|
niklaswik
08-09-2006, 14:51
Jag kan inte förstå varför såna som sitter i fängelse över huvud taget ska få permissioner... Det är så otroligt motsägelsefullt när man dömer nån till fängelse X antal år eller månader men dom får ändå komma ut, ibland helt oövervakade, redan efter några veckor eller månader. Jag kom att tänka på det nu p.g.a. den här artikeln: "Pedofil på permission kontaktade offret"Sitter man i fängelse så ska man också sitta i fängelse och inte gå ute bland vanligt folk, PUNKT![EDIT:] Detta är ju speciellt viktigt med sexualförbrytare eller t.ex. såna som mordhotat någon, eftersom deras offer rimligtvis är väldigt rädda för att stöta på honom eller henne.
netaave
08-09-2006, 16:46
CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 15:51) Jag kan inte förstå varför såna som sitter i fängelse över huvud taget ska få permissioner... Det är så otroligt motsägelsefullt när man dömer nån till fängelse X antal år eller månader men dom får ändå komma ut, ibland helt oövervakade, redan efter några veckor eller månader. Jag kom att tänka på det nu p.g.a. den här artikeln: "Pedofil på permission kontaktade offret"Sitter man i fängelse så ska man också sitta i fängelse och inte gå ute bland vanligt folk, PUNKT![EDIT:] Detta är ju speciellt viktigt med sexualförbrytare eller t.ex. såna som mordhotat någon, eftersom deras offer rimligtvis är väldigt rädda för att stöta på honom eller henne. Jag tycker nog det är viktigt för rehabiliteringen tillbaka i samhället att man får permis.
CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 15:51) Sitter man i fängelse så ska man också sitta i fängelse och inte gå ute bland vanligt folk, PUNKT! Jag håller med! Allmänhetens säkerhet framför allt!
Björken
08-09-2006, 17:22
Håller också med att allmänhetens säkerhet måste gå före all reablitering. Kom att tänka på vad Brynolf, han som var bisittare i Efterlyst en gång i tiden sa, "vi har att välja mellan att låsa in de få procent som är verkligt hårda brottslingar, så att allmänheten kan vara säker, eller låsa in den stora allmänheten för att skydda dem från brottslingarna om de ska vara ute".
CITAT (Björken @ 08-09-2006, 19:22) Håller också med att allmänhetens säkerhet måste gå före all reablitering. Kom att tänka på vad Brynolf, han som var bisittare i Efterlyst en gång i tiden sa, "vi har att välja mellan att låsa in de få procent som är verkligt hårda brottslingar, så att allmänheten kan vara säker, eller låsa in den stora allmänheten för att skydda dem från brottslingarna om de ska vara ute". Han är klok den gode Brynolf.
Gossen Ruda
08-09-2006, 18:14
Permissionerna är till för att dom dömda inte skall tappa kontakten med världen utanför murarna. Risken finns annars att när dom kommer ut är dom helt på kant med samhället. Fast det verkar som om en del VILL att dom skall begå nya brott så man kan låsa in dom igen. Fram med skygglapparna bara.
Björken
08-09-2006, 18:19
Har inte de likväl som alla andra gjort ett val som de får stå för. Nu vet jag att jag drar förhastade slutsatser i mångas ögon men jag kan inte hjälpa att det är min syn på brottslingar. Nu gäller detta de grova brottslingarna och de flesta av dem har redan fått många chanser att ta tag i sitt liv, men inte velat.
kerstin z5-6
08-09-2006, 20:27
Alla med åtminstone gymnasiekompetens har väl läst psykologi A och där uppsnappat att isolerade människor utan hopp blir mycket farliga människor Att det händer tråkiga saker vid permissioner är en sak -men vi har inte livstidsstraff för livet" i Sverige -nån gång ska de ut ..och vad händer då, om man varit instängd i 10 år utan kontakt med verkligheten ????
niklaswik
09-09-2006, 12:40
CITAT (netaave @ 08-09-2006, 17:46) CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 15:51) Jag kan inte förstå varför såna som sitter i fängelse över huvud taget ska få permissioner... Det är så otroligt motsägelsefullt när man dömer nån till fängelse X antal år eller månader men dom får ändå komma ut, ibland helt oövervakade, redan efter några veckor eller månader. Jag kom att tänka på det nu p.g.a. den här artikeln: "Pedofil på permission kontaktade offret"Sitter man i fängelse så ska man också sitta i fängelse och inte gå ute bland vanligt folk, PUNKT![EDIT:] Detta är ju speciellt viktigt med sexualförbrytare eller t.ex. såna som mordhotat någon, eftersom deras offer rimligtvis är väldigt rädda för att stöta på honom eller henne. Jag tycker nog det är viktigt för rehabiliteringen tillbaka i samhället att man får permis. Håller delvis med, men isåfall inte förrän i sista kanske 6 månaderna. Sitter man inne mindre än ett halvår så tror jag inte man hinner komma från samhället så mycket att man behöver "komma tillbaka".
Smuttan
09-09-2006, 13:18
Varför ska de ha permis?? så de kan komma ut och lokalisera vart nästa brott ska begås, eller leta upp sitt nästa offer. De flesta får ju ha kontakt med en anhörig eller så, räcker inte det?
En som begår brott ska inte daddas med utan han ska sitta av sin tid helt och fullt, som det är i fängelserna idagens läge så kan man likna det med en lekstuga, det daltas och fjaskas.
Ge dom en låda knallebröd och vatten och skicka upp dom i de mörka skogarna och låt dom jobba av sin tid...dock inte med maskiner.
scorpan
09-09-2006, 13:25
CITAT (Smuttan @ 09-09-2006, 14:18) Varför ska de ha permis?? så de kan komma ut och lokalisera vart nästa brott ska begås, eller leta upp sitt nästa offer. De flesta får ju ha kontakt med en anhörig eller så, räcker inte det?
En som begår brott ska inte daddas med utan han ska sitta av sin tid helt och fullt, som det är i fängelserna idagens läge så kan man likna det med en lekstuga, det daltas och fjaskas.
Ge dom en låda knallebröd och vatten och skicka upp dom i de mörka skogarna och låt dom jobba av sin tid...dock inte med maskiner. Håller med till en viss del faktiskt! men samtidigt måste man ju se efter varför de sitter inne...... är dte en småtjuv bara som "råkat" åka dit...då var det väl en aning hårt? det finns dom som begår mord o så.....enligt mig har de ingen rätt till permission överhuvudtaget. Och de som sitter inne för sexuellt umgänge med barn (och eller våldtäckter)ska inte ha permission heller....och innan de släpps ut i verkligheten så ska de stympas......ta bort "redskapet"! då kan de iaf inte bli återfalls förbrytare......detta är bara vad jag tycker.....Tack.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 18:03) CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 15:51) Sitter man i fängelse så ska man också sitta i fängelse och inte gå ute bland vanligt folk, PUNKT! Jag håller med! Allmänhetens säkerhet framför allt! Jag håller med jag med!
Farbror Blå
09-09-2006, 13:39
Visst känns det som man annars kan strunta i att ha lagar kvar?
scorpan
09-09-2006, 13:43
ja vitsen med lagarna är ju egentligen borta om de ska få komma o gå som de vill (nästan)
Farbror Blå
09-09-2006, 13:45
Precis, eller ska vi låsa in oss andra kanske?
scorpan
09-09-2006, 13:50
CITAT (Farbror Blå @ 09-09-2006, 14:45) Precis, eller ska vi låsa in oss andra kanske? Det ska ju byggas ett nytt fängelse i närheten av Östersund.....det var någon som sitter lite högre upp om jag inte minns helt galet nu som menade på att det var nästan lättare att sätta staket runt hela världen och låsa ut de brottsliga.....minns inte riktigt men det var något liknande iaf....
Smuttan
09-09-2006, 13:51
Ja kanske det  för skydda oss i form av samma medicin får vi ju inte göra för då ÅKER ju vi in.
scorpan
09-09-2006, 13:55
kom nu att tänka på en sak lagomt så här inför vintern......ni glömmer väl inte att sanda framför bron till er sommarstuga? kommer en tjuv och halkar pga isen så kan du som stugägare åka dit på det! hel idiotiskt enligt mig....
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-09-2006, 13:59
CITAT (Farbror Blå @ 09-09-2006, 14:45) Precis, eller ska vi låsa in oss andra kanske? Fantastisk ide!  Det är ju så synd om brottslingarna så det kanske är bättre att alla andra tar straffet istället.
Björken
09-09-2006, 14:24
.....och lämna inte hunden hemma, den kan ju bita inbrottstjuven.
Smuttan
09-09-2006, 14:26
 ja precis, det gäller ju att göra det lätt för dom samtidigt som man räddar sitt eget skinn för o inte åka dit.
Farbror Blå
09-09-2006, 14:26
och lås inte hemma, deet inskränker väl nåns rätt till rörlighet;)
Björken
09-09-2006, 14:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-09-2006, 21:27) Alla med åtminstone gymnasiekompetens har väl läst psykologi A och där uppsnappat att isolerade människor utan hopp blir mycket farliga människor Att det händer tråkiga saker vid permissioner är en sak -men vi har inte livstidsstraff för livet" i Sverige -nån gång ska de ut ..och vad händer då, om man varit instängd i 10 år utan kontakt med verkligheten ???? :wacko: Jag har gymnasiekompetens och även en vanlig hederlig social kompetens men jag står för mitt tyckande när det gäller brottslingar, de har gjort sitt val och ska ta konsekvenserna av det och inte vi som gjort våra val att vara "ordentliga". Jag grundar en stor del av mitt tyckande om detta då jag i min nära bekantskapskrets varit med att ett brottsoffer mist sitt liv pga att en person som gjorde sig skyldig till ett brott mot vederbörande fick permis och då gjorde livet kort för den som vågade anmäla ett våldsbrott som brottslingen begått mot den nu avlidne.
Smuttan
09-09-2006, 14:37
Nu är det ju också så att många får psykvård för de anses ha gjort grejer då de varit "psykiskt nere" VAD ÄR DET FÖR TYLL.....jag kan ju gå och ta livet av min granne och säga jag var psykiskt sjuk, får vård någon vecka och sen ute igen.....näe vet nån va! (eller åker dom i buren efter vården?)
Halaj!
Det luktar medeltid om den här tråden. Nu väntar jag bara på ett inlägg där någon tycker att internerna skall rådbråkas också.
//T
Farbror Blå
09-09-2006, 14:39
mm men precis!
Om man är sjuk ska man ha vård, men sedan ska man avtjäna straffet
CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 15:38) Det luktar medeltid om den här tråden. Det kanske du har rätt i....för nog är det typiskt vår tid att brottslingarnas rättigheter går före allt sunt förnuft.
CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 18:40) Så gräsligt! Men nu är det ju så att vi har ju inte dödsstraff här.
Smuttan
09-09-2006, 18:03
Vaddå medeltid! Det är väl klart att man (iaf jag) tycker att dom straffade inte ska få permis utan dom ska sitta av den tid dom fått.
Jo de som ger sig på små barn (sexuellt) ska för min del gärna få rådbråkas och lida som f-n, dom är inte värdiga att finnas i livet.
CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 19:29) Halaj! Vad är det för språk? *nyfiken*
scorpan
09-09-2006, 18:38
CITAT (Smuttan @ 09-09-2006, 15:37) Nu är det ju också så att många får psykvård för de anses ha gjort grejer då de varit "psykiskt nere" VAD ÄR DET FÖR TYLL.....jag kan ju gå och ta livet av min granne och säga jag var psykiskt sjuk, får vård någon vecka och sen ute igen.....näe vet nån va! (eller åker dom i buren efter vården?) nej de åker inte i buren efteråt.... en "killkompis" jag en gång i tiden kände, dödade sin flickvän och anmälde sig själv....men han fick psykiatrisk vård.....ute. De skyllde på hans sjukdom.....Epilepsi....Pyttsan säger jag bara....
Mindes att vi haft liknande diskussion tidigare.. Livstidsdömda rätt till tidsbestämt straff., Vad tycker ni?... jag tycker fortfarande att grova brottslingar ska låsas in ... släng gärna nyckel. Sluten psykiatrisk vård med särskild utförskrivningsprövning funkar som en snabbsluss ut i friheten för att begå nya brott. Det gäller för vården att spara pengar.
scorpan
09-09-2006, 18:55
CITAT (askar @ 09-09-2006, 19:47) Mindes att vi haft liknande diskussion tidigare.. Livstidsdömda rätt till tidsbestämt straff., Vad tycker ni?... jag tycker fortfarande att grova brottslingar ska låsas in ... släng gärna nyckel. Sluten psykiatrisk vård med särskild utförskrivningsprövning funkar som en snabbsluss ut i friheten för att begå nya brott. Det gäller för vården att spara pengar.  låt brottslingarna betala sin egen vårdkostnad när den uppstår av ett brott de begått!
Smuttan
09-09-2006, 19:10
Ja precis och även för mat o husrum då de sitter inne.
Men det är ju sååå synd om de stackarna... lön eller pension har de under tiden de sitter inne, vare sig det är på psyket eller fängelse. Tillgång till dator och internet har de iaf på psyket... det har jag sett i nyhetssändningar. Tycker de att maten inte smakar bra så strejkar de en dag och oxfilé kommer på bordet (lite överdrivet) Frisk luft tillhör mänskliga rättigheter... iaf när det gäller mördare, pedofiler och övriga dömda brottslingar.
Sedan att många funktionshindrade och gamla kan få sitta inomhus i åratal utan en enda utevistelse... det får vi ta. Finns inte pengar säger politikerna. Visst ja... maten får de levererad hem 1ggr/vecka... 7 st frigolitboxar med ofta oidentifierbart innehåll.
Märks det att jag är förbannad?
Smuttan
09-09-2006, 19:25
Ja det märks och du är inte ensam om det ska du veta, vi är säkert fler än vad som vågar yppas här.
scorpan
09-09-2006, 19:26
CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:23) Visst ja... maten får de levererad hem 1ggr/vecka... 7 st frigolitboxar med ofta oidentifierbart innehåll.
Märks det att jag är förbannad? jo det märks! och jag anser man har rätt till att bli det när det är på det här viset
Jag tycker också att det alldeles för sällan hörs protester i media mot hur de svaga, som inte kan strejka och visa sitt missnöje, behandlas.
CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:30) Jag tycker också att det alldeles för sällan hörs protester i media mot hur de svaga, som inte kan strejka och visa sitt missnöje, behandlas.  Ja de glöms i stort sett bort helt. Verkar inte vara så många som tänker på att de gamla och sjuka behandlas sämre än kriminella och inte blir det ett stort uppbåd för att försvara deras rättigheter inte!
Smuttan
09-09-2006, 19:39
Nej de kan till och med ligga döda i sina lägenheter i flera dagar utan att det uppdagas, sådant händer inte i fängelset för om så skulle vara så blev det skriverier utan like och de skyldiga för dennes död får sin beskärda del från ansvarsnämnden.
scorpan
09-09-2006, 19:43
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-09-2006, 20:36) CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:30) Jag tycker också att det alldeles för sällan hörs protester i media mot hur de svaga, som inte kan strejka och visa sitt missnöje, behandlas.  :( Ja de glöms i stort sett bort helt. Verkar inte vara så många som tänker på att de gamla och sjuka behandlas sämre än kriminella och inte blir det ett stort uppbåd för att försvara deras rättigheter inte!  jag pratade med min mormor häromdagen....hon har varit sjuk i stort sett hela tiden i minst 2 månaders tid....jag sa åt henne att be läkaren göra en ordentlig undersökning så det blir ur världen nån gång! De har inte tid för det..... Blir rassande. Ska sjuka (gamla) människor lida för att läkarna inte har tid? de måste ju prioritera de äldsta och de sjukaste tycker jag!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-09-2006, 19:33) CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 19:29) Halaj! Vad är det för språk? *nyfiken*  Halaj! Ähh, det är en hälsningsfras som jag hittade på själv nångång i yngre tonåren. Nu såhär drygt 25 år senare minns jag inte var jag fick det ifrån. Den är ganska praktisk vid telefonsamtal; jag behöver aldrig presentera mig för folk jag känner, det ger sig vid hälsningen, det är bara jag som hälsar så. Tillbaka till ämnet. Det finns två saker med kriminalvården som ställer till elände för samhället. 1. när en småkriminell människa hamnar på kåken första gången så kommer han i kontakt med tyngre kriminella. Kanske ser han upp till dem och börjar att frotta sig mot dem. Han knyter kontakter som hjälper honom vidare i karriären. Det sägs att våra fängelser är rena yrkesskolorna för yngre kriminella. 2. när han kommer ut väntar en diger skuld. Vid misshandel o.d. skall han ersätta offret för sveda och värk och om det är inbrott el. liknande skall han betala tillbaka allt han stulit och varenda dörr han brutit upp. Jag tror att varenda intern har skulder på flera hundra tusen, minst. Han har alltså två vägar vid frisläppandet: fortsätta på den inslagna vägen el. leva på existensminimum i 5 år för att få en skuldsanering. Hur många orkar det sistnämnda? Samhället ger alltså vid problem 1 den kriminelle en puff framåt på den yrkesbrottsliga banan och vid problem 2 försvårar samhället honom att välja den smala vägen. Jaha, men vad skall man göra då? Inte vet jag, jag pekar bara på problemen, men jag anser att stå som ett kötthuve’ och gorma om att låsa in dom inte är ett särskilt konstruktivt inlägg i debatten för problemet är mer invecklat än så. //T
scorpan
09-09-2006, 20:04
med detta inlägg menade jag : om inte internen betalar för sveda och värk tex, så går staten in och betalar...(tror jag iaf) .och med det höjs skatter med mera som gemene man får betala! //T[/QUOTE] en liten fråga bara....skulle du vilja betala deras skuld?
CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 20:54) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-09-2006, 19:33) CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 19:29) Halaj! Vad är det för språk? *nyfiken*  Halaj! Ähh, det är en hälsningsfras som jag hittade på själv nångång i yngre tonåren. Nu såhär drygt 25 år senare minns jag inte var jag fick det ifrån. Den är ganska praktisk vid telefonsamtal; jag behöver aldrig presentera mig för folk jag känner, det ger sig vid hälsningen, det är bara jag som hälsar så. Tillbaka till ämnet. Det finns två saker med kriminalvården som ställer till elände för samhället. 1. när en småkriminell människa hamnar på kåken första gången så kommer han i kontakt med tyngre kriminella. Kanske ser han upp till dem och börjar att frotta sig mot dem. Han knyter kontakter som hjälper honom vidare i karriären. Det sägs att våra fängelser är rena yrkesskolorna för yngre kriminella. 2. när han kommer ut väntar en diger skuld. Vid misshandel o.d. skall han ersätta offret för sveda och värk och om det är inbrott el. liknande skall han betala tillbaka allt han stulit och varenda dörr han brutit upp. Jag tror att varenda intern har skulder på flera hundra tusen, minst. Han har alltså två vägar vid frisläppandet: fortsätta på den inslagna vägen el. leva på existensminimum i 5 år för att få en skuldsanering. Hur många orkar det sistnämnda? Samhället ger alltså vid problem 1 den kriminelle en puff framåt på den yrkesbrottsliga banan och vid problem 2 försvårar samhället honom att välja den smala vägen. Jaha, men vad skall man göra då? Inte vet jag, jag pekar bara på problemen, men jag anser att stå som ett kötthuve’ och gorma om att låsa in dom inte är ett särskilt konstruktivt inlägg i debatten för problemet är mer invecklat än så. //T du kan inte få skuldsannering för skulder uppkommna genom brott. så det är en skuld för resten av livet
Björken
09-09-2006, 20:10
CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 20:54) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-09-2006, 19:33) CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 19:29) Halaj! Vad är det för språk? *nyfiken*  Halaj! Ähh, det är en hälsningsfras som jag hittade på själv nångång i yngre tonåren. Nu såhär drygt 25 år senare minns jag inte var jag fick det ifrån. Den är ganska praktisk vid telefonsamtal; jag behöver aldrig presentera mig för folk jag känner, det ger sig vid hälsningen, det är bara jag som hälsar så. Tillbaka till ämnet. Det finns två saker med kriminalvården som ställer till elände för samhället. 1. när en småkriminell människa hamnar på kåken första gången så kommer han i kontakt med tyngre kriminella. Kanske ser han upp till dem och börjar att frotta sig mot dem. Han knyter kontakter som hjälper honom vidare i karriären. Det sägs att våra fängelser är rena yrkesskolorna för yngre kriminella. 2. när han kommer ut väntar en diger skuld. Vid misshandel o.d. skall han ersätta offret för sveda och värk och om det är inbrott el. liknande skall han betala tillbaka allt han stulit och varenda dörr han brutit upp. Jag tror att varenda intern har skulder på flera hundra tusen, minst. Han har alltså två vägar vid frisläppandet: fortsätta på den inslagna vägen el. leva på existensminimum i 5 år för att få en skuldsanering. Hur många orkar det sistnämnda? Samhället ger alltså vid problem 1 den kriminelle en puff framåt på den yrkesbrottsliga banan och vid problem 2 försvårar samhället honom att välja den smala vägen. Jaha, men vad skall man göra då? Inte vet jag, jag pekar bara på problemen, men jag anser att stå som ett kötthuve’ och gorma om att låsa in dom inte är ett särskilt konstruktivt inlägg i debatten för problemet är mer invecklat än så. //T Kanske skulle han/hon använt huvudet redan innan brotten skedde och tänkt sig för vad konsekvenserna blir. Om vi "vanliga" drar på oss skulder får vi allt se till att betala dem eller tycker du att vi ska välja att ge oss in på den brottsliga banan för att slippa dem.
scorpan
09-09-2006, 20:12
CITAT (Björken @ 09-09-2006, 21:10) Kanske skulle han/hon använt huvudet redan innan brotten skedde och tänkt sig för vad konsekvenserna blir.
Om vi "vanliga" drar på oss skulder får vi allt se till att betala dem eller tycker du att vi ska välja att ge oss in på den brottsliga banan för att slippa dem. ja ibland känns det nästan som det är enda utvägen....
Men herregud... Hur många skötsamma medborgare lever inte på existensminimum. Inte sjutton är det någon svältgräns heller. När vi hade barn i skolåldern (3 st) och levde på en inkomst så låg vi en bit under socialens existensminimum... det vet jag eftersom vi hade granne som separerade och levde ensam med 2 barn och hon fick tillskott av socialen. Inte behöver man svälta vill jag påstå... om nu inte normerna ändrats drastiskt. Känner till en sexualförbrytare (fd granne) som dömdes till fängelse i 2 mån.. förgrep sig på sambons 12-åriga dotter... dömdes till att ge skadestånd med x antal kronor.... han sket i att betala de flesta månaderna.... hon har nog än idag inte fått hela summan. Ingen myndighet grep in och såg till att den lilla flickan fick pengarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|