Årets favorit bland chilisarna är nog Aji Crystal, enormt stor skörd på vackra plantor, en oöverträffat fruktig doft och lagom hetta. Det är en Capsicum baccatum. Både Hot Lemon och Lemon Drop blev också bra med stor skörd och goda frukter. Aji Amarillo börjar sätta frukt nu ... dvs. den vill nog ha lite längre säsong än här ... hoppas kunna övervintra nån planta men dom är närmare 2m ....
Alla olika C. chinense har också gått bra i växthusen, röd-, gul- och orange habanero + Tobago Seasoning. Fatalii har jag inte smakat än men såg idag att den var mogen, den lär vara bland de starkaste ... intressant. Kompisen tar hand om en fjolårsplanta Peruviansk habanero åt mig och den är mycket god som Skäran säger, eldigt röd på en mycket vacker planta. Kraftig doft, lite åt rabarberhållet. Stark så det smäller om det !
De flesta annumsorterna har också funkat bra i sommarhettan och har den fördelen att de flesta mognar ganska tidigt. Jalapeno skördar jag hinkvis av, de som är mogna/röda åker i röken och blir till chipotle. De gröna lägger jag in i vinäger+honung.
Golden Cayenne var god, gav stor skörd och var mycket tidig, måttlig hetta. "Rumänsk Chili" har ett trevligt växtsätt med täta klasar av upprätt växande ettrigt röda frukter, jag maler dem till ett härligt eldigt pulver som ingår i mina chilipulverblandningar. Skörden är inte så stor men dom är goda och plantorna vackra.
Ett milt pulver gör jag av torkade Anaheimfrukter (kallas också Californian), härligt röda stora frukter.
Chilis för dekoration här i huset heter Arizona, helt lila planta med små upprätt växande röda "bär", löjligt starka, inte speciellt goda men oslagbart vackra. Brazil, också upprättväxande men frukter i olika färger från vitt/lila, gult, orage till rött i mängd. Lätt 100 frukter på en 30 cm planta ... som en fackla.
Fick jag bara odla fem sorter nästa år skulle det bli :
Aji Crystal Habanero (äkta) (liten, spetsig, orange, inte dom "paprikaformade") Hot Lemon Anaheim Jalapeno
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|