Hej Das Rejver!
Här kommer lite tips:
Apelsiner: Sätt kärnor i jord, trä en plastpåse över lite löst, så det bildas lite fukt på insidan. Då torkar inte jorden ut lika snabbt, och det blir varmt och gott för plantan. Du kan också köpa citron, kumquat, lime, limequat, ugly, satsumas osv. Tänk på att det inte är så stor chans att den egenhändigt odlade citrusen börjar blomma och bära frukt. Dock blir det en jättefin krukväxt med mörkgröna, blanka blad och taggar på stammen. Har en citron som är ca 170 cm hög som inte blommat hittills på sina 9 år...
Physalis: Peta ner kärnor i jorden och bered dig på att få träffa ett monster! Min ett år gamla phyasalis växer som ogräs, den ser ut som en stor buske med massor av ljusgröna blad. När den var nästan 2 meter hög tog jag fram saxen och klippte ner den med en meter. Den grenade ut sig ännu mer, så nu brukar jag klippa ned den när den börjar bli för stor. Mycket tålig, men törstig!
Oliv: det har jag aldrig provat att odla, men det borde inte vara alltför svårt. Fila lite på kärnan så spricker den lättare efter att du stoppat ned den i jorden.
Ett annat tips är Tamarillo. Den blir jättestor med 30-40 cm stora mörkgröna löv. Mycket fin, men undvik att ta på den, eftersom den luktar skunt!
Lycka till!
Maria
--------------------
Mvh MariaÖrebro ___________________________________________________
"No day but today!" Jonathan Larson
|