Ja, kompost om du har, eller köpt kogödsel på säck. Sen kan du fortsätta under sommaren och tillföra mer organiskt material genom att lägga t.ex. gräsklipp mellan plantorna. Senare, när du ser vad som växer där, kanske du vill börja möblera om och planera rabatterna efter ditt eget tycke. Då kan du ju passa på att byta ut en del av jorden där just den flyttade plantan står.
En del säger att man aldrig behöver byta jorden i rabatter, utan man bara fyller på med mer organiskt material och förbättrar den befintliga jorden på det sättet. Jag (vi

) grävde dock ur ca 20-25 cm av den gamla jorden ur rabatterna och fyllde med ny underbar köpejord på lass. Det har jag inte ångrat än i alla fall. Nu gäller det bara att fylla på med kogödsel varje år, så att man inte hamnar i samma situation igen.
Sen har du ju den underbara metoden Lasagna Gardening (
Lasagna Gardening) där man bygger upp sin jord själv ovanpå den befintliga jorden. (Man lägger tidningspapper i botten och sen lägger man gödsel, kompost, löv, vad man nu har, i lager - som en lasagne.) Jag är själv GALEN i lasagne-metoden, och älskar Patricia Lanza's bok. En super inspirationskälla även om man inte har möjlighet att praktisera metoden fullt ut!