CITAT (jkjell @ 18-07-2006, 22:01)
Heltätt är väl växthuset inte, men ingen ventilation har jag och inte har jag öppnat nåt under de senaste värmeböljorna. Tänkte bara att ju varmare ju bättre! Så det har nog varit riktigt varmt därinne ibland, så att svetten är framme omedelbart när man vattnar...
Om du inte har nån ordentlig ventilation måste du se till att fixa det, till nästa år om inte annat. Automatiska fönsteröppnare kostar inte mer än 150:- stycket och är ett måste om du ska kunna hålla ett bra klimat för dina plantor.
Jag har 8 stora luckor på 40m2 växthus (+ öppen dörr dygnet runt) och ändå blir det plantbastu varma dagar... har köpt fler öppnare nu och skall bygga luckor i nederkanten av växthuset så att jag kan få lite drag igenom under varma dagar.
Speciellt tomater verkar vara känsliga för höga temperaturer. Chili/paprika/physalis m.m. verkar tolerera mer hetta.
Mitt lilla växthus (15m2 med 4 stora takluckor) har skugga mitt på dan under en björk och det verkar ha varit en bra placering trots att jag var orolig för att det skulle bli för skuggigt.