CITAT (Ingo @ 16-05-2006, 17:37)
Nej, jag tycker inte att rotvattnare är så bra till rabatter, särskilt inte som Klematis ville spara tid och slippa stå och passa. Förutiom det jag skrev innan är det också så här:
En rotvattnare funkar så att man sticker ner den och låter den stå på tills vattnet stiger upp ur hålet kring stången; då vet man att jorden i det närmaste området är mättad och det är dags att flytta rotvattnaren till nästa ställe.
Det går inte att säga generellt hur stort det där, det där "närmaste området" som vattnet sprider sig inom innan det börjar komma upp; det beror på jordens konsistens och sammansättning. Man får pröva sig fram: Stick ned den på ett ställe och kör tills vattnet kommer upp. Flytta en liten bit och sätt på vattnet igen. Kommer vattnet upp direkt har man flyttat för kort bit. I min förra trädgård, där jag hade sandjord blandad med rätt mycket mull (barkmull, kodynga, kompost) krävdes det typiskt 3 - 5 "stick" för att vattna igenom jorden runt om en enda buske.
Så det kan ta ganska lång tid att gå igenom en hel rabatt med rotvattnare och innan man har lärt sig hur tätt man ska "sticka" och hur lång tid det tar per "stick" får man stå och passa hela tiden.
Obs också att om man kör ned rotvattnaren djupt så ska man inte räkna med att vattnet sprider sig uppåt i någon nämnvärd utsträckning. För när den djupare jorden är så mättad att vattnet trycks uppåt, så tar det den lättaste vägen, d v s upp längs stången. Därför tror jag inte att växter med ytliga rotsystem har så mycket glädje av att man kör ner den djupt.
Jag vattnar alla mina rabatter med rotvattnare. Låter vattnet rinna långsamt så att jorden hinner ta upp vattnet. Om man har för hårt tryck så svämmar vattnet över som du beskriver. Dessutom behöver jag inte stänga av vattnet mellan varje "stick". På en ca 9 meter lång rabatt sticker jag ner rotvattnaren 4 ggr vilket jag tycker är acceptabelt... Eftersom den får stå ett tag så hinner jag göra massor under tiden...
Dessutom söker sig rötterna neråt efter vattnet vilket är bättre och vad jag eftersträvar. Hur djupt jag sticker ner stången beror förstås på vad jag ska vattna, buskar eller rabatter.
Eftersom jorden blir genomvattnad på djupet behöver jag inte vattna så ofta även under torrperioder.