Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Potatistråden 2006, Potatis, potatis, potatis...
          Pirum
          Inlägg 01-04-2006, 00:39
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Japp, då är det dags att planera årets potatissäsong på allvar smile.gif

Jag tänkte att det kan ju inte skada att försöka kolla på det utbud som finns i Sverige, av sättpotatisar, för att se om det finns några roliga sorter att prova på.
          Matpotatis som man köper ska man ju helst inte använda som sättpotatis, SPECIELLT INTE sådan som är importerad från europeiska fastlandet eller nordafrika!

Utbudet i butikerna verkar domineras av Stubbetorps sättpotatisar. Inget fel med det. Men det blir ju lite tröttsamt att år efter år titta på nästan samma sortiment. Visst, några nyheter är det varje år.

Hur som helst. Jag var på Blomsterlandet (Uddevalla, råkade ha vägarna förbi). Inget superstort sortiment, åtminstone inte än, men potatisarna såg bra ut. Från Stubbetorp.

Sortimentet de erbjöd bestod av "det gamla vanliga", dvs, Swift, Minerva, Rocket, Amandine, Mandel, hm, ja, jag lade inte alla på minnet. Inget fel på dem som sagt, men de intresserar mig inte i år.

Men, jag fastnade för Stubbetorps "Gourmetlåda". Aningen för dyr, 119kr, men, drar man upp ett par extra fåror i åkern så tjänar man ju in pengarna i slutändan.

I lådan ingår sorterna Marine, Josephine, Cherie och Amandine. Amandine vet jag är bra, av de övriga tre har jag högst förväntningar på Marine, en tidig sort som påstås tåla köld relativt bra. Såsom västkustbo låter namnet rätt bra också, det andas hav. Och sorten är väl egentligen från Normandie tror jag. Kanske. Hm. Strunt samma, såhär ser de ut :

Marine:

Beskrivning : Tidig, formen smått oval, regelbunden, grunda ögon, gult skal och kött. Plantan blir medelhög och breder inte ut sig alltför mycket. Sägs blomma mycket med blå blommor. Sorten registrerades 1994, så det är fortfarande ett småbarn i potatisvärlden.

Joséphine:

Beskrivning : Medeltidig, formen avlång, grunda ögon, gult skal, ljusgult fast kött. Plantan kan bli hög medmörka blad. Vita blommor, ibland i stor omfattning. Registrerad 2000, så den är fortfarande på betatestning kan man säga. Av sparristyp.

Cherie:

Beskrivning : Tidig, formen avlång, jämnt rött skal, grunda ögon, ljusgult fast kött. Hög planta med många och klart gröna stora blad. Rödvioletta blomor i medelstort antal. Registrerad 1997, verkar ha haft stor framgång som salladspotatis.

Amandine:

Beskrivning : Tidig, formen avlång, väldigt grunda ögon, gult skal, fast gult kött. Medelhög, ibland låg planta. Rödvioletta blommor, de flesta plantor får medelmånga blommor. Har inte själv räknat smile.gif Tål skorv bra, verkar inte vara överkänslig mot andra sjukdomar heller. Går bra i både lerig och sandig jord. Verkar funka i samma jordar som potatisen Sava, om det säger något. God! Av mandeltyp, Amandine betyder tydligen den lilla mandeln eller nåt sånt.

Informationen ovan är det jag fått fram genom att googla nån fransk potatissida, Stubbetorp ger tyvärr rätt så lite information på sin hemsida. Amandine har jag egna erfarenheter av, så den beskrivningen är kanske mer att lita:) (Jag skriver inget om smaken på dem jag inte själv provat)

Utöver ovanstående sorter så ligger följande sorter på groning, jag orkar inte ta fram bilder nu, kompletterar kanske inlägget om nån dag, det går att söka i forumet och hitta en del som jag svamlade förra året :

Early Rose ("Rosar") (mycket god, tidig, groddarna kommer fint, i mängder. Amerikansk 1800-talssort)
          Swift (tidig, som höres på namnet, inte min favorit men helt ok)
          King Edward (god, mjölig, potatisarnas potatis nästan, sjukdomskänslig men brukar gå ok hos oss. Tidigt 1900-tal, brittisk)
          Blå Kongo (blå i både skal och kött, påminner om King Edward i övrigt. 1800-tal, okänt ursprung)
          Mandelpotatis (gula varianten, sena 1800-talet -den blå varianten är äldre)
          Sava (dansk, medelsen, tål skorv, funkar bra hos oss vad gäller sjukdomar)
          Beate (norsk, god, tål lagring ok, rödaktigt skal, den potatisen vi har flest av och skördar sist, vi äter den hela vintern)
          Alla ovanstående kan rekommenderas, men Blå Kongo bör nog odlas mer som "kuriosa", den gav ojämn skörd. Bra i en del plantor, mindre under andra.

Hm, har säkert glömt några. Det kommer fler smile.gif Och, jag som skulle skära ner på antalet potätsorter i år...ajajaj...ja, ni vet ju hur det blir när man börjar odla smile.gif

Men, nu till orsaken att jag skrev inlägget : Vilka potatisar ska ni sätta? Och var har ni hittat dem? Var hittar man potatis från andra leverantörer än Stubbetorp? Weibulls, säljer inte de sånt? Vem är återförsäljare åt dem? Exempelvis.

Folk som har vägarna förbi till Danmark, Norge eller kanske Storbritannien passar GIVETVIS på att plocka med sig några sorters sättpotatis hem wink.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          mayababy
          Inlägg 01-04-2006, 13:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 5 942

Jag är en fullständig nybörjare på potatis, förra året råkade jag få ett gäng sättpotatis av "maria" + mandel, fastän jag inte ens hade tänkt odla nån potatis! Båda gav jättemycket potatis så det gav absolut mersmak! I år ska jag prova "cherie" (- löjligt förtjust i röda potatisar) + mandelpotatis!

--------------------
          Gud sover i stenen,
          andas i växten,
          drömmer i djuret och
          vaknar i människan

Indiskt ordspråk

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-04-2006, 13:58
          Länk hit: #3

Gäster

jag odlar mina i krukor i stora krukor . istälet för att plantera i marken . wub.gif wub.gif

Citera
          grycken
          Inlägg 01-04-2006, 17:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Någon som vet var man får tag i sättpotatis till potatissorten Akira?

Citera
          Pirum
          Inlägg 01-04-2006, 18:02
          Länk hit: #5

Validating

Berntssons potatislager har den, åtminstone som jag tolkar deras hemsida.
          Jag vet dock inte om de säljer i mindre kvantiteter än 25kg. Kanske kan du höra med dem och se om några återförsäljare/plantskolor/bondeaffärer (vad man nu ska kalla dem) säljer i mindre volym.

Köper du 25 ton så blir det fri frakt tydligen...smile.gif

http://www.potatisinfo.com/

Akira verkar vara en fin potatis, ser jag den i en affär så ska jag köpa ett smakprov smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          grycken
          Inlägg 01-04-2006, 18:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Berntssons har slut på Akira. Det verkade inte omöjligt att få en mindre mängd, t.ex. ett kilo, jag skulle återkomma nästa år.

Citera
          Lene
          Inlägg 01-04-2006, 18:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 3 775

Hej! Du skriver:
          Matpotatis som man köper ska man ju helst inte använda som sättpotatis, SPECIELLT INTE sådan som är importerad från europeiska fastlandet eller nordafrika!

Jag som är novis undrar varför samt att jag inte gör några stora missar i sommar menar jag.
          Tacksam för svar.
          Hälsn. Lene

Citera
          Pirum
          Inlägg 01-04-2006, 18:19
          Länk hit: #8

Validating

Helt enkelt för att man riskerar att dra på sig sjukdomar som kan "förorena" ens (och grannarnas) jord för flera år framöver. Potatisen är tyvärr känslig mot många sjukdomar sad.gif

Sätter man i växthus, i hink, etc, så är det väl inte hela världen om man använder matpotatis istället för certifierad sättpotatis, men det bör nog då vara svensk matpotatis så man inte drar hit några utrikiska sjukdomar av misstag.

Tillägg : själv "syndar" jag genom att använda fjolårets skörd som sättpotatisar i år, det ska man "egentligen" inte heller göra. Men det är för krångligt och dyrt att uppdatera hela sättpotatisarsenalen varje år. Vi har nästan aldrig fått så bra skörd som förra året så det har funkat än så länge iaf. *knackar i bordet*

--------------------
          zon2.5

Citera
          Lene
          Inlägg 01-04-2006, 18:33
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 3 775

Tack för ditt snabba svar! /Lene

Citera
          rosita
          Inlägg 01-04-2006, 21:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (Pirum @ 01-04-2006, 18:19)
          Sätter man i växthus, i hink, etc, så är det väl inte hela världen om man använder matpotatis istället för certifierad sättpotatis, men det bör nog då vara svensk matpotatis så man inte drar hit några utrikiska sjukdomar av misstag.

Alltså, bönderna tar ju av fjolårets skörd och sätter nya och det går ju bra!!? wub.gif
          Själv brukar jag köpa sättpotatis till den tidiga potatisen och till de senare brukar jag använda matpotatis. Men i år hade jag tänkt ta undan potatis av skörden att sätta nästa år. Liksom bönderna! rolleyes.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Pirum
          Inlägg 01-04-2006, 23:00
          Länk hit: #11

Validating

Ja, oftast går det ju bra smile.gif En norsk sort vi använt i över 10 år fick vi ursprungligen från matpotatis. Vi har som sagt inte haft några problem vad vi kan märka med att använda egna potatisar som utsäde. Men sen får man ju komma ihåg att de flesta bönderna tar till starkare doningar än husbehovsodlarna för att hålla exv bladmögel och andra sjukdomar/skadegörare i schack wink.gif

Men om nån frågar vad jag rekommenderar så tycker jag inte att jag kan ta på mitt "samvete" att föreslå matpotatis som man inte vet alls var det kommer ifrån som sättpotatis. Utländsk matpotatis är dessutom ibland preparerad för att inte få groddar, på liknande sätt som man besprutar andra frukter så de inte ska få kärnor, så då är den dessutom rätt dålig som sättpotatis smile.gif

Sättpotatis är heller inte så fasligt dyr, men visst, sätter man några hundra plantor kan det ju kosta en slant om man köper alla sättpotatisar smile.gif

På tal om sjukdomar, en del utsädespotatis är "preparerad" med gifter för att hålla sjukdomar borta. Det står på varudeklarationen, och om potatisen är giftig så bör man använda handskar när man planterar dem. Något att tänka på om barn brukar vara med. Vill ogärna peka ut någon leverantör eller märke eftersom jag på rak arm inte kommer ihåg exakt...men vill minnas att en tysk sort förra året var preparerad med gift. Ska kolla om det gäller i år också, nästa gången jag har vägarna förbi en butik som säljer sättisar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          hnorbeck
          Inlägg 04-04-2006, 00:02
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 7 159

Vill man använda matpotatis som sättpotatis kan det väl vara en bra idé att använda KRAV-märkt, eftersom den inte är sprutad med något antigroddningsmedel?

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-04-2006, 00:20
          Länk hit: #13

Validating

Ja, men om man tittar på hur bedrövligt det ser ut i våra livsmedelsbutiker, med stackars potatisar som ligger ljust, varmt och med groddar, så verkar som tur är inga svenska producenter använda antigroddmedel smile.gif

Jag har kontaktat SMAK (www.smak.se) ett par gånger för att påtala hur dåligt deras SMAK-märkta potatisar behandlas i affären. Tänkte att det kanske har större verkan än om jag klagar till butiken direkt, som privatperson.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Marine
          Inlägg 04-04-2006, 21:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 5 832

I vilken affär har du hittat dessa? Vore roligt att odla Marine eftersom det är mitt riktiga namn smile.gif

/Marine

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-04-2006, 21:18
          Länk hit: #15

Validating

Oj, ja, då måste du såklart odla dem tongue.gif Har inte hittat någon potatis med mitt eget namn tyvärr. Antar att jag får odla fram en egen sort.

Jag hittade Marine i ett paket med tre andra sorter på Blomsterlandet. De flesta affärer som säljer Stubbetorps sättpotatisar bör ha den.

Jag tror inte den går att köpa löst som sättpotatis tyvärr, utan endast i detta fyrpack. (Den går kanske att köpa i 1kg-paket som matpotatis)

Såhär ser den ut, Gourmetlådan.

Man får nog räkna med ett pris runt hundra kronor. Men då får man ca 40 sättpotatisar, och i slutändan så kommer det att bli en vinst jämfört med att köpa potatis att äta smile.gif (Jag tycker dock ändå att dessa lådor är för dyra, relativt sättpotatis i säck/påse)

Gourmetlådan kan ta slut, det gjorde den förra året tror jag...så passa på att köpa i tid.

Förresten, ett tips som man alltför sällan tänker på : om man tycker att sättpotatispåsarna är för stora - samköp med grannar, släktingar arbetskamrater. Då kan man dessutom få fler olika sorter att prova smile.gif Och givande samtal kring lunchborden. Hellre dela 4 sorter på 4 personer än att 1 person bara har 1 sort smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 05-04-2006, 18:29
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Jag funderar ev på att sätta några potatisar i en stor hink i mitt uppvärmda växthus, som ett test bara...
          Eftersom det rör sig om så få knölar (ryms väl inte så många i en hink?!)
          så tänkte jag fuska och ta matpotatis från affären. Frågan är bara vilka "ICA-sorter" som kan tänktas var tidiga? Vore ju kul med egen potatis till midsommar...

Drömmer Katttis

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Moegel
          Inlägg 05-04-2006, 20:20
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 6 950

Ska själv plantera en del potatis i det offentliga rummet här i stockholm. Har köpt 10 KG vanlig potatis.

Citera
          Gurkan
          Inlägg 06-04-2006, 00:17
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (Moegel @ 05-04-2006, 20:20)
          Ska själv plantera en del potatis i det offentliga rummet här i stockholm. Har köpt 10 KG vanlig potatis.

Vad innebär det ?? Ska du ockupera mark till potatisland i nån park ??

Lycka till ! Hoppas det går bra. smile.gif

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Pirum
          Inlägg 06-04-2006, 00:47
          Länk hit: #19

Validating

CITAT (Katti med torpet @ 05-04-2006, 19:29)
          Eftersom det rör sig om så få knölar (ryms väl inte så många i en hink?!)
          så tänkte jag fuska och ta matpotatis från affären. Frågan är bara vilka "ICA-sorter" som kan tänktas var tidiga? Vore ju kul med egen potatis till midsommar...

Jag köper sällan potatis och har inte riktigt koll på utbudet just nu i butikerna. De sorter som säljs är nog oftast sena sorter, det är ju sen säsong nu.

Men, det borde gå att få tag i Amandine, den säljs i paket om ca 1kg, är ganska tidig, så kan du sätta några och äta upp resten direkt smile.gif Den är beskriven kort i första inlägget av denna tråd.

(Annars går det att sätta även "sena" potatisar tidigt, men de tar lite längre tid på sig att växa)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 06-04-2006, 04:43
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Läste i Allt om Trädgård att man kan ta groddarna med rottrådar från potatisen och plantera dem som sticklingar. Enl. Plönnige skulle det visst minska risken för vissa sjukdommar och ge mer avkastning (fler plantor i alla fall). Blev dock inte klok på om det försenade skörden.
          Är det någon som har testat detta och kan ge lite erfarenheter.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-03-2026, 22:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon