Alice T
Hej,
jag har precis läst tråden om trädgårdar som missköts av sina nya ägare och tyvärr så tillhör jag nog i den kategorin sad.gif
Ifjol höst köpte vi en villa med en liten gräsmatta men också rosor, clematis, rododendron kaprifol förutom körsbär, äpple, blåbär, björnbär, vinbär, jordgubbar och smultron, hallon + andra okända växter. Än så länge har vi bara kört över pionen med gräsklipparen (!) tagit upp någonting som såg ut som tistel men fick stora oranga blommor (?) och låtit körsbär, plommon och äpple växa som det vill. Vi har dessutom tagit bort de rosenbuskarna som dog i vintras (de skulle väl ha skötts på något sätt???)
Inte helt lätt det här...
Nu hoppas jag på förslag på hur jag kan göra framöver. Skall nog berätta att jag har pollenallergi och är mest inomhus dagtid från feb till aug, läkaren tyckte dessutom inte att jag skall hålla på med jord alls (har dåligt med lymfkörtlar) Sambon är färgblind och ser inga blommor men har också svårt att skilja olika växter från varandra pga det.
Någon som har tips om lämplig strategi framöver? Vi vill ju helst inte att grannarna ser surt på oss unsure.gif
Alice T
Gloriana
Jag är överlycklig över att inte vara allergisk för jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte kunde arbeta i trädgården. Missförstå mig jätterätt för jag menar inget illa men varför vill man bo i hus om man inte kan ha trädgård?? Nåväl, jag har i alla fall några förslag som kanske kan förenkla.

För det första, ta kontakt med den lokala trädgårdsamatörföreningen eller hemträdgårdsföreningen (om du talar om var du bor är det lättare att tipsa mer direkt om kontakt) och be dem komma och titta på trädgården. Sen kan de ju faktiskt gräva upp och se till att de växter som kan flyttas kommer till någon som vill ha dem och kan sköta dem. Men behåll det lättskötta, dvs det som klarar sig utan speciell skötsel.
För det andra, gräsmattan kan ersättas av snyggt grus, plattor eller dylikt om nu inte din sambo kan klippa den istället.

Om du ändå vill ha blommor varför inte välja bara vita som också din sambo kan uppskatta? Vårlökar t ex som man inte behöver bry sig så mycket om utan för det mesta sköter de sig själva. Vitblommande buskar eller buskar med variegerade (dvs t ex vitstrimmiga blad) kan ju också vara ett alternativ för den som inte njuter av färger men kanske former?

Om du inte vill avgöra något själv, eller känner dig osäker, så bör en duktig trädgårdsarkitekt kunna hjälpa er så att ni får en trädgård som ni kan njuta av men inte arbeta med mer än det nödvändigaste. Jag misstänker att du, som är bunden till mycket inomhusliv, vill ha något vackert att titta på genom föntren i alla fall.

Detta var bara några ostrukturerade tankar om hur du skulle kunna göra. Jag avundas dig inte ditt problem! Lycka till!
Eva 33c
Jag tycker inte du ska känna något "ansvar" inför tidigare ägare eller grannar. Nu är det er tomt och ni bestämmer hur ni vill ha det.
Satsa på gräsmatta träd och buskar. Vill du ha lite blommor kan du kanske plantera en fin kruka med sommarblommor och ställa den så att du kan njuta den från köksfönstret eller något annat ställe där du brukar sitta.
Glorianas ide om att skänka bort perenner till intresserade "trädgårdsfreaks" låter som en bra ide, kanske finns det någon sådan bland grannarna rentav!
(Att rosorna dog tror jag inte beror på något ni gjort eller inte gjort. Ni har ju knappt flyttat in!)
Alice T
Hej igen,
tack för svaren! Jag kan förstå att det verkar konstigt att vi har köpt trädgård och tar inte alls illa upp - egentligen var det nog utrymmet inomhus och avståndet till grannarna vi köpte smile.gif Dubbelt så mycket plats till en lägre kostnad är helt OK! Det blev i alla fall mycket pengar så en trädgårdsarkitekt är nog ingen bra ide just nu, kanske längre fram. Vet inte hur mycket de kostar iofs.
Huset ligger på västkusten en bra bit söder om Göteborg med ca 200 m till havet (bra för pollenallergin!). Det ligger relativt skyddat men Gudrun tog nog rätt så hårt här. Tomten är bara runt 600 kvm stor så när vi köpte det tyckte vi det verkade vara lättskött. Nu känner vi att det blir i mesta laget för oss i alla fall sad.gif
Jag har funderat på mera stenplattor men det finns redan rätt så mycket. Mot norr är det carport+garage+ en uteplats med plattor, mot öst förråd + uteplats med plattor, mot söder odlingslådor med plattor runt + en uteplats till med plattor och så gräsmattan. Mot väst fortsätter gräsmattan och där ligger uterummet på ca 40 kvm - min favoritplats - med gräsmatta utenför och ett trädäck i hörnet. Tillräckligt med uteplatser alltså wink.gif
Att behålla de lättskötta växterna har vi också tänkt - men vilka är det som är de lättskötta??? Jag har köpt några säckar med täckbark som jag har lagt runt syren och blåbären, kan man bara fylla på med täckbark överallt där det kommer ogräs?
Plommonträdet verkar sjukt, det har konstiga svampliknande utväxter men vi vill gärna behålla det för insynsskyddet, kan man det? Det har två stammar, en död och en levande. Det är kapat ( med motorsåg?) i toppen och har många skott där.
Vi funderar också på något mera för att slippa kantklippningen. Gräva ner sten eller slipers i nivå med gräsmattan kanske?
/Alice
myskmadra
Jag vet att det finns en bok utgiven om trädgård och odling just riktat till allergiker. Värt att kolla upp kanske? smile.gif
Gloriana
Fantastiskt trädgårds- och husläge verkar ni ha! Det bästa sättet att få reda på mer om växterna är att ta en bild och lägga in här på odla. Om du samtidigt frågar om skötsel så får du veta om det är lättskött eller inte. Och om du inte vill ha dem kvar kan du ju be folk här komma och hämta dem :-)

Att lägga täckbark mot ogräs funkar men ogräsfritt blir det inte. Ogräset som tittar upp blir dock lättare att dra, oftast.

Plommonträdet verkar inte må bra och heller inte ha fått någon bra behandling tidigare (kapa topp med motorsåg, vilka stollar). Ta ner eländet är mitt drastiska förslag. Ersätt istället med något annat. Man kan beställa lite större träd på plantskolor. De är oftast dyrare men det kan det ju vara värt ibland.

Kantklippning underlättas om det ligger en stenkant i nivå med gräsmattejorden. Då kan man köra gräsklipparen på kanten. Hur man gör detta finns beskrivet i många trädgårdsböcker.

Jag tror inte trädgårdsarkitekter är jättedyra men på din beskrivning låter det som om trädgården är rätt välplanerad så det kanske inte behövs någon smile.gif
Alice T
Vi trivs mycket bra i det nya huset. Problemet är bara trädgården som känns lite övermäktig just nu.
Jag har tagit några bilder men har bara lyckats laddat upp en bild än så länge. Det är en clematis (tror jag) som jag tycker ser trevlig ut och som det vore kul att ha kvar. Kan den räknas som lättskött? Vad _måste_ man göra med den i loppet av ett år? Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
/Alice

http://www.odla.nu/album/data/alice/4894_p51157.jpg
olgak
Precis sådan klematis har jag också! Den blommar nu. Men jag vet inte vad den heter. Svårskött är den då inte, jag gör inget åt den alls. Vatten får den väl ibland när jag vattnar rabatten. Båda mina klematis (de växer i varandra) växer väldigt mycket och det är lite besvärligt när de klänger på andra växter och allmänt blir väldigt stora.
Alice T
Bra att den inte behöver någon skötsel! biggrin.gif
Nu har jag laddat upp några bilder till; http://www.odla.nu/album/data/alice/tb_4894_p51160.jpg
hallonen - skall man göra något med dom? Tycker de står för tätt men det kanske de skall? De är låga. Jag har läst att det finns två olika sorters hallon, några som skall skötas över två år och några som inte behöver klippas? Vilken sort är detta tror ni?
Hörnbilden är dels en klematis ( med k?) och några vita blommor som verkar ta all plats. Dessutom finns "en stjälk med blomknoppar" som jag undrar vad det är? Och så lite av häcken som går runt trädgården. Häcken verkar klara sig själv tycker jag.
Björnbären - skall man göra något åt de? (Skulle ha gjort i höstas?)
Och så det tråkiga plommonträdet. Funderar på ett köpa något stort träd och plantera det 1 m ifrån och så ta ner plommonträdet nästa år. Kan det gå bra? Eller kan det få stå kvar?
Sista bilden är två växter som kom upp ur intet. Den ena ser ut som någon slags ros, den andra har jag nog aldrig sett förut så det kan vara ogräs för allt jag vet.
Vad många frågor det blev!
/Alice
Karamell
Å det låter bökigt med allergier - satsa på sten! Vackra stenläggningar och buskage som sköter sig själva. Marktäckare som ser till att ogräset inte finns eller inte syns. Bjud in trädgårdsbegeistrade grannar och vänner och låt dem plocka av perennerna så blir de glada OCH får förståelse för er situation! De kan säkert också berätta vilka perenner som sköter sig själva och vilka man måste pyssla med.

Kanske ska ni rentav leja en trädgårdsarkitekt ett par timmar för att få lite goda idéer och allergitips? Även ni måste ju få njuta av sommaren. En japaninspirerad trädgård med grovt vackert krattat grus, lite bambu och tre stora stenar som installation att vila ögonen på samt gångar i trätrall och en träaltan med vackra möbler där ni kan sitta och njuta av er allergifria trädgård - låter inte det intressant? En damm kanske som porlar lite?

Lägg gärna ut bilder på det färdiga resultatet sedan smile.gif
Ingo
Hallonen: "Några som ska skötas över två år", det låter som att du menar den vanliga typen där varje skott lever i två år och bär frukt på det andra. Jag visste faktiskt inte att det fanns hallon som beter sig annorlunda. Om det är den typen med tvååriga skott märker du det på att alla skott som har haft bär dör och är helt vissna och torra när våren kommer. Därför brukar man klippa ner tvåårsskotten ända nere vid marken på hösten. Det är enkelt att skilja på ett- och tvåårsskott: Sidoskotten som bär frukt växer ut på våren andra året, så tvåårsskotten är förgrenade, ettårsskotten inte.

"Några vita blommor som verkar ta all plats": Menar du dem till vänster på bild 4? Det är vit löjtnantshjärta.

"En stjälk med blomknoppar": Menar du den som syns nedtill i mitten på bild 4? Det ser ut som något slags allium, lökväxter med bollformade blomställningar.
Alice T
Löjtnantshjärta var det ja! Det borde jag ha vetat - min mormor hade massor av röda såna! smile.gif Tack för hjälpen!
Jag har för mig att jag har läst om nya hallonsorter - här på odla.nu kanske? som beter sig annorlunda än gamla sorter men jag är nog inte rätt person att fråga om det...Jag såg inga döda skott i höstas men det betyder förstås inte att de inte fanns där. Hallonen är bara 30cm eller så höga, det var därför jag trodde det var någon ny sort men jag vet inte. Kanske växer de bara dåligt.

En japanskinspirerad trädgård vore nåt! Men det passar nog inte så bra in i övriga miljön här och blir väl dyrt med all sten och allt grus? Som tur är, var de tidigare ägarna också allergiska så det är inte så många jobbiga växter. Men det spelar egentligen inte så stor roll vad jag själv har i trädgården (så länge jag klipper gräset före det blommar förstås) pollen fyker omkring hur som helst och kommer från grannarna, väg-grenarna och från skogen sad.gif
Den enda av mina kompisar som är trädgårdsintresserad kommer och hälsar på om ett par veckor. Hon får överta de svåra växterna och så får jag koncentrera mig om buskar och gräsmatta. Med stenkanter och kanske en sån robotgräsklippare som går av sig själv?
Nu tycker jag egentligen att merparten av de trädgårdar med bara buskar och gräsmatta ser fruktansvärd tråkiga ut - institutionsaktiga - men det kanske går att få hjälp med att välja lite annorlunda buskar? Bambu kan det fungera? Och så kan jag ta hit några blå iris från sommarstugan (naturtomt där förstås!) som har överlevd i minst 30 år så då klarar de nog att vara utan skötsel här också. Tråkigt nog blommar de bara någon vecka.
/Alice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon