Jag har växthuset uppvärmt på vintern för att kunna övervintra många växter. Det är framförallt sådana som jag på sommaren flyttar ut då ju utrymmet i växthuset behövs till annat sommartid.
Exempel på växter att övervintra frostfritt i växthus.
Lager, Fucsior, höga stammade Margeriter, Pelargoner, krukade formklipta Buxbom, Rosmarin, Suculenter, Änglatrumpeter.
Många av dessa växter går även att vinterförvara på annat sätt men växthuset har fördelen av rel. bra ljus och högt i tak
Många sommarväxter är faktiskt fleråriga och blir större och pampigare för varje år. Kan man övervintra blir det ju plötsligt försvarbart att köpa de lite större uppstammade eller formklippta exemplaren.
Största problemet är att det gärna vill bli alldes för torrt pga värmefläkten. och då kommer spinn som ett brev på posten, åtminstonde på känsliga växter som änglatrumpet.
Att å andra sidan gå ut i växthuset i februaris svarta natt och mötas av doften från den första utslagna Änglatrumpetblomman är en upplevelse som går utanpå det mesta. Likaså när den förodlade tobaken slår ut i maj och fyller växthuset med sin tunga doft, suck
Betänk dock att det kostar från 500kr/mån i elräkning att hålla en temp på 5-10 grader hela vintern... (min egen statisitk från förra säsongen och elpriset har ju inte direkt sjukit)
Odlar i kall zon 3.