Sidor: 1, 2
ester
Är fortfarande förolämpad! mad.gif Jag diskuterade med min kollega om vad vi skulle äta till lunch. Det är tråkigt att man inte kan ta med mat för personalmatsalen är så sunkig, men man får försöka variera sig. Jag försöker äta sallad ofta och hellre sushi än thaimat. När kollegan klagade över det tråkiga utbudet föreslog jag på skämt pizza eller hamburgare. Sånt äter jag kanske en gång om året och jag är inte alls förtjust i det.
Då svarar min "rare" kollega att sånt borde jag inte ens tänka på för det är aldrig klädsamt med tjocka kvinnor och särskilt inte i min ålder. Och så tillade han att han tyckte att jag var lite väl kraftig! ohmy.gif mad.gif
Hade det inte varit en bra kompis och dessutom välkänd för sin avsaknad av smidighet så hade han fått en rak höger.

Visst, jag har ett par kilon som jag kämpar att bli av med. Gick upp 22 kilo när jag var gravid och 5 av dem hänger envist kvar kring midjan. Men det är svårt att hinna med att träna. Kan allt för sällan gå mina långa, raska promenader eftersom min dotter inte längre går med på att åka vagn. Gym är det långt att åka till och det är dessutom ganska tråkigt. För det mesta har jag min dotter med mig och då är man ganska begränsad. I sommar har jag gått 1-2 timmar om dagen och jag försöker att ta en daglig promenad på en timme om maken är hemma, när det är ljust, för att ta hand om dottern.

Jag är 30+, 170 cm lång och väger 75 kilo. SÅ hemskt är väl inte det? Vägde 54 kilo som 20-åring, men annars brukar vikten ligga mellan 67-70 kilo för jag har grov benstomme.

Vad kan man träna hemma för att få lite mindre "mjukvara"? Jag vill inte köpa en massa maskiner för jag tror inte att jag skulle använda dem. Kan inte heller jogga eller hoppa då jag har en ryggskada. Rider gör jag när dottern inte är med, men vad går att göra med en busig 2-åring närvarande? Såna där stora bollar? Vad gör man med dem?

Jag tänker på vad jag äter, men jag vägrar att banta!!!
askar
För det första så vill jag säga... Du ska inte gå ner i vikt för att andra tycker det.
Gör det om du själv inte trivs.
För det andra så tycker jag nog att din kollega borde anmäla sig till "Vett och Etikettskolan. mad.gif Han är ju direkt dum vill jag påstå.

Sa han något om vad han tyckte om tjocka karlar? men där tycker han väl bara det är bra med lite pondus.
Usch vad arg jag blir på folk som inte kan knipa käft om andras utseende.
ester
CITAT (askar @ 07-09-2006, 20:40)
För det första så vill jag säga... Du ska inte gå ner i vikt för att andra tycker det.
Gör det om du själv inte trivs.
För det andra så tycker jag nog att din kollega borde anmäla sig till "Vett och Etikettskolan. mad.gif Han är ju direkt dum vill jag påstå.

Sa han något om vad han tyckte om tjocka karlar? men där tycker han väl bara det är bra med lite pondus.
Usch vad arg jag blir på folk som inte kan knipa käft om andras utseende.

Kollegan får titt som tätt sig en skopa av mig med. Han är ingen tjock karl, men en kort en och det kan man retas för det också tongue.gif Och visst är han dum, socialt imkompetent, men han har sina goda sidor också!

Jag skulle inte gå ner i vikt för andra, men jag känner mig väl fluffig för att känna mig bekväm. Det är inte längre roligt att handla kläder och jag känner mig missnöjd. Inte över vikten som sådan. Det är bara en siffra. Däremot är jag missnöjd med formen. Det är alldeles för mycket vaddering och för lite muskler.
LadyG
Ester, du duger bra som du är. Bry dig inte om kollegan, han vet inte vad han pratar om. Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig.

Vill du förändra något kan du börja cykla t ex, bra barnsadlar finns ju att tillgå. Då kommer du att få mer muskler och kanske gå upp i vikt något, men det är ju nyttig vikt.

Men framför allt, häng inte upp dig på vad andra tycker. wub.gif
Ophelia
Jag tycker du "ser bra ut" smile.gif

Du verkar röra på dig en del och vill du så kan du ju komplettera med exempelvis gummiband och vikter för armarna, finns även vikter för benen. Det där med ryggskada är lite vanskligt och för det borde du kanske prata med en sjukgymnast som får plocka fram träningstips som passar just för dig, dina behov och din skada.

Tokigt uttryckt av din kollega. Din man verkar ju varjefall gilla dig för den du är. Det är aldrig klädsamt när en människa öppnar munnen och inte tänker sig för, och det oavsett ålder (hälsa gärna från mig) smile.gif
ester
CITAT (Ophelia @ 07-09-2006, 21:03)
Jag tycker du "ser bra ut"  :)

Du verkar röra på dig en del och vill du så kan du ju komplettera med exempelvis gummiband och vikter för armarna, finns även vikter för benen. Det där med ryggskada är lite vanskligt och för det borde du kanske prata med en sjukgymnast som får plocka fram träningstips som passar just för dig, dina behov och din skada.

Tokigt uttryckt av din kollega. Din man verkar ju varjefall gilla dig för den du är. Det är aldrig klädsamt när en människa öppnar munnen och inte tänker sig för, och det oavsett ålder (hälsa gärna från mig)  :)

Ryggskadan är medfödd och kan inte förvärras. Det är bara att jag får hemskt ont eller att mina muskler blir till gele. Springa och sånt som ger stötar fixar jag inte och inte heller cykling eller simning. Jag måste ha en hyfsad kondition och en del muskler i ryggen för att fundera alls. Annars får jag kramp och molvärk i benen och värk i ryggslutet.

Har inte längre nån sjukgymnast utan tycker att jag känner ganska bra vad som funkar och vad som inte funkar.

Vad gör man med gummibanden?
Bettson
Det finns ett gammalt standarssvar som brukar vara effektivt.

Jag är mullig, du saknar folkvett.

Jag kan banta, vad tänker du göra.

Den kommentaren tar bättre än en höger. smile.gif
askar
CITAT (ester @ 07-09-2006, 21:35)

Vet inte om det var ett sådant som avsågs... jag köpte mitt på Apoteket och fick med ett träningsprogram men det hittar jag inte just nu.
Jag tränar då o då... bra för nacke, axlar, mag- och stjärtmuskler..
iaf de momenten jag övar. smile.gif Banden finns i olika färger som visar hur tungt mostånd de ger. Minns inte var i skalan min blåa låg.tongue.gif
Gossen Ruda
Vet tyvärr inte vem jag citerar men så här lyder citatet:

"Det bästa sättet att bli av med kalorierna är att låta dom ligga kvar på tallriken."

Det många bidragande orsaker till att en del väger för mycket men grundorsaken är att man får i sig mer energi än man förbränner. Botemedlet är alltså att antingen minska energiintaget eller öka förbränningen. Det förstnämnda är faktiskt det bästa och enklaste. Hårdbantning tror jag inte på, det gäller att lägga om kosthållet till att innehålla mindre energi. Att förbränna mer är givetvis inte fel men man får inte sluta med det för då går man upp igen.
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2006, 22:03)

"Det bästa sättet att bli av med kalorierna är att låta dom ligga kvar på tallriken."

Det många bidragande orsaker till att en del väger för mycket men grundorsaken är att man får i sig mer energi än man förbränner. Botemedlet är alltså att antingen minska energiintaget eller öka förbränningen. Det förstnämnda är faktiskt det bästa och enklaste. Hårdbantning tror jag inte på, det gäller att lägga om kosthållet till att innehålla mindre energi. Att förbränna mer är givetvis inte fel men man får inte sluta med det för då går man upp igen.

Eller att man justerar sina insulinvärden så det hjälper ifall man står på mindra intag än uttag. Annars går man faktiskt inte ner i alla fall.

Så det är är bara en halvsanning, eller halvlägn beriende på från vilken sida man ser det.
ester
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2006, 22:03)

Jag försöker att äta GI-mat och när jag inte jobbar som jag gör precis just nu (sena kvällar och maken jobbar dagtid sad.gif ) så försöker jag att laga bra och nyttig mat. En fettfri köttbit med en god sallad till, grönsakssoppa etc. När vi jobbar om varann och jag sover dåligt blir det tyvärr mest smörgåsar och halvtaskig köpe-mat.
Jag brukar inte vräka i mig och om jag äter regelbundet så slipper jag sötsug och blodsockerfall. Också det är tyvärr omöjligt när jag jobbar mycket. Kan inte gå ifrån datorn.

Generellt tror jag att de flesta äter mer än de motionerar. Det är ju så lätt att bara fika och fastna vid köksbordet. I alla fall när man är gift med ett trevligt sällskap, som jag är. smile.gif

En månad körde jag så gott som GI-mat hela tiden och gick ner 3,5 kilo! Annars har jag rätt svårt att gå ner i vikt.

Det gäller bara att inte fastna i en smörgås-svacka blink.gif
humla
Du behöver varken ursäkta med att du äter sådan mat väldigt sällan, eller med att du faktiskt bara vägen 75 kg - det är inte acceptabelt att säga så i vilket fall. Det behövs inga ursäkter.

Fast jag anar att det ligger lite ironi i det hela wink.gif
ester
CITAT (humla @ 07-09-2006, 22:55)
Du behöver varken ursäkta med att du äter sådan mat väldigt sällan, eller med att du faktiskt bara vägen 75 kg - det är inte acceptabelt att säga så i vilket fall. Det behövs inga ursäkter.

Fast jag anar att det ligger lite ironi i det hela wink.gif

Inte ironi, men jag tror att det är en ärlighet som man kanske hoppas att slippa höra huh.gif och en sorts omtanke.
Bettson
Omtanke, tjopyttsan............snarare avsaknad av tanke.

Gick du upp 22 kg under graviditeten och man räknar bort en normal viktuppgång för graviditeten med 9 kg och du har fem kvar så innbär det att du redan har bantat/motionerat bort 8 kg.

Säg till honom att du hellre vill få lite beröm för de åtta kilo du gått ner, i stället för kritik för de fem kilo du har kvar. Och att det minsann inte skadar med lite beröm då och då.

Om det verkligen är omtanke så begriper han då att han halkat med tungan rejält. Och ju lugnare och mera snsad du är när du säger det desto bättre tar det.
Hannele
CITAT (ester @ 07-09-2006, 20:13)
Jag är 30+, 170 cm lång och väger 75 kilo. SÅ hemskt är väl inte det?

Nej, men du kanske ska ligga runt 72 kg, för att ditt BMI ska hamna under 25.
Och 30+ är väl inte speciellt gammalt??
Ät inte bara sallader, du behöver mer protein för att hålla dej mätt.

BMI handlar mer om hälsan än om utseendet. Det är en hjärte-sak.
Ophelia
CITAT (askar @ 07-09-2006, 21:54)
CITAT (ester @ 07-09-2006, 21:35)

Vet inte om det var ett sådant som avsågs... jag köpte mitt på Apoteket och fick med ett träningsprogram men det hittar jag inte just nu.
Jag tränar då o då... bra för nacke, axlar, mag- och stjärtmuskler..
iaf de momenten jag övar. smile.gif Banden finns i olika färger som visar hur tungt mostånd de ger. Minns inte var i skalan min blåa låg.tongue.gif

Exakt....gummiband kan se ut på olika sätt och är jättebra som "allträning". Finns som sagt i olika färger beroende på hur stort motstånd. Finns rena gummiband och sådana med handtag smile.gif

Kan köpas uppenbarligen på Apoteken men även i vanliga sportaffärer.

Man får med ett träningsprogram som visar vilka muskler som aktiveras när man drar och grejar på visst sätt smile.gif smile.gif
Rossi
CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 20:57)
Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig.

Håller inte med. Ester har 25,95 i BMI och detta gäller angående vikt när man ligger på Esters BMI:

"25 - 29,9: Övervikt. Du löper en ökad risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. "

För att Ester skulle vara underviktig så skulle hon ha ett BMI som ligger under 19, d.v.s. när Ester väger under 60 kg kan vi prata om att hon är underviktig.
humla
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 07:30)
Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig.

Håller inte med. Ester har 25,95 i BMI och detta gäller angående vikt när man ligger på Esters BMI:

"25 - 29,9: Övervikt. Du löper en ökad risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. "

För att Ester skulle vara underviktig så skulle hon ha ett BMI som ligger under 19, d.v.s. när Ester väger under 60 kg kan vi prata om att hon är underviktig.

Allt är relativt. Det här med BMI tycker jag, att man inte alltid kan gå efter fullt ut. Det beror på hur kroppen ser ut, vad som är fett/muskler osv. Själv är jag lite överviktig med en BMI på 30. Där går gränsen för "kraftigt överviktig", men det vet jag att jag inte är. Ester ligger ju också på gränsen, fast till "överviktig". Man kan väl säga att det nog inte skulle skada för henne att gå ner lite i vikt, fast det är inte säkert att det är nödvändigt.

MVH/Elin
Rossi
CITAT (humla @ 08-09-2006, 08:07)
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 07:30)

Allt är relativt. Det här med BMI tycker jag, att man inte alltid kan gå efter fullt ut. Det beror på hur kroppen ser ut, vad som är fett/muskler osv. Själv är jag lite överviktig med en BMI på 30. Där går gränsen för "kraftigt överviktig", men det vet jag att jag inte är. Ester ligger ju också på gränsen, fast till "överviktig". Man kan väl säga att det nog inte skulle skada för henne att gå ner lite i vikt, fast det är inte säkert att det är nödvändigt.

MVH/Elin

Visst är det så men jag tycker att BMI-talen är ganska generösa och dessutom skrev ju Ester att hon kämpar med att gå ner några kilon och att de "envist hänger kvar vid midjan". Det som hänger vid midjan brukar tyvärr inte vara muskler ....
Annika i Korsholm, Finland
Har själv en dotter och vet att man inte kommer sig ut. Får också fort sjukt i ryggen så jag vet att jag borde träna men det blir inte av. I alla fall har jag märkt att magmuskler och andra lätta övningar så går nog bra att göra en stund med dottern med. Men det kan hända att man bara får några i gången med pauser emellan. Jag är visserligen kortare än du men annars verkar våra proportioner vara lika. Själv hade jag turen att inte gå upp så mycket under graviditeten och gick alltså ner mera än jag gick upp. Tyvärr återkom kilona efter att jag slutat amma eftersom jag inte slutade äta. Så jag ligger också på BMI = övervikt.

Bantning är inte roligt så ät rejält. Kött och sallad och undvik bröd och mycket potatis. (Jo, lätt att säga.) När jag började sällskapa med min nuvarande man så var det han som kockade och då blev det mycket kött och lite ris eller pasta. Kvällsbiten bestod ofta av äpple. Jag gick ner flera kilon bara på det. När jag blev gravid byttes äpplet mot smörgåsar och där är jag ännu. Borde få bort dem... Nåja, magmuskler och andra lätta övningar går att göra hemma men att peppa sig så man verkligen gör dem är svårare. Tyvärr verkar det inte finnas några genvägar. (Man kan ju gå i sina gamla kläder.) Jag har köpt stavar och borde ta mig ut och gå med dem. Skulle det fungera för dig? Då går man raskare och armarna får också jobba lite.
Bettson
Ibland undrar man.................................

Ester har genomgått en graviditet, det är inte ovanligt att man går upp mer än sin nio kilo under en graviditet. När man fått barn så är det mycket slit och man får ont om tid.

Ester hade 13 kilo extra efter sin graviditet. Hon har redan tagit bort 8.
Ester tänker på vad hon äter osv.

Ester har ett BMI som ligger på 26 dvs i den UNDRE skalan för att vara överviktig (obs inte fet).

Ester vill gå ner 5 kg för att känna sig nöjd med sig själv.

Ester behöver bara gå ner 3 kg för att komma på att BMI som ligger inom nivån idealvikt.

Ester frågade indirekt om lite uppmuntran

Ester frågade oss direkt vilken typ av motion man kan göra hemma med en busig två-åring som tar tid.

Ett BMI som ligger på 26 hos en person som är viktmedveten är inget att håsa upp sig för hälsomässigt. Det vore en helt annan sak om det vore en person som inte var så smart som Ester, för då hade BMI ökat. Men det handlar om 3 kg inte 30 kg.

Det som det egentligen handlar om är att Ester blev kränkt av sin kollega. Det skall hon inte behöva bli. För vanligt hyfs säger att ifall du inte har något positivt att säga om folks utseende så håller du käften.

Ester behöver inte kritik hon behöver uppmuntran.

OCh Ester vill ha tips.

Mitt enda tips är att jag tror du lägger för stor vikt vid sallader. De flesta sallader ger ingen mättnadskänsla i längden. Precis som Hannele säger så behöver du protein för att hålla dig mätt. Jag skulle vilja tillägga att du även behöver fett. En rätt balansedad kost innebär att du får mera ork också.

Det känns som om du tror att begreppet banta innebär att du skulle behöva svälta. Så är inte fallet, men du behöver äta smart.

Jag skulle rekommendera dig att köpa boken våra bästa GI-recept av lauritzon och co. Och innan du gör något annat så läs kapitlen om kost. Och när du har gjort det så läs dom igen och igen.

Det finns jätteläckra recept i boken som skulle få hela familjen att bara himla med ögonen ( för det gör min) så det finns mycket att prova.

Men kom ihåg en sak. Dessa recept i boken är egentligen bara gjorda för fas ett dvs kickstart och så lågt ska man bara ligga fjorton dagar. En balanskost ligger annars på ca 80 g kolhydrater om du inte motionerar för då kan du äta mera.

Men observera att det är dags att lära sig att begreppen kolhydrater och kcal inte behöver vara sammankopplade.Jag har bara räknat kalorier tidigare och det funkande inte.

Det andra är att se till att skaffa din familj matvanor som är så långt bort från socker som möjligt. Det är viktigt för ditt barn att hon hamnar rätt.
pejori
CITAT (Bettson @ 08-09-2006, 08:39)
Det känns som om du tror att begreppet banta innebär att du skulle behöva svälta. Så är inte fallet, men du behöver äta smart.

helt sant det där. smile.gif
det finns mängder av kvinnor och män, som tror att banta är att svälta. smile.gif
FEL...du går inte ner ett hekto om du äter för lite heller. smile.gif
visst...efter ett tag försvinner musklerna, men fettet finns kvar, så när du äter igen går du upp i stället. sad.gif
det måste finnas en balans i det du äter....ämnen som hjälper varandra.
om du vill vara lite lat, ta hjälp av komunens dietister istället....dom kan det där wub.gif wub.gif

sen med tanke på din rygg och dina bilringar ester...ett tips...en gammal hederlig ROCKRING ger jätteresultat på hänget och det känns rejält att den gör nytta.
lycka till
Hannele
Kvinnans midja ska inte ha större omkrets än 80 centimeter, män under 94 cm.
BMI ska hamna under 25, det handlar om hälsan - inte om utseendet, en hjärte-sak.
LadyG
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 08:30)

BMI är missvisande och tar inte hänsyn till muskler, och det vet jag att du vet. I esters fall tror jag inte hon skulle må bättre av att gå ner i vikt, fast hon kanske skulle må bra av att träna upp musklerna däremot.

BMI är bara ett smart sätt att racka ner på kvinnor som redan är fina.
Betty
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 11:55)
BMI ska hamna under 25, det handlar om hälsan - inte om utseendet, en hjärte-sak.

Jag fattar inte det där riktigt... unsure.gif
Först skriver du om vilka midjemått man ska ha - och sen skriver du att det inte ska handla om utseendet... tycker det låter motstridigt unsure.gif
Man kan väl inte bara säga att man ska ha ett visst mått - man måste väl även ta hänsyn till hur lång man är också..?

Jag kollade mitt BMI på den där länken, så här blev svaret: "Ditt BMI är 18,5 och det innebär att du är underviktig."

Mitt midjemått är 79 cm
LadyG
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 12:55)

Det där tror jag inte på, det beror ju på hur man är byggd.

Midja/höft-kvot är åtminstone delvis vetenskapligt underbyggd.

Kvoten fås genom att man mäter midjans omkrets och delar den med höftens omkrets. En kvot > 1,0 för män eller > 0,85 för kvinnor innebär en ökad risk för komplikationer.

Wiki
konsumentföreningen (MYcket intressant läsning f ö)
Netdoktor
Rossi
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 12:13)
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 08:30)

BMI är missvisande och tar inte hänsyn till muskler, och det vet jag att du vet. I esters fall tror jag inte hon skulle må bättre av att gå ner i vikt, fast hon kanske skulle må bra av att träna upp musklerna däremot.

Vi kan väl i alla fall vara överens om att vi inte är överens! smile.gif

Det krävs MYCKET träning för att kvinnor ska få muskler som är stora nog att påverka vikten något nämnvärt. Tyvärr använder många just muskler som svepskäl till att inte försöka gå ner i vikt.

Vi hade en hälsoundersökning på jobbet för ett par år sedan där vi bl.a. fick fettmängden i kroppen mätt. Kvinnor skulle ligga på mellan 20 och 25 har jag för mig. Själv låg jag på 16 eller 17 vilket är lågt för kvinnor men normalt för män. Hursomhelst, en arbetskamrat till mig som är ganska rultig fick veta att hon hade 40% fett. Men hon skakade på huvudet och sa "jag styrketränar ju två gånger i veckan så det är nog musklerna som väger". Ack, hade det bara räckt för att få större muskler..... Tyvärr dröjer det väsentligt mycket längre för oss kvinnor att få muskler än vad det gör för män.

Själv är jag ganska vältränad när det gäller styrkebiten och jag har nog större muskler än genomsnittet av kvinnor i varje fall men det ger inte utslag på vågen. Det krävs mycket, mycket mer träning, och korrekt, välavvägd, träning för att skapa muskler som väger om man är kvinna.
Rossi
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 12:17)
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 12:55)

Det där tror jag inte på, det beror ju på hur man är byggd.

Midja/höft-kvot är åtminstone delvis vetenskapligt underbyggd.

Kvoten fås genom att man mäter midjans omkrets och delar den med höftens omkrets. En kvot > 1,0 för män eller > 0,85 för kvinnor innebär en ökad risk för komplikationer.

Wiki
konsumentföreningen (MYcket intressant läsning f ö)
Netdoktor

Håller med LadyG. Man kan inte ange ett statiskt mått. Det är förhållandet mellan midja och höft som är det väsentliga.
anna_rispan
njae, hur funkar det där. omjag skulle ha måtten 100/140 så blir ju kvoten lägre än den rekomenderade menjag skulle helt klart var för bullig.

ska man gå till en doktor och be dem ta reda på om man har för mycket fett på kroppen kanske??
Rossi
Jag tror faktiskt att det enklaste och bästa är att titta på sig själv i spegeln och ja, varför inte gå och mäta fettmängden och kolesterolhalt m.m. så att man vet hur man ser ut inuti också? Hälsan är viktig! Som Hannele skrev så handlar detta ju faktiskt inte om utseende utan om hälsan.

En kompis till mig är supermager och hon får ofta höra att vad bra hon har det som kan äta precis hur mycket hon vill av vad som helst. Men hon brukar svara att det kan hon ju inte alls eftersom insidan inte mår bra av en massa fett.
stina
Akta dej bara för att gå till dom där stationerna som en gymkedja brukar ställa upp tillfälligt! Jag testade mig där och först fick man svara på om man tränade mer än 5 ggr/v eller inte. Inte svarade jag, eftersom jag tränar 5 ggr/v och då ska man ju svara så.

Sedan mättes min fettprocent och jag var "på gränsen till gravt överviktig betr fettmängd". Jag stirrade på remsan och frågade tjejen: Var sitter det fettet tror du? Hon tittade på mej och svarade: Det vet man inte - det kan sitta inuti din kropp och inte synas. Men om du börjar träna hos oss så ska vi hjälpa dej. Jag bara skakade på huvudet och svarade: Ni är ju fanimej inte kloka - skrämma livet ur folk på det här viset. Och sedan gick jag.

Ni ska veta att jag har väldigt, väldigt lite underhudsfett på kroppen. Fick sedan höra att min tränare gjort samma test och tydligen får alla som svarar nej på frågan om man tränar mer än 5 ggr/v får samma svar - och samma rekommendation att börja träna hos just dom. mad.gif
Rossi
Vilket oseriöst företag, Stina! Sådant borde förbjudas!
Betty
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 13:11)
En kompis till mig är supermager och hon får ofta höra att vad bra hon har det som kan äta precis hur mycket hon vill av vad som helst. Men hon brukar svara att det kan hon ju inte alls eftersom insidan inte mår bra av en massa fett.

Skulle ha kunnat varit jag... Känner igen mig jättemycket i den situationen!
Det har hänt att jag har fått kommentaren: Men herregud människa, drick grädde! ...eller: Du skulle ju utan vidare kunna äta en prinsesstårta själv!
Jag brukar svara ungefär: Näe, jag tror inte jag skulle orka en hel tårta själv, dessutom skulle jag nog börja må illa... rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (stina @ 08-09-2006, 13:16)
Akta dej bara för att gå till dom där stationerna som en gymkedja brukar ställa upp tillfälligt! Jag testade mig där och först fick man svara på om man tränade mer än 5 ggr/v eller inte. Inte svarade jag, eftersom jag tränar 5 ggr/v och då ska man ju svara så.

Sedan mättes min fettprocent och jag var "på gränsen till gravt överviktig betr fettmängd". Jag stirrade på remsan och frågade tjejen: Var sitter det fettet tror du? Hon tittade på mej och svarade: Det vet man inte - det kan sitta inuti din kropp och inte synas. Men om du börjar träna hos oss så ska vi hjälpa dej. Jag bara skakade på huvudet och svarade: Ni är ju fanimej inte kloka - skrämma livet ur folk på det här viset. Och sedan gick jag.

Ni ska veta att jag har väldigt, väldigt lite underhudsfett på kroppen. Fick sedan höra att min tränare gjort samma test och tydligen får alla som svarar nej på frågan om man tränar mer än 5 ggr/v får samma svar - och samma rekommendation att börja träna hos just dom. mad.gif

shit!! låter helt galet. de borde anmälan för något. fals marknadföring eller bedrägligt beteende.

fettet som inte sitter under huden skyddar ju organen!!!!!

hemst att ha ett jobb när man ska ljuga alternativt ha så lite kunskaper om det man sysslar med
Pirum
Hm, alla sådana här diskussioner brukar leda till samma resultat, någon säger att det är sockrets fel, någon annan att man inte kan gå upp om man ligger på energiminus, och den tredje förordar motion smile.gif

Själv har jag, som jag nog sagt tidigare, gått ner några kilo, ett dussin eller så, på ett par månader, genom att främst lägga om kosten. Mindre sötsaker, mindre pasta, mindre kött, men mer grönsaker, mer frukt, mer ris och mer potatis. Men allra främst, färre och mindre portioner. Motionerat har jag inte gjort ett skvatt ungefär, kanske 5 kortare cykelturer senaste månaden. Fast jag promenerar en del.
Hur som helst, det jag ville säga var att effektivaste sättet att gå ner i vikt är att äta mindre, men det effektivaste sättet att behålla vikten är nog att träna.
Jag märker att jag, efter viktnedgången, är både klenare och har sämre kondition än för ett par månader sedan. Inte mycket sämre, men en smula. Tror inte jag är hälsosammare nu än när jag satt i soffan och käkade jordnötter till fotbolls-VM smile.gif
Räknar med att snabbt bättra på kondition/ork igen dock, genom att äta mer (fullkorns)pasta osv samt cykla mer.

Som svar på frågan hur tjocker man får vara så tycker jag att man får vara så tjocker som man vill...utseendemässigt ska folk ge fullständigt fan i andras utseende, och hälsomässigt, ja, då kan ju nära vänner såklart försöka uppmuntra en viktnedgång för den kraftigt överviktige. Huruvida en liten övervikt (enl BMI) är farligt är såvitt jag förstår diskutabelt.
LadyG
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 14:18)

Håller med, det är rena bedrägeriet. mad.gif
Farbror Blå
Vilka puckon!
Såg dej på bild nån gång och du hade väl typ två gram fett kvar mad.gif mad.gif

måste vara ren inkompetens eller hjärn-brist
Rossi
Måste bara få poängtera när det gäller det här med att mäta fett - det är inte bara det synliga fettet som påverkar. När vi gjorde vår undersökning på jobbet så fanns det kvinnor som är lika smala som jag "på ytan" men som ändå hade större procent fetthalt. Så man kan inte riktigt se hur stor procenten är.

Bara en parentes.
Farbror Blå
Du har rätt Rossi, men stina som verkar trådsmal verkar ju löjligt att anmärka på.

När jag undervisar ungdomar pratar jag om att man aldrig kan se utanpå hur man ser utinuti!
Det farligaste fettet rör sej i mångas blodomlopp!
Magdis
CITAT (Betty @ 08-09-2006, 13:19)
Det har hänt att jag har fått kommentaren: Men herregud människa, drick grädde! ...eller: Du skulle ju utan vidare kunna äta en prinsesstårta själv!
Jag brukar svara ungefär: Näe, jag tror inte jag skulle orka en hel tårta själv, dessutom skulle jag nog börja må illa... rolleyes.gif

Har vi träffat samma människor eller är alla så där knäppa? blink.gif Varför i hela friden skulle nån vilja dricka grädde.....och varför i så fall för att nån oförskämd människa säger åt en att göra det? wacko.gif
Hannele

Tja, BMI är ett skapligt mått att se, åt vilket håll hälsan lutar.
Få med BMI över 25 har bra kolestrolvärden... högt blodtryck och annat.

Fast jag har även magra vänner med farligt höga kolestrolvärden. huh.gif
humla
CITAT (Betty @ 08-09-2006, 13:19)
Varför i hela friden skulle nån vilja dricka grädde.....och varför i så fall för att nån oförskämd människa säger åt en att göra det?  :wacko:

Bara en parentes som inte alls hör till ämnet. Jag tycker "grädd-hysterin" jag upplever hos många är överdriven. Om man nån gång skulle lyxa till det och använda grädde i maten svimmar de nästan. Då har man god lust att påpeka att "Lätt&lagom" som de brer på sina smörgåsar varje dag har ungefär samma fetthalt...

tongue.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 16:02)

Jag hade för högt kolesterolvärde (det "onda" värdet) - det "goda" värdet var OK, för några år sen. Jag var lika smal då som jag är nu. Jag har slutat med chips & ostbågar och har dragit ner lite på den s.k. skräpmaten samt bytt ut Bregott mot Becel. Nu är båda värdena bra, biggrin.gif
LadyG
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 17:02)

Tja, BMI är ett skapligt mått att se, åt vilket håll hälsan lutar.
Få med BMI över 25 har bra kolestrolvärden... högt blodtryck och annat.

Struntprat, mitt BMI är 29,7 -på gränsen till fet alltså- enligt den här kalylatorn och jag har 110 genom 80 i blodtryck, 54 i vilopuls och bra till utmärkta värden (hB, kolesterol etc) så BMI säger absolut ingenting om man inte sätter det i relation till något.
stina
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 15:14)
CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 14:18)

Håller med, det är rena bedrägeriet. mad.gif

Jag ska iväg till Adidas imorgon och WorldClass ska visst erbjuda fettmätning bland annat. Jag har för mig att det var hos dom jag mätte mig och jag ska mäta igen imorgon. Blir det samma resultat - då j-ar ska dom få höra! mad.gif För att inte tala om min kompis som arrangerat jippot på Adidas - hos ska också få veta vad hon dragit dit för idioter! Eller förresten - jag ska nysa på dom, för jag är förkyld! tongue.gif

Jag kan garantera att jag inte har en massa osynligt fett gömt i min kropp. Det är helt omöjligt, var i hela fridens namn skulle det sitta när jag är alldeles hård när jag klämmer överallt på kroppen???? Innanför skelettet? Och inte sitter det i blodådrorna, mina kolesterolvärden är superbra.

Nej imorgon tar jag fram stora tunga artilleriet om dom försöker lura mej igen! mad.gif

Och som svar på frågan hur tjocker man kan vara: Man kan vara precis hur tjocker - eller smaler man vill. Det ska alla andra ge blanka fasen i!

Tjingeling från Stina (på krigsstigen)
Magdis
CITAT (stina @ 08-09-2006, 17:44)
Jag kan garantera att jag inte har en massa osynligt fett gömt i min kropp. Det är helt omöjligt, var i hela fridens namn skulle det sitta när jag är alldeles hård när jag klämmer överallt på kroppen???? Innanför skelettet? Och inte sitter det i blodådrorna, mina kolesterolvärden är superbra.

Bravo Stina! Ge dem vad de tål! tongue.gif Vilka dumheter de kommer med. Undrar vad de skulle säga om mig....om de skulle hitta nåt fett där med. Då skulle jag säga att det enda fett som finns här i närheten sitter i deras tjocka skalle! laugh.gif
stina
Dom skulle säkert skylla på din mage och säga att du har en kraftig fettansamling där som dom kan hjälpa dig att få bort! tongue.gif
LadyG
CITAT (stina @ 08-09-2006, 18:44)
Jag ska iväg till Adidas imorgon och WorldClass ska visst erbjuda fettmätning bland annat. Jag har för mig att det var hos dom jag mätte mig och jag ska mäta igen imorgon. Blir det samma resultat - då j-ar ska dom få höra! mad.gif För att inte tala om min kompis som arrangerat jippot på Adidas - hos ska också få veta vad hon dragit dit för idioter! Eller förresten - jag ska nysa på dom, för jag är förkyld! tongue.gif

Det är bra Stina, låt dem inte komma undan! Hur i hela fridens namn kan de påstå att du av alla skulle lida av en massa fett? Du är ju muskulös, begriper de inte skillnaden? Charlataner kallas såna som de.
stina
Nej då, jag lovar. Bästa vapnet är nog min kompis eftersom hon ansvarar för Adidas convent. Får hon höra hur dom gör (om dom gör det imorgon) så lär hon väl inte använda dom något mer när Adidas ska ha jippon.... Återkommer med rapport!
Bettson
CITAT (stina @ 08-09-2006, 17:44)
Och som svar på frågan hur tjocker man kan vara: Man kan vara precis hur tjocker - eller smaler man vill. Det ska alla andra ge blanka fasen i!

Tjingeling från Stina (på krigsstigen)

Amen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon