Full version: Potatistråden 2006
Sidor: 1, 2
Pirum
Japp, då är det dags att planera årets potatissäsong på allvar smile.gif

Jag tänkte att det kan ju inte skada att försöka kolla på det utbud som finns i Sverige, av sättpotatisar, för att se om det finns några roliga sorter att prova på.
Matpotatis som man köper ska man ju helst inte använda som sättpotatis, SPECIELLT INTE sådan som är importerad från europeiska fastlandet eller nordafrika!

Utbudet i butikerna verkar domineras av Stubbetorps sättpotatisar. Inget fel med det. Men det blir ju lite tröttsamt att år efter år titta på nästan samma sortiment. Visst, några nyheter är det varje år.

Hur som helst. Jag var på Blomsterlandet (Uddevalla, råkade ha vägarna förbi). Inget superstort sortiment, åtminstone inte än, men potatisarna såg bra ut. Från Stubbetorp.

Sortimentet de erbjöd bestod av "det gamla vanliga", dvs, Swift, Minerva, Rocket, Amandine, Mandel, hm, ja, jag lade inte alla på minnet. Inget fel på dem som sagt, men de intresserar mig inte i år.

Men, jag fastnade för Stubbetorps "Gourmetlåda". Aningen för dyr, 119kr, men, drar man upp ett par extra fåror i åkern så tjänar man ju in pengarna i slutändan.

I lådan ingår sorterna Marine, Josephine, Cherie och Amandine. Amandine vet jag är bra, av de övriga tre har jag högst förväntningar på Marine, en tidig sort som påstås tåla köld relativt bra. Såsom västkustbo låter namnet rätt bra också, det andas hav. Och sorten är väl egentligen från Normandie tror jag. Kanske. Hm. Strunt samma, såhär ser de ut :

Marine:

Beskrivning : Tidig, formen smått oval, regelbunden, grunda ögon, gult skal och kött. Plantan blir medelhög och breder inte ut sig alltför mycket. Sägs blomma mycket med blå blommor. Sorten registrerades 1994, så det är fortfarande ett småbarn i potatisvärlden.

Joséphine:

Beskrivning : Medeltidig, formen avlång, grunda ögon, gult skal, ljusgult fast kött. Plantan kan bli hög medmörka blad. Vita blommor, ibland i stor omfattning. Registrerad 2000, så den är fortfarande på betatestning kan man säga. Av sparristyp.

Cherie:

Beskrivning : Tidig, formen avlång, jämnt rött skal, grunda ögon, ljusgult fast kött. Hög planta med många och klart gröna stora blad. Rödvioletta blomor i medelstort antal. Registrerad 1997, verkar ha haft stor framgång som salladspotatis.

Amandine:

Beskrivning : Tidig, formen avlång, väldigt grunda ögon, gult skal, fast gult kött. Medelhög, ibland låg planta. Rödvioletta blommor, de flesta plantor får medelmånga blommor. Har inte själv räknat smile.gif Tål skorv bra, verkar inte vara överkänslig mot andra sjukdomar heller. Går bra i både lerig och sandig jord. Verkar funka i samma jordar som potatisen Sava, om det säger något. God! Av mandeltyp, Amandine betyder tydligen den lilla mandeln eller nåt sånt.

Informationen ovan är det jag fått fram genom att googla nån fransk potatissida, Stubbetorp ger tyvärr rätt så lite information på sin hemsida. Amandine har jag egna erfarenheter av, så den beskrivningen är kanske mer att lita:) (Jag skriver inget om smaken på dem jag inte själv provat)

Utöver ovanstående sorter så ligger följande sorter på groning, jag orkar inte ta fram bilder nu, kompletterar kanske inlägget om nån dag, det går att söka i forumet och hitta en del som jag svamlade förra året :

Early Rose ("Rosar") (mycket god, tidig, groddarna kommer fint, i mängder. Amerikansk 1800-talssort)
Swift (tidig, som höres på namnet, inte min favorit men helt ok)
King Edward (god, mjölig, potatisarnas potatis nästan, sjukdomskänslig men brukar gå ok hos oss. Tidigt 1900-tal, brittisk)
Blå Kongo (blå i både skal och kött, påminner om King Edward i övrigt. 1800-tal, okänt ursprung)
Mandelpotatis (gula varianten, sena 1800-talet -den blå varianten är äldre)
Sava (dansk, medelsen, tål skorv, funkar bra hos oss vad gäller sjukdomar)
Beate (norsk, god, tål lagring ok, rödaktigt skal, den potatisen vi har flest av och skördar sist, vi äter den hela vintern)
Alla ovanstående kan rekommenderas, men Blå Kongo bör nog odlas mer som "kuriosa", den gav ojämn skörd. Bra i en del plantor, mindre under andra.

Hm, har säkert glömt några. Det kommer fler smile.gif Och, jag som skulle skära ner på antalet potätsorter i år...ajajaj...ja, ni vet ju hur det blir när man börjar odla smile.gif

Men, nu till orsaken att jag skrev inlägget : Vilka potatisar ska ni sätta? Och var har ni hittat dem? Var hittar man potatis från andra leverantörer än Stubbetorp? Weibulls, säljer inte de sånt? Vem är återförsäljare åt dem? Exempelvis.

Folk som har vägarna förbi till Danmark, Norge eller kanske Storbritannien passar GIVETVIS på att plocka med sig några sorters sättpotatis hem wink.gif
mayababy
Jag är en fullständig nybörjare på potatis, förra året råkade jag få ett gäng sättpotatis av "maria" + mandel, fastän jag inte ens hade tänkt odla nån potatis! Båda gav jättemycket potatis så det gav absolut mersmak! I år ska jag prova "cherie" (- löjligt förtjust i röda potatisar) + mandelpotatis!
Alexander-VG-zon3
jag odlar mina i krukor i stora krukor . istälet för att plantera i marken . wub.gif wub.gif
grycken
Någon som vet var man får tag i sättpotatis till potatissorten Akira?
Pirum
Berntssons potatislager har den, åtminstone som jag tolkar deras hemsida.
Jag vet dock inte om de säljer i mindre kvantiteter än 25kg. Kanske kan du höra med dem och se om några återförsäljare/plantskolor/bondeaffärer (vad man nu ska kalla dem) säljer i mindre volym.

Köper du 25 ton så blir det fri frakt tydligen...smile.gif

http://www.potatisinfo.com/

Akira verkar vara en fin potatis, ser jag den i en affär så ska jag köpa ett smakprov smile.gif
grycken
Berntssons har slut på Akira. Det verkade inte omöjligt att få en mindre mängd, t.ex. ett kilo, jag skulle återkomma nästa år.
Lene
Hej! Du skriver:
Matpotatis som man köper ska man ju helst inte använda som sättpotatis, SPECIELLT INTE sådan som är importerad från europeiska fastlandet eller nordafrika!

Jag som är novis undrar varför samt att jag inte gör några stora missar i sommar menar jag.
Tacksam för svar.
Hälsn. Lene
Pirum
Helt enkelt för att man riskerar att dra på sig sjukdomar som kan "förorena" ens (och grannarnas) jord för flera år framöver. Potatisen är tyvärr känslig mot många sjukdomar sad.gif

Sätter man i växthus, i hink, etc, så är det väl inte hela världen om man använder matpotatis istället för certifierad sättpotatis, men det bör nog då vara svensk matpotatis så man inte drar hit några utrikiska sjukdomar av misstag.

Tillägg : själv "syndar" jag genom att använda fjolårets skörd som sättpotatisar i år, det ska man "egentligen" inte heller göra. Men det är för krångligt och dyrt att uppdatera hela sättpotatisarsenalen varje år. Vi har nästan aldrig fått så bra skörd som förra året så det har funkat än så länge iaf. *knackar i bordet*
Lene
Tack för ditt snabba svar! /Lene
rosita
CITAT (Pirum @ 01-04-2006, 18:19)
Sätter man i växthus, i hink, etc, så är det väl inte hela världen om man använder matpotatis istället för certifierad sättpotatis, men det bör nog då vara svensk matpotatis så man inte drar hit några utrikiska sjukdomar av misstag.

Alltså, bönderna tar ju av fjolårets skörd och sätter nya och det går ju bra!!? wub.gif
Själv brukar jag köpa sättpotatis till den tidiga potatisen och till de senare brukar jag använda matpotatis. Men i år hade jag tänkt ta undan potatis av skörden att sätta nästa år. Liksom bönderna! rolleyes.gif
Pirum
Ja, oftast går det ju bra smile.gif En norsk sort vi använt i över 10 år fick vi ursprungligen från matpotatis. Vi har som sagt inte haft några problem vad vi kan märka med att använda egna potatisar som utsäde. Men sen får man ju komma ihåg att de flesta bönderna tar till starkare doningar än husbehovsodlarna för att hålla exv bladmögel och andra sjukdomar/skadegörare i schack wink.gif

Men om nån frågar vad jag rekommenderar så tycker jag inte att jag kan ta på mitt "samvete" att föreslå matpotatis som man inte vet alls var det kommer ifrån som sättpotatis. Utländsk matpotatis är dessutom ibland preparerad för att inte få groddar, på liknande sätt som man besprutar andra frukter så de inte ska få kärnor, så då är den dessutom rätt dålig som sättpotatis smile.gif

Sättpotatis är heller inte så fasligt dyr, men visst, sätter man några hundra plantor kan det ju kosta en slant om man köper alla sättpotatisar smile.gif

På tal om sjukdomar, en del utsädespotatis är "preparerad" med gifter för att hålla sjukdomar borta. Det står på varudeklarationen, och om potatisen är giftig så bör man använda handskar när man planterar dem. Något att tänka på om barn brukar vara med. Vill ogärna peka ut någon leverantör eller märke eftersom jag på rak arm inte kommer ihåg exakt...men vill minnas att en tysk sort förra året var preparerad med gift. Ska kolla om det gäller i år också, nästa gången jag har vägarna förbi en butik som säljer sättisar.
hnorbeck
Vill man använda matpotatis som sättpotatis kan det väl vara en bra idé att använda KRAV-märkt, eftersom den inte är sprutad med något antigroddningsmedel?
Pirum
Ja, men om man tittar på hur bedrövligt det ser ut i våra livsmedelsbutiker, med stackars potatisar som ligger ljust, varmt och med groddar, så verkar som tur är inga svenska producenter använda antigroddmedel smile.gif

Jag har kontaktat SMAK (www.smak.se) ett par gånger för att påtala hur dåligt deras SMAK-märkta potatisar behandlas i affären. Tänkte att det kanske har större verkan än om jag klagar till butiken direkt, som privatperson.
Marine
I vilken affär har du hittat dessa? Vore roligt att odla Marine eftersom det är mitt riktiga namn smile.gif

/Marine
Pirum
Oj, ja, då måste du såklart odla dem tongue.gif Har inte hittat någon potatis med mitt eget namn tyvärr. Antar att jag får odla fram en egen sort.

Jag hittade Marine i ett paket med tre andra sorter på Blomsterlandet. De flesta affärer som säljer Stubbetorps sättpotatisar bör ha den.

Jag tror inte den går att köpa löst som sättpotatis tyvärr, utan endast i detta fyrpack. (Den går kanske att köpa i 1kg-paket som matpotatis)

Såhär ser den ut, Gourmetlådan.

Man får nog räkna med ett pris runt hundra kronor. Men då får man ca 40 sättpotatisar, och i slutändan så kommer det att bli en vinst jämfört med att köpa potatis att äta smile.gif (Jag tycker dock ändå att dessa lådor är för dyra, relativt sättpotatis i säck/påse)

Gourmetlådan kan ta slut, det gjorde den förra året tror jag...så passa på att köpa i tid.

Förresten, ett tips som man alltför sällan tänker på : om man tycker att sättpotatispåsarna är för stora - samköp med grannar, släktingar arbetskamrater. Då kan man dessutom få fler olika sorter att prova smile.gif Och givande samtal kring lunchborden. Hellre dela 4 sorter på 4 personer än att 1 person bara har 1 sort smile.gif
Katti med torpet
Jag funderar ev på att sätta några potatisar i en stor hink i mitt uppvärmda växthus, som ett test bara...
Eftersom det rör sig om så få knölar (ryms väl inte så många i en hink?!)
så tänkte jag fuska och ta matpotatis från affären. Frågan är bara vilka "ICA-sorter" som kan tänktas var tidiga? Vore ju kul med egen potatis till midsommar...

Drömmer Katttis
Moegel
Ska själv plantera en del potatis i det offentliga rummet här i stockholm. Har köpt 10 KG vanlig potatis.
Gurkan
CITAT (Moegel @ 05-04-2006, 20:20)
Ska själv plantera en del potatis i det offentliga rummet här i stockholm. Har köpt 10 KG vanlig potatis.

Vad innebär det ?? Ska du ockupera mark till potatisland i nån park ??

Lycka till ! Hoppas det går bra. smile.gif
Pirum
CITAT (Katti med torpet @ 05-04-2006, 19:29)
Eftersom det rör sig om så få knölar (ryms väl inte så många i en hink?!)
så tänkte jag fuska och ta matpotatis från affären. Frågan är bara vilka "ICA-sorter" som kan tänktas var tidiga? Vore ju kul med egen potatis till midsommar...

Jag köper sällan potatis och har inte riktigt koll på utbudet just nu i butikerna. De sorter som säljs är nog oftast sena sorter, det är ju sen säsong nu.

Men, det borde gå att få tag i Amandine, den säljs i paket om ca 1kg, är ganska tidig, så kan du sätta några och äta upp resten direkt smile.gif Den är beskriven kort i första inlägget av denna tråd.

(Annars går det att sätta även "sena" potatisar tidigt, men de tar lite längre tid på sig att växa)
Katti med torpet
Läste i Allt om Trädgård att man kan ta groddarna med rottrådar från potatisen och plantera dem som sticklingar. Enl. Plönnige skulle det visst minska risken för vissa sjukdommar och ge mer avkastning (fler plantor i alla fall). Blev dock inte klok på om det försenade skörden.
Är det någon som har testat detta och kan ge lite erfarenheter.
Moegel
Jo jag har en hel del odlings projekt som jag ska landsätta i grönområdena nära min bostad. Kan hända att det får en egen tråd så småningom smile.gif

Nåväl, jag har en liten fråga.. när ska potatisen sättas? Så fort tjälen försvunnit eller måste jorden hålla en viss temperatur? Ska man förgro dem månne?

Förlåt för att jag är potatisnovis wub.gif
mollys_matte
Cherie, Josephine och Marine finns bara i gourmetlådan med amandine. Det är bara Amandine som finns att köpa separat av dem!

Vi testade potatis på Din Trädgård i Örebro. (Mässan)
Tydligen gick Josephine och Amandine hem bäst. Fast Marine var inte långt efter.
Jag har köpt en gorumetlåda, fast vill egentligen bara ha Marine, tyckte den verkade så bra på info-lapparna vi har på jobbet!
gummigutta
Vilka potatissorter ska jag välja? Kan nån hjälpa mej?
Har inte läst hela tråden. Jag har skaffat mej en stooor kolonilott där jag tänkte odla bla potäter. Tänkte odla nån tidig sort, nån rolig sort (typ sparris- eller mandel-) och två sorter som går bra att lagra. Är det nån som har några tips på bra sorter som är lätta att odla och lätta att få tag på? Jag är nybörjare på just potatis, har odlat lite annat hemma i trädgården förut. Eller är det bättre att odla många olika sorter för att se vad som funkar? Hur många kvadratmeter räcker en påse sättpotatis till?

mvh gummigutta
Pirum
Det är bättre att odla flera olika sorter menar jag. Dels går olika potatis bra i olika jordar och olika klimat/väder, dels är ju smaken olika hos oss människor smile.gif Man får prova sig fram.

Sorter som går att få tag på "överallt" är exempelvis :

*Tidiga : Silla -god, sägs tåla angrepp från insekter bra. Vi har inte satt den på några år, men jag kan inte minnas nåt direkt fel med den smile.gif

*Medeltidig : Amandine, går ok att lagra fram till jul. Längre säger en del, kortare säger andra. En av sorterna som tål vår dåliga leriga jord bäst. Fransk potatis med mandelutseende.

*Sen : Roda, går bra att lagra. (har inte provat denna själv, men tror den är ett av de bästa alternativen idag)

*Sen : Asterix, god och lagringssäker sort. Verkade dock få en del skorv i blöt och tung lerjord hos oss.

Roliga sorter : Blå kongo och Cherie (små röda). Blå Kongo är god, men bör stå i bra jord, och inte för länge för då blir skalet mindre vackert. Vacker potatisplanta med vackra blommor har den också.

Jag har dålig koll på de sena potatisarna som säljs som sättpotatis i Sverige, vi odlar sedan gammalt mestadels norska sena potatisar. Förutom King Edward som vi sätter vissa år, den är god och jag tycker den är mer lättodlad än sitt rykte. Man kan ju prova, går det inte så går det inte.

Känns som att folk flest inte längre lagrar potatis fram till våren, utan mest odlar för att äta under sommaren?

Mer information går att hitta på exempelvis http://www.stubbetorppotatis.nu , de verkar vara största leverantören av sättpotatisar. Jag skulle gärna länka till andra, men hittar inga som säljer till vanliga butiker/allmänhet sad.gif
Leia
Tycker att denna bild passar i den här tråden:
frida
Jag läste i en bok om en sort som ska heta Provita, ngn som vet var jag kan hitta den?

/Frida
Pirum
Jag har aldrig sett sorten, men den finns med på SMAKs sortlista vilket innebär att den nog sålts som matpotatis nånstans. Vilka egenskaper läste du om som gjorde att du fann den intressant? Det är en holländsk sort enligt SMAK, förresten.

http://www.smak.se/sorter.htm
frida
CITAT (Pirum @ 17-04-2006, 21:02)
Vilka egenskaper läste du om som gjorde att du fann den intressant? Det är en holländsk sort enligt SMAK, förresten.

http://www.smak.se/sorter.htm

I boken står det att den är resistent mot kräfta och nematoder och kan stå länge utan att överväxa samt har goda lagringsegenskaper. Men nu när jag läste hos SMAK att den kokar sönder lätt är det inte lika intressant längre. Kanske tips på annan bra liknande men mer fast sort?

Frida
Pirum
Asterix, Hertha och Fakse kanske.

De är alla resistenta mot kräfta och nematoder, samt är fastkokande. De går dessutom bra att lagra. Har inte sett Provita så jag vet inte om de utseendemässigt liknar. En del föredrar ju rödskalig potatis, andra inte.

Den enda jag odlat själv är Asterix, de smakade gott och växte ok. Vill dock minnas att skalet blev aningen ovackert i vår lerjord, men, det är kanske ett skönhetsfel man kan stå ut med. Enligt en norsk skrift jag har så är Asterix en potatis som inte brukar "förväxa sig", så den kan stå kvar i jorden ganska länge.

http://www.stubbetorppotatis.nu/Documents/.../bildarkiv3.htm
Susanna
Jag har odlat Asterix i flera år och är helnöjd med den. Den är god och fast även efter kokning. Mina föräldrar tycker till och med att den är för fast...

Vattnar man ordentligt blir knölarna riktigt stora. För två säsonger sedan hade jag några som vägde 400-500 gram styck. De var som mina handflator.

Men jag tror Pirum har rätt i sin iaktagelse, Asterix får lätt skorv i tung lerjord, vilket jag har.
Whiskuchi
Asterix blir jättefin i hinkar (med plantjord och kogödsel), min mamma brukar odla den så och i år tänker även jag prova på det. Inget för odling i stor skala dock wink.gif laugh.gif
Elisabeth P
Jag undrar ochså när det är dags att sätta potatis?
Har aldrig provat det förut, men tänkte nu göra ett försök även i potatislandet smile.gif

Lisa
Månskensbonden
Hej igen på er allahopa!
Änteligen har man krypit ur vinteridet, och kan börja böka i backen igen!

Såg att någon undrade om sorten Provita. Jag odlade den får några år sedan, och den gav stora fina, något tillplattade knölar. Jag tyckte den var riktigt god, och den hade bra lagringsegenskaper.
Efter några år fick jag dock sämre och sämre avkastning (från mitt egna sparade utsäde), så jag slutade med den.

För stunden ligger följande sorter och "groddar till sig":

Herta (utmärkt sort, håller hela vintern, god avkastning)
Gul Mandel (fick jättestorlekar i fjol! Pärornas Rolls Royce enligt mig!)
Blå Mandel (mjölig, god, gammal sort)

Åsså köper jag nog en påse riktigt tidig potatis senare, kanske Mari bard som jag hade i fjol....eller nån annan...

Enligt mig är riktigt brunnen hästskit den bästa gödningen för potatis! Jag har ibland använt NPK när det inte gått att få tag på bra dynga, och det funkar också bra. Men det känns ju bättre med "riktig" gödsel...
Pirum
Hepp, så har man satt den mesta potatisen iaf. Några roliga bilder blir det väl inte än, men ska ta en hel hoper när de börjar växa och såklart blomma.

Men, här är några bilder, bland annat på GRODDAR som jag satt :

Early Rose, Rosar som längtar efter att få komma under jord.

Mandelpotatis med groddar.

Marine med groddar. Har inte provat denna sort tidigare, spännande.

Groddar från Early Rose. Jag bröt av 5 groddar, från 5 potäter, eftersom de ändå hade så många.

Och så planterade jag dem i 5 sådana här småkrukor.
Jag stack ner dem så att de precis ser dagsljus, sen vattnar jag dem noga så att de inte torkar ut. När de fått rotsystem och växt till sig så får de ny bostad i en pallkrage smile.gif Där sköts de precis som andra potatisar, med kupning etc. Har lite dåligt minne men vill tro att förra årets pallkragepotäter gav en ca 5-6 potatisar i fin storlek, styck.

Ändring : gjorde bilderna mindre så de laddar snabbare
Pirum
Jahopp, sådär 5-6 dagar senare så ser ovannämnda Early Rose-grodd ut såhär:

(jag har även slängt på lite extra jord)

Den har stått i ouppvärmt växthus hela kalla veckan, men den har redan fått rötter ner till botten av krukan:

Om en vecka eller så så kanske den får ny bostad i en pallkrage smile.gif

Att använda groddar är även ett perfekt sätt att enkelt få några extra potatissorter från vänner och bekanta. Eller tvärtom smile.gif
Tatta
Nybörjare på potatis är man ju då... smile.gif

Men nån gång ska va den första & i år är det alltså dags. Nu när vi blivit med hus & trädgård.
Men....

När ska man sätta potatis i zon 5??
Vilken sort lämpar sig bäst???

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Tatta @ 21-05-2006, 23:10)
Nybörjare på potatis är man ju då... smile.gif

Men nån gång ska va den första & i år är det alltså dags. Nu när vi blivit med hus & trädgård.
Men....

När ska man sätta potatis i zon 5??
Vilken sort lämpar sig bäst???

smile.gif

När det är runt +8 i marken kan du sätta potatis.

Vad man väljer för sort beror på vad man vill ha för potatis fast, mjölig, tidig, sen, sjukdomsresistent etc.

Fördelen med att odla potatis längre upp i landet är att ju längre norrut man odlar desto mindre sjukdomar brukar det finnas på potatisen.
Tatta
Så en termometer är med andra ord på sin plats?
Det där med sjukdommarna lät ju ypperligt smile.gif
Pirum
Zon 5 kan ju vara ganska långt norrut, ovanför fina staden Skellefteå. Och även långt ner i syd.

Långt norrut bör man väl såklart satsa på mandelpotatis som en av sorterna, den sägs ju fungera bättre i de långa ljusa sommarnätterna. Samt kan vara känsligare för bladmögel i de mer södra regionerna antar jag.

Men jag gör som alltid, rekommenderar Amandine åt den som vill prova att odla potatis smile.gif God, medelfast (typ) och ganska frisk potatis. Ser trevlig ut. Blommar fint. Ganska tidig. Ingen potatis att lagra hela vintern dock, även om det säkert går om man vill.

Tatta
Tack smile.gif
För min del är zon 5 i Umeåtrakten.
Men jag ska kolla efter sorten du rekommendera på vår lokala trädgårdshandel (dags att stödja landsbygden!!! smile.gif )
Pirum
Fråga gärna personalen (om den verkar kunnig) vilka sorter de tror brukar gå bra i just dina trakter också smile.gif De flesta potatissorter i handeln är framavlade i Storbritannien, Holland, Tyskland, Danmark, sydsverige etc. När det gäller sorter specialiserade för nordliga trakter verkar bara Mandel finnas i handeln i Sverige. I Norge finns en del äldre sorter som exempelvis Gullauge och Fjellfinn. Skulle även tro att äldre potatissorter som Rättviks Röda, Röda Krokar, Jämtlands vit, och allt vad de heter, kan fungera bra långt norrut. Men de är omöjliga att köpa som sättpotatisar. Får skaffas genom kompisar, torghandel eller Nordiska Genbanken smile.gif

Tillägg : även om dessa äldre sorter varit mer anpassade även för nordliga odlingar så är det nog så att moderna potatissorter oftare ger större skördar smile.gif Så vad du än köper så blir det nog potatis...men satsa på sorter som inte har för lång säsong, då är det säkrare att det blir någon skörd att tala om.
Tatta
CITAT (Pirum @ 21-05-2006, 22:43)
Fråga gärna personalen (om den verkar kunnig) vilka sorter de tror brukar gå bra i just dina trakter också smile.gif De flesta potatissorter i handeln är framavlade i Storbritannien, Holland, Tyskland, Danmark, sydsverige etc. När det gäller sorter specialiserade för nordliga trakter verkar bara Mandel finnas i handeln i Sverige. I Norge finns en del äldre sorter som exempelvis Gullauge och Fjellfinn. Skulle även tro att äldre potatissorter som Rättviks Röda, Röda Krokar, Jämtlands vit, och allt vad de heter, kan fungera bra långt norrut. Men de är omöjliga att köpa som sättpotatisar. Får skaffas genom kompisar, torghandel eller Nordiska Genbanken smile.gif

Tillägg : även om dessa äldre sorter varit mer anpassade även för nordliga odlingar så är det nog så att moderna potatissorter oftare ger större skördar smile.gif Så vad du än köper så blir det nog potatis...men satsa på sorter som inte har för lång säsong, då är det säkrare att det blir någon skörd att tala om.

Vad innebär med "inte för lång säsong"?
Att de inte tar för lång tid på sig att bli klara potatisar??

Det skulle ju trots allt förlora hela vitsen med mitt land, främst att barnen älskar att äta färsk potatis och att va "så där jävla överpedagogisk" som en arbetskamrat sa.. smile.gif wink.gif
Pirum
Uttryckte mig lite vagt. Om man inte odlar för att ha jordkällaren full med potatis hela vintern så är det bättre att satsa på snabba tidiga potatissorter menar jag. Sådana som är tänkta att ätas som färskpotatisar smile.gif

Amandine, Silla, Rocket, ja, det finns många smile.gif Amandine kan vi härnere äta ungefär från slutet av juni och utan problem fram i september-oktober, bara vi sätter tillräcklig mängd. Rocket kanske blir för överstor med tiden. Vet ej.

Idealet är att kombinera tidiga sorter med lite senare, om man har tid, lust och plats smile.gif Hade jag bott i Umeå så hade jag satsat på Amandine och Mandel, om jag bara fick välja två sorter. Jag har dock aldrig odlat något i Umeå så jag vet ju inte helt säkert dock...
Alexander-VG-zon3
har en fråga
om böasten är helt sönder salget/krossat fattar potatisen att den akn göra ny eller gör den ny blast
Pirum
Hm. Om blasten krossas/fryser tidigt i säsongen så kommer iaf ny blast. Men kapar/krossar man den i slutet av säsongen så kommer ingen. Skulle väl tro att gränsen går nånstans kring blomningen. Men vet ej.
Alexander-VG-zon3
oki min blast var påvägf att blomma så då är dett kört med den då . fast som det ser ut nu är den nog både krossad av blåst,två hagels skurar så det är nog inte mycket kvar än att bötrja om n tredje gång
Pirum
Potatis är tuffare än man tror, ge inte upp smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pirum @ 25-05-2006, 14:17)
Potatis är tuffare än man tror, ge inte upp smile.gif

oki det är ju tröstande wub.gif
men den får stå kbvvar där å se om där växer uppp nåt mer .
man kan ju alltid hoppas på det bästa
Tatta
Nu är potatisen i jorden.
Här sa flera stycken att temperaturen ska vara 10 grader.. och ni sa 8. Så igår var den 9 biggrin.gif
Sagt & gjort... nu ligger de små knölarna i jorden och vi väntar med spänning för att se vad det ska bli av det.
Sorten heter Rapido (gilla namnet.. ska man gå efter annat?? wink.gif ) den ska tydligen ge tidig skörd & hög avkastning.
Vi får väl se.
smile.gif
Pirum
Nä, namnet är en av de viktigare sakerna vad gäller potatis smile.gif Tror det kommer att bli viktigare i marknadsföringssyfte också, på en potatismarknad där konsumenterna blir med medvetna om att det inte bara finns King Edward.

Namn i marknadsföringssyfte är förresten ingen ny uppfinning, förr tävlades det ju ofta i potatisar och framavlarna försökte hitta på så bra namn som möjligt. Ingen slump att King Edward heter King Edward, eller att Albert Hubbardton 1861 valde att kalla sin nya potatis "Early Rose" och inte "Early Albert". rolleyes.gif I Storbritannien under andra världskriget lanserades en potatis vid namn "Home guard" för att uppmuntra folk att plantera mer potatis. Under första världskriget vann britterna ett slag vid Arran, vilket såklart utmynnade i att en potatis döptes till Arran Victory.

Tycker överlag att moderna svenska potatisnamn är ganska trista sad.gif "Maria" är ju ett jättefint namn, likaså "Stina", men ska potatisar ha personnamn så ska de vara efter den egensinnige framavlaren, eller gamla mor Maria som odlat släktens udda potatis sedan hedenhös.

Danska namn är en smula bättre, norska likaså. (Sava, Folva, Jutlandia exv, respektive Peik, Troll, Brage). Sen finns ju danska bottennapp också såklart. Tivoli exv.

Den potatis jag själv odlar som har sämst namn är nog "Swift". Jösses så tråkigt. Marginellt bättre än "röd" eller "vit".

Ett av de mer udda namnen är väl Blå Kongo. Namnet måste väl komma ur en missuppfattning, om det nu inte har något med den gamla betydelsen av "blå" att göra där det även kunde betyda mörk eller svart. (Jfr "Blåman")
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon