catlady : om du inte kan se några kryp, nåt "spinn" eller andra spår efter dem så är det nog inte Spinn.
Som Scout säger så gillar inte spinn när det är fuktigt men jag tycker absolut att du ska vara måttlig om du får för dig att duscha tomaterna kvällstid, hög fuktighet är en grogrund för diverse svampsjukdomar som älskar att förstöra tomatplantor, långt större problem än ohyra, iaf. där jag bor.
Tomater har väldigt ömtåliga blad så det är bra att inte få panik för varke liten prick eller gulnat blad. Jag har som regel att resa bort gulnade blad på min kvällsrunda i växthuset varje dag och hoppas då kunna hålla nere svampangreppen, om än bara lite. Jag anser att tomatblad är "slit-o-slängvara" dvs. så fort dom är fula så bort med dem och låt de nya bladen ta över.
Sorry, inga konkreta råd här. Fortsätta bara att vara observant och studera noga om prickarna verkar sprida sig till nya blad och om "angreppet" ökar.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|