CITAT (AnitaGg @ 29-08-2006, 06:34)
Så det går bra att äta fullkornspasta och fullkornsris alltså? :)
Själv kör jag med principen att jag skall ligga 200 kcal under mitt behov men att kolhydraterna skall ligga så lågt som möjligt. Inte överskrida 80gr kolhydrater per dag. Så det är bara att läsa innehållsförteckningarna.
Och man skall inte utesluta fett utan välja fett dvs sådana som innehåller mycket omega3.
Vid alla andra bantningsmetoder så stirrar man sig bara blind på Kalorierna. Det funkar på vissa men inte på alla.
Sedan så kan man ju göra en kostomläggning för hela famlijen även om det är bara jag som behöver banta.
Hos oss är allt rörsocker borta och med det försvann mycket utav famlijens magkatarr.
Vi har bytt ut allt ris och pasta (även om jag inte äter det just nu) mot råris och fullkornspasta.
Mjukt bröd har till stor del bytts till hårt bröd.
Eftersom alla snabba kolhydrater är borta så har vi återinfört fett i kosten.
Allt margarin, lättmargarin och alla typer av härdat fett är borta. Nu använder vi olivolja, rapsolja och smör. Och vi gör goda såser.......mm
Av fisk så väljer vi de feta fiskarna typ lax och makrill. Fet fisk innehåller mycket omega3. Bra för lilla hjärtat det.
VI äter kött men föredrar kyckling och grovfoderuppfött nötkött samt viltkött. Grovfoderuppfött nötkött innehåller också mycket omega3 till skillnad från det kraftfoderuppfödda.
Vi äter en jädrans massa grönsaker.Jag försöker välja sådana med låga kolhydrater och där ingår inte potatis även om familjen i övrigt gärna vill ha ibland.
Mycket kalla och ljumma sallader gör vi, gärna med bönor. Och bönor är bra. Men när jag gör salladen så tillsätter jag först lite bönor och så lägger jag upp mat till mig själv. Sedan tillsätter jag mera bönor eftersom en del i familjen kropparbetar och behöver betydligt mera kolhydrater än vad jag gör. Man kan liksom reglera lite där.
Så visserligen bantar morsan, men hela familjen äter nyttigare.