CITAT (Skogstjärna @ 27-06-2006, 19:02)
Tack för tipsen, fuktisolering hur gör man det?
Jag har tänkt att vitkalka grunden och måla fönstren vita, (gamla spröjsade fönster....)
På gaveln upp mot taket ^, funderar jag på att sätta träpanel, om jag inte hittar på några fönster som kan passa där.
Och då tänkte jag göra som luckor i panelen som vädringfönster, räcker det eller behövs det i taket också tror ni? Panelen skuggar också lite vilket både kan vara för och nackdelar med....
Lutor nog att det blir "altantak".
fortsättning följer....

Bara bygg på!!
Om du vill göra gavelspetsarna av trä är nog det helt OK ,,.... själv gjorde jag dock "triangel" -fönster av gamla fönster... Inte fullt så svårt som man kanske tror OM man accepterar lite "skavanker"...
Jag hade rätt så mycket fönster (enkelglas) att jobba med... (hade från början även fönster till TAK...men det har jag fått byta till plast....)
Redskap för att tillverka fönsterna:
Vinkelhake
Fogsvans
Tumstock
Skruvdragare
Huggmejsel
en BRA glasskärare..
Jag tog de längsta fönstren och utnyttjade de som "Hypotenusan" (den längsta delen i en rätvinklig triangel) DEN fick bestämma hur STORT fönstren längst ut i kanterna blev... (4 sammanlagt 2 på var sida) Mellan dessa blev också ett specialtillverkat fönster... och lika så OVANPÅ detta...
b