fiffigafrun
13-05-2003, 09:32
Hur mkt över omkringliggande marknivå bör en djupgrävd rabatt ligga för att dräneringen ska bli bättre? Jorden sjunker ju ihop efter vintern men räcker det med ca 10 cm höjd bara så det inte blir en "grop" på våren som det står kvar fukt i?
Jag har jordförbättrat en stor djupgrävd rabatt m kompost, sand, kogödsel, grus o mera planteringsjord. Men för att höja den ytterligare 10-20 cm över marknivå krävs ju enorma mängder med jord etc...
Tänkte lägga lite stora naturstenar i rabatten också för syns skull men dessa hjälper väl knappast till med dräneringen eller? Jorden i denna rabatt har nu under våren varit blöt, lite lerig/geggig men ändå väldigt lättgrävd dvs inte så tung MEN dock mkt fuktig.
Är tveksam till att mina stjärnflocka o röd solhatt (echinacea) överhuvudtaget överlevt denna blöta så de har jag stoppat i krukor för upptorkning o återhämtning o hoppas på att de kommer igen. Och kan digitalis överleva vintern i en sådan rabatt eller bör de får stå i krukor nedbäddade i löv istället?
Ingrid på Västkusten
13-05-2003, 10:33
Hallon, en 10-15 cm är ju minimum - är den omtilliggande jordne blöt och det låter ju onekligen så - så borde en ytterligare höjning inte va dumt alls. Prova att höja olika partier i rabatten och skapa ettt landskap - torvblock och sten t ex - så slipper Du ågren med all jord :-)
Stenar fångar värme :-)
bra på hösten mindre bra tidigt på våren då de kyler. Men snart så :-)
Hälsar Ingrid (brr för idag)
fiffigafrun
13-05-2003, 11:17
Har lite teorier som jag inte vet om de stämmer...
Kanske denna "blöthet" bara är normal när en halvmeter snö tinar bort hos oss? Det har väl i o f s varit lite väl ihopsjunket vilket säkert bidrar. Sen är ju omkringliggande jord nyanlagd gräsmatta där jorden kanske har svårt att torka upp just för att gräset inte hunnit växa till sig ännu. Och den bara jorden i själva rabatten kanske också bara haft haft svårt att torka upp för att det varit just bara kall blöt jord där och nästan inga växter...
Rabatten är lättgrävd för jorden är porös men det kanske inte spelar någon roll då den under några veckor nu på våren har varit så pass blöt o lös att man sjunkit ned med stövlarna i den. Och detta kanske har dränkt de få perenner jag hade hunnit plantera om det just vill ha det väldränerat?
Ska försöka höja den ännu lite mera med sand/grus och större stenar för jag är ju inte så där superförtjust i dessa torvblock. Tror att jag får det svårt att se naturligt ut när tomten är helplatt i övrigt... Sen tänker jag satsa på perenner o buskar i denna rabatt som vill ha just djupgrävd, lite fuktig jord och halvskugga/sol och inte har så extremt höga krav på att det ska vara så väldränerat. Tar gärna emot tips på sådanna, rosa o vita blommor helst.
Hoppas vädret är bättre nere i Gbg i helgen i alla fall, då jag ska dit...
Ingrid på Västkusten
13-05-2003, 12:00
Ja just det - vårsmältningen - den är som dne är speciellt om det smälter fortare än tjälen hinner ur.
Tror Du har igen att höja upp - och om Du inte gilalr torvblock så är en snygg stensamling alltid något att ha :-D
Alltid fasligt med jobb astt höja upp men uj vad glad man blir för det sedan!
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
13-05-2003, 12:15
Och , det är inte kul att plocka upp 50perenner för att SEN höja upp ..
Fuktälskare är ju de som ofta gillar halvskugga också
fiffigafrun
13-05-2003, 13:15
Nä men som tur har jag bara behövt ca 15 st perenner istället för 50!
Men många av dem ser inte ut att ha mkt livstecken heller...
De som ser mest döa ut förtillfället är kärleksört, röd solhatt, malört, stjärnflocka m fl och de ska väl ha det väldränerat...
Däremot har både indisk fingerört, daglilja o röd kvanne överlevt men det gillar väl blötan kanske...
Tur att man alltid får svar av er två Kerstin o Ingrid, ni är så snälla med oss nybörjare...
CITAT (fiffigafrun @ 13-05-2003, 14:15)
Men många av dem ser inte ut att ha mkt livstecken heller...

Inte så mycket liv här heller ännu, men lugn bara, det kommer!
Är det inte lite tidigt ännu att dödsförklara dem?
Vi hade ju nyss snö...
/ Betty, åxå Luleå
Ingrid på Västkusten
13-05-2003, 17:03
Ja absolut - vänta en sväng - det formidabla dränaget med sandjord gör mig avundsjuk ibland - fast det finns ju leråker där med :-)
Och i min erfarenhet ser det alltid värre ut än vad det är,
Hälar ingrid
Om din rabatt omges av lera under ytan har du snarare skapat en vallgrav under jord genom djupgrävningen (om du inte har dräneringsrör som leder bort vattnet) - och det låter ju lite som om det skulle vara så. Då får du nog sikta in dig på att höja upp din rabatt rejält. Har själv t.ex. ett äppelträd i en upphöjd rabatt på 2x2 meter och det trivs utmärkt eftersom upphöjningen ligger på 40 cm + 40 cm under omkringliggande lernivå. Grannen grävde bara ner sig med sitt äppelträd som planterades samma sommar - mitt är redan tre gånger större...
Har också ett par baltiska vinrankor i samma förhållanden och de växer så det knakar i en 30 cm upphöjd rabbat (+ 50 cm neråt i en omgivande lerbädd). Ingen egentlig dränering alltså i dessa lergropar, och vad hjälper det då med sand, grus och sten i botten om inte vattnet kan rinna bort? Då måste man bygga uppåt. Under förra årets torra sommar funkade dock lergroparna som utmärkta vattenmagasin...
Micke
Och så finns det juh pallkragar
Ingrid på Västkusten
20-05-2003, 06:27
Hej Micke,
Jag hålelr på att göra som Du gjorde - för mina äppelträd, dock ej 40 cm snarare 30 :-)
men det är helt ok i min bok(jorden måste forslas dit med muskelkraft i trappor)
Hälsar Ingrid
fiffigafrun
22-05-2003, 10:52
Har jobbat på med min stora rabatt dåligt dränerade rabatt och är nu kanske uppe i 50 cm + 15/20 cm i alla fall så det tar sig! Mer jord ska på också! Märker redan stora skillnader då det regnat ordentligt.
Tänkte stoppa i rätt mkt barkmull också (har hört att det är bättre än torvmull) vad anser ni om det? Blir det mindre kompakt då?
Men en annan fördel med upphöjda rabatter är ju att blommorna/bladen kommer närmare en själv också. Man slipper ju krypa på marken om man inte har höga perenner då (som jag gillar i o f s)...
(kul att träffa dig Ingrid på Botaniska förresten, synd jag hade så bråttom bara)
Ingrid på Västkusten
22-05-2003, 11:40
Barkmull fungerar - fast bered Dig på att påfyllning kommer att behövas varje år :-) hädanefter - det är i sakens Natur.
Och ha blommorna i beväm nivå gillar jag mkt mkt mkt!
Urkul att träffas - nästa gång får Du va här ltie längre föreslår jag :-)) :-))
Micke!
Menar du att du gräver ur 40 resp 50 cm och höjer upp 40 resp 30 cm med typ pallkragar och sen planterar äppelträd och vinrankor i det? Vad har du för jord i "arrangemanget"?? Och du har ingen dränering i botten? Hur ofta får du vattna? Är det inte risk att vatten blir stående även på vintern om gropen ej är dränerad? Tycker det låter mycket intressant!
Lars
Ingrid på Västkusten
23-05-2003, 07:02
Om man har vattensjukt d v s att vattnet står så kan ingen mängd dränering under marknivån hjälpa upp det - snarare fungerar den gropen som en 'brunn' d v s det samlas extra mkt vatten där.
Har man inte vattensjukt ifårn början så behöver man itne dränera en grop - det fungerar inte så - undrar vilken bok/böcker som hittade på den amsagan :-((
Det enda som fungerar bra som dränerande när man har problem med vattensjuk mark / dränage är upphöjda bäddar. Att man förbättrar 30-50 under markytan är ju för att man vill ge extra godis och luft åt växterna, det är ju en djupbädd där halva bädden är ovan marknivå och halva är under. För vattensjuk mark hade jag gjort alla mina 40-50cm ovan jord. I ett sådant arrangemang står inget vatten på vintern om jag itne blandat sand i jorden *skratt*
Hoppas Du blir inspirerad att testa Lars. En upphöjd bädd värms upp snabbare på våren och håller värmen längre på hösten plus att det aldrig står vatten i den. Och man kan använda den som varmbänk på våren :-)
Hälsar Ingrid ( jag ahr nästan BARA upphöjda bäddar på min tomt)
Hannele
24-05-2003, 18:47
Plantera en björk, som du formklipper till en klot från början
Vid rabattkanten, den dricker en hel del vatten.
Ingrid på Västkusten
25-05-2003, 19:40
Sen växer nästan inget annat där då björken tar allt i vatten och näringsväg. Tyvärr ... björk är ett fint träd, men är så otroligt krävande.
Hälsar Ingrid
fiffigafrun
27-05-2003, 11:27
Nej då det blir varken björk eller pilträd där som ska suga upp vatten. Däremot en ros, ett hagtornsträd + perenner som gillar fukt. Skippar de som vill ha det extremt väldränerat eller planterar dem bland stenar istället.
Jag har kämpat på rejält med jordförbättring ska ni veta som gjort att rabatten också höjts något. Sjunker väl ihop eftersom kan jag anta men det blev då inte sämre i alla fall och då får jag väl börja om igen...

Så man har något att göra menar jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.