Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Permission från fängelse..., Varför varför varför?
          niklaswik
          Inlägg 08-09-2006, 14:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Jag kan inte förstå varför såna som sitter i fängelse över huvud taget ska få permissioner...

Det är så otroligt motsägelsefullt när man dömer nån till fängelse X antal år eller månader men dom får ändå komma ut, ibland helt oövervakade, redan efter några veckor eller månader.

Jag kom att tänka på det nu p.g.a. den här artikeln: "Pedofil på permission kontaktade offret"

Sitter man i fängelse så ska man också sitta i fängelse och inte gå ute bland vanligt folk, PUNKT!

[EDIT:] Detta är ju speciellt viktigt med sexualförbrytare eller t.ex. såna som mordhotat någon, eftersom deras offer rimligtvis är väldigt rädda för att stöta på honom eller henne.

--------------------
          //Niklas

Citera
          netaave
          Inlägg 08-09-2006, 16:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 15:51)
          Jag kan inte förstå varför såna som sitter i fängelse över huvud taget ska få permissioner...

Det är så otroligt motsägelsefullt när man dömer nån till fängelse X antal år eller månader men dom får ändå komma ut, ibland helt oövervakade, redan efter några veckor eller månader.

Jag kom att tänka på det nu p.g.a. den här artikeln: "Pedofil på permission kontaktade offret"

Sitter man i fängelse så ska man också sitta i fängelse och inte gå ute bland vanligt folk, PUNKT!

[EDIT:] Detta är ju speciellt viktigt med sexualförbrytare eller t.ex. såna som mordhotat någon, eftersom deras offer rimligtvis är väldigt rädda för att stöta på honom eller henne.

Jag tycker nog det är viktigt för rehabiliteringen tillbaka i samhället att man får permis.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 08-09-2006, 17:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag håller med! Allmänhetens säkerhet framför allt!

Citera
          Björken
          Inlägg 08-09-2006, 17:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Håller också med att allmänhetens säkerhet måste gå före all reablitering. Kom att tänka på vad Brynolf, han som var bisittare i Efterlyst en gång i tiden sa, "vi har att välja mellan att låsa in de få procent som är verkligt hårda brottslingar, så att allmänheten kan vara säker, eller låsa in den stora allmänheten för att skydda dem från brottslingarna om de ska vara ute".

Citera
          LadyG
          Inlägg 08-09-2006, 18:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Björken @ 08-09-2006, 19:22)
          Håller också med att allmänhetens säkerhet måste gå före all reablitering. Kom att tänka på vad Brynolf, han som var bisittare i Efterlyst en gång i tiden sa, "vi har att välja mellan att låsa in de få procent som är verkligt hårda brottslingar, så att allmänheten kan vara säker, eller låsa in den stora allmänheten för att skydda dem från brottslingarna om de ska vara ute".

Han är klok den gode Brynolf.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-09-2006, 18:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Permissionerna är till för att dom dömda inte skall tappa kontakten med världen utanför murarna. Risken finns annars att när dom kommer ut är dom helt på kant med samhället. Fast det verkar som om en del VILL att dom skall begå nya brott så man kan låsa in dom igen. Fram med skygglapparna bara.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Björken
          Inlägg 08-09-2006, 18:19
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Har inte de likväl som alla andra gjort ett val som de får stå för.
          Nu vet jag att jag drar förhastade slutsatser i mångas ögon men jag kan inte hjälpa att det är min syn på brottslingar.
          Nu gäller detta de grova brottslingarna och de flesta av dem har redan fått många chanser att ta tag i sitt liv, men inte velat.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-09-2006, 20:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Alla med åtminstone gymnasiekompetens har väl läst psykologi A och där uppsnappat att isolerade människor utan hopp blir mycket farliga människor
          Att det händer tråkiga saker vid permissioner är en sak -men vi har inte livstidsstraff för livet" i Sverige -nån gång ska de ut ..och vad händer då, om man varit instängd i 10 år utan kontakt med verkligheten ???? wacko.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          niklaswik
          Inlägg 09-09-2006, 12:40
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

CITAT (netaave @ 08-09-2006, 17:46)

Jag tycker nog det är viktigt för rehabiliteringen tillbaka i samhället att man får permis.

Håller delvis med, men isåfall inte förrän i sista kanske 6 månaderna.

Sitter man inne mindre än ett halvår så tror jag inte man hinner komma från samhället så mycket att man behöver "komma tillbaka".

--------------------
          //Niklas

Citera
          Smuttan
          Inlägg 09-09-2006, 13:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 8 429

Varför ska de ha permis?? så de kan komma ut och lokalisera vart nästa brott ska begås, eller leta upp sitt nästa offer. De flesta får ju ha kontakt med en anhörig eller så, räcker inte det?

En som begår brott ska inte daddas med utan han ska sitta av sin tid helt och fullt, som det är i fängelserna idagens läge så kan man likna det med en lekstuga, det daltas och fjaskas.

Ge dom en låda knallebröd och vatten och skicka upp dom i de mörka skogarna och låt dom jobba av sin tid...dock inte med maskiner.

--------------------
          Min stund = helig.

user posted image

Citera
          scorpan
          Inlägg 09-09-2006, 13:25
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 310
          Medlem nr: 8 387

CITAT (Smuttan @ 09-09-2006, 14:18)
          Varför ska de ha permis?? så de kan komma ut och lokalisera vart nästa brott ska begås, eller leta upp sitt nästa offer. De flesta får ju ha kontakt med en anhörig eller så, räcker inte det?

En som begår brott ska inte daddas med utan han ska sitta av sin tid helt och fullt, som det är i fängelserna idagens läge så kan man likna det med en lekstuga, det daltas och fjaskas.

Ge dom en låda knallebröd och vatten och skicka upp dom i de mörka skogarna och låt dom jobba av sin tid...dock inte med maskiner.

Håller med till en viss del faktiskt!
          men samtidigt måste man ju se efter varför de sitter inne......
          är dte en småtjuv bara som "råkat" åka dit...då var det väl en aning hårt?
          det finns dom som begår mord o så.....enligt mig har de ingen rätt till permission överhuvudtaget.
          Och de som sitter inne för sexuellt umgänge med barn (och eller våldtäckter)ska inte ha permission heller....och innan de släpps ut i verkligheten så ska de stympas......ta bort "redskapet"! då kan de iaf inte bli återfalls förbrytare......detta är bara vad jag tycker.....Tack.

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          yenny
          Inlägg 09-09-2006, 13:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 18:03)

Jag håller med! Allmänhetens säkerhet framför allt!

Jag håller med jag med!

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 09-09-2006, 13:39
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Visst känns det som man annars kan strunta i att ha lagar kvar?

--------------------

Citera
          scorpan
          Inlägg 09-09-2006, 13:43
          Länk hit: #14

Medlem

ja vitsen med lagarna är ju egentligen borta om de ska få komma o gå som de vill (nästan)

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 09-09-2006, 13:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Precis, eller ska vi låsa in oss andra kanske?

--------------------

Citera
          scorpan
          Inlägg 09-09-2006, 13:50
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 09-09-2006, 14:45)

Det ska ju byggas ett nytt fängelse i närheten av Östersund.....det var någon som sitter lite högre upp om jag inte minns helt galet nu som menade på att det var nästan lättare att sätta staket runt hela världen och låsa ut de brottsliga.....minns inte riktigt men det var något liknande iaf....

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          Smuttan
          Inlägg 09-09-2006, 13:51
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 8 429

Ja kanske det biggrin.gif för skydda oss i form av samma medicin får vi ju inte göra för då ÅKER ju vi in.

--------------------
          Min stund = helig.

user posted image

Citera
          scorpan
          Inlägg 09-09-2006, 13:55
          Länk hit: #18

Medlem

kom nu att tänka på en sak lagomt så här inför vintern......ni glömmer väl inte att sanda framför bron till er sommarstuga?
          kommer en tjuv och halkar pga isen så kan du som stugägare åka dit på det! hel idiotiskt enligt mig....

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-09-2006, 13:59
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (scorpan @ 09-09-2006, 14:55)
          kom nu att tänka på en sak lagomt så här inför vintern......ni glömmer väl inte att sanda framför bron till er sommarstuga?
          kommer en tjuv och halkar pga isen så kan du som stugägare åka dit på det! hel idiotiskt enligt mig....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 09-09-2006, 14:14
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Farbror Blå @ 09-09-2006, 14:45)

Fantastisk ide! biggrin.gif Det är ju så synd om brottslingarna så det kanske är bättre att alla andra tar straffet istället. rolleyes.gif

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon