|
|
  |
Hur tjocker kan man vara?, Och vad kan man träna hemma? |
|
|
|
07-09-2006, 19:13
|
Medlem
Antal inlägg: 398
Medlem nr: 82

|
Är fortfarande förolämpad!  Jag diskuterade med min kollega om vad vi skulle äta till lunch. Det är tråkigt att man inte kan ta med mat för personalmatsalen är så sunkig, men man får försöka variera sig. Jag försöker äta sallad ofta och hellre sushi än thaimat. När kollegan klagade över det tråkiga utbudet föreslog jag på skämt pizza eller hamburgare. Sånt äter jag kanske en gång om året och jag är inte alls förtjust i det. Då svarar min "rare" kollega att sånt borde jag inte ens tänka på för det är aldrig klädsamt med tjocka kvinnor och särskilt inte i min ålder. Och så tillade han att han tyckte att jag var lite väl kraftig! Hade det inte varit en bra kompis och dessutom välkänd för sin avsaknad av smidighet så hade han fått en rak höger. Visst, jag har ett par kilon som jag kämpar att bli av med. Gick upp 22 kilo när jag var gravid och 5 av dem hänger envist kvar kring midjan. Men det är svårt att hinna med att träna. Kan allt för sällan gå mina långa, raska promenader eftersom min dotter inte längre går med på att åka vagn. Gym är det långt att åka till och det är dessutom ganska tråkigt. För det mesta har jag min dotter med mig och då är man ganska begränsad. I sommar har jag gått 1-2 timmar om dagen och jag försöker att ta en daglig promenad på en timme om maken är hemma, när det är ljust, för att ta hand om dottern. Jag är 30+, 170 cm lång och väger 75 kilo. SÅ hemskt är väl inte det? Vägde 54 kilo som 20-åring, men annars brukar vikten ligga mellan 67-70 kilo för jag har grov benstomme. Vad kan man träna hemma för att få lite mindre "mjukvara"? Jag vill inte köpa en massa maskiner för jag tror inte att jag skulle använda dem. Kan inte heller jogga eller hoppa då jag har en ryggskada. Rider gör jag när dottern inte är med, men vad går att göra med en busig 2-åring närvarande? Såna där stora bollar? Vad gör man med dem? Jag tänker på vad jag äter, men jag vägrar att banta!!!
|
|
|
|
askar
|
07-09-2006, 19:40
|
Gäster

|
För det första så vill jag säga... Du ska inte gå ner i vikt för att andra tycker det. Gör det om du själv inte trivs. För det andra så tycker jag nog att din kollega borde anmäla sig till "Vett och Etikettskolan.  Han är ju direkt dum vill jag påstå. Sa han något om vad han tyckte om tjocka karlar? men där tycker han väl bara det är bra med lite pondus. Usch vad arg jag blir på folk som inte kan knipa käft om andras utseende.
|
|
|
|
|
07-09-2006, 19:53
|
Medlem

|
CITAT (askar @ 07-09-2006, 20:40) För det första så vill jag säga... Du ska inte gå ner i vikt för att andra tycker det. Gör det om du själv inte trivs. För det andra så tycker jag nog att din kollega borde anmäla sig till "Vett och Etikettskolan.  Han är ju direkt dum vill jag påstå. Sa han något om vad han tyckte om tjocka karlar? men där tycker han väl bara det är bra med lite pondus. Usch vad arg jag blir på folk som inte kan knipa käft om andras utseende.  Kollegan får titt som tätt sig en skopa av mig med. Han är ingen tjock karl, men en kort en och det kan man retas för det också  Och visst är han dum, socialt imkompetent, men han har sina goda sidor också! Jag skulle inte gå ner i vikt för andra, men jag känner mig väl fluffig för att känna mig bekväm. Det är inte längre roligt att handla kläder och jag känner mig missnöjd. Inte över vikten som sådan. Det är bara en siffra. Däremot är jag missnöjd med formen. Det är alldeles för mycket vaddering och för lite muskler.
|
|
|
|
|
07-09-2006, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Ester, du duger bra som du är. Bry dig inte om kollegan, han vet inte vad han pratar om. Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig. Vill du förändra något kan du börja cykla t ex, bra barnsadlar finns ju att tillgå. Då kommer du att få mer muskler och kanske gå upp i vikt något, men det är ju nyttig vikt. Men framför allt, häng inte upp dig på vad andra tycker.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
07-09-2006, 20:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Jag tycker du "ser bra ut" Du verkar röra på dig en del och vill du så kan du ju komplettera med exempelvis gummiband och vikter för armarna, finns även vikter för benen. Det där med ryggskada är lite vanskligt och för det borde du kanske prata med en sjukgymnast som får plocka fram träningstips som passar just för dig, dina behov och din skada. Tokigt uttryckt av din kollega. Din man verkar ju varjefall gilla dig för den du är. Det är aldrig klädsamt när en människa öppnar munnen och inte tänker sig för, och det oavsett ålder (hälsa gärna från mig)
|
|
|
|
|
07-09-2006, 20:35
|
Medlem

|
CITAT (Ophelia @ 07-09-2006, 21:03) Jag tycker du "ser bra ut" :)
Du verkar röra på dig en del och vill du så kan du ju komplettera med exempelvis gummiband och vikter för armarna, finns även vikter för benen. Det där med ryggskada är lite vanskligt och för det borde du kanske prata med en sjukgymnast som får plocka fram träningstips som passar just för dig, dina behov och din skada.
Tokigt uttryckt av din kollega. Din man verkar ju varjefall gilla dig för den du är. Det är aldrig klädsamt när en människa öppnar munnen och inte tänker sig för, och det oavsett ålder (hälsa gärna från mig) :) Ryggskadan är medfödd och kan inte förvärras. Det är bara att jag får hemskt ont eller att mina muskler blir till gele. Springa och sånt som ger stötar fixar jag inte och inte heller cykling eller simning. Jag måste ha en hyfsad kondition och en del muskler i ryggen för att fundera alls. Annars får jag kramp och molvärk i benen och värk i ryggslutet. Har inte längre nån sjukgymnast utan tycker att jag känner ganska bra vad som funkar och vad som inte funkar. Vad gör man med gummibanden?
|
|
|
|
|
07-09-2006, 20:38
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Det finns ett gammalt standarssvar som brukar vara effektivt. Jag är mullig, du saknar folkvett. Jag kan banta, vad tänker du göra. Den kommentaren tar bättre än en höger.
|
|
|
|
askar
|
07-09-2006, 20:54
|
Gäster

|
CITAT (ester @ 07-09-2006, 21:35) Vad gör man med gummibanden? Vet inte om det var ett sådant som avsågs... jag köpte mitt på Apoteket och fick med ett träningsprogram men det hittar jag inte just nu. Jag tränar då o då... bra för nacke, axlar, mag- och stjärtmuskler.. iaf de momenten jag övar.  Banden finns i olika färger som visar hur tungt mostånd de ger. Minns inte var i skalan min blåa låg.
|
|
|
|
|
07-09-2006, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vet tyvärr inte vem jag citerar men så här lyder citatet:
"Det bästa sättet att bli av med kalorierna är att låta dom ligga kvar på tallriken."
Det många bidragande orsaker till att en del väger för mycket men grundorsaken är att man får i sig mer energi än man förbränner. Botemedlet är alltså att antingen minska energiintaget eller öka förbränningen. Det förstnämnda är faktiskt det bästa och enklaste. Hårdbantning tror jag inte på, det gäller att lägga om kosthållet till att innehålla mindre energi. Att förbränna mer är givetvis inte fel men man får inte sluta med det för då går man upp igen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
07-09-2006, 21:17
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2006, 22:03) Vet tyvärr inte vem jag citerar men så här lyder citatet:
"Det bästa sättet att bli av med kalorierna är att låta dom ligga kvar på tallriken."
Det många bidragande orsaker till att en del väger för mycket men grundorsaken är att man får i sig mer energi än man förbränner. Botemedlet är alltså att antingen minska energiintaget eller öka förbränningen. Det förstnämnda är faktiskt det bästa och enklaste. Hårdbantning tror jag inte på, det gäller att lägga om kosthållet till att innehålla mindre energi. Att förbränna mer är givetvis inte fel men man får inte sluta med det för då går man upp igen. Eller att man justerar sina insulinvärden så det hjälper ifall man står på mindra intag än uttag. Annars går man faktiskt inte ner i alla fall. Så det är är bara en halvsanning, eller halvlägn beriende på från vilken sida man ser det.
|
|
|
|
|
07-09-2006, 21:20
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2006, 22:03) Vet tyvärr inte vem jag citerar men så här lyder citatet:
Det många bidragande orsaker till att en del väger för mycket men grundorsaken är att man får i sig mer energi än man förbränner. Botemedlet är alltså att antingen minska energiintaget eller öka förbränningen. Det förstnämnda är faktiskt det bästa och enklaste. Hårdbantning tror jag inte på, det gäller att lägga om kosthållet till att innehålla mindre energi. Att förbränna mer är givetvis inte fel men man får inte sluta med det för då går man upp igen. Jag försöker att äta GI-mat och när jag inte jobbar som jag gör precis just nu (sena kvällar och maken jobbar dagtid  ) så försöker jag att laga bra och nyttig mat. En fettfri köttbit med en god sallad till, grönsakssoppa etc. När vi jobbar om varann och jag sover dåligt blir det tyvärr mest smörgåsar och halvtaskig köpe-mat. Jag brukar inte vräka i mig och om jag äter regelbundet så slipper jag sötsug och blodsockerfall. Också det är tyvärr omöjligt när jag jobbar mycket. Kan inte gå ifrån datorn. Generellt tror jag att de flesta äter mer än de motionerar. Det är ju så lätt att bara fika och fastna vid köksbordet. I alla fall när man är gift med ett trevligt sällskap, som jag är. En månad körde jag så gott som GI-mat hela tiden och gick ner 3,5 kilo! Annars har jag rätt svårt att gå ner i vikt. Det gäller bara att inte fastna i en smörgås-svacka
|
|
|
|
|
07-09-2006, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Du behöver varken ursäkta med att du äter sådan mat väldigt sällan, eller med att du faktiskt bara vägen 75 kg - det är inte acceptabelt att säga så i vilket fall. Det behövs inga ursäkter. Fast jag anar att det ligger lite ironi i det hela
|
|
|
|
|
07-09-2006, 22:03
|
Medlem

|
CITAT (humla @ 07-09-2006, 22:55) Du behöver varken ursäkta med att du äter sådan mat väldigt sällan, eller med att du faktiskt bara vägen 75 kg - det är inte acceptabelt att säga så i vilket fall. Det behövs inga ursäkter. Fast jag anar att det ligger lite ironi i det hela  Inte ironi, men jag tror att det är en ärlighet som man kanske hoppas att slippa höra  och en sorts omtanke.
|
|
|
|
|
07-09-2006, 22:13
|
Medlem

|
Omtanke, tjopyttsan............snarare avsaknad av tanke.
Gick du upp 22 kg under graviditeten och man räknar bort en normal viktuppgång för graviditeten med 9 kg och du har fem kvar så innbär det att du redan har bantat/motionerat bort 8 kg.
Säg till honom att du hellre vill få lite beröm för de åtta kilo du gått ner, i stället för kritik för de fem kilo du har kvar. Och att det minsann inte skadar med lite beröm då och då.
Om det verkligen är omtanke så begriper han då att han halkat med tungan rejält. Och ju lugnare och mera snsad du är när du säger det desto bättre tar det.
|
|
|
|
|
07-09-2006, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (ester @ 07-09-2006, 20:13) Jag är 30+, 170 cm lång och väger 75 kilo. SÅ hemskt är väl inte det? Nej, men du kanske ska ligga runt 72 kg, för att ditt BMI ska hamna under 25. Och 30+ är väl inte speciellt gammalt?? Ät inte bara sallader, du behöver mer protein för att hålla dej mätt. BMI handlar mer om hälsan än om utseendet. Det är en hjärte-sak.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
08-09-2006, 05:49
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (askar @ 07-09-2006, 21:54) CITAT (ester @ 07-09-2006, 21:35)
Vad gör man med gummibanden?
Vet inte om det var ett sådant som avsågs... jag köpte mitt på Apoteket och fick med ett träningsprogram men det hittar jag inte just nu. Jag tränar då o då... bra för nacke, axlar, mag- och stjärtmuskler.. iaf de momenten jag övar.  Banden finns i olika färger som visar hur tungt mostånd de ger. Minns inte var i skalan min blåa låg.  Exakt....gummiband kan se ut på olika sätt och är jättebra som "allträning". Finns som sagt i olika färger beroende på hur stort motstånd. Finns rena gummiband och sådana med handtag Kan köpas uppenbarligen på Apoteken men även i vanliga sportaffärer. Man får med ett träningsprogram som visar vilka muskler som aktiveras när man drar och grejar på visst sätt
|
|
|
|
|
08-09-2006, 06:30
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 20:57) Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig. Håller inte med. Ester har 25,95 i BMI och detta gäller angående vikt när man ligger på Esters BMI: "25 - 29,9: Övervikt. Du löper en ökad risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. " För att Ester skulle vara underviktig så skulle hon ha ett BMI som ligger under 19, d.v.s. när Ester väger under 60 kg kan vi prata om att hon är underviktig.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
08-09-2006, 07:07
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 07:30) CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 20:57) Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig. Håller inte med. Ester har 25,95 i BMI och detta gäller angående vikt när man ligger på Esters BMI: "25 - 29,9: Övervikt. Du löper en ökad risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. " För att Ester skulle vara underviktig så skulle hon ha ett BMI som ligger under 19, d.v.s. när Ester väger under 60 kg kan vi prata om att hon är underviktig. Allt är relativt. Det här med BMI tycker jag, att man inte alltid kan gå efter fullt ut. Det beror på hur kroppen ser ut, vad som är fett/muskler osv. Själv är jag lite överviktig med en BMI på 30. Där går gränsen för "kraftigt överviktig", men det vet jag att jag inte är. Ester ligger ju också på gränsen, fast till "överviktig". Man kan väl säga att det nog inte skulle skada för henne att gå ner lite i vikt, fast det är inte säkert att det är nödvändigt. MVH/Elin
|
|
|
|
|
08-09-2006, 07:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (humla @ 08-09-2006, 08:07) CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 07:30) CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 20:57) Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig. Håller inte med. Ester har 25,95 i BMI och detta gäller angående vikt när man ligger på Esters BMI: "25 - 29,9: Övervikt. Du löper en ökad risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. " För att Ester skulle vara underviktig så skulle hon ha ett BMI som ligger under 19, d.v.s. när Ester väger under 60 kg kan vi prata om att hon är underviktig. Allt är relativt. Det här med BMI tycker jag, att man inte alltid kan gå efter fullt ut. Det beror på hur kroppen ser ut, vad som är fett/muskler osv. Själv är jag lite överviktig med en BMI på 30. Där går gränsen för "kraftigt överviktig", men det vet jag att jag inte är. Ester ligger ju också på gränsen, fast till "överviktig". Man kan väl säga att det nog inte skulle skada för henne att gå ner lite i vikt, fast det är inte säkert att det är nödvändigt. MVH/Elin Visst är det så men jag tycker att BMI-talen är ganska generösa och dessutom skrev ju Ester att hon kämpar med att gå ner några kilon och att de "envist hänger kvar vid midjan". Det som hänger vid midjan brukar tyvärr inte vara muskler ....
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
08-09-2006, 07:37
|
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 181

|
Har själv en dotter och vet att man inte kommer sig ut. Får också fort sjukt i ryggen så jag vet att jag borde träna men det blir inte av. I alla fall har jag märkt att magmuskler och andra lätta övningar så går nog bra att göra en stund med dottern med. Men det kan hända att man bara får några i gången med pauser emellan. Jag är visserligen kortare än du men annars verkar våra proportioner vara lika. Själv hade jag turen att inte gå upp så mycket under graviditeten och gick alltså ner mera än jag gick upp. Tyvärr återkom kilona efter att jag slutat amma eftersom jag inte slutade äta. Så jag ligger också på BMI = övervikt.
Bantning är inte roligt så ät rejält. Kött och sallad och undvik bröd och mycket potatis. (Jo, lätt att säga.) När jag började sällskapa med min nuvarande man så var det han som kockade och då blev det mycket kött och lite ris eller pasta. Kvällsbiten bestod ofta av äpple. Jag gick ner flera kilon bara på det. När jag blev gravid byttes äpplet mot smörgåsar och där är jag ännu. Borde få bort dem... Nåja, magmuskler och andra lätta övningar går att göra hemma men att peppa sig så man verkligen gör dem är svårare. Tyvärr verkar det inte finnas några genvägar. (Man kan ju gå i sina gamla kläder.) Jag har köpt stavar och borde ta mig ut och gå med dem. Skulle det fungera för dig? Då går man raskare och armarna får också jobba lite.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|