Nu känner även jag mig upprörd.
Som ny trädgårdsägare köpte jag i våras 4 fruktträd av plantagen. (kommer pga många dåliga köp aldrig mer att handla där) Alla var beskurna. Toppskotten var borttagna och sidogrenarna inkortade. Det låter som på ditt Grumphy. Det är möjligt att det var uppbyggnadsbeskäring. Sånt kan inte jag som nybörjare avgöra. Jag tänkte inte så mycket på saken, jag antog att det skulle vara så.
Men så idag var mammas sambo här och hälsade på. Han såg att där toppskotten var borttagna var barken uppfläkt på tre av träden. Som att sekatören varit oslipad. Han sa att det kommer bli röta där och att trädens livslängd blir betydligt förkortad.
Vet ni om det är så? Ska jag skälla på Plantagen (igen)? För övrigt kräver dom att man måste gräva upp och ta med sånt som man vill ha pengarna tillbaka för. Vilken skit rent ut sagt!
Ska jag se träden som dödsdömda och gräva upp dom? Tänk om dom säger att jag inte får några pengar tillbaka.. Då hade jag kanske kunnat njuta av mina träd några år iallafall. (Tills jag är färdigutbildad och har råd med nya träd)
Förlåt Grumphy att jag spårade ur lite från ämnet.. Blev lite sur. Kunde inte sova för att jag låg och tänkte på det här.
/Karolina