jkjell
Nybörjare i växthuset, men jag har ett femtontal kraftiga tomatplantor. Jag tror det är två sorter, en som måste vara "busktomat", den har tre till fyra rankor per planta, en sort som är med en ranka. Alla är idag uppemot 1,5 meter höga. De har alla fått blomklasar, de flesta har ännu inte slagit ut helt, men på några klasar som har blommat verkar det som om blommorna vissnar utan frukter, på en klase kan jag se att den gav bara 1 frukt, de andra blommorna vissnade bort. Jag har skakat lite på plantorna, som man ska. Ett problem som jag vet är att jag har planerat dem för tätt; de står väldigt trångt, men som sagt det verkar som om det ändå är livskraft i plantorna.

Gurkorna står också trångt, samma sak där; två sorter, några med flera rankor, några med en. De har en del idag nått upp mot 2 meter. Skjuter hyggligt med hanblommor tycker jag, men mkt få honblommor. Har haft två fruktkroppar hittills, på båda misslyckades jag tydligen med pollineringen ty de vissnade bort - även om jag försökte med hanblomman på vanligt sätt...

Jag börjar misströsta lite och tror att något inte stämmer. Vem kan sprida ljus över detta?
Gurkan
Hur har du det med temperatur och ventilation i ditt växthus ?

Nu de senaste veckorna när det legat på över 30 grader i skuggan har jag haft problem med värmen i mitt växthus och det har resulterat i att många tomatblommor dör och trillar av. De nya blomklasarna som kommer nu när det inte är fullt så varmt ut ser ut att klara sig bättre.
jkjell
Heltätt är väl växthuset inte, men ingen ventilation har jag och inte har jag öppnat nåt under de senaste värmeböljorna. Tänkte bara att ju varmare ju bättre! Så det har nog varit riktigt varmt därinne ibland, så att svetten är framme omedelbart när man vattnar...
Åsa, mälardalen zon 2
Då är det nog värmen som är boven till att det inte blivit frukt jag har haft dörren helt öppen till växthuset dygnet runt sedan slutet av juni och ofta när jag vaknat på mornarna har öppnaren i taket redan öppnat luckorna, höga temperaturer är ofta det man har störst problem med som hobbyodlare i växthus, ju mindre växthus desto större problem.
AndreasBlomquist
Jag har likadant som Åsa. Varmast i mitt växthus är det nog på morgonen för då har jag inte dörren helt öppen, bara halvt öppen och växthuset får solen på sig direkt när den tittar upp så när jag vaknar runt 6-7 så brukar det vara upp till 35 grader där inne och fönstrena är fullt öppna. Senare på dagen så hjälper ju skuggväven till att hålla temperaturerna nere. Innan jag fick den så kom tempen upp i lite över 40 grader mitt på dagen. Jag har dock alltid dörren öppen helt på dagen.

Jag har fullt med tomater, både frukt och blommor. Gurka har jag dock inte några så där kan jag inte hjälpa dig. Jag har däremot sett att mina chiliplantor tappar en del blommor men vet inte om det kan bero på den låga nattliga temperaturen som har varit de senaste två veckorna, ner mot 10 grader ibland. Har dock en massa chilifrukter ändå..
Gurkan
CITAT (jkjell @ 18-07-2006, 22:01)
Heltätt är väl växthuset inte, men ingen ventilation har jag och inte har jag öppnat nåt under de senaste värmeböljorna. Tänkte bara att ju varmare ju bättre! Så det har nog varit riktigt varmt därinne ibland, så att svetten är framme omedelbart när man vattnar...

Om du inte har nån ordentlig ventilation måste du se till att fixa det, till nästa år om inte annat. Automatiska fönsteröppnare kostar inte mer än 150:- stycket och är ett måste om du ska kunna hålla ett bra klimat för dina plantor.

Jag har 8 stora luckor på 40m2 växthus (+ öppen dörr dygnet runt) och ändå blir det plantbastu varma dagar... har köpt fler öppnare nu och skall bygga luckor i nederkanten av växthuset så att jag kan få lite drag igenom under varma dagar.

Speciellt tomater verkar vara känsliga för höga temperaturer. Chili/paprika/physalis m.m. verkar tolerera mer hetta.

Mitt lilla växthus (15m2 med 4 stora takluckor) har skugga mitt på dan under en björk och det verkar ha varit en bra placering trots att jag var orolig för att det skulle bli för skuggigt.
Maggan H
Jag som har ett äldre växthus av okänt ursprung har bara ett fönster, köpte ett till på Willab men det passade inte. Så jag har helt sonika plockat bort det ena översta gavelfönstert. Men dörren är även här öppen dygnet runt. Och min melon gillar att växa ut genom den borttagna rutan! biggrin.gif
åsgård
Mitt Florum ( 10kvm) har åtta takluckor och det är inte för mycket i värmen som varit.

En kallfäkt, oscillerande köper man på Clas Olsson för 90 kronor, den ger en mycket bättre luftväxling än värmefläktarna
Gurkomanen
Jag har ett litet växthus och jag har fått lite gurkor som jag skördat och jag har mycket tomatkart. Jag läste någonstans att man inte skulle ha högre än 25 grader så jag har strävat efter det , Stänger på kvällen och öppnar på morgonen. Verkar funka för mig rolleyes.gif
jkjell
25 gradet säger Gurkomanen. Är det en maxtemperatur att eftersträva? Gäller det både för gurka och tomat?

Jag återvänder också till en tidigare fråga. Gurkan jag har heter Kinesisk slang och när jag pollinerar med hanblommorna så kan jag inte identifiera (se) nåt pollen. Har den så "små" eller lite pollen att det är så det ska vara? Squashen, t.ex., har ju hur mycket pollen som helst per blomma. Nej, den verkar inte vara självbefruktande heller, för de tre första gurkorna vissnade trots mina befruktningsförsök... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan bli något varmare än +25 utan att plantorna påverkas det gradtalet jag har hört är runt +32 då kan pollenet hos vissa känsliga tomater börja dö men allt är ju olika för olika sorter, i varmare zoner i USA exempelvis odlar de ju ofta tomater som tål värme lite bättre.

Gurka tror jag man måste ha ett bra förstoringsglas till ifall man ska se polenet.
Eva 33c
Jag var just nere och tittade på mina hanblommor (kinesisk slanggurka som mycket riktigt inte ger frukt utan befruktning) och inte syns det mycket pollen. Nu har jag inte gjort några "manuella" försök till befruktning utan har dörrarna öppna så bina kommer in och fixar det åt mig. rolleyes.gif
Att de första gurkorna torkade bort behöver inte betyda att befruktningen misslyckades, ofta "väljer " gurkan bort de första frukterna till förmån för tillväxt.
Generellt tål nog gurkan högre temperaturer än tomaterna. För tomater brukar 20-25 gr anses som idealt. Högre temperaturer kan få blommorna att ramla av.
tomatsidan.se ger mycket information om tomatodling.
jkjell
Skönt att veta om gurkpollen. Då är det tålamod och ventilation som gäller. Termometer har jag inte haft i växthuset. Men jag tror nog säkert att det har varit bra över 30 många dagar. Man lär sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon