Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nässelvatten, vad mer kan man använda
          Morgue
          Inlägg 23-06-2006, 14:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 8 023

hej jag tycker bara nässelvatten är lite ensidigt till växterna så jag vill ha i lite mer har funderingar på comfrey=vallört tänkte även ha i lite honung sirap och maltextrakt finns det nån som vet några fler växter man kan blanda i förutom nässlor comfrey och gamla tepåsar? Gärna växter som finns lite överallt har ingen lust att beställa dom från bortre mongoliet eller nåt smile.gif tack på förhand ....

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-06-2006, 14:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Förutom nässlor och vallört brukar man kunna stoppa ner åkerfräken, rölleka och renfana vet jag iallafall.

(Har för mig att det finns någon artikel om vilka växter man kan använda som gödning och vad de är bra för på växteko men den sidan verkar ligga nere för tillfället när sidan kommer igång ska jag se om jag hittar artikeln)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Morgue
          Inlägg 23-06-2006, 15:26
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-06-2006, 15:59)
          Förutom nässlor och vallört brukar man kunna stoppa ner åkerfräken, rölleka och renfana vet jag iallafall.

(Har för mig att det finns någon artikel om vilka växter man kan använda som gödning och vad de är bra för på växteko men den sidan verkar ligga nere för tillfället när sidan kommer igång ska jag se om jag hittar artikeln)

Tack för svaret ska googla på dom där växterna å kika runt här omkring om jag kan hitta några ...Jag ska ha 9 växter i tunnan ist för under kudden och drömma om min tillblivande inatt smile.gif ....trevlig midsommar

Citera
          Morgue
          Inlägg 23-06-2006, 15:36
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Morgue @ 23-06-2006, 16:26)
          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-06-2006, 15:59)

Tack för svaret ska googla på dom där växterna å kika runt här omkring om jag kan hitta några ...Jag ska ha 9 växter i tunnan ist för under kudden och drömma om min tillblivande inatt smile.gif ....trevlig midsommar

Ock ist för å äta sill ska jag ha i en burk surströmming i min mix plus en spade skogsjord och en spade ängsmark ist för och hoppa över en massa gärsgårdar .... låta det stå ett tag innan kanske tar bort surströmminglukten rolleyes.gif.... hoppas

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-06-2006, 16:47
          Länk hit: #5

Medlem

Hittade inte den artikleln jag tänkte på men jag hittade en liknande.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-1/UST78-1G.HTM

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Morgue
          Inlägg 23-06-2006, 17:28
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-06-2006, 17:47)
          Hittade inte den artikleln jag tänkte på men jag hittade en liknande.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-1/UST78-1G.HTM

Tack så mycket ....maskrosor känner jag igen kirskål är det en kålväxt? isf vet jag vart det finns många såna oxå malört tror jag oxå jag vet vart det finns åkerfräken likaså men har inte sett någon renfana eler kamomill ang fågelträck vet ni om det finns guano att köpa nånstans i sverige eller måste man beställa det från utlandet alger borde man väl oxå ha i algomin tex jag har även tänkt åka ut till algbörje i valbo och kolla bör man schecka phvärdet eller är det onödigt isf måste jag kallibrera min phpenna ? tackar ännu en gång så mycket för dina svar ....trevlig midsommar ...

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-06-2006, 08:29
          Länk hit: #7

Medlem

Kirskål är ingen kålväxt Här kan du hitta tips på kålväxter

Gödning som innehöll Guano köpte jag på växtmästaren för runt 5-6år sedan vet inte om den typen av gödning fortfarande säljs den stank något fruktansvärt iallafall, trots att det var så koncentrerat att man typ skulle ha ut 1 msk per kvm.

Kan man få tag på alger så brukar det vara bra gödning. Algomin ska ju innehålla alger själv köper jag SM3 funkar även bra till krukväxterna.

Som hobbyodlare brukar man inte behöva hålla på och kolla pH:t, använder man ekologisk gödning brukar det inte vara så stora problem med näringsupptagning mm.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 24-06-2006, 10:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

fråga från dummer:

Borde inte ALLA växter som man löser upp i vatten bli någon form av "gösselvatten"??

TÄNK om jag kunde gödsla med min kirskål??

b

Citera
          Morgue
          Inlägg 24-06-2006, 14:23
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-06-2006, 09:29)
          Kirskål är ingen kålväxt Här kan du hitta tips på kålväxter

Gödning som innehöll Guano köpte jag på växtmästaren för runt 5-6år sedan vet inte om den typen av gödning fortfarande säljs den stank något fruktansvärt iallafall, trots att det var så koncentrerat att man typ skulle ha ut 1 msk per kvm.

Kan man få tag på alger så brukar det vara bra gödning. Algomin ska ju innehålla alger själv köper jag SM3 funkar även bra till krukväxterna.

Som hobbyodlare brukar man inte behöva hålla på och kolla pH:t, använder man ekologisk gödning brukar det inte vara så stora problem med näringsupptagning mm.

Brännässlor maskrosor och comfrey ev kamomill och malört när och om jag dyker på såna maltextrakt sirap honung bryggerijäst SM3 har jag och algomin tänkte använda det plus algbörjes foderkalk då får dom i sig en massa godsaker från havet tror du det räcker eller ?
          Guanon skippar jag om den luktar sen så vet jag inte om träck är så hälsosamt har läst på lite grann om dynga och vette f** om det är så bra och hålla på med i näringslösningar kan ju innehålla div sjukdomar antibiotika och hormoner jag skippar dyngan....
          Vet du ni nån växt med högt fosfor innehåll eller går det lika bra fast eg så vill jag inte använda utspädd coca cola min jordmix är 40 % cocos fibrer 40% hasselfors p-jord 20% kompost.
          Fattas det nåt eller är det nåt jag glömt ?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-06-2006, 16:26
          Länk hit: #10

Medlem

Jag är lite tveksam till om det är så bra med sockerhaltiga vätskor, honung, sirap mm. till växter. Blir det högre sockerhalt i jorden än vad det är inuti växten borde det vandra vatten från plantan och ner i jorden för att jämna ut koncentrationen (växterna strävar efter jämnvikt) = växten lider av vattenbrist trots att jorden är blöt.

Tror inte det var risk för hormoner och dylikt i den Guanon jag köpte har för mig att det stod att det var insamlat från havsfåglar och dessa brukar man inte hålla i fångenskap.

Istället för att hälla coca colan i vattnet kan du väl dricka den och sedan samla upp guldvattnet laugh.gif laugh.gif laugh.gif , det fungerar också utmärkt som gödning (spädes ca 10 ggr).

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Morgue
          Inlägg 24-06-2006, 19:08
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-06-2006, 17:26)
          Jag är lite tveksam till om det är så bra med sockerhaltiga vätskor, honung, sirap mm. till växter. Blir det högre sockerhalt i jorden än vad det är inuti växten borde det vandra vatten från plantan och ner i jorden för att jämna ut koncentrationen (växterna strävar efter jämnvikt) = växten lider av vattenbrist trots att jorden är blöt.

Tror inte det var risk för hormoner och dylikt i den Guanon jag köpte har för mig att det stod att det var insamlat från havsfåglar och dessa brukar man inte hålla i fångenskap.

Istället för att hälla coca colan i vattnet kan du väl dricka den och sedan samla upp guldvattnet laugh.gif laugh.gif laugh.gif , det fungerar också utmärkt som gödning (spädes ca 10 ggr).

Sockret jäser väl och blir bla.a bakterier svampar och koldioxid som är godsaker för växterna ?

Citera
          Frida H
          Inlägg 24-06-2006, 20:24
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 5 357

Va bra!!! Nu vet jag vad jag ska använda all vallört som växer som ogräs! Jag har bara använt nässlor.

Citera
          Frida H
          Inlägg 24-06-2006, 20:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 5 357

Jag var tvungen o kolla lite. Mina vallörtar har blåa blommor, Är den sällsynt?
          Kolla här
          flora

Citera
          Morgue
          Inlägg 24-06-2006, 23:31
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Frida H @ 24-06-2006, 21:24)
          Va bra!!! Nu vet jag vad jag ska använda all vallört som växer som ogräs! Jag har bara använt nässlor.

biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon