Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vem sköter växterna
          iliana
          Inlägg 26-09-2006, 21:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 8 488

Jag och en vännina började för några dagar sedan diskutera vem i hushållet det egentligen var som tog hand om växterna. Hennes make tog hand om trädgården i samma utsträckning som hon, däremot vägrade han befatta sig med krukväxterna inomhus.
          Hos mig och min sambo var det i början jag som vattnade och pysslade med våra krukväxter (har dessvärre ingen trädgård) men allt eftersom har han blivit mer och mer engagerad, när en ny bomma på hibiskusen slår ut, eller när än stickling får blad är han nu lika entusiastisk som jag.

Hur är det hos er? Är ni ensamma om ert intresse eller är ni flera som hjälps åt?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-09-2006, 22:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hos mig har vi delat upp trädgården jag sköter ena halvan och mormor den andra sen mina krukväxter sköter jag å mormor sina smile.gif

Citera
          mittas
          Inlägg 27-09-2006, 09:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 8 255

Hej

I detta hushåll är de ja(kvinnan) i huset som sköter växterna både inne och ute rolleyes.gif skulle gubben sköta detta bleve de inget sad.gif , men han sköter träden och gräsmattan, lite ska väl han också göra rolleyes.gif

MVh Catarina

Citera
          Alba
          Inlägg 27-09-2006, 09:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Krukväxterna inne sköter jag helt. Min sambo märker inte även om bladen ligger slickade mot stammen. Så för krukväxternas bästa tar jag hand om dem.

Utomhus klipper han gräset, ansar buskar och vattnar.

Citera
          Ingo
          Inlägg 27-09-2006, 09:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Utomhus är det jag (mannen) som sköter växterna. Min fru har dock klippt gräset några gånger, fast oftast är det jag det också.

Inomhus har vi tidvis försökt dela på skötseln men det funkar inte, för hustrun kommer aldrig ihåg vattning och ser inte hur törstiga än växterna är.

Nu har hon uttryckt intresse för att anlägga ett trädgårdsland och hålla på med det - något som jag har på att göra-listan men inte har hunnit med än. Får se hur det bli med det...men om det i slutänden visar sig att det blir jag som får sköta det också så blir jag inte ledsen, för jag gillar pysslet, och inte kommer jag att förebrå henne - hon gör så mycket annat bra. wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          mekare
          Inlägg 27-09-2006, 09:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 1 087

jag (kvinna) sköter växterna både inne och ute då min man är helt ointresserad.
          När vi träffades ägde han 2 krukväxter i st "sprättiväg" som var en pinne med 1 blad och en hibiskus med typ 3 blad. laugh.gif
          jag räddade dem och vi har nu 11 år senare kvar sprättivägen stor, grön och har flera blad och har frösått flera nya.

--------------------
          karin

Citera
          Ciczi
          Inlägg 27-09-2006, 11:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag (kvinna) sköter växterna både ute och inne. Inne har jag nästan bara hibiskusar och de får han absolut inte handskas med. (Han snurrar dem med knopp alldeles för mycket och vattnar för mycket osv... ) Gröna växter klarar han av.

Ute är det jag som sköter allt och vill gärna ha det så för min sambo är inte intresserad även om det var han som tyckte att vi (vi som i jag) skulle ta oss an den gamla trädgården.

Men jag klandrar honom inte, han gör så mycket annat som är bra wub.gif wub.gif wub.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Aries
          Inlägg 27-09-2006, 11:48
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem nr: 5 519

Jag (kvinna) sköter om både inne- och uteväxterna. Men sambon har mer och mer visat intresse för uteväxterna. Han köpte bl.a. stenpartiväxter och skulle köpa mer på våren sa han. wink.gif
          Däremot är det oftast han som klipper gräset och hjälper till att gräva nya rabatter. laugh.gif Jag gör det roliga, som att planera och plantera.

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 27-09-2006, 20:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Här är det jag som sköter alla växter, annars blev det nog inget inne och gasolbrännaren till allt ute. biggrin.gif Nåja, han klipper gräsmattan oftast ,gräver rabatter och vill äta ärtor, plommon osv...men sköta om dom..nej.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-09-2006, 07:12
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag (kvinna) sköter allt vad det gäller växter både inne och ute. Sköter även ogräsrensning, grävning, ansning.... Ja, jag sköter nog allt. Disk och tvätt, matlagning och fönsterputs också sad.gif Vad gör han då? Ja, säg det...

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          yenny
          Inlägg 28-09-2006, 10:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Här är det jag som sköter om allt som växer, fast kanske beror det på att min kille har flyttat in till mej med mina krukväxter och min trädgård.
          Vi söker större tillsammans och då blir det nog vår trädgård... vi får se om det blir annorlunda då...fast jag är lite tveksam, men jag hoppas smile.gif
          Fast mina hoyor är det nog bästa han låter bli tongue.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          malin72
          Inlägg 28-09-2006, 11:40
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (Tezzla @ 28-09-2006, 08:12)
          Jag (kvinna) sköter allt vad det gäller växter både inne och ute. Sköter även ogräsrensning, grävning, ansning.... Ja, jag sköter nog allt. Disk och tvätt, matlagning och fönsterputs också sad.gif Vad gör han då? Ja, säg det...

aj då det lät inge kul sad.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          VeraCB
          Inlägg 28-09-2006, 18:12
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 6 706

Här gäller samma uppdelning som hos Tezzla...

Citera
          sudden
          Inlägg 29-09-2006, 10:17
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

här är det oftast min karl som håller växterna vid liv och jag som tar reda på hur man ska göra tongue.gif
          fast jag har på sista tiden lyckats hjälpa till att vattna och klippa av utblommade rosor utan att blommorna dött biggrin.gif

förut lyckades jag ta kål på en kaktus på 3 månader.. den var alldeles brun..

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-09-2006, 19:28
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Eftersom jag inte lyckats skaffa någon slavinna är jag så illa tvungen att sköta allt själv. Vattning är ett typiskt slavgöra så det blir inte gjort, därför har jag bara 2 kaktusar som krukväxter eftersom dom klarar av min vanskötsel. Trädgårdarna får mest klara sig själv, där råder just nu djungelns lag. Den starkaste överlever. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Lemonne
          Inlägg 30-09-2006, 12:19
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Min karl är totalt ointressserad av mina växter. När jag lycklig visade honom min hibiskus som slagit ut med sin första blomma sa han bara "Jaha... den var väl fin?!"

Det är jag som står för allt hemma, ute och inne, inklusive gräsklippning och tyngre jobb, men han är överhuvudet i vårt jordbruk (Kan det var pengarna som lockar där månne?)... wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon