|
Vore kul att se vilka som mer är bitna av pelargoniumbacillen, den envetna, härinne. Jag har ett tjugotal sorter och kring 40 st allt som allt just nu och fler blir det ju längre in på säsongen vi kommer. Favoriten just nu är en äggskalspellis, J.J Knight och några svartbladiga med knalligt röda samt äppelblomsrosa blommor. I år försöker jag hitta vackra vitblommiga, gärna brokbladiga varianter. NI andra? Vad har ni? Vilka är era favoritpellisar?
Almdalen
22-03-2006, 13:59
Har just nu 52 olika sorter, i varierat antal hur många totalt vet jag inte, men de finns överallt. Just nu längtar jag efter gula Pelargoner har beställt några sorter men inte fått dem ännu.
Samlar både Pelargoner/ fuchsior Mina Pelargoner Gillar mest Dekorativ pelargoner, bladen är lika viktiga som blomman.  Vancouver Centennial och Distinction Köper av Rockdala varje vår, och sår ganska många. En del dör varje vinter i garaget, tyvärr.
Jag älskar pelargoner! Spar alltid några över vintern, även om jag inte är någon storsamlare. Men jag börjar bli lite sugen på att starta en riktig samling! Måste bara övertala sambon om att få plats med dem i garaget över vintrarna, men han är lite trög när det gäller "grönsaker och ogräs" i garaget... CITAT Just nu längtar jag efter gula Pelargoner har beställt några sorter men inte fått dem ännu. Jag ska också satsa på gula i år! Har varit runt och jagat French Vanilla på plantskolarna men de säger att jag ska komma tillbaka när det känns som vår ute..
Jag vet inte om jag kan kalla mig samlare än  ...men jag har sått min allra första pelargon och det vart 4 st...sorten heter 'Avanti Salomon' F1... efter att de hade kommit upp så ville jag ha mer... ...så jag har beställt en del men inte fått de än...det var över en månad sen som jag beställde och jag har försökt att få tag i de som jag beställt ifrån....men inte fått tag i dem än...får prova snart igen.... Nu letar jag efter en sort som heter 'Swedish Angel' ... men har inte hittat den än.... den är såååå fin
Margith
22-03-2006, 17:05
Samlar och samlar, jag vet inte det, men varje höst när jag tar in pelargonerna brukar det vara runt 300 st och jag sparar bara en av varje Jag har inga änglar och inga engelska, jag gillar inte heller de med 3-färgade blad, men annars så brukar det mesta få plats här
På Blomsterlandet ska dom sälja French vanilla, jag ska se om jag får tag i en, om du vill kan du få ta stickling av den (om jag får tag i den vill säga9 Tror svärmor har en Creamery, den är ju också gul.
Linda_A
22-03-2006, 18:19
Skulle inte säga att jag samlar ännu. Har ingen alls ännu då min enda dog ifrån förra året. Men jag är på god väg att samla ihop mig ett litet gäng.  Är tänkt att balkongen ska innehålla ett gäng.  Sen är frågan mest om det blir ett stort gäng eller ett litet gäng. Jag är verkligen helt ny så jag är rätt okunnig men jag är svag för såna här pellisar, har ingen anning om vad de kallas i helhet (om det finns något grupp namn så får ni gärna upplysa mig) http://www.pelargonsallskapet.com/bildgall...gmrstripey2.JPG
Margith
22-03-2006, 18:29
Linda, det verkar som om det är äggskalspelargoner du gillar. Inget ont om Mr Stripey som bilden föreställde, men kolla på Mrs JJ Knight (ibland även kallad Butterfly Mrs JJ Knight) Ullet har rätt: den är helt suverän! Tyvärr har jag aldrig lyckats övervintra den, trots många års försök I ett reklamblad jag fick i början av veckan annonserade Blomsterlandet att de hade French Vanilla, Blomsterlandet i Luleå, så Leia du får säga åt dina plantskolor att i Norrbotten känns det som vår ute nu  Förlåt, jag måste rätta mig själv Mrs JJ Knight är en fågeläggspelargon, inte en äggskal Själv tycker jag att de borde hänföras till samma grupp, men skillnaden är att en fågeläggspelargon har bara prickar, en äggskal har prickar och ränder och duttar lite hur som helst.. är det nån som fattar vad jag menar?? Gå annars in på Sv Pelargonsällskapets hemsida, bildgalleriet, där kan du välja att titta på bilder av både äggskal och fågelägg. Jag tycker att fågeläggen är vackrare....
Eftersom jag är lite knäpp så förstår jag helt klart vad du menar. *ler brett* Visste inte ens att det var skillnad mellan dom olika äggskalarna, se där vad man lär sig. Jag lyckades få _ett_ enda skott av JJ Knight, hon är lite kinkig den damen men ooooh så vacker. *tycker om*
CITAT (Floppy @ 22-03-2006, 16:36) Jag vet inte om jag kan kalla mig samlare än  ...men jag har sått min allra första pelargon och det vart 4 st...sorten heter 'Avanti Salomon' F1... efter att de hade kommit upp så ville jag ha mer... ...så jag har beställt en del men inte fått de än...det var över en månad sen som jag beställde och jag har försökt att få tag i de som jag beställt ifrån....men inte fått tag i dem än...får prova snart igen.... Nu letar jag efter en sort som heter 'Swedish Angel' ... men har inte hittat den än.... den är såååå fin  Nu letar jag efter en sort som heter 'Swedish Angel' ... men har inte hittat den än.... den är såååå fin  Den fann jag förra året men den ville inte överleva vintern tyvärr... *ledsen*
LindaLunda
22-03-2006, 19:19
Jag samlar även om jag försökt dra ner ... håller mig till , i stor utsträckning ,till fyllda stjärnor. Det har blivit mååånga.... Mina PelargonerLinda
Linda_A
22-03-2006, 19:26
Margith: åå tack, då är jag ett steg närmare. Det verkar som att det är äggskals. fågelägg (haha kommer osökt att tänka på fågelfrön men det är en helt annan sak  ) och vildpellisar gillar jag med.  Du hade rätt ang Mrs JJ Knight Butterfly.  *vill ha-tarmen vaknade* Har titta lite där men det var/är rätt förrvirrande med alla grupper men nu när jag har en grupp att börja med så blir allt enklare. Så tack så mycket!
kerstin z5-6
22-03-2006, 19:43
Kom hit och befria mina Ullet .. jag är ofrivillig samlare och har dröser ,,,   Namnen fastnar inte ..blue berry ripple -eller är det en ettåring ..? Doftpelargoner , vitbrokiga blad, rosdoft muskot lavendel ? Engelska svarta ?, gul? klättrande ? häng o släng ? Ria ..eller var det en tant på tv ?rosebud vit....Susan nånting,mint med gulgröna blad,candy danser ?..du ser noll koll
Margith
22-03-2006, 20:13
Kerstin..!!.. 1-åriga pelargoner finns inte!.. Om du nu inte väljer att göra dem 1-åriga, och det är iofs helt OK  Det finns jättefina pelargoner, du vet såna där, 4-5 st för en 100-lapp. Vill nån använda de som 1-åriga blommor ser jag absolut inget fel i det, men snälla du, har du en Ria hemma hos dig: var rädd om den! Klättrande..??  De flesta av oss använder dem som hängande.. Men här vill jag passa på att berätta att jag sett hängpelargoner använda som, en i sanningens namn, ganska vildvuxen häck, det var ju iofs i Australien, men dock, jag kommer aldrig att glömma den häcken!! Vad doftisarna doftar, det är nog ett fall för ett vinprovar-gäng, eller såna där som blandar ihop nya parfymer: ska vi ta en veckoslutskurs?  Nu måste jag ju redigera mig själv igen  Visst 17 finns det ju 1-åriga pelargoner, men bara bland de vilda!
Du Kerstin! Om du menar allvar, så kommer jag, är du vaken än?  Jag tar annars gärna skott om du vill bli av med dom. Eller om du vill bli av med hela blommorna så tar jag det så gärna, så gärna. *ler*
kerstin z5-6
22-03-2006, 22:10
Står en massa konstiga färdigrotade sticklingar här sen i höstas som jag kan tänka mej att bli av med ...
CITAT (Ullet @ 22-03-2006, 17:26) På Blomsterlandet ska dom sälja French vanilla, jag ska se om jag får tag i en, om du vill kan du få ta stickling av den (om jag får tag i den vill säga9 Tror svärmor har en Creamery, den är ju också gul. Jag skulle bli hemst tacksam om jag fick en stickling! Men jag har en ett sälle kvar att titta på och det är faktiskt Blomsterlandet som nyligen har öppnat här i Uppsala. Hittar jag ingen där så hör jag av mig! Tack för erbjudandet!
Ajaj Kapten! Ska bli.  Hör av dej om du inte hittar, jag ska in i dag o se om den finns kvar här. *ler*
Ewa smålänska höglandet
23-03-2006, 11:52
Jag har också börjat samla på mig pelargoner  , men min Creamery och Bootham Surprise har dött i vinter Tur att min P. Gibbosum fortfarande är vid liv
CITAT (Ullet @ 22-03-2006, 18:57) CITAT (Floppy @ 22-03-2006, 16:36) Nu letar jag efter en sort som heter 'Swedish Angel' ... men har inte hittat den än.... den är såååå fin :wub:
Den fann jag förra året men den ville inte överleva vintern tyvärr... *ledsen* Ja det var synd ... ... någon annan som vet vart jag kan finna frön till den kanske?....
Swedish Angel, änglapelargon, har jag aldrig sett som frö, finns nog inte. Den gruppen kom i början av - 30 talet från England. Men Rockdala säljer den, 40 kr för ett rotat skott. www.rockdala.com Man kan i år beställa via deras hemsida.
Har också smittats av pelargonbacillen och har just nu drygt 50 sorter (inget alls i samlarkretsar...) Det är stjärnor och rosenknoppar och en mängd brokbladiga och doftisar och vildar. Gula och rosa och vita och spräckliga..... Har inte fastnat för engelsmän och änglar (än).
gunnelö
23-03-2006, 21:54
CITAT (Leia @ 22-03-2006, 16:23) ] Jag ska också satsa på gula i år! Har varit runt och jagat French Vanilla på plantskolarna men de säger att jag ska komma tillbaka när det känns som vår ute..  Ska ni till Nordiska trädgårdar säljer de French Vanilla hos Rockdala (75 kr). Gunnel Ö
CITAT (gunnelö @ 23-03-2006, 21:54) CITAT (Leia @ 22-03-2006, 16:23) ] Jag ska också satsa på gula i år! Har varit runt och jagat French Vanilla på plantskolarna men de säger att jag ska komma tillbaka när det känns som vår ute..  Ska ni till Nordiska trädgårdar säljer de French Vanilla hos Rockdala (75 kr). Gunnel Ö Blomsterlandet annonserar den för 49:-, jag tar mig nog en tur dit och köper den där i stället...
Nja, samlar vet jag inte om jag kallar det men jag tycker om pelargoner... Har för mycket egentligen så för första gången hoppas  jag att några inte klarat vintern. Är svag för häng, doft, unik, stjärn och vildpelargoner. pelargonalbum
Linda_A
24-03-2006, 06:34
CITAT (estet @ 23-03-2006, 22:23) Nja, samlar vet jag inte om jag kallar det men jag tycker om pelargoner... Har för mycket egentligen så för första gången hoppas  jag att några inte klarat vintern. Är svag för häng, doft, unik, stjärn och vildpelargoner. pelargonalbum vilka läckra pelargoner du har! Denna var helt underbar, http://www.odla.nu/album/data/adnil/804_p26259.jpg .
CITAT (Ullet @ 23-03-2006, 19:21) Kul att vi är en del som insjuknat även här. ;) ;) ;) ;) Idag blev jag en French vanilla rikare, maken skrattade gott när jag andades ut tydligt när jag fått den i kundvagnen. :D :D :lol: Ja, litet roar barnen.  Glad för din skull! Men här går det inte lika bra... Min chef hade vänligheten att titta efter French Vanilla på Blomsterlandet åt mig. Men han såg inte till den... Måste nog åka dit och titta själv iallafall, för jag vet ju att han har lite dålig "koll" på jobbet.(han är allmänt mobbad för det av oss anställda  , tonen är rå men hjärtlig, ni vet  ) Sedan försökte han med blomstergrossisten som vi beställer tulpaner av. (jag jobbar på en liten Ica affär) Där var de som frågetecken och skickade ett flak med tegelröda zonalisar istället... Ett ljus i mörkret är iallafall att jag såg i senaste Allt om trädgård att Pelargonsällskapet ska vara på min närmaste Plantskola den 22 april, det finns även en mail adress till den som är ansvarig, så jag ska nog maila henne och höra om de kommer att ha French vanilla med sig då!
CITAT (Linda_A @ 24-03-2006, 06:34) vilka läckra pelargoner du har! Denna var helt underbar, http://www.odla.nu/album/data/adnil/804_p26259.jpg .  :wub: Ja, visst är den läcker!
Ja, det är verkligen underbara blommor. Jag har suttit och tittat på alla och suget efter både den ena och den andra sorten blev inte mindre av det.  Kul att se vilka som ni har......
CITAT (Ullet @ 25-03-2006, 07:33) Jag har suttit och tittat på alla och suget efter både den ena och den andra sorten blev inte mindre av det.  Samma här!
lisselbo
25-03-2006, 09:37
Köpte på mig massor förra året, dom flesta har tyvärr dött under vintern. Bl a en Rococo och en tulpanpelargon, snyft. Vad som verkar ha överlevt så är det Artic Star, en av mina favoriter. Doktor Westerlund har jag fått flytta från fönstret nu, den får inte plats där längre, och jag näns inte klippa ner den.
CITAT (lisselbo @ 25-03-2006, 09:37) Vad som verkar ha överlevt så är det Artic Star, en av mina favoriter. Där har du en riktig överlevare, ständigt grön trots vintervila! Den är fin speciellt för att den kan hinna bli ganska stor under sommaren.
Almdalen
25-03-2006, 19:12
Utökade i dag min samling med 15 Pelargoner, Elva inköpta på Gunnebo i Skivarp där det var Pelargonfest i dag. Resterande hämtade jag hos ressällskapet. Bra dag med andra ord och inte speciellt dyr. /Ingegerd
Jag hamtrade några sorter hos Rångedala på mässan. Det blev mest hängsorter, för dom lyckas jag inte övervintra.
Margith
25-03-2006, 19:31
Artic Star... överlevare??? Absolut inte hos mig  Jag vet inte längre hur många stackare jag lyckats dräpa... Men jag utökade också min samling idag (det behövdes ju verkligen  ) med en blommande French Vanilla Ni som är sugen på den: tro inte att den är gul, om du med gul menar smörblommor - maskrosor osv... Den är vanilj-färgad Vet du vilken färg en Creamery har, så vet du vilken färg French Vanilla har Och ja, jag försökte att fota den, men min kamera bestämde sig för att den var vit  och det är den iaf inte
Eva i Skåne
25-03-2006, 19:36
CITAT (Almdalen @ 25-03-2006, 19:12) Utökade i dag min samling med 15 Pelargoner, Elva inköpta på Gunnebo i Skivarp där det var Pelargonfest i dag. Resterande hämtade jag hos ressällskapet. Bra dag med andra ord och inte speciellt dyr. /Ingegerd Ha ha Jag utökade min samling med 24st. 8 från Gunnebo och 16 från Ingegerd
CITAT (Margith @ 25-03-2006, 19:31) med en blommande French Vanilla :) Ni som är sugen på den: tro inte att den är gul, om du med gul menar smörblommor - maskrosor osv... Den är vanilj-färgad Vet du vilken färg en Creamery har, så vet du vilken färg French Vanilla har  Jag hade hoppats att den hade samma ljusgul som mitt hus:  Men det har den alltså inte?
Margith
25-03-2006, 23:00
Ja Leia, på min bildskärm har ditt hus exakt samma färg som French Vanilla Men vet då om att på min bildskärm ser det ut som om du har EN vinröd stolpe på din bro och vinröda vindskivor på ena kortsidan, övriga detaljer är svarta Så lita aldrig på färgerna på ett foto Vanilj-vit eller kräm-vit är det bästa jag kan komma på för att förklara färgen
CITAT (Margith @ 25-03-2006, 23:00) Ja Leia, på min bildskärm har ditt hus exakt samma färg som French Vanilla :) Men vet då om att på min bildskärm ser det ut som om du har EN vinröd stolpe på din bro och vinröda vindskivor på ena kortsidan, övriga detaljer är svarta :wacko: Så lita aldrig på färgerna på ett foto :) :wub: Vanilj-vit eller kräm-vit är det bästa jag kan komma på för att förklara färgen  Ok, då är den nog lite mer vit än vad jag hoppats på. Men jag ska ha en ändå, om jag bara lyckas få tag i en. Har läst på pelargonsällskapets sida att Guernsey Flair är ännu en vaniljgul sort som ska komma. Och den ska ha något mera gult i sig än French Vanilla. Men jag hittar tyvärr ingen bild på den. Jag mailade kvinnan som var ansvarig för pelargonssällkapets medverkan på "min" handelsträdgård den 22 april. Hon trodde inte att de skulle ha French Vanilla med sig då... Så Ullet står erbjudandet kvar om jag inte fått tag i någon om en månad?
CITAT (Ullet @ 26-03-2006, 13:23) Det som är bra här är ju att man inte behöver komma ihåg vad man sagt eller lovat, man kan ju gå tillbaka och kolla!
Hehe, annars hade jag tänkt anställa en personlig assistent för sånt, platsannons likt följande:
Person med gott minne, bra omdöme sökes till förvirrad 37-årig kvinna med behov av stöd och omsorg. Hon kan stundtals uppfattas som charmigt omdömeslös samt förvirrad, vilket gör att dej som vi söker måste kunna styra henne från att göra beslut som i slutänden kan skada henne eller hennes familj. Du bör kunna hålla i huvudet löften, saldo på kontot, latinska blomnamn samt recept och var resten av familjen lagt sina kläder när dom sist hade dom. Kvinnan samlar på pelargonior vilket gör att om du är allergisk mot dessa bör du inte söka arbetet. Kan du laga god o näringsriktig mat är det ett plus, om du står ut med fyra minst sagt lika förvirrade individer till i familjen kan du se arbetet som en direkt utmaning. Känns detta lockande så skriv med arbetsintyg till:
Kodnamn: Fyra puckon och en halvt korkad ;-D
CITAT (Ullet @ 26-03-2006, 13:35) Hehe, annars hade jag tänkt anställa en personlig assistent för sånt, platsannons likt följande:
Person med gott minne, bra omdöme sökes till förvirrad 37-årig kvinna med behov av stöd och omsorg. Hon kan stundtals uppfattas som charmigt omdömeslös samt förvirrad, vilket gör att dej som vi söker måste kunna styra henne från att göra beslut som i slutänden kan skada henne eller hennes familj. Du bör kunna hålla i huvudet löften, saldo på kontot, latinska blomnamn samt recept och var resten av familjen lagt sina kläder när dom sist hade dom. Kvinnan samlar på pelargonior vilket gör att om du är allergisk mot dessa bör du inte söka arbetet. Kan du laga god o näringsriktig mat är det ett plus, om du står ut med fyra minst sagt lika förvirrade individer till i familjen kan du se arbetet som en direkt utmaning. Känns detta lockande så skriv med arbetsintyg till:
Kodnamn: Fyra puckon och en halvt korkad ;-D
Margith
26-03-2006, 14:54
 Ullet, får du många sökande och en av dem dessutom har körkort, kan du väl skicka den personen till mig? Och ja, Leia, jag tror också att Frensh Vanilla blir kanonfin till ditt hus. Det verkar vara en pelargon som växer stort och brett, så några såna tillsammans med några mörkt röda hängpelargoner, tror jag blir urläckert!
Sommartorparn
26-03-2006, 16:54
Är ovanliga pelagoner ömtåligare än dom vanliga? (köpte några sticklingar på mässan utan aning om dom kräver speciell skötsel)
Går det att ha hängpelargoner i balkonklådan eller är jordutrymmet för litet. (köpte av misstag en massa hängpelargoner)
Kan man ha hängpelargoner inomhus eller är det utomhusblomster?
Finns det några pelargoner som inte tål o stå ute/inne?
Margith
26-03-2006, 17:44
Vad menar du med en ovanlig pelargon? Är det bara så att de du köpt har ett namn? I så fall är svaret att om de kräver speciell skötsel beror det på vilken sorts pelargon det är  Har du köpt engelska, eller änglar, eller "vanliga" zonaler, eller kanske doftisar..? Om du inte har en aning om vad jag pratar om: kan du berätta vad de heter, så kanske vi kan hjälpa dig Hängpelargoner i en balkonglåda går alldeles utmärkt, det är dessutom himla snyggt Hängpelargoner inomhus? Jag har aldrig provat, annat än över vintern, och det går alldeles utmärkt har jag just upptäckt! Din sista fråga är svår, hur jag än tänker efter så blir mitt svar att alla pelargoner går utmärkt att ha inomhus, men de blir glada om de får komma ut en sväng på sommaren. Men i det svaret finns reservation för änglar, engelska och vissa vildar.... Utomhus på sommaren trivs alla, men blommorna blir rätt slemmiga om de står under bar himmel och det regnar som det brukar göra på sommaren
Tycker en del miniatyr/ dvärg pelargoner varit svåra, oftast har man fått nöja sig med en sommar, Trudie och Playmate har jag köpt flera ggr. Även dekorativpelargoner med mycket vitt i bladen kan vara svåra att klara mer än en sommar. Enklast är dom superpel. man sår själv, stora, kraftiga men inte alls så spännande som dom lite mer ovanliga förstås. I år har jag beställt engelska pel. av Rockdala för lite ombyte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|