|
Det finns inga ord..., *varning för känsliga* |
|
|
|
18-06-2006, 21:01
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
|
|
|
|
|
18-06-2006, 21:25
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Ja visst är det fruktansvärt  Vad har människor för syn på djur egentligen???
|
|
|
|
|
18-06-2006, 21:45
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
18-06-2006, 21:49
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 22:45) bra det gör du rätt i
|
|
|
|
|
18-06-2006, 21:54
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Jag tittar inte heller! Inte för att jag inte bryr mej, utan just därför!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
18-06-2006, 22:27
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag låter också bli att titta, det räcker att föreställa sig så hemskt det är. Ska man använda djur ska man göra det utan att plåga dem. (Själv syndar jag väl ibland, äter ju fortfarande kyckling och korv exv :/ )
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
18-06-2006, 22:33
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 18-06-2006, 23:27) Jag låter också bli att titta, det räcker att föreställa sig så hemskt det är. Ska man använda djur ska man göra det utan att plåga dem. (Själv syndar jag väl ibland, äter ju fortfarande kyckling och korv exv :/ ) fast detta var annat än äta krov . då så plågas dom inte om odm ksa bli mat *hoppas man på* men detta var nåt i häst väg bara för dom rika ska få snygga kläder å vad dom nu har det tilll
|
|
|
|
|
18-06-2006, 23:20
|
Medlem
Antal inlägg: 509
Medlem nr: 6 855

|
Det där låter inte som något kul. Jag ska undvika att titta eftersom jag är väldigt känslig när det gäller djur.
Jag tror dock att det tillverkas färre och färre pälsar, och man ska inte skylla på "de rika" för de är nog precis lika oskyldiga som fattigt folk. De stora bovarna är tillverkarna. Det är tragiskt med sånt där, men eftersom äkta pälsar inte längre är "modernt" så tror jag inte den där industrin kommer hålla. Tänk efter själva, när såg ni senast en människa med päls på sig? Det går ju i alla fall framåt, längre bak i tiden var pälsar=lyx.
Jag är en stor motståndare mot bla "canada goose"-jackor eftersom de har äkta päls i sin krage, och tyvärr har just det märket blivit något som förknippas med att man har pengar i vissa sällskap. Sånt är synd...
|
|
|
|
|
19-06-2006, 06:30
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (flaxss @ 18-06-2006, 22:01) jag är extremnt argh på dom dom som gjorde dte jga hadde lätt velat att nån skött dom men ändå lätt odm leva så dom kan känna smmärtan eller göra lika dant på dom fast låta dom leva så dom känenr msärtan . JAG VILL DOM PERSONERNA ALL SMÄRTA I VÄRLDEN Flaxss, jag öppnade länken och stängde efter ca. 3 sekunder. Just den här har redan vart uppe i forumet förut, den är mer än vidrig och som jag förstått så såg du inte i närheten av klart den. Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då.  Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött.  När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur. Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig.  Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter
|
|
|
|
|
19-06-2006, 09:08
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 19-06-2006, 07:30) CITAT (flaxss @ 18-06-2006, 22:01) jag är extremnt argh på dom dom som gjorde dte jga hadde lätt velat att nån skött dom men ändå lätt odm leva så dom kan känna smmärtan eller göra lika dant på dom fast låta dom leva så dom känenr msärtan . JAG VILL DOM PERSONERNA ALL SMÄRTA I VÄRLDEN
Flaxss, jag öppnade länken och stängde efter ca. 3 sekunder. Just den här har redan vart uppe i forumet förut, den är mer än vidrig och som jag förstått så såg du inte i närheten av klart den. Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då.  Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött.  När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur. Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig.  Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter  jag såg lite inann dte tror jag jag såg framm till när dom flådde dne första sen lite frammåt där sen klarad ejga inte mer jag blöev sååååååå arg kunde inte sova inatt tänk dom lila djuren när dom föddes å lå där i varmen vid sin mammas sida . vilket slut på livet blev så lässsen å arg i går . jag hadde nästan kunnat gjort vad som hlest för att se dom döda fyfan vad jga hatar dom som gjorde det . jag önskar dom all smärta i världen all onska önskar jag dom all å hoppas dom får det med
|
|
|
|
|
19-06-2006, 10:05
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 19-06-2006, 07:30) Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då.  Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött.  När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur. Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig.  Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter   Det är nu drygt en vecka sedan jag såg filmsnutten, och det vänder sig fortfarande i magen. Den har påverkat mig mycket starkt. Jag förstår er helt, ni som valt att inte se den. Fick jag möjlighet att spola tillbaka tiden, tror jag inte att jag hade sett den. Det är fruktansvärt vidrigt. Reserv; min frukost höll också på att komma upp. Och när jag sluter mina ögon, ser jag dessa händelser framför mig. Illamåendet sitter i, tårarna är inte långt borta.
|
|
|
|
|
19-06-2006, 10:09
|
Medlem

|
CITAT (humla @ 19-06-2006, 11:05) CITAT (Reserv @ 19-06-2006, 07:30) Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då.  :wacko: Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött.  När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur. Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig.  :( Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter   Det är nu drygt en vecka sedan jag såg filmsnutten, och det vänder sig fortfarande i magen. Den har påverkat mig mycket starkt. Jag förstår er helt, ni som valt att inte se den. Fick jag möjlighet att spola tillbaka tiden, tror jag inte att jag hade sett den. Det är fruktansvärt vidrigt. Reserv; min frukost höll också på att komma upp. Och när jag sluter mina ögon, ser jag dessa händelser framför mig. Illamåendet sitter i, tårarna är inte långt borta.  dom sitter kvar hos mig med i härnan låg sömlös i 3timma ri natt å tänkte på det å tänkte på vilken smärta djuren måste känna inann dom dör alltså vilket vidrigt slut på ett liv . jag ska verkligen inte se mer av det det jag såg räckte jag önskar jag kunde göra nåt för detta men dte kan jag inte en sak är att jag kan be till gud så han gör att dom får all smärta i världen dom perosnerna önskar verkligen så mycket all smärta i världne till dom rikgtiga svin är dom hatar dom nåt enormnt
|
|
|
|
|
19-06-2006, 10:14
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 19-06-2006, 11:09) dom sitter kvar hos mig med i härnan låg sömlös i 3timma ri natt å tänkte på det å tänkte på vilken smärta djuren måste känna inann dom dör alltså vilket vidrigt slut på ett liv . jag ska verkligen inte se mer av det det jag såg räckte jag önskar jag kunde göra nåt för detta men dte kan jag inte en sak är att jag kan be till gud så han gör att dom får all smärta i världen dom perosnerna önskar verkligen så mycket all smärta i världne till dom rikgtiga svin är dom hatar dom nåt enormnt Ja, vad har människor för djursyn egentligen? Men iofs, skulle inte "någon" betala så bra för dessa pälsar, skulle de inte mördas och flås levande på detta sätt. Vems fel är det egentligen? MVH/Elin
|
|
|
|
|
19-06-2006, 10:20
|
Medlem

|
CITAT (humla @ 19-06-2006, 11:14) CITAT (flaxss @ 19-06-2006, 11:09) dom sitter kvar hos mig med i härnan låg sömlös i 3timma ri natt å tänkte på det å tänkte på vilken smärta djuren måste känna inann dom dör alltså vilket vidrigt slut på ett liv . jag ska verkligen inte se mer av det det jag såg räckte jag önskar jag kunde göra nåt för detta men dte kan jag inte en sak är att jag kan be till gud så han gör att dom får all smärta i världen dom perosnerna önskar verkligen så mycket all smärta i världne till dom rikgtiga svin är dom hatar dom nåt enormnt Ja, vad har människor för djursyn egentligen? Men iofs, skulle inte "någon" betala så bra för dessa pälsar, skulle de inte mördas och flås levande på detta sätt. Vems fel är det egentligen? MVH/Elin felet är väl nån gubbe som som får in ne massa pengar på att sälja en massa pälsar till olika saker eller är det lokalberfolknigens fel som behöver det som kläder eller nåt ja jag vet inte riitkgt bara att jag är otroligt arg å lässen . hoppas det finns nån i världen som gör nåt åt det för jag käner ingen som kan göra nåt
|
|
|
|
|
19-06-2006, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 508
Medlem nr: 2 423

|
Ingen tvekan om att det är totalt vidrigt.
En sak är att man föder upp djur för nytta för människor. Att delta i denna hantering väljer vi alla som köper kött, skor av skinn alternativt pälsar. Jag anser rent ut att kan man inte se på slakt skall man inte heller äta kött.
Dock är detta nåt helt annat. Detta kan inte betraktar som vanskötsel, slentrian eller brist på respekt utan är ren sadism. Hade de bara vridit av nacken på dem snabbt och lätt hade inte detta varit något fel. Men att inte göra det eller att ens göra det efteråt är totalt vidrigt.
Bra att sådana här filmer kommer ut även om man mår illa.
Dock håller jag inte med flaxss om att man inget kan göra. Makten ligger i konsumernas händer. Själv inte så insatt men detta kan jag tänka mig hjälper Köp ej det billaste köttet utan försök få kontoll på hur det är slaktat, uppfött osv (finns ofta kött att köpa lokalt) På skinnprodukter kommer det mer och mer märkning av olika slag
Nån som vet vad man mer kan gör kan kanske upplysa oss?
--------------------
Magister Mundi sum!
|
|
|
|
|
19-06-2006, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
Jag har fått filmen beskriven för mig av min bästa kompis för ett halvår sedan. Bilderna beskrivningen satte i mitt huvud är mer än tillräckligt. Jag klarar inte av att se den. Det finns fler filmer med likande tema, och jag vill inte se dem heller. Av misstag råkade jag se ett filmklipp på TV om hur de hade ihjäl rävar som skulle bli pälskläder i Sverige. Jag är fortfarande arg för att de inte förvarnade om klippet på TV.  Jag ville inte se! Det räckte med beskrivningen!
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
19-06-2006, 13:21
|
Medlem

|
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 19-06-2006, 13:58) Dock håller jag inte med flaxss om att man inget kan göra. Makten ligger i konsumernas händer. Själv inte så insatt men detta kan jag tänka mig hjälper Köp ej det billaste köttet utan försök få kontoll på hur det är slaktat, uppfött osv (finns ofta kött att köpa lokalt) På skinnprodukter kommer det mer och mer märkning av olika slag
Nån som vet vad man mer kan gör kan kanske upplysa oss? det är inte mycket vi kan göra . att sluta köpa billigt kött eller sluta äta kött det är en sån liten del av allt det stora att dte inte hjälper alls . om alla här inne på odla skulle sluta äta kött så i det stora hela hadde det inte märkts alls det kommer födas nya barn som 'djur' å människor som kommer säkert hålla på med detta . å gömma sig å fårsätta sälja saker . det är så lite man kan göra även så kna vi inte styra andra länders kött å päls industri .
|
|
|
|
|
19-06-2006, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Den här "industrin" har väl inget med kött att göra utan klädindustin. Se till att inte köpa skor och stövlar och jackor med pälskant. Kolla alltid att det är oäkta skin på kanterna. Hund och kattskin kallas ofta vid andra namn för att men vet att europeer inte vill ha sådant skin. Hittar du kläder och skor med äkta skin på, tala högt och ljudligt om för expediten att sånt snusk skall dom inte sälja. Det är i alla fall en början till att göra något för att "industrin" inte skall fortleva. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
19-06-2006, 23:14
|
Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 20-06-2006, 00:07) Den här "industrin" har väl inget med kött att göra utan klädindustin. Se till att inte köpa skor och stövlar och jackor med pälskant. Kolla alltid att det är oäkta skin på kanterna. Hund och kattskin kallas ofta vid andra namn för att men vet att europeer inte vill ha sådant skin. Hittar du kläder och skor med äkta skin på, tala högt och ljudligt om för expediten att sånt snusk skall dom inte sälja. Det är i alla fall en början till att göra något för att "industrin" inte skall fortleva. Anki japp det är kanks ene början men det komme rinte märkas så väldans mycket låter väldigt hemskt men om man ska tala saning så i det stora hela så märks dte inte mycket fast en eller 10butiker slutar att ta in pälskläder så är där alltid nåt nytt omd hittar att sälja till . jag vill inte låta som en negativ person eller nåt utan jag bara berätta saning om man ska vara ärlig så i det stora hela finns där inte mycket vikan göra men där finns personer som jagar dom å det ska man vara tacksam för
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|