Det här gillar mina killar. Förrätt kan jag inte komma på just nu.
Huvudrätt:
Burgundisk oxfilé 6-8 port Du behöver: 1 bit oxfilé, ca 1,2 kg matfett att steka i salt grovmalen svartpeppar
Svampröra: 2 schalottenlökar 1 vitlöksklyfta eller 1 krm vitlökspulver 200 g färska champinjoner 2 msk timjan ½ tsk salt 1 krm svartpeppar
Rödvinssås: 2 schalottenlökar 3 dl rödvin (t. ex. matlagningsvin) 1 dl vatten 4 msk kalvfond 1 msk tomatpuré 1 krm vitpeppar 2 tsk maizena eller idealmjöl
Gör så här: Skär köttet i ca 2 cm tjocka skivor. Bryn det hastigt i matfett i en het stekpanna så att det får färg. Salta och peppra. Lägg upp köttet på ett ugnssäkert fat och sätt genast in det i kylen.
Svampröra:
Skala och hacka schalottenlöken och vitlöken. Skiva champinjonerna. Fräs det i smör i en stekpanna. Krydda med timjan, salt och peppar. Klicka ut svampröran på köttet.
Rödvinssås:
Skala och finhacka löken till såsen. Koka den tillsammans med vin, vatten, kalvfond, tomatpuré och peppar i cirka 10 minuter. Vispa ner maizena eller idealmjöl och låt koka upp.
Vid servering:
Sätt ugnen på 225 grader. Stek köttet med svampröran i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Servera med rödvinssås och klyftpotatis.
Efterrätt:
Gino 4 Portioner
150 g Vit choklad 3 st kiwi 2 Banan 20 Jordgubbe; helst färska 1/2 l Glass
Riv chokladen. Skala kiwifrukterna och dela var och en i 6 lika stora bitar. Skala bananerna, dela dem på längden och skär i tvåcentimetersbitar. Dela varje jordgubbe på längden. Om frysta bär används, dela dem innan de hunnit tina. Lägg frukten i en ugnssäkra form ar i ett jämnt skikt. Det får inte bildas några toppar som bränns. Strö chokladen över frukten. Ställ in formen på en fals strax över ugnens mitt. Gratinera rätten i 275-300° _övervärme_ i 1-2 minuter eller tills chokladen är mörkbrun men inte bränd. Servera omedelbart tillsammans med glassen.
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|