CITAT (lissa @ 13-05-2006, 01:30)
Oj vad arg man blir när man får såna olyckor...bra att du känner dig lite bättre, jag hade nog blivit speciellt sur för det där med Jacarandorna. .
Tre saker...1. Har du sticklingarna i sån där växt gele??? 2. Fungerar det bättre än vatten ?? Och 3. Tack så mycket, för genom din tråd har jag äntligen förstått varför det är så gott som omöjligt för mig att få rötter på mina sticklingar...värme är boven..
Jag har några hibiskus i vtten, 2 har blommat, visserligen små blommor, men ändock blommor...dessutom får jag vita konstiga knottror på stambitarna under vatten

1. När jag var hemma hos en tjej och köpte hoyasticklingar så fick jag med mig lite "korn" i en påse. När man lägger en halv tesked av dessa i ett glas vatten blir det till gelé. Swellgel kallas det.
2. Jag vet egentligen inte om det är någon skillnad mot vanligt vatten, det enda skulle vara att sticklingarna sitter bättre och inte trillar runt.
3. Det där har jag också upplevt! Men hibiskusar är inte mina kompisar för jag får aaaaldrig rötter på dem i vatten, jag får också bara de där vita knottrorna. Jag har visserligen alltid trott att det har varit början på rötter och stoppat dem i jord då. Oftast överlever de, ibland inte.
Värme ska ju funka bra när man ska ska rota, hellre det än kyla

Men hela mars och april när jag rotade sticklingar stod de svalt fast ljust, och alla har klarat sig och fått rötter. Inte en enda ruttnade. Nu kan hoyorna få för sig att de inte ska få rötter på hela stammen och så ruttnar den nedre biten bort. De överlever ju visserligen utan problem, men det är ju lite äckligt.
Det här upplever jag dock inte när jag rotar i vitmossa, så jag kanske ska sluta gnälla och övergå till att bara rota i det istället.

Mvh Emma