Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hundkoll
          Farmor
          Inlägg 12-04-2006, 20:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 274
          Medlem nr: 6 581

Såg programmet i Svt 1 och blev så irriterad då jag inte förstod vad instruktören sa. Dialekter i all ära, men visst ska alla förstå vad som sägs i ett program av den karaktären.

Jag blev till och med så irriterad att jag för första gången skrev till Svt och klagade. mad.gif

Var det bara jag som surnade till? sad.gif

--------------------
          Anne

Citera
          lisselbo
          Inlägg 12-04-2006, 21:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Du är inte ensam.
          Här är en till som hade svårt att förstå och höra vad han sa.

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          cic
          Inlägg 12-04-2006, 21:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Jag surnade inte alls. Tyckte det verkade vara ett bra program. smile.gif Har inga problem med dialekter. Så farligt tycker jag inte det var. Hade varit värre om det hade varit en skåning från göinge- eller österlenstrakten. (Inte för mig, men för dom som har svårt för skånska.)

Jag tycker det är befriande att inte alla pratar rikssvenska eller att så många program sänds ifrån shlmstrakten.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Farmor
          Inlägg 12-04-2006, 22:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 274
          Medlem nr: 6 581

Jag gillade också programmet, kanske därför jag blev så sur när jag inte begrep vad karln sa. Däremot hans dotter, som också talade skånska, var det inga som helst problem med att förstå.

För övrigt tycker jag mycket om att vi har olika dialekter, trots att jag är från Stockholmsregionen. (Inom parentes kan jag tala om att jag inte tycker stockholmska är fint, nästan tvärtom.) wink.gif Kanske skulle skrivit med gult. tongue.gif

--------------------
          Anne

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 12-04-2006, 23:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Här är en till som håller med Farmor! Det VAR svårt att höra en del av vad instruktören sa!

Jag brukar inte ha några större problem med dialekter som innehåller rikssvenska ord men den här gången missade jag faktiskt en del av vad som sades. Flera gånger kom jag på att jag saknade en textremsa! Norska textas ju ofta i svensk TV men jag tycker att den här gubbens skånska var svårare att förstå innebörden av än norska (men den var i alla fall lite lättare än danska...) unsure.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-04-2006, 06:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Irriterande svår att förstå var han nog... tyckte både maken och jag sad.gif
          Men... jag blippade fram Text TV sid 199 och vips så förstod jag varje ord han sa laugh.gif

Hos oss har ettans text inte fungerat bra på många år
          men häromveckan fixades äntligen felet. smile.gif

Citera
          AnitaO
          Inlägg 13-04-2006, 06:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Hade också svårt att höra allt han sa.
          Ansträngande .... vill gärna att TV-tittande ska vara lite avkoppling.

När det gäller programet som sådant, så tycker jag nog att han hade många bra idéer om hundfostran.

Däremot blir jag inte glad när jag ser en 4-månaders valp i strypkoppel
          som ska korrigeras med koppelryck så den lättar från backen. mad.gif mad.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          AnitaO
          Inlägg 13-04-2006, 06:57
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Felix matte @ 13-04-2006, 07:53)
          Men... jag blippade fram Text TV sid 199 och vips så förstod jag varje ord han sa laugh.gif

Tack för tipset smile.gif
          Tänkte jag inte alls på ... det får jag göra till nästa vecka!

--------------------
          user posted image

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-04-2006, 07:10
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 13-04-2006, 07:57)
          Hade också svårt att höra allt han sa.
          Ansträngande .... vill gärna att TV-tittande ska vara lite avkoppling.

När det gäller programet som sådant, så tycker jag nog att han hade många bra idéer om hundfostran.

Däremot blir jag inte glad när jag ser en 4-månaders valp i strypkoppel
          som ska korrigeras med koppelryck så den lättar från backen. mad.gif mad.gif

Jag tycker inte att man ska ha strypkoppel på småhundar
          och rycken som den lilla dvärgschnauzern utsattes för
          tror jag, kan ge nackskador. sad.gif

Öht gillar jag inte att man ska göra som dottern när hunden skulle få mat.
          Snålvattnet rann och stackars hund fick sitta och vänta på kommando.

Visst... man ska ha "pli" på sin hund men jag gillar inte att se "kuvade" hundar.

Citera
          Ciczi
          Inlägg 13-04-2006, 08:14
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Nu har jag inte sett programmet men menar du att hunden fick sitta och vänta på att maten skulle serveras? Har som sagt inte sett programmet. Men jag tycker att det är okej att säga åt hunden att sitta och sedan varsågod innan den kastar sig över matskålen.
          Men poängterar ännu en gång att jag inte sett programmet.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-04-2006, 08:34
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (ciczi @ 13-04-2006, 09:14)
          Nu har jag inte sett programmet men menar du att hunden fick sitta och vänta på att maten skulle serveras? Har som sagt inte sett programmet. Men jag tycker att det är okej att säga åt hunden att sitta och sedan varsågod innan den kastar sig över matskålen.
          Men poängterar ännu en gång att jag inte sett programmet.

Ciczi

Jag tycker också att hunden ska vänta tills man sagt varsågod... så gjorde vi med Felix.
          Men som i programmet, ställa fram matskålen, hunden sitter och det bara rinner snålvatten från munnen medans matte sitter och pratar och pratar med programledaren.
          Nej det tyckte jag inte om. Kanske också reagerade extra mycket på just det eftersom jag sett det på nära håll hur hundar kuvats till att darra så fort matte/husse spände blicken i dem och de kunde säkert suttit ett dygn och väntat på kommando.
          Hundar är levande varelser, våra bästa vänner... de har inte bett att få komma till oss... vi har valt att ta hand om dem. wub.gif
          ..........................
          Programmet kommer i repris idag Svt1 kl 13.50

Citera
          Ciczi
          Inlägg 13-04-2006, 09:23
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

CITAT (Felix matte @ 13-04-2006, 09:34)
          Jag tycker också att hunden ska vänta tills man sagt varsågod... så gjorde vi med Felix.
          Men som i programmet, ställa fram matskålen, hunden sitter och det bara rinner snålvatten från munnen medans matte sitter och pratar och pratar med programledaren.
          Nej det tyckte jag inte om. Kanske också reagerade extra mycket på just det eftersom jag sett det på nära håll hur hundar kuvats till att darra så fort matte/husse spände blicken i dem och de kunde säkert suttit ett dygn och väntat på kommando.
          Hundar är levande varelser, våra bästa vänner... de har inte bett att få komma till oss... vi  har valt att ta hand om dem. wub.gif

Om det var så de gjorde så är det absolut fel.... verkligen fel....

Du har helt rätt, vi har valt att ta hand om dem.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          AnitaO
          Inlägg 13-04-2006, 09:39
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (ciczi @ 13-04-2006, 10:23)
          CITAT (Felix matte @ 13-04-2006, 09:34)

Hundar är levande varelser, våra bästa vänner... de har inte bett att få komma till oss... vi  har valt att ta hand om dem. wub.gif

Om det var så de gjorde så är det absolut fel.... verkligen fel....

Du har helt rätt, vi har valt att ta hand om dem.

Ciczi

Det var en klart överdriven ledarskapsövning.
          Har man en lite vekare hund så kan sånt där bli hur fel som helst.
          Kanske i värsta fall börjar dom matvägra av osäkerhet.

Det är det jag tycker är mest skit när dom kör den där typen av TV-program.
          Hundägare med dålig erfarenhet och kunskap av att "läsa hund" suger upp allt som sägs som svampar utan hänsyn till vilken typ av hund dom har själva. sad.gif

Därför tycker jag man ska påpeka detta jäkligt tydligt när man lär ut hundvett via TV.

--------------------
          user posted image

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 13-04-2006, 10:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Håller helt med angående mat-skåls plågan, stackars hund sad.gif Det jag fann lite konstigt var att det var så olika åldrar på hundarna wink.gif

I mitt tidigare hundägarliv gick jag på valpkurs med valp och sedan fortsättningskurs osv ... Strypkoppel på valp är ju helt förkastligt mad.gif

De flesta program på SVT textas... 199 och 299 (för 2:an) TV 4: 890 och femman också 199 .... bra för en som tappat en del av hörseln genom åren smile.gif

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 13-04-2006, 12:33
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Först idag kom jag på att SvT brukar texta många av sina program sleep.gif

Om en stund sänds reprisen (13.50) så då ska jag titta lite igen och ha texten på.

Det jag tänkte mest på när jag såg programmet igår var att INGEN hund verkade vara ett dugg intresserad av sin förare/ägare när dom gick runt! Dvärgschnauzern tittade till en kort stund i slutet. Annars gick alla hundarna och tittade på annat utan att verka fatta särskilt mycket av vad det var frågan om.

När jag gick på SBK grundkurs fick vi träna mest på just kontakt i början för att få hunden mer uppmärksam på föraren. Här sas väl inte något alls om att det var viktigt? Eller var det sånt som instruktören sa när jag inte hörde?

Det där var ju för övrigt "den gamla skolan" som inte bygger så mycket på fin kontakt utan hellre tar till stryphalsband, ryck och slit. Inget kul att se och inget kul att sånt lärs ut till nybörjare både framför och bakom TVrutan. Varför inte anpassa träningsmetoderna efter hunden och föraren istället och betona att alla hundar inte bör tränas på samma sätt?

Citera
          Theriss
          Inlägg 13-04-2006, 22:22
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 6 133

Han var ju inte ens i närheten av riktig skånska wub.gif

Och beroende på hur man ska fostra hunden så är det väl från hund till hund. Vissa hundar behöver inte tränas så hårt medan andra måste tränas med typ järnhand.

Jag vet till exempel en hund som gått på massvis med kurser med sin ägare men utan resultat (de här kurserna som anses vara bra), och så gick de på en med lite annorlunda metoder hos nån som har lite "dåligt" rykte om sig eller vad man ska säga, att vara väldig hård och inte så vänlig (inte att de slår eller så alltså, men kan väl verka lite tveksam för de flesta). Det blev hund av hunden direkt. Den behövde den sortens träning helt enkelt.

--------------------
          //Sophie

Citera
          AnitaO
          Inlägg 14-04-2006, 06:57
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Theriss @ 13-04-2006, 23:22)
          Han var ju inte ens i närheten av riktig skånska wub.gif

Och beroende på hur man ska fostra hunden så är det väl från hund till hund. Vissa hundar behöver inte tränas så hårt medan andra måste tränas med typ järnhand.

Jag vet till exempel en hund som gått på massvis med kurser med sin ägare men utan resultat (de här kurserna som anses vara bra), och så gick de på en med lite annorlunda metoder hos nån som har lite "dåligt" rykte om sig eller vad man ska säga, att vara väldig hård och inte så vänlig (inte att de slår eller så alltså, men kan väl verka lite tveksam för de flesta). Det blev hund av hunden direkt. Den behövde den sortens träning helt enkelt.

Jag är helt säker på att det är så att vissa hundar behöver en ganska fast hand.
          Det jag tycker är faran med att visa upp det på TV, är att många oerfarna hundägare köper det med hull och hår utan att ha förmågan att läsa sin egen hund.
          Det är ju faran med en envägskommunikation som ett TV-program innebär.

--------------------
          user posted image

Citera
          zaaritha
          Inlägg 14-04-2006, 23:13
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag tyckte att de ryckte alldeles för hårt! unsure.gif

Citera
          AnitaO
          Inlägg 20-04-2006, 05:37
          Länk hit: #19

Medlem

I gårdagens program berättade dom i alla fall skillanden mellan en vek och hård hund.
          Alltid något ... så att man är tydlig med att alla hundar inte kan fostras på samma sätt.

Fast jag stör mig fortfarande på alla ryck i kopplen.
          Ett kraftigt ryck i kopplet när man säger "sitt" wacko.gif
          Varför då? Räcker det inte med ett handtecken och lite beröm?

--------------------
          user posted image

Citera
          Bettson
          Inlägg 20-04-2006, 07:02
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Våld vid fostran av djur är en bekräftelse på ens eget misslyckande brukar jag säga.

Då har man missat något före. Och har jag misslyckats med något före, så är det djuret och i viss mån jag själv som får ta konsekvenserna av det.

Därför är det viktigt att göra rätt från början.

Att underlåta att korrigera/fostra på ett tidigt stadium när det fungerar med milda metoder bygger upp ett större problem när djuret är äldre.

Det är ingen skillnad på att fostra olika djur, konsekvensen måste vara densamma.

Tex med min gamla häst. Jag ansåg att man riskfritt skall kunna utfodra den. ( försök göra det i många ridskolor får ni se, hästarna både sparkar och biter när det kommer mat). Jag vill risktfritt kunna släppa in en liten unge att utfodra hästen.

Alltså lär jag den att ALDRIG röra någon som kommer med maten. Och det kommer ingen mat förrän man slutat att sparka i boxväggarna. Havren hälls upp i krubban och hästen får inte röra den förrän efter ett varsågod.

Att inte lära hästen detta är en aktiv inlärning av att det är OK att anfalla den som utfodrar och att sparka i boxen. Det man inte korrigerar är alltså också en inlärning.

Men med några dagars arbete så får man lugna hästar i hela stallet som snällt står och väntar vid sin krubba och jag kan släppa in en treåring att fodra. Och man har uppnått det utan våld.

Om man släpper hästarnas ofog för långt, så kan det gå så illa att man måste ha en piska att försvara sig med när man fodrar. Det är ett exempel på att våldet är en konsekvens av skötarens eget misslyckande.

Tyvärr är det så att våld ibland är enda lösningen för att rädda djuret eftersom det inte annars kan hanteras. Men det skall vara som en övergång i så fall och inte som ett fortsatt sätt att hantera djuret.

Och då skär det i hjärtat på en djurvän. sad.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 10:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon