AvalonC
Kort verision:
min väninnas pojkvän har förfalskat hennes namnteckning och hämtat ut saker som stod i hennes namn.
Är det någon som varit med om det, och vad hände sedan??? straff???
(urkundsförfalskning...)

Lång:
Min väninna mår inte bra och har försökt ta livet av sig, det resulterar i att hon idag ligger inne på en sluten psykavdelning.

Hennes ex, nuvarande sambo men de ska flytta isär 1 nov, har fått hem en avi på cigg
som hon beställt och betalat med deras gemensamma pengar, dock från hennes personliga konto.

Idag fick jag hennes legg så att jag skulle åka och hämta ut ciggen (6 limpor) men när jag kom dit så hade hennes ex redan varit där
och hämtat ut dem och förfalskat hennes namnteckning för att få ut dem.

De som stod i kassan kände igen honom sedan tidigare eftersom de ofta är där,
och därför så reagerade de inte även om man måste visa ID för att hämta ut posten.

Hon ringde till honom och sa att hon visste att han hade hämtat ut ciggen, och ville att han skulle ge henne hälften,
eftersom de betalat hälften var från gemensamma ekonomin, men han vägrar.
(Kan tilläggas att jag satt brevid och hon bad snällt och i normal samtalston.)
Han säger att han är klar med henne och vill inte ha något mer med henne att göra.

*Till hennes fördel så fick jag en kopia på avin som han förfalskat och det är datumstämplat med dagens datum.

*Kasörskan som lämnade ut paketet erkänner att hon inte tog leg och att det var fel av henne. Hon kände igen honom.

*Plus att min väninna inte får gå ut och har personal med sig även om hon bara ska röka.

*Det står på avin att den inte får hämtas ut utan ID, så utlämningsstället har också gjort fel eftersom de aldrig fick hennes ID.

Vad kan han vänta om hon anmäler?
In i kakan kan också bakas att de bråkar om vårdnaden för barnen, sänker detta honom???
askar
CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 08:50)
Vad kan han vänta om hon anmäler?
In i kakan kan också bakas att de bråkar om vårdnaden för barnen, sänker detta honom???

Tror jag inte... att det sänker honom alltså.

Den som felat är paketutlämnaren, det är hon som ska anmälas
och ställas till svars för.

Pojkvännen kan hävda att din väninna bett honom kvittera ut paketet
eftersom hon är inlagd. Precis som hon ju bad dig.

Faktiskt så tror jag att kassörskan också begick ett misstag
när hon gav kopia på kvittot till dig.
Du hade ju ingen fullmakt , bara ett leg.
Klura
Säger precis som Askar. Har varit med om en liknande grej.
Men gå och prata med dom som lämnat ut paketet först.
Be dom att ersätta med den summa det handlar om.
Om de inte vill göra det så anmäl det.
Det är iaf sista gången det stället missar ett leg.
sudden
trots allt har han inte visat id och har inte fått det vilket du fick för att hämta ut paketet vilket borde bevisa att han inte fått tillstånd. däremot är det svårt att bevisa att de betalades med gemensamma pengar.... tyvärr är det ingen idé att bråka med honom.. det enda ni kan göra är att anmäla utlämningsstället och sen anmäla honom för urkundsförfalskning... och det lär inte hända mkt ändå.. tyvärr
Bettson
Jag håller inte med.

Urkundsförfalskningen har pojkvännen gjort. Det är där brottet ligger.

Även om han visat leg så bevisar bara det att det är han och ingen ammas som hämtat ut varorna. Om det finns en namnteckning från mottagaren så ska budet visa leg för att hämta ut varorna.

Kräv ersättning av posten för det första eftersom de inte krävde leg. Se till att få dokumneterat personals kom ihåg vem det var.

Skaffa tjejen en advokat.

Och låt advokaten sköta en eventuell anmälan. Din vännina är sjuk förmodar jag eftersom hon inte får gå ut själv. Om barnen redan bor hos pappan så kan hennes oförmåga att ta hand om barnen spela in vid en eventuell vårdnadstvist. Då kan det frångås praxis att ha gemensam vårdnad.

Hans sätt att göra dettamot sitt ex kan visa att han inte samarbetar och att han dessutom är oärlig. Det ökar hennes chanser.

Men se till att hon får en advokat. Låt advokaten göra anmälan om urkundsförfalskning annars skrivs det bort av polisens datorer.

Tjejen behöver uppenbarligen någon som tillvaratar hennes intressen.
Ophelia
Detta är ju inte bara en fråga utan flera som var och en bör behandlas för sig. Håller med de andra som anser att advokat/jurist ska titta på detta då det inte är till fördel att läsa en förkortad version av en sida. Vad han kan vänta sig är inget som detta forum kan besvara då det kan handla om en rättslig fråga ansakdan av information. TYp av straff för eventuella typ av brott finns att läsa i lagboken.

Gällande vårdnaden: Om det handlar om förvranskning av urkund behöver det inte alls innebära att han förlorar vårdnaden, umgängesrätt, gemensam vårdnad - vad det nu än gäller, då det handlar om barnet/barnens bästa.
AvalonC
Affären har ju gjort bort sig totoalt eftersom det står på avin att man ENBART får hämta ut mot uppvisande av leg.

Min väninna får inte lämna sjukhusområdet, och allt hon gör journalförs, så där i står det att han inte har träffat henne, så hon har inte haft möjlighet att skriva på avin.
(hon åkte in i söndags, och avin kom på onsdagen, på tordagen så hämtade han ut paketet.)

Men en advokat låter fint, men vad kostar det?
Täcks det av hemförsäkringen?
AnitaO
En liten parentes ....
Om man beställer 6 limpor cigaretter på postorder.
Är det då lagliga grejor som är skattade för?
Om inte, så skulle väl i alla fall jag inte välja att bråka om detta.
Hannele
CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 08:50)
De som stod i kassan kände igen honom sedan tidigare eftersom de ofta är där,
och därför så reagerade de inte även om man måste visa ID för att hämta ut posten.

Brottsligt! Det är så svårt att få ut pengar för någon annan, knappt att jag får sätta in pengarna på kontot för min man eller för mina barn - och jag klagar inte, för de är bra att banken är ordentlig med kontrollen, eftersom folk missbrukar. sad.gif
Ophelia
CITAT (AvalonC @ 07-10-2006, 11:01)

Du...ta kontakt med jurist/advokat för att kolla upp det.
birgitek
CITAT (Ophelia @ 07-10-2006, 11:37)

Att blanda in advokat och ta till rättsliga åtgärder mot sin barns far på grund av hälften av 6 limpor cigaretter låter i mina öron som en riktigt dålig idé. tror inte det skulle vara till mammans fördel vid en ev. vårdnadstvist.
Dessutom lär väl kostnaden för advokat m.m bli betydligt större än vad 3 limpor är värda.
Birgit Ek
Ophelia
CITAT (birgitek @ 07-10-2006, 12:45)
CITAT (Ophelia @ 07-10-2006, 11:37)

Att blanda in advokat och ta till rättsliga åtgärder mot sin barns far på grund av hälften av 6 limpor cigaretter låter i mina öron som en riktigt dålig idé. tror inte det skulle vara till mammans fördel vid en ev. vårdnadstvist.
Dessutom lär väl kostnaden för advokat m.m bli betydligt större än vad 3 limpor är värda.
Birgit Ek

Nu var det väl frågan om vad en advokat kostar (det är jag tämligen säker på att varje advokat har prisuppgifter på) och om det kan täckas av hemförsäkring (som säkert varje försäkringsbolag kan svara på).
askar
Torde väl knappast finnas någon advokat som börjar processa om en sådan "struntsak" som tre limpor cigaretter.
Däremot är det viktigt att anmäla kassörskans agerande
till Posten, som är hennes arbetsgivare eller polisen.

Hon har ju inte bara lämnat ut varor till fel person, hon har ju också lämnat kopia på kvitto till fel person.
netaave
Det är lika viktigt att anmäla pojkvännen för stöld och förfalskning tycker jag.
Han har ju dessutom utnyttjat sig av situationen som den är.
Om dom ska separera och processa om barnen finns väl redan en jurist inblandad.
Annars är hon kanske berättigad till rättshjälp.
kristerh
tror knappast att posten betalar ut något om det inte är skickat som rek wink.gif
men anmäla kan man ju alltid göra, tror inte heller det är lönt att kontakta en advokat för några cigarettlimpors skull wink.gif
birgitek
CITAT (kristerh @ 07-10-2006, 16:41)
tror knappast att posten betalar ut något om det inte är skickat som rek wink.gif
men anmäla kan man ju alltid göra, tror inte heller det är lönt att kontakta en advokat för några cigarettlimpors skull wink.gif

Helt rätt! Att göra rättsak av en sån bagatell som några limpor cigaretter är väl att göra en höna av en fjäder och dessutom att dra ett löjets skimmer över sig själv. Rättshjälp (skattemedel) bör enligt min mening gå till betydligt allvarligare saker.
Birgit Ek
Gillan
Med eller utan cigaretter, vilket jag inte tycker är intressant i det hela, men urkundsförfalskning, det trodde jag var ett ganska allvarligt brott. Rätta mig gärna om jag har fel.
Bettson
Tycker banne mig inte det är värdet av cigaretterna det handlar om. Det handlar mera om att han försöker göra henne rättslös. Och med en stundande vårdnadstvist så behöver grabben smäll på fingrarna.

Dvs grundtanken är att man har gemensam vårdnad. Hur den vårdnaden ser ut bestämmer föräldrarna tillsammans. Det finns inget som hindrar att de bor hos en av föräldrarna om det är bäst för barnen. Men grundtanken är ändå att båda gemensamt ska bestämma om barnens fostran och uppväxt.

Att han tar sig rätten att köra över henne på detta sätt är inte rätt. Det är där man behöver säga ifrån.

Och urkundförfalsning är ett allvarligt brott. Det vet inte alla ungdomar som lånar en legetimation eller ändrar på en legetimation när de vill in på krogen.

Att göra det för att ta någon annans grejor, det är ännu värre. Vem vets han kanske tar sig för att förfalska hennes namnteckning på något papper där hon frånsäger sig vårdnaden om barnen. Eller tar upp ett lån eller något annat som hon sitter kvar med. Eller äganderrätten på bilen osv.

Nä fy farao........

Är han beredd att förfalska hennes namnteckning i ett ärende så kan han göra det i andra.
birgitek
Rent juridiskt sett tror jag inte det är frågan om urkundsförfalskning i det här fallet. Som urkund räknas, protokoll, kontrakt, skuldebrev, legitimationshandlingar och mottagningsbevis, inte en vanlig paketavi.
Körkort , pass och andra officielt registrerade handlingar räknas också som urkund.
Tror inte ens det betydligt lindrigare brottet urkundsförvanskning är tillämpligt i det här fallet.
Birgit Ek
P.s Sen togs väl pengarna om jag förstått det rätt från ett gemensamt konto och då kan det ju inte heller bli frågan om bedrägeri.D.s
sudden
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 09:48)
Rent juridiskt sett tror jag inte det är frågan om urkundsförfalskning i det här fallet. Som urkund räknas, protokoll, kontrakt, skuldebrev, legitimationshandlingar och mottagningsbevis, inte en vanlig paketavi.
Körkort , pass och andra officielt registrerade handlingar räknas också som urkund.
Tror inte ens det betydligt lindrigare brottet urkundsförvanskning är tillämpligt i det här fallet.
Birgit Ek
P.s Sen togs väl pengarna om jag förstått det rätt från ett gemensamt konto och då kan det ju inte heller bli frågan om bedrägeri.D.s

urkundsförfalskning är när man förfalskar någons namnteckning och använder det för att hämta ut saker - oavsett det gällr pengar eller post.
och en avi räknas väl som mottagningsbevis om jag inte tar fel..
askar
Mottagningsbevis är det man hämtar ut
rekommenderade och värdeförsändelser med....
inte ett vanligt paketkvitto.
sudden
CITAT (askar @ 08-10-2006, 13:04)

men oavsett så har han ju förfalskat hennes namnteckning för att hämta ut något som hon betalat.
som sagt - tänk om han gör det på några andra papper...
askar
CITAT (sudden @ 08-10-2006, 13:10)
CITAT (askar @ 08-10-2006, 13:04)

men oavsett så har han ju förfalskat hennes namnteckning för att hämta ut något som hon betalat.
som sagt - tänk om han gör det på några andra papper...

Kanske dom har brukat hämta ut varandras/gemensamma paket
och just därför kassörskan lämnade ut...
fast det får hon ju ändå inte göra.

Eftersom jag inte känner någon av parterna så är det omöjligt
att sia om han komer att skriva under med hennes namn på
andra papper.... men så värst troligt är det väl ändå inte. unsure.gif

Kan tillägga att maken och jag kan kvittera och
hämta ut varandras försändelser utan att visa leg
eller fullmakt.
Det beror på att personalen känner oss och
vet att vi brukar göra så. smile.gif
birgitek
CITAT (sudden @ 08-10-2006, 12:49)
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 09:48)
Birgit Ek

urkundsförfalskning är när man förfalskar någons namnteckning och använder det för att hämta ut saker - oavsett det gällr pengar eller post.
och en avi räknas väl som mottagningsbevis om jag inte tar fel..

Strikt juridiskt är inte urkundsförfalskning samma sak som att förfalska någons namnteckning, det senare kan möjligen klassas som bedrägeri.
Eftersom personen i det här fallet inte tillskansade sig någon annans egendom utan betalade med pengar från ett gemensamt konto är det väl tveksamt om det är bedrägeri. Naturligtvis inte särskilk snyggt gjort och säkert inte helt lagligt att förfalska sambons namnteckning men säkerligen inte tillräkligt grovt för att bli fälld för.
Nej en vanlig paket/postavi är inte samma sak som mottagningsbevis.
Birgit Ek
AvalonC
Förlåt, jag var nog lite otydlig i vissa ämnen. (förlåt)

På avin stod det: Får ENDAST hämtas ut mot uppvisandet av legitimation från BÅDE mottagaren och budet.
(så där tabbade ju sig affären)

Kontot som hon betalade ifrån står ENBART på henne, men de betalar gemensamma räkningar därifrån.

Hon har i alla fall polisanmält det, men de sa att hon behövde inte polisanmäla butiken för den ingår i utredningen automatiskt.
Inga från Närke
En kompis till min dotter när hon var i tonåren stal 2 st utbetalningsavier som stod i mitt namn och gick till posten och förfalskade mitt namn och skrev under med sitt namn som bud.
Vi polisanmälde detta att de var stulna och att vi misstänkte en viss person, sedan var jag till postkontoret och fick kopia på avierna för att kontrollera min skrivstil.
Postkassörskan borde inte ha lämnat ut utan att hon som hämtade pengarna skulle haft fullmakt från mig eller mitt leg och även leg till dig själv.
Så i detta fallet skulle det har blivt kassörskan som hade blivit återbetalningsskyldig till mig men nu fick jag tillbaka pengarna av hon som tog dem via hennes mamma som hade fattat misstanke om varför hon hade så mycket pengar ( drygt 2000,00) och dotterna kunde inte låta bli utan talade om att hon hade tagit dem från mig.
Polisamälan tog jag tillbaka så jag vet inte vad det skulle ha blivit om jag inte hade gjort det men mamman bad på sina bara knän att jag skulle det och då gjorde jag det eftersom jag fick tillbaka alla pengarna.
I detta fallet så borde den som lämnat ut paketet ersätta åtminstone halva beloppet till AvalonC´s kompis så hon kan köpa sina cigg. De har gjort fel när de lämnade ut varorna trots att de är bekanta. De måste förvissa sig om att det är de personerna som får paketet är samma som de som skrivit på.
Så lämna avin till polisen nu när det är anmält och visa upp hennes rätta namnteckning som hon har på sitt leg. så ser de ju om det skiljer sig och då tar de nog ett snack med killen men det blir nog inga följder för det eftersom det inte är en stor grej. Men som sagt man måste ju se upp att han inte gör det med mera saker som kommer i hennes namn. Se till att allt som kan komma i hennes namn flyttar till annan adress och inte till den gemensamma som de förmodligen har kvar ännu. Typ utbetalningar m.m.
AnitaO
CITAT (AvalonC @ 08-10-2006, 14:13)

På avin stod det: Får ENDAST hämtas ut mot uppvisandet av legitimation från BÅDE mottagaren och budet.

Kontot som hon betalade ifrån står ENBART på henne, men de betalar gemensamma räkningar därifrån.

Hon har i alla fall polisanmält det, men de sa att hon behövde inte polisanmäla butiken för den ingår i utredningen automatiskt.

Frågade tidigare i tråden om det är skattade och lagliga cigaretter man beställer via postorder?
Om inte, så kanske hon inte har så mycket att tjäna på en polisanmälan?
Snöflinga
CITAT (AnitaGg @ 08-10-2006, 16:35)

Frågade tidigare i tråden om det är skattade och lagliga cigaretter man beställer via postorder?
Om inte, så kanske hon inte har så mycket att tjäna på en polisanmälan?

Ja, det kan man ju undra ... Kanske kan jämföras med att beställa alkohol via internet (som inte har beslagtagits av tullen) wink.gif
birgitek

Jaha, och hur trevligt är det för parets barn? Mamma polisanmäler pappa för tre limpor cigaretters skull. Även om barnen kanske är små nu så lär de så småningom få veta..... Kanske borde Din vännina tänkt till lite. Lite Ricky Lake-stuk över hela historien
Birgit Ek
Bettson
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 20:12)

Jaha, och hur trevligt är det för parets barn? Mamma polisanmäler pappa för tre limpor cigaretters skull. Även om barnen kanske är små nu så lär de så småningom få veta..... Kanske borde Din vännina tänkt till lite. Lite Ricky Lake-stuk över hela historien
Birgit Ek

Det finns två saker jag inte skulle acceptera av någon, oavsett vem det är.

Det ena är att någon skulle slå mig. Det hade straffat sig.

Det andra är att någon skulle förfalska min namnteckning. Det skulle ta hus i helvete.

För mig är min namnteckning något viktigt. Jag skulle aldrig sätta min namnteckning under något som inte var rätt och riktigt. Heder och samvete spelar stor roll för mig som person och det jag skriver under skall var korrekt. Därför är det en självklarhet att det är endast jag själv som skall använda mig av min egen namnteckning. Min namnteckning oavsett vad den används till är min, bara min och ingen annans.

Bara tanken att en annan person skulle använda sig av mitt namn på ett obehörigt sätt får mig att se rött.

Det är inte värdet av tre limpor cigaretter det handlar om . Det är hur man använder sig av någon annas identitet som jag tycker är upprörande.
Säkerligen finns det andra som inte tycker som jag gör.

Men skulle någon ens försöka använda sig av min namnteckning, som sagt..... hus i helvete skulle vara en västanfläkt.
CurlySue
Polisanmäl sambon genast!
Detta är urkundsförfalskning och ger allt från böter till fängelse!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon