Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kan enar omplanteras?
          Sommartorparn
          Inlägg 03-10-2006, 08:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Min mor har frösådda enar i rabatterna och det ser helknasigt ut, så jag tycker hon ska flytta dom . MEN hon säger att man inte kan omplantera enar. Stämmer det verkligen? Dom är inte mer än 1/2 m höga än så länge.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          KURT
          Inlägg 03-10-2006, 09:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Barrträd är oftas mera känsliga för omplantering än de flesta lövträd. Men sitter de i en rabatt, där det är lätt att gräva och de inte är mer än 1/2 m höga så tycker jag att det borde gå bra.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 03-10-2006, 09:25
          Länk hit: #3

Medlem

Vad tror du de vill ha för jord i gropen när de planteras ut i naturen (torr sluttning med granskog på pinnmo)?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-10-2006, 11:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ständig bevattning är det viktigaste, oavsett jord (om det inte är lerjord förstås). Vanlig jordförbättring, dvs trädgårdskompost. Om de flyttas nu och det ännu är varmt på stället skulle jag använda helt ogödslat jordförbättringsmaterial.

På pinnmo med gran kommer sedan enarna att behöva vattnas rejält de första åren, kanske tre. Efter flytten kan man skugga dem solig höst och vår med en gutesäck eller ett material som ger enen lite ljus men inte så mycket. Detta för att förhindra stor avdunstning.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 16-10-2007, 18:37
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Cilla @ 03-10-2006, 12:57) *
          Ständig bevattning är det viktigaste, oavsett jord (om det inte är lerjord förstås). Vanlig jordförbättring, dvs trädgårdskompost. Om de flyttas nu och det ännu är varmt på stället skulle jag använda helt ogödslat jordförbättringsmaterial.

På pinnmo med gran kommer sedan enarna att behöva vattnas rejält de första åren, kanske tre. Efter flytten kan man skugga dem solig höst och vår med en gutesäck eller ett material som ger enen lite ljus men inte så mycket. Detta för att förhindra stor avdunstning.

Nu är en av enbuskarna flyttad. Det var svårt att göra gropar p.g.a stenar o trädrötter så jag är osäker på om dom borde ha gjorts större. Halvmeter i diameter o kanske 30-40 cm djupa blev dom dom. Blandade ut befintlig jord med mycket kompost.

Cilla, vad menar du med "ständig bevattning". Varje dag? Varje vecka? Och bör man börja vattnandet redan nu eller vänta till våren?

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-10-2007, 07:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har flyttat enar utan problem. Man kan läsa mycket konstigt om enflytt, att man skall gräva runt dom ett år i förväg så att dom hinner bilda nya rötter, att man skall plantera dom i samma kompassriktining dom stod i mm. Jag bara grävde upp dom och flyttade. Beträffande jordförbättring så betvivlar jag starkt på att det behövs, enar växer även på karg mark. Risken att använda en massa kompost är att när den multnat bort sjunker marken. Det har drabbat mina Rhododendron som nu står i håligheter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anna NV Uppsala
          Inlägg 17-10-2007, 19:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 387

Jag har också flyttat enar, både köpe-enar och enar som grott i rabatten eller gräsmattan. Det brukar gå bra.
          En av enarna såg dock gulbrun ut våren efter flytten, jag trodde den gett upp. Och så vips var alla barren gröna igen! Fattar inte... trodde inte att barr kunde göra så!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 13:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon