
|
|
|
|
|
22-03-2006, 17:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Samlar och samlar, jag vet inte det, men varje höst när jag tar in pelargonerna brukar det vara runt 300 st och jag sparar bara en av varje Jag har inga änglar och inga engelska, jag gillar inte heller de med 3-färgade blad, men annars så brukar det mesta få plats här
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
22-03-2006, 17:26
|

Medlem

|
På Blomsterlandet ska dom sälja French vanilla, jag ska se om jag får tag i en, om du vill kan du få ta stickling av den (om jag får tag i den vill säga9 Tror svärmor har en Creamery, den är ju också gul.
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
22-03-2006, 18:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
Skulle inte säga att jag samlar ännu. Har ingen alls ännu då min enda dog ifrån förra året. Men jag är på god väg att samla ihop mig ett litet gäng.  Är tänkt att balkongen ska innehålla ett gäng.  Sen är frågan mest om det blir ett stort gäng eller ett litet gäng. Jag är verkligen helt ny så jag är rätt okunnig men jag är svag för såna här pellisar, har ingen anning om vad de kallas i helhet (om det finns något grupp namn så får ni gärna upplysa mig) http://www.pelargonsallskapet.com/bildgall...gmrstripey2.JPG
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
22-03-2006, 18:29
|

Medlem

|
Linda, det verkar som om det är äggskalspelargoner du gillar. Inget ont om Mr Stripey som bilden föreställde, men kolla på Mrs JJ Knight (ibland även kallad Butterfly Mrs JJ Knight) Ullet har rätt: den är helt suverän! Tyvärr har jag aldrig lyckats övervintra den, trots många års försök I ett reklamblad jag fick i början av veckan annonserade Blomsterlandet att de hade French Vanilla, Blomsterlandet i Luleå, så Leia du får säga åt dina plantskolor att i Norrbotten känns det som vår ute nu  Förlåt, jag måste rätta mig själv Mrs JJ Knight är en fågeläggspelargon, inte en äggskal Själv tycker jag att de borde hänföras till samma grupp, men skillnaden är att en fågeläggspelargon har bara prickar, en äggskal har prickar och ränder och duttar lite hur som helst.. är det nån som fattar vad jag menar?? Gå annars in på Sv Pelargonsällskapets hemsida, bildgalleriet, där kan du välja att titta på bilder av både äggskal och fågelägg. Jag tycker att fågeläggen är vackrare....
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
22-03-2006, 18:56
|

Medlem

|
Eftersom jag är lite knäpp så förstår jag helt klart vad du menar. *ler brett* Visste inte ens att det var skillnad mellan dom olika äggskalarna, se där vad man lär sig. Jag lyckades få _ett_ enda skott av JJ Knight, hon är lite kinkig den damen men ooooh så vacker. *tycker om*
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
22-03-2006, 18:57
|

Medlem

|
CITAT (Floppy @ 22-03-2006, 16:36) Jag vet inte om jag kan kalla mig samlare än  ...men jag har sått min allra första pelargon och det vart 4 st...sorten heter 'Avanti Salomon' F1... efter att de hade kommit upp så ville jag ha mer... ...så jag har beställt en del men inte fått de än...det var över en månad sen som jag beställde och jag har försökt att få tag i de som jag beställt ifrån....men inte fått tag i dem än...får prova snart igen.... Nu letar jag efter en sort som heter 'Swedish Angel' ... men har inte hittat den än.... den är såååå fin  Nu letar jag efter en sort som heter 'Swedish Angel' ... men har inte hittat den än.... den är såååå fin  Den fann jag förra året men den ville inte överleva vintern tyvärr... *ledsen*
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
22-03-2006, 19:19
|

Medlem
Antal inlägg: 666
Medlem nr: 6 778

|
Jag samlar även om jag försökt dra ner ... håller mig till , i stor utsträckning ,till fyllda stjärnor. Det har blivit mååånga.... Mina PelargonerLinda
|
|
|
|
|
22-03-2006, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
Margith: åå tack, då är jag ett steg närmare. Det verkar som att det är äggskals. fågelägg (haha kommer osökt att tänka på fågelfrön men det är en helt annan sak  ) och vildpellisar gillar jag med.  Du hade rätt ang Mrs JJ Knight Butterfly.  *vill ha-tarmen vaknade* Har titta lite där men det var/är rätt förrvirrande med alla grupper men nu när jag har en grupp att börja med så blir allt enklare. Så tack så mycket!
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
22-03-2006, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Kom hit och befria mina Ullet .. jag är ofrivillig samlare och har dröser ,,,   Namnen fastnar inte ..blue berry ripple -eller är det en ettåring ..? Doftpelargoner , vitbrokiga blad, rosdoft muskot lavendel ? Engelska svarta ?, gul? klättrande ? häng o släng ? Ria ..eller var det en tant på tv ?rosebud vit....Susan nånting,mint med gulgröna blad,candy danser ?..du ser noll koll
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
22-03-2006, 20:13
|

Medlem

|
Kerstin..!!.. 1-åriga pelargoner finns inte!.. Om du nu inte väljer att göra dem 1-åriga, och det är iofs helt OK  Det finns jättefina pelargoner, du vet såna där, 4-5 st för en 100-lapp. Vill nån använda de som 1-åriga blommor ser jag absolut inget fel i det, men snälla du, har du en Ria hemma hos dig: var rädd om den! Klättrande..??  De flesta av oss använder dem som hängande.. Men här vill jag passa på att berätta att jag sett hängpelargoner använda som, en i sanningens namn, ganska vildvuxen häck, det var ju iofs i Australien, men dock, jag kommer aldrig att glömma den häcken!! Vad doftisarna doftar, det är nog ett fall för ett vinprovar-gäng, eller såna där som blandar ihop nya parfymer: ska vi ta en veckoslutskurs?  Nu måste jag ju redigera mig själv igen  Visst 17 finns det ju 1-åriga pelargoner, men bara bland de vilda!
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
22-03-2006, 20:58
|

Medlem

|
Du Kerstin! Om du menar allvar, så kommer jag, är du vaken än?  Jag tar annars gärna skott om du vill bli av med dom. Eller om du vill bli av med hela blommorna så tar jag det så gärna, så gärna. *ler*
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
22-03-2006, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Står en massa konstiga färdigrotade sticklingar här sen i höstas som jag kan tänka mej att bli av med ...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
23-03-2006, 06:25
|

Medlem

|
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
23-03-2006, 06:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (Ullet @ 22-03-2006, 17:26) På Blomsterlandet ska dom sälja French vanilla, jag ska se om jag får tag i en, om du vill kan du få ta stickling av den (om jag får tag i den vill säga9 Tror svärmor har en Creamery, den är ju också gul. Jag skulle bli hemst tacksam om jag fick en stickling! Men jag har en ett sälle kvar att titta på och det är faktiskt Blomsterlandet som nyligen har öppnat här i Uppsala. Hittar jag ingen där så hör jag av mig! Tack för erbjudandet!
|
|
|
|
|
23-03-2006, 09:13
|

Medlem

|
Ajaj Kapten! Ska bli.  Hör av dej om du inte hittar, jag ska in i dag o se om den finns kvar här. *ler*
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|