Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är det bara Hoyor...
          Tezzla
          Inlägg 04-05-2006, 15:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

...som diskuteras på detta forum? Det verkar nästan så.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          norpydorp
          Inlägg 04-05-2006, 15:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 265
          Medlem nr: 4 502

hm...det är väl fritt fram och fråga vad man vill här på krukväxter som handlar om krukväxter.
          I mitt fall är det mest hoyor ja men nåt annat kan ju slinka med imellanåt smile.gif

Citera
          Carex
          Inlägg 04-05-2006, 15:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

det tenderar att bli mkt hoyor, men självklart är det till för allt krukväxtaktigt. Ibland när man tittar in här på vintern tänker man, herregud har folk inget annat än hoyor? tongue.gif

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          morellen
          Inlägg 04-05-2006, 15:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem nr: 5 180

Det är väl för att vi hoyagalningar är så flitiga på att skriva om dem ÖVERALLT *s*

--------------------
          Ibland blir det mer växter än man plan(t)erat

Citera
          Linda_A
          Inlägg 04-05-2006, 15:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

CITAT (Tezzla @ 04-05-2006, 16:28)
          ...som diskuteras på detta forum? Det verkar nästan så.

Avundsjuk eller? *S*

Alla kan ju inte förstå det underbara med hoyor. laugh.gif laugh.gif

Nej men seriöst så pratas det en del om orkidéer, bladkaktusar och hibiuskus med.

Sen att de trådarna inte bli lika långa det har jag ingen anning. Kanske inte finns lika mycket at prata om? tongue.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-05-2006, 15:47
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag tycker det pratas om allt möligt bara i iblan kan det vara mycket hoyor .
          det sprider sig wub.gif

Citera
          catlady
          Inlägg 04-05-2006, 18:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Ja... jag kan bara undra igen: Vad är det som är så speciellt med hoyor? Är det så att alla ni redan vet allt om krukväxter och har blivit blasé på det mesta nu, så hoyor är det enda kvar värt att prata om? blink.gif

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-05-2006, 18:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag dammsuger forumet efter information om Hoyor, eftersom jag är "nybiten" smile.gif

Så för min del kan det inte pratas nog om hoya, alla olika sorter och hur de sköts, hur man får dem att blomma och vilka som trivs i vilka lägen osv. Allt sånt är underbart att läsa om, och en del kan man ta till sig och använda själv.

Två av mina hoyor har börjat blomma tack vare goda råd och tips härifrån wub.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          catlady
          Inlägg 04-05-2006, 19:03
          Länk hit: #9

Medlem

Jag måste snart ta en bild och posta den här för att kolla om det jag har hängande här i fönstret kanske är en hoya... Kanske blir jag också biten!

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-05-2006, 19:19
          Länk hit: #10

Medlem

Så fort man känner doften av en blommande hoya är man fast, den är underbar. Då vill man ha fler, blommande så klart wub.gif

Sen gör det ju inte ont att de är vackra att titta på också smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          norpydorp
          Inlägg 04-05-2006, 20:00
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 265
          Medlem nr: 4 502

CITAT (catlady @ 04-05-2006, 19:55)
          Ja... jag kan bara undra igen: Vad är det som är så speciellt med hoyor? Är det så att alla ni redan vet allt om krukväxter och har blivit blasé på det mesta nu, så hoyor är det enda kvar värt att prata om? blink.gif

vill ju bara säga att man kan ju alltid hoppa över det man inte är intresserad av tongue.gif

Citera
          Bessie
          Inlägg 04-05-2006, 20:23
          Länk hit: #12

Gäster

Det är bara för att hoyafalangen är pratiga typer som inte förstår vad som menas med OT. tongue.gif

Vi andra som inte är hoyabitna ännu (jag tycker egentligen att det är ganska kul att gammaldags krukväxter blir inne igen, såg åtminstone tre sorters hoya och doftranka senaste gången jag var på supermarketen i stället för de vanliga lessna kantdracenorna) får hitta på annat att prata om. Fast just i dag hade det nog kunnat vara trevligt att ha en blommande och doftande krukväxt hemma, våren i naturen tar så lång tid på sig och ute i stan luktar det så äckligt av damm.

En av de grejer jag lärt mig av att umgås på internet är att andra användare a) inte har nån skyldighet att prata om sånt som man själv finner intressant, b) att det är ohövligt att förvänta sig att de ska bete sig som ens personliga forskarstab, och c) att man själv i andras ögon har minst lika vrickade åsikter som man själv tycker att de har. (Okej, ni fick två på köpet.) Ingen är tankeläsare, och Internet är fullt demokratiskt. Alla får prata om såna krukväxtgrejer de tycker är intressanta, odlare som inte tycker att det är så spännande med hoya med samma rätt som hoyatyperna. Vill man se en tråd om till exempel saintpaulior eller pelargoner som ju båda har stora fanklubbar är det bara att sätta igång en, man behöver inte vänta tills man har femtielvatusen poster på odla eller har skaffat sig en fräck signatur. (Inte för att jag förstår varför nån skulle vilja snacka saintpaulior -- ska nu gå och gräva fram den gamla tråden med hatkrukväxter...) laugh.gif

Icke hoya-relaterad krukväxtinformation: Mitt blivande kaffeträd har grenat sig för första gången utan att jag gjort nånting, yes! Kanske jag nån gång får rosta självplockat kaffe.

Och så antar jag att alla svenskar vet att man inte ska ta fulla finnar på så stort allvar. tongue.gif

Citera
          Tezzla
          Inlägg 04-05-2006, 20:34
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Så doftranka är en Hoya? unsure.gif verkligen? I så fall så är ju jag omedvetet "hoyanist" ju! tongue.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-05-2006, 20:45
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Tezzla @ 04-05-2006, 21:34)
          Så doftranka är en Hoya? unsure.gif verkligen? I så fall så är ju jag omedvetet "hoyanist" ju! tongue.gif

doftranka är ingen hoya men dom är släkt wub.gif

Citera
          Linda_A
          Inlägg 04-05-2006, 21:01
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Bessie @ 04-05-2006, 21:23)
          Det är bara för att hoyafalangen är pratiga typer som inte förstår vad som menas med OT. tongue.gif

Vi andra som inte är hoyabitna ännu (jag tycker egentligen att det är ganska kul att gammaldags krukväxter blir inne igen, såg åtminstone tre sorters hoya och doftranka senaste gången jag var på supermarketen i stället för de vanliga lessna kantdracenorna) får hitta på annat att prata om. Fast just i dag hade det nog kunnat vara trevligt att ha en blommande och doftande krukväxt hemma, våren i naturen tar så lång tid på sig och ute i stan luktar det så äckligt av damm.

En av de grejer jag lärt mig av att umgås på internet är att andra användare a) inte har nån skyldighet att prata om sånt som man själv finner intressant, b) att det är ohövligt att förvänta sig att de ska bete sig som ens personliga forskarstab, och c) att man själv i andras ögon har minst lika vrickade åsikter som man själv tycker att de har. (Okej, ni fick två på köpet.) Ingen är tankeläsare, och Internet är fullt demokratiskt. Alla får prata om såna krukväxtgrejer de tycker är intressanta, odlare som inte tycker att det är så spännande med hoya med samma rätt som hoyatyperna. Vill man se en tråd om till exempel saintpaulior eller pelargoner som ju båda har stora fanklubbar är det bara att sätta igång en, man behöver inte vänta tills man har femtielvatusen poster på odla eller har skaffat sig en fräck signatur. (Inte för att jag förstår varför nån skulle vilja snacka saintpaulior -- ska nu gå och gräva fram den gamla tråden med hatkrukväxter...) laugh.gif

Icke hoya-relaterad krukväxtinformation: Mitt blivande kaffeträd har grenat sig för första gången utan att jag gjort nånting, yes! Kanske jag nån gång får rosta självplockat kaffe.

Och så antar jag att alla svenskar vet att man inte ska ta fulla finnar på så stort allvar. tongue.gif

HAHA!! Så hemska är vi inte faktiskt. laugh.gif laugh.gif

Jag kan bara tyda denna tråden på ett sätt. NI är avundsjuka. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          GoSatta
          Inlägg 04-05-2006, 23:08
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

måste säga att jag håller med lite grann, senaste tiden ha det varit otroligt mycket hoya trådar med det är väl upp till oss andra att skapa andra trådar som motvikt då smile.gif

Asclepiadaceae är ju den bästa växt familjen men det finns ju so otroligt mycket mer än bara hoyor där wink.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 05-05-2006, 09:31
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

kan vi hjälpa att vi är så galna...att vi till och med pratar hoyor i sömnen? laugh.gif laugh.gif
          en hoyagalning tar alla tifällen till att få berätta om sina älsklingar....överallt och mycket laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          så hoyatrådar blir aldrig kortvariga.... laugh.gif laugh.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          catlady
          Inlägg 05-05-2006, 13:26
          Länk hit: #18

Medlem

Det är faktiskt lite fantastiskt att man kan debattera hoya-intresset i all evighet!
          Som om det var en valfråga nästan... wink.gif tongue.gif smile.gif

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-05-2006, 13:43
          Länk hit: #19

Medlem

Det tillkommer ju nya stollar med frågor och funderingar hela tiden också, det måste ju ge debatten ny näring också antar jag smile.gif

--------------------

Citera
          Linda_A
          Inlägg 05-05-2006, 13:44
          Länk hit: #20

Medlem

En tanke många av er som klagar, varför startar ni inte trådar om era växter istället för
          att "hoyafolket-kan-inte-vara-tysta-synd-om-oss-trådar-. biggrin.gif biggrin.gif

pejori:

--------------------
          //Linda

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 09:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon