jag har precis läst tråden om trädgårdar som missköts av sina nya ägare och tyvärr så tillhör jag nog i den kategorin

Ifjol höst köpte vi en villa med en liten gräsmatta men också rosor, clematis, rododendron kaprifol förutom körsbär, äpple, blåbär, björnbär, vinbär, jordgubbar och smultron, hallon + andra okända växter. Än så länge har vi bara kört över pionen med gräsklipparen (!) tagit upp någonting som såg ut som tistel men fick stora oranga blommor (?) och låtit körsbär, plommon och äpple växa som det vill. Vi har dessutom tagit bort de rosenbuskarna som dog i vintras (de skulle väl ha skötts på något sätt???)
Inte helt lätt det här...
Nu hoppas jag på förslag på hur jag kan göra framöver. Skall nog berätta att jag har pollenallergi och är mest inomhus dagtid från feb till aug, läkaren tyckte dessutom inte att jag skall hålla på med jord alls (har dåligt med lymfkörtlar) Sambon är färgblind och ser inga blommor men har också svårt att skilja olika växter från varandra pga det.
Någon som har tips om lämplig strategi framöver? Vi vill ju helst inte att grannarna ser surt på oss

Alice T