Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kvinnor kan.......också snickra, visa era snickerikunskaper här
          fruberglund
          Inlägg 30-07-2006, 14:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Den här nya trappan på baksidan har JAG byggt helt själv. Ingen man som hjälpt mig.

Tycker ofta att många här skriver att deras man har byggt det och det men bygger ni inget själva?

Jag tar i alla fall saken i egna händer om mannen är för långsam, jag är även sån så jag vill göra saker själv så vet jag att det blir ordentligt gjort = inget fuskbygge.

Trappan kanske inte är helt proffsigt gjord men jag tycker den är fin och den kommer hålla att gå på i många år framöver. Jag är i alla fall stolt över den!

Är det fler av er tjejer som byggt nåt själva? Visa det i så fall här laugh.gif

(Jodå, ni män är också jätteduktiga men nu var det oss tjejer det gällde tongue.gif )

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          yrian
          Inlägg 30-07-2006, 15:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 7 492

En trappa, minsann, som ju är lite svåra att bygga... har jag hört. Fin! smile.gif
          Jag har byggt en båt en gång... fast jag har ingen bild på den... vilket nog är lika bra det... Men i alla fall! tongue.gif

Annars är det mest pojkvännen som bygger när det ska till att bli nybygge. Möjligen att jag borrar och skruvar lite... men herr ingenjören släpper ogärna såg och hammare och ser allmänt fjärrskådande ut när han bygger, så då går jag in och bakar bröd i stället... Fast det kanske blir annorlunda när hönshuset ska byggas, men det hänger det nog på mig i så fall, att ta för mig!

Citera
          Berith
          Inlägg 30-07-2006, 15:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Fantastiskt och grattis och tjusigt! biggrin.gif Såklart att tjejer också kan - utom jag då kanske unsure.gif men jag vill så gärna kunna göra sånt där!

Fast egentligen är det ju totalfel att gratulera dej till att ha gjort en trapp alldeles själv. Det ska ju vara helt naturligt egentligen. sleep.gif

Nu blev jag väldigt inspirerad och om det inte hade kommit några regnstänk just nu skulle jag gått ut och mätt upp den nya spaljen till druvan. Men som sagt, det är ju inte väder till sånt.... Liksom.... blink.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Karrolina
          Inlägg 30-07-2006, 18:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Ja jag har inte byggt något.. Men jag har kaklat om i köket, tapetserat i alla rum, putsat skorstenen, målat om huset mm. Fast byggandet får sambon stå för för det är så urbota trist tycker jag. Och något ska väl han göra också... laugh.gif

Citera
          fruberglund
          Inlägg 30-07-2006, 19:17
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Karrolina @ 30-07-2006, 19:25)
          Ja jag har inte byggt något.. Men jag har kaklat om i köket, tapetserat i alla rum, putsat skorstenen, målat om huset mm. Fast byggandet får sambon stå för för det är så urbota trist tycker jag. Och något ska väl han göra också... laugh.gif

Har du rätt i laugh.gif

Fast jag har också kaklat och tapetserat. Är nog mest att jag är ett litet kontrollfreak också tongue.gif rolleyes.gif

Jag tycker det är skitroligt att bygga sånt här också. Har tänkt bygga både ett växthus och en pergola själv sen (mannen kan på sin höjd få hålla i stolpar när jag skruvar ihop) smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          mulle
          Inlägg 30-07-2006, 20:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag bygger gärna vad som helst men måste dessvärre erkänna att det varken blir speciellt rakt eller stadigt eller hållbart eller ens snyggt...
          wacko.gif
          Mulle

Citera
          yla
          Inlägg 30-07-2006, 20:38
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

här kan ni följa mitt snickrande som börjar närma sej slutet nu

jag har lagt in allt o dokumenterat hur jag renoverar mitt torp
          alldeles själv utom taket som sönerna hjälpte mej me för tak e tungt o lufta upp
          nån måtta får de vara
          attans snygg tarpp du gjort iallafall
          jag älskar att snickra

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          tarzan
          Inlägg 30-07-2006, 20:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 7 655

Visst kan tjejer!!!
          , Jag har inte giort nå stor bygge precis,
          Men, kanin hus, stuga till katten,
          Det senaste bygget blev en liten troll stuga (bilden) Sen har jag målat om huset,(gubben bröt foten när han välte med en skylift, Då vi klädde om huset), Det var bara att ställa sig på stegen,
          Fogat ,målat hela hallen, källaren mm,mm
          Visst är det kul,

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-07-2006, 22:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag har alltid gjort sånt som karlar gjort biggrin.gif Varför skulle jag inte. unsure.gif
          Därför har alla tre döttrar fått lärt sig både hur man spikar och borrar
          samtidigt som de också fått lärt sig bakkonst och matlagning
          lika som sonen. smile.gif

Fin trappa fru Berglund wub.gif

Citera
          fruberglund
          Inlägg 30-07-2006, 22:22
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Felix matte @ 30-07-2006, 23:04)
          Jag har alltid gjort sånt som karlar gjort biggrin.gif Varför skulle jag inte. unsure.gif
          Därför har alla tre döttrar fått lärt sig både hur man spikar och borrar
          samtidigt som de också fått lärt sig bakkonst och matlagning
          lika som sonen. smile.gif

Fin trappa fru Berglund wub.gif

Vilket jobb du gjort Oldwolfie!!! Min man tyckte det var fint med det mörka taket mot träväggarna. Du är duktig du smile.gif

Precis vad jag menade Felix matte! Pappa har lärt mig både elektronik, snickra, ja det mesta. Har nog fått intresset från honom. Sen så har jag lärt mig mycket själv och logik kommer man långt på biggrin.gif Är man osäker kan man alltid läsa sig till det mesta också. Klart karlarna ska lära sig baka också smile.gif

Tog mig friheten att förstora din bild tarzan...vilken söt liten stuga och trollet med wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Berith
          Inlägg 31-07-2006, 07:51
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jaa såklart! biggrin.gif Måla och tapetsera kan jag ju, och gjuta nåt tjusigt pynt, eller göra blomstöd av armeringsjärn, sånt kan jag. Och hålla i och hjälpa till när det byggs här, det kan jag också. Men steget från det till att bygga min egen trapp är nog ganska långt. Eller svetsa ihop en rosenbåge. Eller mura en grill. Men det kanske kommer, jag har ju faktiskt inte testat om jag öht kan svetsa. wink.gif

Oldwolfies bygge har jag beundrat många gånger! wub.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          yla
          Inlägg 31-07-2006, 12:46
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (Berith @ 31-07-2006, 08:51)
          Jaa såklart! biggrin.gif Måla och tapetsera kan jag ju, och gjuta nåt tjusigt pynt, eller göra blomstöd av armeringsjärn, sånt kan jag. Och hålla i och hjälpa till när det byggs här, det kan jag också. Men steget från det till att bygga min egen trapp är nog ganska långt. Eller svetsa ihop en rosenbåge. Eller mura en grill. Men det kanske kommer, jag har ju faktiskt inte testat om jag öht kan svetsa. wink.gif

Oldwolfies bygge har jag beundrat många gånger! wub.gif

tackar för dom orden

tror absolut att du kan de gäller bara att bestämma sej för o börja för de kan te sej väldigt stort innan men tar man de sedan en bit i taget så blir man rätt förvåbad över vad man kan o GLAD också
          idag ska jag dra iväg o måla golvet så de blir bra färg på de sen ska jag snickra ihop köket sen kan man ta de hela i besittning
          jag fortsätter rapportera på handarbetsajten snart snart e de klart jippie

tjejer kan jajamensan o killar kan ju me rolleyes.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          noora
          Inlägg 31-07-2006, 14:54
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Berith @ 31-07-2006, 08:51)
          Men det kanske kommer, jag har ju faktiskt inte testat om jag öht kan svetsa. wink.gif

Om du aldrig har svetsat så kan du nog inte säga att du "kan" svetsa, däremot kan du lära dig att svetsa precis som vem som helst smile.gif

Jag kan tyvär inte skryta med några egna snickerier, eftersom jag och min man brukar snickra tillsammans om det ska snickras något. Det senaste jag har byggt någorlunda själv är en lampa, och den gjorde jag av ståltråd och tyg. Jag kommer inte ens ihåg om jag skruvade ihop lampsockel och sladd sjäv eller om min man gjorde det. Jag kan göra det själv, men han brukar erbjuda sig att göra det och då låter jag honom göra det eftersom jag är lat tongue.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Gurkan
          Inlägg 31-07-2006, 15:41
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (yrian @ 30-07-2006, 16:19)
          En trappa, minsann, som ju är lite svåra att bygga... har jag hört. Fin!  smile.gif
          Jag har byggt en båt en gång... fast jag har ingen bild på den... vilket nog är lika bra det... Men i alla fall!  tongue.gif

Annars är det mest pojkvännen som bygger när det ska till att bli nybygge. Möjligen att jag borrar och skruvar lite... men herr ingenjören släpper ogärna såg och hammare och ser allmänt fjärrskådande ut när han bygger, så då går jag in och bakar bröd i stället... Fast det kanske blir annorlunda när hönshuset ska byggas, men det hänger det nog på mig i så fall, att ta för mig!

Jaså ... jaja ... ok då ... sleep.gif

Men du Yrian, du är lite väl blygsam nu för jag vet att du renoverat din mammas sommarstuga, byggt en komplett segelbåt från bara brädor blink.gif , renoverat stora delar av huset du bor i idag och så vidare ...

Mina samarbetssvårigheter beror inte på att jag misstror din hantverksskickligthet utan på att jag inte riktigt vet vad jag bygger förrän det är klart. laugh.gif Här finns gott om jobb att utföra i gamla skruttiga huset och jag har ju antytt att jag ska lära mig att baka bröd så rollerna kanske är ombytta innan du vet ordet av. smile.gif

Fru Berglund : Tjusig trappa ! Klart att kvinnor kan ! Tråkigt att det ens skall behöva sägas ...

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          yrian
          Inlägg 31-07-2006, 19:42
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 7 492

Äsch... sleep.gif

Du glömde mammas lägenhet, förresten.

Och jag vill ju inte byta roller, jag vill göra både och... ju...

Citera
          Karrolina
          Inlägg 31-07-2006, 19:53
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Man kan ju göra allt! Bara man vill. Det är väl det det liksom hänger på. Det är därför jag målar och ytrenoverar men sambon snickrar. För jag VILL INTE lära mig! Moget va? Fast jag är ju bara 27 så jag har rätt att vara omogen tre år till. Minst. Och sen är det en bra uppdelning för vi är båda glada över att ha vårt egna område. En duktig målare och en duktig snickare. Istället för två halvdana amatörer som grälar om hur man ska göra saker! biggrin.gif

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 31-07-2006, 20:38
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Fin trappa! smile.gif Själv har jag noll lust att snickra så jag låter maken göra allt sånt. Han är så snabb så man hinner knappt blinka innan han är klar. Känns fint med en så händig karl. wub.gif

Citera
          fruberglund
          Inlägg 01-08-2006, 10:02
          Länk hit: #18

Medlem

I och för sig inte i trädgården men när jag ändå håller på och skryter lite tongue.gif laugh.gif så måste jag väl visa min egenhändigt byggda kryddhylla. Byggde jag precis efter vi flyttat in i huset efter en byggskrivning på nätet tror jag. Läste att kryddorna skulle stå mörkt och svalt och vips så hade jag byggt den biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 02-08-2006, 20:06
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Snyggt jobbat fru B... önskar att min trappa blir lika snygg.

Hur mycket kostade den? (Jag menar INTE att hyra hantverkare!! biggrin.gif utan i material)

b

Citera
          fruberglund
          Inlägg 02-08-2006, 21:15
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 02-08-2006, 21:06)
          Snyggt jobbat fru B... önskar att min trappa blir lika snygg.

Hur mycket kostade den? (Jag menar INTE att hyra hantverkare!! biggrin.gif utan i material)

b

Ca 1000 kr gick den på. Köpte färdiga vagnstycken 3 stycken eftersom trappan är så bred (134 cm). De kostade 180 kr/st. Sen så var det virke, trallskruv, vinkeljärn, franskskruv, ankarskruv & plattjärn (lite specialbygge eftersom vi redan hade en plattform i metall som vi valde att ha kvar och skruva/fästa trappan emot denna.

Lycka till med ditt trappbygge gammelnalle smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon