Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rönnblad, Till te och likör
          Wargen
          Inlägg 09-05-2003, 10:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Nu samlar jag riktigt späda blad från rönn. Torkar en del, de behåller aromen upp till två år. Men om man kokar dem färska till te får man en vaniljdoftande och neongrön dryck. Använder dem även färska till min egen likör. Om man kör färska blad med socker till mos i en mixer, så kan man frysa in moset för senare användning till likören. En del ingredienser (växter) är ju inte färdiga att skörda förrän senare. Likörens recept håller jag hemligt men det smakar ung. som Jägermeister när den dragit tillräckligt länge. Blir mörkt brungrön i färgen. En tillfälligheternas upptäckt. Jag glömde en burk med likörblandning (inkl. sprit) längst in i kylen. Hittade den efter ett halvår och då var den en Superstar! wub.gif laugh.gif

Citera
          yla
          Inlägg 09-05-2003, 16:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

hallå Wargen

så du använder rönnbärsbladen till the,,,, ska man koka dem eller bara låta dom dra i kokt vatten .låter som en blivande favorit kan du ge lite bättre instruktioner o hur mycket till en kopp o så

i mina böcker står det bara att man använder frukterna o blommorna
          o gör en infusion av dessa 2 tsk till en kopp vatten som ska dra 10 min bra mot menstruationssmärtor , förstoppning , reumatiska smärtor o njurbesvär.

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Wargen
          Inlägg 10-05-2003, 10:18
          Länk hit: #3

Medlem

Lite svårt med måttangivelser....men jag brukar ta en rätt stor näve wink.gif till en liten kastrull. (Ung. 10 - 20 blad beroende på storlek.) (Ung. en liter vatten.)
          Jag brukar koka upp det hela och sen får det stå och dra i ca 5 min.
          Alltså inte koka bladen för länge. Jag hittade ursprunget till detta i en liten häftad bok som heter "Örtagubbens 25 underbara läkeörter". Den boken är fantastiskt, står massor med saker som inte är så allmänt kända om olika örter (även lök!) unsure.gif
          Den kan gå att få tag i boken i hälsokostaffärer.
          Hoppas du blev lite klokare av detta svar. wacko.gif Det blir ju gärna så (iallafall med mig) att man tar en näve av det och en nypa av det osv.... rolleyes.gif
          Iallafalll kan jag rekommendera att plocka bladen när de har växt ut till ca halva sin slutliga storlek. Om man väntar för länge brukar det bli svårt att hitta blad utan insektsangrepp tyvärr.

Citera
          yla
          Inlägg 10-05-2003, 15:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

jepp nu blev jag jätteklok biggrin.gif ,en nypa o en näve e bra angivelser tycker jag,så imorrn ska jag testa rönnbladsthe o ta o plocka lite för burkarna i skåpet om de e gött
          o de e de nog om de doftar som du sa
          tackar

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          mynta
          Inlägg 11-05-2003, 06:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 257
          Medlem nr: 710

Jag med! smile.gif wub.gif

Citera
          mynta
          Inlägg 12-05-2003, 07:03
          Länk hit: #6

Medlem

Vad gott rönnbladen luktar!!! wub.gif biggrin.gif wub.gif De ligger nu på smörpapper i mitt kök & sprider en stark doft av blomma..! Mmmmm! wub.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 12-05-2003, 07:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (mynta @ 12-05-2003, 08:03)
          Vad gott rönnbladen luktar!!! wub.gif biggrin.gif wub.gif De ligger nu på smörpapper i mitt kök & sprider en stark doft av blomma..! Mmmmm! wub.gif

De luktar mandel, d v s bittermandel. Ett smakämne för oss, men ett skydd mot betande djur för rönnen! Förövrigt så håller rönnen på att utrotas som friväxande skogsträd i Sverige, Älg och Rådjur betar ner dem alla. Det får naturligtvis också konsekvenser för alla fåglar som lever på rönnbär.

Citera
          Erika zon 4
          Inlägg 12-05-2003, 08:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 199

Provade att göra teet igår och det luktade och smakade bittermandel tyckte jag också, lite svagt.

Citera
          Ella
          Inlägg 13-05-2003, 21:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Så gott det var! wub.gif tongue.gif sleep.gif

Det blir till att jaga rönnblad i skogen kan ju inte skala dem här i bostadsområdet wink.gif Suck ,dubbelsuck!

--------------------
          Ella

Citera
          Nette
          Inlägg 14-05-2003, 00:17
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 562

CITAT (KURT @ 12-05-2003, 08:08)
          De luktar mandel, d v s bittermandel. Ett smakämne för oss, men ett skydd mot betande djur för rönnen! Förövrigt så håller rönnen på att utrotas som friväxande skogsträd i Sverige, Älg och Rådjur betar ner dem alla.

Lite motsägelsefullt, först är smakämnet ett skydd för rönnen sen så äter ändå djuren upp dem. Jag tror att minskningen beror på att bönder och skogsägare gallrar den så kallade slyn för hårt, då den inte har något ekonomiskt värde för dem. Att gynna lövskog är inte intressant utan enbart barrskog för massaindustrin.

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 14-05-2003, 05:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Det där med att rönnar skulle vara godis för älgar och rådjur är nog en sanning med modifikation. Vi har mycket av både rönnar och rådjur på "min ö" men aldrig att det försvunnit ett endaste litet sly i min trädgård. Inte heller för en fem-sex år sen när skogen "vimlade" av älg och mitt maglemerträd fick sej en avhyvling så stod rönnarna orörda i täppan!
          /Gunvor

Oj det här var ju en receptavdelning! Som blev en diskussionstråd huh.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Wargen
          Inlägg 14-05-2003, 12:25
          Länk hit: #12

Medlem

OK, åter till recepten då... rolleyes.gif
          Har ni provat att krossa fullmogna korianderfrön i teblandningar? Rätt gott tycker jag, de har ju en apelsinliknande smak.
          Ibland joxar jag ihop rönnblad, körvelblad och korianderfrön till te. Nu kommer jag inte ihåg om det är dansk eller spansk körvel jag har. Stora plantor, en av de tidigaste att grönska och blomma....ni vet nog. smile.gif
          Måste tillägga att det brukar finnas en del rönnar på kalhyggen. Men jag har inte heller märkt att älgarna är speciellt förtjusta i dem. wink.gif

Citera
          mynta
          Inlägg 15-05-2003, 07:12
          Länk hit: #13

Medlem

Spansk körvel är perenn, den andra är ettårig. smile.gif Wargen, har du möjligtvis lyckats med konststycket att torka frö & blad från just den förstnämda, så att de behåller smak & doft? Jag lyckas inte, fatta´r inte varför det inte går... unsure.gif sad.gif

Citera
          Wargen
          Inlägg 15-05-2003, 21:53
          Länk hit: #14

Medlem

Då är det SPANSK körvel som jag har.... wink.gif Har för mig att jag provade att torka för länge sedan, men det måste väl inte ha gått så bra eftersom jag glömt det ohmy.gif
          Däremot tror jag att den skulle kunna gå att frysa in. Antingen hel eller i mosad form. Jag tycker att det ger mer smak om blad o blom är mosade när de fryses, alltså senare vid tillagningen, däremot skall man ju inte sönderdela torkade blad förrän de skall användas. Elementärt, käre Watson. laugh.gif ( Alltså= onödig förklaring till en örtagumma...) biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 08:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon