Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förskoleregler
          ester
          Inlägg 20-10-2006, 15:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Vet ju att det finns förskolepersonal här. Kanske någon som har koll på kommunens regler?

För ett par månader sedan skolade vi in vår dotter på förskolan. Jag har fram tills nu varit arbetslös/timvikarie och min man jobbar heltid. Dottern, som är 2 år, har gått ca 15 timmar i veckan och de veckor som hon varit tvungen att gå heldag har hon varit så pass van att det gått jättebra. Hon trivs på sin förskola och är jätteglad att få komma dit.
          Från nästa vecka börjar jag jobba på kontrakt. Har fått halvtid och jobbar mycket kvällstid. Det blir väldigt oregelbundet så jag räknade med att jag fick forsätta att ha min dotter på förskolan 15 timmar. För att hon skulle få lite kontinutet. Det skulle personalen gärna också vilja, men kommunens regler säger att om jag har ett schema får mitt barn bara gå på förskolan då båda föräldrarna arbetar!
          Vissa veckor går hon tre heldagar på raken, andra veckor går hon inte alls för att jag jobbar så sent eller för att jag jobbar på helgerna. För det mesta behöver vi hjälp 3-6 timmar i veckan och för det får vi fortsätta att betala 1200:-/månad.

Finns det något sätt att kringgå kommunens förskoleregel? Det är inte för att jag vill ha barnfritt hemma utan enbart för min dotters skull. Om hon för det mesta inte är med på matstunder eller under sovtiden på förskolan så tror jag att det kommer att bli väldigt jobbigt för henne de veckor hon ska gå långa dagar. Var 8:e vecka ska hon gå tre dagar i rad á 9 timmar.
          Om jag får utnyttja upp till 15 timmar som arbetssökande eller föräldraledig så varför inte som deltidsarbetande på skiftjobb?
          Jag är jättebesviken! Det var jättejobbigt under inskolningen och de första veckorna innan hon vande sig. Nu är jag rädd att vi kommer att få samma kamp igen. Och hur kan man gå till jobbet när man vet att ens barn är ledset när man lämnar det?

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-10-2006, 17:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Det låter väldigt tramsigt tycker jag. Man måste ju tänka på barnets bästa också. Jag tycker det verkar vara olika regler beroende på var man bor. Här i Piteå kommun får jag lägga schemat för hennes dagistider själv så länge jag jobbar...samma sak gäller nu när jag går hemma med HP (räknas som sjukskriven) Jag har ju jobbat natt, tänk om jag bara skulle få ha henne på dagis när jag jobbade? blink.gif

Citera
          ester
          Inlägg 20-10-2006, 17:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 18:09)
          Det låter väldigt tramsigt tycker jag. Man måste ju tänka på barnets bästa också. Jag tycker det verkar vara olika regler beroende på var man bor. Här i Piteå kommun får jag lägga schemat för hennes dagistider själv så länge jag jobbar...samma sak gäller nu när jag går hemma med HP (räknas som sjukskriven) Jag har ju jobbat natt, tänk om jag bara skulle få ha henne på dagis när jag jobbade? blink.gif

När jag jobbar kväll är jag hemma 01.30 och dottern vaknar oftast 07.30. De sista nätterna har hon sovit oroligt så det är inte många timmars sömn jag får. I dag gick hon där ett par timmar eftersom mitt nya schema inte börjat gälla ännu och då kunde jag passa på att sova en timme mitt på dagen.
          Jag får inte ha henne på förskolan bara för att jag har jobbat. Det gäller bara när vi båda jobbar samtidigt. Och det kan bli rätt slitigt. I augusti jobbade jag 7 sena kvällar i rad och på dagtid hade jag ju hand om dottern. Efter sista kvällen rasade jag ihop och min man fick ta en kompledig dag för att jag skulle få sova ut.

Kan man be om dispens om man jobbar kvällar? Att få ha sina 15 timmar även om man är hemma på dagen?

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-10-2006, 17:54
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (ester @ 20-10-2006, 18:36)
          Jag får inte ha henne på förskolan bara för att jag har jobbat. Det gäller bara när vi båda jobbar samtidigt. Och det kan bli rätt slitigt. I augusti jobbade jag 7 sena kvällar i rad och på dagtid hade jag ju hand om dottern. Efter sista kvällen rasade jag ihop och min man fick ta en kompledig dag för att jag skulle få sova ut.

Det låter rent ut sagt inte riktigt klokt! Förskolan ska ju finnas till för barnets och föräldrarnas skull, inte för kommunens skull! Om ni båda jobbar betalar ni ju full dagistaxa antar jag? Jag hoppas verkligen ni kan komma fram till en vettig lösning tillsammans med kommunen för så där kan ni ju inte ha det. mad.gif

Citera
          askar
          Inlägg 20-10-2006, 20:39
          Länk hit: #5

Gäster

Kanske skulle du inte nöja dig med vad just ditt barns dagis säger
          Ta kontakt med ansvarig på kommunen och berätta din "historia"
          Jag kan inte tänka mig annat än att dottern ska få vara på dagis
          även fast du jobbar kväll.

Ibland har "pappersvändarna" svårt att föreställa sig hur det ser ut
          IRL... då kan det hjälpa med personligt samtal.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-10-2006, 20:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)???

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ingelagrebo
          Inlägg 20-10-2006, 20:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 5 819

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 18:54)
          CITAT (ester @ 20-10-2006, 18:36)

Det låter rent ut sagt inte riktigt klokt! Förskolan ska ju finnas till för barnets och föräldrarnas skull, inte för kommunens skull! Om ni båda jobbar betalar ni ju full dagistaxa antar jag? Jag hoppas verkligen ni kan komma fram till en vettig lösning tillsammans med kommunen för så där kan ni ju inte ha det. mad.gif

I den kommun jag jobbar i får man lämna sina barn om man jobbar natt! Du måste ju få sova nån gång!Jag jobbar på förskolan och vi har flera barn vars föräldrar jobbar natt! Det låter otroligt att du inte får lämna barnet när du jobbat på natten! Du måste även få lämna på dagis när du sover på dagen inför nästa nattskift! Blev lite rörigt hoppas ni förstår vad jag skriver wacko.gif
          ***Ingela****

Citera
          askar
          Inlägg 20-10-2006, 21:18
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 21:58)
          Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)???

Nu tycker jag att du är elak. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg. sad.gif
          Jag har själv varit hemarbetande men för den skull har jag aldrig någonsin
          klagat på att dagis finns för dem som behöver det.

Kan inte tänka mig att du har några egna barn... för i så fall hade du vetat
          att man inte lämnar barnen på dagis medan man själv shoppar mm
          Du verkar inte förstå hur småbarnsföräldrar har det i dagens samhälle. mad.gif
          För många innebär dagarna ett pusslande och stressande bara för att
          man inte vill att barnens dagisdagar ska bli för långa.

Egentligen borde man inte ha svarat på ditt elaka inlägg
          men som mormor och farmor till 6 underbara små
          kan jag bara inte hålla tyst.

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-10-2006, 21:31
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:18)

Nu tycker jag att du är elak. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg. sad.gif

Jag blir också ledsen. Det märks att det är skrivet av någon som inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Skulle den fantastiska verksamheten som de håller på med på förskolorna vara någon typ av förvaring liknande fängelser....nä nu blir jag riktigt arg! mad.gif Skulle min dotter tvingas vara ensam vaken hemma medan jag sov efter mitt nattskift däremot...då skulle det kunna kallas förvaring. På dagis har hon massor av kompisar att leka med...ja jag påstår faktiskt att det är hennes bästa att få vara med dem några timmar i veckan! mad.gif

Edit: När man har rätt att ha 15 schemalagda timmar i veckan på dagis om man är arbetslös eller föräldraledig så är det väl ännu sjukare att man helt plötsligt inte ska ha den rätten när man jobbar!? blink.gif Det är väl självklart att det är barnets bästa att ha kontinuitet i dagistiderna!

Citera
          askar
          Inlägg 20-10-2006, 22:04
          Länk hit: #10

Gäster

Dotter som fick tvillingar, hade tvååriga storasyster på dagis
          15tim/vecka, de valde 3 x 5 tim..
          och detta fastän mamman var hemma och pappan drog ner på
          arbetstiden till 4tim/dag.

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-10-2006, 22:14
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (askar @ 20-10-2006, 23:04)

Och jag törs påstå att det inte hade varit så roligt för storasyster att plötsligt vara hemma på heltid och aldrig få träffa sina kompisar heller. Caroline ska vara ledig de tio dagarna som pappa också är ledig efter att Djingis har fötts, sen ska hon få gå 15 timmar i veckan på dagis. Det vore grymt att ta ifrån henne det bara för att hon får syskon. Nästa höst ska hon börja skolan, då har hon stor glädje av att redan ha hunnit lära känna många av skolkamraterna och vänja sig vid att vara i grupp.

Citera
          askar
          Inlägg 20-10-2006, 22:18
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 23:14)
          CITAT (askar @ 20-10-2006, 23:04)

Och jag törs påstå att det inte hade varit så roligt för storasyster att plötsligt vara hemma på heltid och aldrig få träffa sina kompisar heller. Caroline ska vara ledig de tio dagarna som pappa också är ledig efter att Djingis har fötts, sen ska hon få gå 15 timmar i veckan på dagis. Det vore grymt att ta ifrån henne det bara för att hon får syskon. Nästa höst ska hon börja skolan, då har hon stor glädje av att redan ha hunnit lära känna många av skolkamraterna och vänja sig vid att vara i grupp.

Precis så är det för sonens äldsta...
          Jätteviktigt att få vara tillsammans nu
          med kompisar som hon kommer att ha i sexårsgruppen.

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-10-2006, 22:25
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (askar @ 20-10-2006, 23:18)
          Precis så är det för sonens äldsta...
          Jätteviktigt att få vara tillsammans nu
          med kompisar som hon kommer att ha i sexårsgruppen.

*Nickar* smile.gif Caroline var ganska stor när hon började på dagis, 3 år och 8 månader. När hon började så var hon livrädd för de andra barnen, skrek rätt ut om någon kom nära henne. När vi var ute tillsammans, t.ex på Öppna förskolan så kunde hon välja att bara hålla sig intill mig och ville inte vara med någon annan. Nu har hon utvecklat sina sociala förmågor väldigt mycket, lärt sig empati, att ta hänsyn till andra m.m. smile.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 20-10-2006, 22:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Vad du kan göra är att prata med kommunen och göra om ditt "dagis" schema, för naturligtvis får du ha ditt barn på dagis när du sover. (=Efter att du jobbat så pass sent) Men du kanske inte har tagit hänsyn till det när du skrev schemat? Utan att du endast har skrivit schemat efter "arbets tid" Jag själv jobbar ju natt och när mina barn var mindre så lämnade "gubben" dem när han for på morgonen och jag hämtade barnen på e.m. när jag vaknat. Gör ett nytt försök smile.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-10-2006, 22:59
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 22:31)
          CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:18)

Jag blir också ledsen. Det märks att det är skrivet av någon som inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Skulle den fantastiska verksamheten som de håller på med på förskolorna vara någon typ av förvaring liknande fängelser....nä nu blir jag riktigt arg! mad.gif Skulle min dotter tvingas vara ensam vaken hemma medan jag sov efter mitt nattskift däremot...då skulle det kunna kallas förvaring. På dagis har hon massor av kompisar att leka med...ja jag påstår faktiskt att det är hennes bästa att få vara med dem några timmar i veckan! mad.gif

Edit: När man har rätt att ha 15 schemalagda timmar i veckan på dagis om man är arbetslös eller föräldraledig så är det väl ännu sjukare att man helt plötsligt inte ska ha den rätten när man jobbar!? blink.gif Det är väl självklart att det är barnets bästa att ha kontinuitet i dagistiderna!

Jag ser resultatet varje dag, jobbar med 16-18åringar som inte verkar ha någon kontakt med sina föräldrar, de verkar knappt känna dem, de har träffat sina föräldrar någon/några timmar per dag max när de vuxit upp. Och empati och social kompetens är det också dåligt med, den som skriker högst och syns mest i gruppen är ofta den som styr.

Har även träffat förskollärare som stannar hemma med sina barn för att de inte vill utsätta dem för den miljön som finns på förskolorna.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-10-2006, 23:15
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 23:59)
          Jag ser resultatet varje dag, jobbar med 16-18åringar som inte verkar ha någon kontakt med sina föräldrar, de verkar knappt känna dem, de har träffat sina föräldrar någon/några timmar per dag max när de vuxit upp. Och empati och social kompetens är det också dåligt med, den som skriker högst och syns mest i gruppen är ofta den som styr.

Har även träffat förskollärare som stannar hemma med sina barn för att de inte vill utsätta dem för den miljön som finns på förskolorna.

Jag tror iallafall inte att Esters 2-åring kommer tappa kontakten totalt med sina föräldrar av att vara 15 timmar i veckan på dagis. Inte har jag fått någon sämre kontakt med min dotter av det heller. Hon mår bra av att knyta kontakter med andra än mig...och hur ska det gå när de börjar skolan då...då måste de ju vara borta från föräldrarna. Eller ska man börja undervisa dem i hemmet och hålla dem isolerade från omvärlden? Kanske stänga in dem som vuxna och låta dem bo hos mamma o pappa jämt?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-10-2006, 23:19
          Länk hit: #17

Medlem

Jag har aldrig sagt att man ska isolera dem, alla barn bor väl inte i urskogen efter vad jag ser om dagarna finns det fortfarande barn i de flesta villaområden även på dagarna det finns barnlediga som även har större barn hemma, arbetslösa med barn, några få dagmammor etc.

Har själv både erfarenhet av dagis och dagmamma minns att jag trivdes bäst hos dagmamma det påminde mer om hemma, på dagis var det för stökigt tyckte jag, det minns jag fortfarande mycket klart trots att jag bara var runt 5år och då var barngrupperna mindre än vad de är i dag. (jag behövde inte vara hemifrån så länge, på den tiden fick lärarna gå hem och göra sina förberedelser så jag behövde inte vara på dagis/dagmamma så länge som många barn är idag)

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-10-2006, 23:33
          Länk hit: #18

Medlem

Här i vårt villaområde finns det inga barn hemma om dagarna och vi är "utbölingar" här i stan, känner inga med barn som är hemma om dagarna. De flesta barn här i området är i 10-12 års åldern och hennes bästa kompisar går på samma dagis som hon. När vi gick på Öppna förskolan var det knappast någon i hennes ålder, bara bebisar, och hon valde som sagt att sitta som ett häftplåster om halsen på mig hela tiden. Utan dagis skulle hon ha varit ett socialt UFO vid det här laget.

Alla småbarnsföräldrar jag har kontakt med via nätet och IRL vränger ut och in på sig själva för att göra det som är bäst för deras barn. Jag har svårt att tro att någon tvingar sitt barn till dagis i onödan om det ser att det inte skulle må bra av det. Jag vet att min dotter behöver dagis nu, det började märkas tydligt vid 3 års ålder. Hur bra kontakt man har med sina barn handlar inte enbart om att man umgås med dem hela tiden, det handlar även om vad man gör av tiden och om man kommunicerar med varann. Jag skulle kunna ha henne hemma hela dagarna och sätta henne framför TV:n eller datorn medan jag gjorde allt som måste göras här, men jag tvivlar starkt på att det skulle främja vare sig vår kontakt eller hennes sociala utveckling.

Citera
          netaave
          Inlägg 21-10-2006, 17:26
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Om du inte kommer hem förrän 01.30 så måste du ju ha din dygnsvila innan du kan ta hand om ditt barn.
          Tycker det låter väldigt konstigt, du borde om jag tolkar barnomsorgslagen rätt få ha ditt barn på förskolan fm i dessa fall.
          Gör så här:
          Vänd dig i första hand till förskolechefen på just "din" förskola. Lämna dina önskemål skriftligt, behåll en kopia själv.
          Kan inte hon hjälpa dig så fortsätt uppåt, till barnomsorgschefen i din kommun, lämna fortfarande dina önskemål skriftligt och begär skriftligt svar med motivering, fråga samtidigt vad det finns för prejudikat i liknande fall.
          Bifalls inte dina önskemål där kan du överklaga till länsrätten, bifoga även där allting skriftligt inklusive kommunens svar.
          Väck också debatten gm insändare, det brukar alltid "ta" ifrågasätt vad som är bäst för barnet i alla instanser.
          Lycka till!

--------------------

Citera
          Björken
          Inlägg 21-10-2006, 18:09
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Tyvärr måste jag hålla med Åsa, det finns föräldrar och inte bara undantag, som lämnar sina barn på dagis för att åka och handla, ha egen ledig tid och till och med ha semester i lugn och ro hemma.
          Jag blev mörkrädd när jag hörde de orden fällas av föräldrar, men tyvärr så är de sanna.

I vår kommun har de infört just det där med att det ska gå på föräldrarnas arbetsschema, för att komma tillrätta med dessa föräldrar som lämnade barnen hur som helst bara för att själva vara barnfria.
          Riktigt hur det funkar kan jag inte redogöra för, men visst har man rätt att få sova efter ett nattskift om inte den andra föräldern är hemma och kan ta hand om barnen.

Det är med detta som med så mycket annat man tror inte det är sant att det finns de som vill utnyttja samhällets hjälp till max och helst lite till.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 09:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon