Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 2 446
Skulle gärna ha några exemplar av denna bske men vet ej om den klarar det högländska småländska klimatet. Någon som vet?
Undrar samtidigt hur det ser ut som "fullvuxen" Blir den väldigt yvig och bred eller är den mer som en syren? Det finns ju inga bilder någonstans på HELA buskar. Någon som har någon bild?
Medlem
Antal inlägg: 815
Medlem nr: 5 651
Härdig är den inte i zon 5, men den fryser ned vad jag vet även i låg zon. Däremot så överlever den och skickar nya långa skott på våren. Det klarar den av hos mig i zon 4 och säkert klarar den också zon 5.
Jag har min i en upphöjd rabatt i söderläge.
Ingen bild fn. Min blir inte yvig men den behöver stöd för att inte falla åt sidan. Här blir den ca 2 m.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
ja den överlever i z5 , du kan sätta den i en rabatt med större perenner -för nån syrenstorlek uppnår den inte -blir som en större perenn-och ganska smalt växtsätt Ser död ut på våren och får inte klippas i före den bladat ut, i kall zon
Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227
Såg en sån buske häromdagen och kände att jag bara måste ha en sån, visst är det vackra! Jag fastnade för den mörkvioletta.
I de växtbeskrivningar jag sett så står det zon 3, om den går högre får du ju chansa på. Går den hos Kerstin uppe i norr så borde den funka hos dig också
Den jag såg står i zon 2 och var en medelstor buske. Den verkar vara rätt smal nertill så nåt runt fötterna bör den nog ha. Att ha den bland perenner som Kerstin skrev är nog inte helt fel.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund
"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"
Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409
Man behöver inte klippa buddleja (utom det som är dött naturligtvis) men personligen tycker jag att den växer finare och mer regelbundet om man klipper ner rätt rejält på våren. Fast det är naturligtvis en smaksak hur man väljer att göra. Men det är ju inte något man behöver fundera på i zon 5 där naturen sannolikt sköter "nerklippningen "själv.
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 10 039
[quote name='Anders zon 1' date='06-08-2006, 00:17' post='459515'] Man behöver inte klippa buddleja (utom det som är dött naturligtvis) men personligen tycker jag att den växer finare och mer regelbundet om man klipper ner rätt rejält på våren.
Men nog är det väl så att den endast blommar på årsskotten? Det är i alla fall vad jag läst. Jag tycker mig också ha läst att denna nedklippning medför rikligare blomning av, i så fall, naturliga skäl.
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
CITAT (Kakaduan @ 14-06-2007, 09:07)
Jag bor i zon 3 och har försökt få dem att överleva hos mig hur många gånger som helst, men det GÅR bara inte! Jätteledsen för det...
Kakaduan
dom får inte stå för blött på vintern heller då i hårda klimat det är rötterna som för överlevnaden och har dom det för blött är det risk att dom ruttnar . så lerjord är inte bra
Medlem
Antal inlägg: 788
Medlem nr: 2 733
Jag vet att växter ibland fryser ner. Då hade det inte varit något problem. Men mina fjärilsbuskar har inte frusit ner - de har dött. They have seased to be, they are no more, they are dead.