Har lite teorier som jag inte vet om de stämmer...
Kanske denna "blöthet" bara är normal när en halvmeter snö tinar bort hos oss? Det har väl i o f s varit lite väl ihopsjunket vilket säkert bidrar. Sen är ju omkringliggande jord nyanlagd gräsmatta där jorden kanske har svårt att torka upp just för att gräset inte hunnit växa till sig ännu. Och den bara jorden i själva rabatten kanske också bara haft haft svårt att torka upp för att det varit just bara kall blöt jord där och nästan inga växter...
Rabatten är lättgrävd för jorden är porös men det kanske inte spelar någon roll då den under några veckor nu på våren har varit så pass blöt o lös att man sjunkit ned med stövlarna i den. Och detta kanske har dränkt de få perenner jag hade hunnit plantera om det just vill ha det väldränerat?
Ska försöka höja den ännu lite mera med sand/grus och större stenar för jag är ju inte så där superförtjust i dessa torvblock. Tror att jag får det svårt att se naturligt ut när tomten är helplatt i övrigt... Sen tänker jag satsa på perenner o buskar i denna rabatt som vill ha just djupgrävd, lite fuktig jord och halvskugga/sol och inte har så extremt höga krav på att det ska vara så väldränerat. Tar gärna emot tips på sådanna, rosa o vita blommor helst.
Hoppas vädret är bättre nere i Gbg i helgen i alla fall, då jag ska dit...