Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 3 819
Jag odlar blomsterböna tillsammans med buskkrasse på balkongen. När jag vattnade förut i kväll så brände det till när jag kom emot blomsterbönans blad. Men kan det vara möjligt? Har aldrig hört talas om att den kan brännas. Men det gjorde den utan tvekan och det svider fortfarande.
Medlem
Antal inlägg: 397
Medlem nr: 2 690
Det är inte troligt att det var bladen från rosenbönan. Bönan däremot innehåller phasin som är irriterande enligt giftcentralen. Är du säker på att inte var en insekt då? MVH Kenneth
--------------------
"Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."
Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203
Kan ha varit en elak insekt Är inte rosenböna samma som blomsterböna ? Om så är fallet är väl inte bönan giftig ... Brukar äta den späd efter kort koktid med flingsalt och skirat smör ... jättegott
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Rosenböna och blomsterböna är samma sak och som många andra bönor innehåller de ett gift som förstörs vid kokning (+ man måste äta ganska många råa bönor innan man blir irriterad i magen så starkt är inte giftet)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 3 819
Det kanske var en insekt ändå. Det var som små brännande flimmerhår som satt kvar på armen. Nu är det över iallafall. Ska på insektsjakt och se efter vad jag hittar. När det gäller att äta bönorna så är det ett tag kvar. Den har inte ens fått blommor än