|
Han FÖRFALSKADE namnteckning, vad nu? |
|
|
|
07-10-2006, 07:50
|
Medlem
Antal inlägg: 291
Medlem nr: 5 121

|
Kort verision: min väninnas pojkvän har förfalskat hennes namnteckning och hämtat ut saker som stod i hennes namn. Är det någon som varit med om det, och vad hände sedan??? straff??? (urkundsförfalskning...)
Lång: Min väninna mår inte bra och har försökt ta livet av sig, det resulterar i att hon idag ligger inne på en sluten psykavdelning.
Hennes ex, nuvarande sambo men de ska flytta isär 1 nov, har fått hem en avi på cigg som hon beställt och betalat med deras gemensamma pengar, dock från hennes personliga konto.
Idag fick jag hennes legg så att jag skulle åka och hämta ut ciggen (6 limpor) men när jag kom dit så hade hennes ex redan varit där och hämtat ut dem och förfalskat hennes namnteckning för att få ut dem.
De som stod i kassan kände igen honom sedan tidigare eftersom de ofta är där, och därför så reagerade de inte även om man måste visa ID för att hämta ut posten.
Hon ringde till honom och sa att hon visste att han hade hämtat ut ciggen, och ville att han skulle ge henne hälften, eftersom de betalat hälften var från gemensamma ekonomin, men han vägrar. (Kan tilläggas att jag satt brevid och hon bad snällt och i normal samtalston.) Han säger att han är klar med henne och vill inte ha något mer med henne att göra.
*Till hennes fördel så fick jag en kopia på avin som han förfalskat och det är datumstämplat med dagens datum.
*Kasörskan som lämnade ut paketet erkänner att hon inte tog leg och att det var fel av henne. Hon kände igen honom.
*Plus att min väninna inte får gå ut och har personal med sig även om hon bara ska röka.
*Det står på avin att den inte får hämtas ut utan ID, så utlämningsstället har också gjort fel eftersom de aldrig fick hennes ID.
Vad kan han vänta om hon anmäler? In i kakan kan också bakas att de bråkar om vårdnaden för barnen, sänker detta honom???
--------------------
Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com 
|
|
|
|
askar
|
07-10-2006, 08:50
|
Gäster

|
CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 08:50) Vad kan han vänta om hon anmäler? In i kakan kan också bakas att de bråkar om vårdnaden för barnen, sänker detta honom??? Tror jag inte... att det sänker honom alltså. Den som felat är paketutlämnaren, det är hon som ska anmälas och ställas till svars för. Pojkvännen kan hävda att din väninna bett honom kvittera ut paketet eftersom hon är inlagd. Precis som hon ju bad dig. Faktiskt så tror jag att kassörskan också begick ett misstag när hon gav kopia på kvittot till dig. Du hade ju ingen fullmakt , bara ett leg.
|
|
|
|
|
07-10-2006, 08:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
Säger precis som Askar. Har varit med om en liknande grej. Men gå och prata med dom som lämnat ut paketet först. Be dom att ersätta med den summa det handlar om. Om de inte vill göra det så anmäl det. Det är iaf sista gången det stället missar ett leg.
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
07-10-2006, 09:02
|

Medlem
Antal inlägg: 488
Medlem nr: 8 535

|
trots allt har han inte visat id och har inte fått det vilket du fick för att hämta ut paketet vilket borde bevisa att han inte fått tillstånd. däremot är det svårt att bevisa att de betalades med gemensamma pengar.... tyvärr är det ingen idé att bråka med honom.. det enda ni kan göra är att anmäla utlämningsstället och sen anmäla honom för urkundsförfalskning... och det lär inte hända mkt ändå.. tyvärr
|
|
|
|
|
07-10-2006, 09:13
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Jag håller inte med.
Urkundsförfalskningen har pojkvännen gjort. Det är där brottet ligger.
Även om han visat leg så bevisar bara det att det är han och ingen ammas som hämtat ut varorna. Om det finns en namnteckning från mottagaren så ska budet visa leg för att hämta ut varorna.
Kräv ersättning av posten för det första eftersom de inte krävde leg. Se till att få dokumneterat personals kom ihåg vem det var.
Skaffa tjejen en advokat.
Och låt advokaten sköta en eventuell anmälan. Din vännina är sjuk förmodar jag eftersom hon inte får gå ut själv. Om barnen redan bor hos pappan så kan hennes oförmåga att ta hand om barnen spela in vid en eventuell vårdnadstvist. Då kan det frångås praxis att ha gemensam vårdnad.
Hans sätt att göra dettamot sitt ex kan visa att han inte samarbetar och att han dessutom är oärlig. Det ökar hennes chanser.
Men se till att hon får en advokat. Låt advokaten göra anmälan om urkundsförfalskning annars skrivs det bort av polisens datorer.
Tjejen behöver uppenbarligen någon som tillvaratar hennes intressen.
|
|
|
|
|
07-10-2006, 09:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Detta är ju inte bara en fråga utan flera som var och en bör behandlas för sig. Håller med de andra som anser att advokat/jurist ska titta på detta då det inte är till fördel att läsa en förkortad version av en sida. Vad han kan vänta sig är inget som detta forum kan besvara då det kan handla om en rättslig fråga ansakdan av information. TYp av straff för eventuella typ av brott finns att läsa i lagboken.
Gällande vårdnaden: Om det handlar om förvranskning av urkund behöver det inte alls innebära att han förlorar vårdnaden, umgängesrätt, gemensam vårdnad - vad det nu än gäller, då det handlar om barnet/barnens bästa.
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:01
|
Medlem
Antal inlägg: 291
Medlem nr: 5 121

|
Affären har ju gjort bort sig totoalt eftersom det står på avin att man ENBART får hämta ut mot uppvisande av leg.
Min väninna får inte lämna sjukhusområdet, och allt hon gör journalförs, så där i står det att han inte har träffat henne, så hon har inte haft möjlighet att skriva på avin. (hon åkte in i söndags, och avin kom på onsdagen, på tordagen så hämtade han ut paketet.)
Men en advokat låter fint, men vad kostar det? Täcks det av hemförsäkringen?
--------------------
Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com 
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 08:50) De som stod i kassan kände igen honom sedan tidigare eftersom de ofta är där, och därför så reagerade de inte även om man måste visa ID för att hämta ut posten. Brottsligt! Det är så svårt att få ut pengar för någon annan, knappt att jag får sätta in pengarna på kontot för min man eller för mina barn - och jag klagar inte, för de är bra att banken är ordentlig med kontrollen, eftersom folk missbrukar.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:37
|

Medlem

|
CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 11:01) Men en advokat låter fint, men vad kostar det? Täcks det av hemförsäkringen? Du...ta kontakt med jurist/advokat för att kolla upp det.
|
|
|
|
birgitek
|
07-10-2006, 11:45
|
Gäster

|
CITAT (Ophelia @ 07-10-2006, 11:37) CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 11:01) Men en advokat låter fint, men vad kostar det? Täcks det av hemförsäkringen? Du...ta kontakt med jurist/advokat för att kolla upp det. Att blanda in advokat och ta till rättsliga åtgärder mot sin barns far på grund av hälften av 6 limpor cigaretter låter i mina öron som en riktigt dålig idé. tror inte det skulle vara till mammans fördel vid en ev. vårdnadstvist. Dessutom lär väl kostnaden för advokat m.m bli betydligt större än vad 3 limpor är värda. Birgit Ek
|
|
|
|
|
07-10-2006, 11:49
|

Medlem

|
CITAT (birgitek @ 07-10-2006, 12:45) CITAT (Ophelia @ 07-10-2006, 11:37) CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 11:01) Men en advokat låter fint, men vad kostar det? Täcks det av hemförsäkringen? Du...ta kontakt med jurist/advokat för att kolla upp det. Att blanda in advokat och ta till rättsliga åtgärder mot sin barns far på grund av hälften av 6 limpor cigaretter låter i mina öron som en riktigt dålig idé. tror inte det skulle vara till mammans fördel vid en ev. vårdnadstvist. Dessutom lär väl kostnaden för advokat m.m bli betydligt större än vad 3 limpor är värda. Birgit Ek Nu var det väl frågan om vad en advokat kostar (det är jag tämligen säker på att varje advokat har prisuppgifter på) och om det kan täckas av hemförsäkring (som säkert varje försäkringsbolag kan svara på).
|
|
|
|
askar
|
07-10-2006, 11:52
|
Gäster

|
Torde väl knappast finnas någon advokat som börjar processa om en sådan "struntsak" som tre limpor cigaretter. Däremot är det viktigt att anmäla kassörskans agerande till Posten, som är hennes arbetsgivare eller polisen.
Hon har ju inte bara lämnat ut varor till fel person, hon har ju också lämnat kopia på kvitto till fel person.
|
|
|
|
|
07-10-2006, 12:09
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Det är lika viktigt att anmäla pojkvännen för stöld och förfalskning tycker jag. Han har ju dessutom utnyttjat sig av situationen som den är. Om dom ska separera och processa om barnen finns väl redan en jurist inblandad. Annars är hon kanske berättigad till rättshjälp.
--------------------
|
|
|
|
|
07-10-2006, 15:41
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
tror knappast att posten betalar ut något om det inte är skickat som rek men anmäla kan man ju alltid göra, tror inte heller det är lönt att kontakta en advokat för några cigarettlimpors skull
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
birgitek
|
07-10-2006, 15:57
|
Gäster

|
CITAT (kristerh @ 07-10-2006, 16:41) tror knappast att posten betalar ut något om det inte är skickat som rek men anmäla kan man ju alltid göra, tror inte heller det är lönt att kontakta en advokat för några cigarettlimpors skull  Helt rätt! Att göra rättsak av en sån bagatell som några limpor cigaretter är väl att göra en höna av en fjäder och dessutom att dra ett löjets skimmer över sig själv. Rättshjälp (skattemedel) bör enligt min mening gå till betydligt allvarligare saker. Birgit Ek
|
|
|
|
|
07-10-2006, 16:25
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Med eller utan cigaretter, vilket jag inte tycker är intressant i det hela, men urkundsförfalskning, det trodde jag var ett ganska allvarligt brott. Rätta mig gärna om jag har fel.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
07-10-2006, 19:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Tycker banne mig inte det är värdet av cigaretterna det handlar om. Det handlar mera om att han försöker göra henne rättslös. Och med en stundande vårdnadstvist så behöver grabben smäll på fingrarna.
Dvs grundtanken är att man har gemensam vårdnad. Hur den vårdnaden ser ut bestämmer föräldrarna tillsammans. Det finns inget som hindrar att de bor hos en av föräldrarna om det är bäst för barnen. Men grundtanken är ändå att båda gemensamt ska bestämma om barnens fostran och uppväxt.
Att han tar sig rätten att köra över henne på detta sätt är inte rätt. Det är där man behöver säga ifrån.
Och urkundförfalsning är ett allvarligt brott. Det vet inte alla ungdomar som lånar en legetimation eller ändrar på en legetimation när de vill in på krogen.
Att göra det för att ta någon annans grejor, det är ännu värre. Vem vets han kanske tar sig för att förfalska hennes namnteckning på något papper där hon frånsäger sig vårdnaden om barnen. Eller tar upp ett lån eller något annat som hon sitter kvar med. Eller äganderrätten på bilen osv.
Nä fy farao........
Är han beredd att förfalska hennes namnteckning i ett ärende så kan han göra det i andra.
|
|
|
|
birgitek
|
08-10-2006, 08:48
|
Gäster

|
Rent juridiskt sett tror jag inte det är frågan om urkundsförfalskning i det här fallet. Som urkund räknas, protokoll, kontrakt, skuldebrev, legitimationshandlingar och mottagningsbevis, inte en vanlig paketavi. Körkort , pass och andra officielt registrerade handlingar räknas också som urkund. Tror inte ens det betydligt lindrigare brottet urkundsförvanskning är tillämpligt i det här fallet. Birgit Ek P.s Sen togs väl pengarna om jag förstått det rätt från ett gemensamt konto och då kan det ju inte heller bli frågan om bedrägeri.D.s
|
|
|
|
|
08-10-2006, 11:49
|

Medlem
Antal inlägg: 488
Medlem nr: 8 535

|
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 09:48) Rent juridiskt sett tror jag inte det är frågan om urkundsförfalskning i det här fallet. Som urkund räknas, protokoll, kontrakt, skuldebrev, legitimationshandlingar och mottagningsbevis, inte en vanlig paketavi. Körkort , pass och andra officielt registrerade handlingar räknas också som urkund. Tror inte ens det betydligt lindrigare brottet urkundsförvanskning är tillämpligt i det här fallet. Birgit Ek P.s Sen togs väl pengarna om jag förstått det rätt från ett gemensamt konto och då kan det ju inte heller bli frågan om bedrägeri.D.s urkundsförfalskning är när man förfalskar någons namnteckning och använder det för att hämta ut saker - oavsett det gällr pengar eller post. och en avi räknas väl som mottagningsbevis om jag inte tar fel..
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|