Hej igen,
tack för svaren! Jag kan förstå att det verkar konstigt att vi har köpt trädgård och tar inte alls illa upp - egentligen var det nog utrymmet inomhus och avståndet till grannarna vi köpte

Dubbelt så mycket plats till en lägre kostnad är helt OK! Det blev i alla fall mycket pengar så en trädgårdsarkitekt är nog ingen bra ide just nu, kanske längre fram. Vet inte hur mycket de kostar iofs.
Huset ligger på västkusten en bra bit söder om Göteborg med ca 200 m till havet (bra för pollenallergin!). Det ligger relativt skyddat men Gudrun tog nog rätt så hårt här. Tomten är bara runt 600 kvm stor så när vi köpte det tyckte vi det verkade vara lättskött. Nu känner vi att det blir i mesta laget för oss i alla fall

Jag har funderat på mera stenplattor men det finns redan rätt så mycket. Mot norr är det carport+garage+ en uteplats med plattor, mot öst förråd + uteplats med plattor, mot söder odlingslådor med plattor runt + en uteplats till med plattor och så gräsmattan. Mot väst fortsätter gräsmattan och där ligger uterummet på ca 40 kvm - min favoritplats - med gräsmatta utenför och ett trädäck i hörnet. Tillräckligt med uteplatser alltså

Att behålla de lättskötta växterna har vi också tänkt - men vilka är det som är de lättskötta??? Jag har köpt några säckar med täckbark som jag har lagt runt syren och blåbären, kan man bara fylla på med täckbark överallt där det kommer ogräs?
Plommonträdet verkar sjukt, det har konstiga svampliknande utväxter men vi vill gärna behålla det för insynsskyddet, kan man det? Det har två stammar, en död och en levande. Det är kapat ( med motorsåg?) i toppen och har många skott där.
Vi funderar också på något mera för att slippa kantklippningen. Gräva ner sten eller slipers i nivå med gräsmattan kanske?
/Alice