Jag har odlat ingefära i flera år så här gör jag:
Jag köper en fin knöl på matvarubutiken runt mars, jag försöker få tag på en där man kan se svällande knoppar, sedan planterar jag knölen ytligt i en kruka med lucker jord som jag ger undervärme. Det tar ofta god tid innan skotten dyker upp 6v eller så är inte ovanligt. När det blivit varmt ute planterar jag ut växten i en stor(ca 5-10 liter) kruka utomhus i ett soligt och varmt läge och gödslar och vattnar som jag gör med alla andra växter. ju fler skott som dyker upp från knölen desto bättre brukar det bli med skörden under, och iår har det dykt upp extremt mycket skott från knölen jag satte, varje skott brukar innebära en ny knöl. Ibland kan det dyka upp en blomma framåt hösten men jag tycker de är ganska oansenliga. När det blir risk för frost tar jag in krukan ofta vissnar plantan ner men det går bra att låta knölarna vara kvar man kan skörda dem allteftersom man behöver dem men ju färskare de är desto godare tycker jag de är, färska knölar skördade på hösten är godare än affärens färska knölar.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|