Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Strålning, Av våra elektriska prylar
          Bettson
          Inlägg 31-10-2006, 16:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

I en annan tråd så sas det att ifall man inte hade gjordat uttag så ökade strålningen från datorerna.

Likaså var sladdlös telefon rena kärnkraftverket nästan.

Men nu undrar jag, vad är det som strålar egentligen. Burken skärmen, trådlöst internet osv.

För vet man vilken komponent som strålar mest så kan man kanske ställa den i ett annat rum.

Och vilka skydd finns det som är dokumenterade av någon annan än säljaren.

Citera
          Bee
          Inlägg 31-10-2006, 16:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Strålningen kommer från flera håll: elektricitet, magnetfält och så den fina kombinationen elektromagnetism. Det finns både låg- och högfrekvent strålning. En djungel är vad det är och svaret är att det är hur svårt som helst att skydda sig helt och hållet. Jag tror inte man kan det i vårt moderna samhälle där det mesta drivs och består av el och elektronik.

En av Sveriges bästa experter i ämnet är Yngve Hamnerius på Chalmers. Sök på Google så hittar du en del av hans alster. Jag har varit på ett par av hans föredrag för några år sen och sen dess är jag i alla fall medveten om riskerna. Man bör tex inte bygga sommarstuga alldeles intill högspänningsledningar (jag har sett exempel på sånt).

Men man skall ju inte heller behöva bosätta sig i en koja i skogen. Låt sunt förnuft råda. Ingen dator i sovrummet tex. Heller inte tv:n nära sängen.
          Och sprötantenn på bilen är bra om än inte så vackert.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          askar
          Inlägg 31-10-2006, 17:01
          Länk hit: #3

Gäster

Den här bilden från SSI tyckte jag var intressant. Så här står att läsa på sidan . "Den stråldos som människor i Sverige normalt utsätts för per person och år, är i genomsnitt ca 4 mSv och kommer från de olika källor cirkeldiagrammet visar."

Vad är strålning.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 31-10-2006, 19:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

ssi skriver ÄVEN:

CITAT
          Det finns idag misstankar om att svaga magnetfält under lång tid kan innebära hälsorisker, men vi är långt ifrån säkra.

http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralnin...falt/Index.html

och tydligen har mn tappat bort Tesla och V/m som är den elektromagnetiska stålning från våra vanliga nätdrivna apparater ....
          Elektriska fält (mäts i V/m) skapas av spänningar (Volt) eller rättare sagt spänningsskillnader.
          medan Magnetfält skapas av strömmar (Ampere) och mäts i Tesla.

många forskare TROR att det är kombinationen av dessa fält i kombination med det "flimmer" som dator och teve-skärmen ger, ger upphov till el-överkänslighet.

En vanlig dator bör ALLTID anslutas till ett jordat uttag. Inte bara för strålningens skull.
          http://www.elsakerhetsverket.se/arkiv/vanl...f280005464.html

MEN dra inte in en jordad sladd till ett rum som inte är jordat. Då är risken att bli skadad (få ström i sig) av (trasig) den gamla elinstallationen.

Har man inte jordat blir det förmodligen billigare att köpa en lap-top än att dra om ALL el i det rummet..... (det räcker alltså INTE med att jorda vägguttagen- lamputtag och ev elradiatorer måste även jordas)

b

Citera
          Gurkan
          Inlägg 31-10-2006, 19:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Bilden som Askar visar representerar nog (har inte kollat källan) det som kallas för radioaktiv strålning, det som också kallas joniserande strålning.

Den elektromagnetiska strålningen däremot uppkommer från alla typer av elektriska apparater och speciellt såna som sänder ut nåt ... typ mobiltelefoner, trådlöst internet, trådlösa telefoner men också saker som högspänningsledare (kraftledningar), gamla datorskärmar och elektriska apparater.

Vad som är skadligt eller inte skadligt får nog framtiden utvisa. Många laboratoriestudier visar ju på att elektromagnetiska fält kan ge upphov till olika cellförändringar men hur det påverkar i verkliga livet får vi nog vänta och se.

Härom veckan kom det upp en tråd här i småprat som handlade om trådlösa telefoner och många påstod sig känna att man blev varm i örat osv. av att tala länge i den och det kanske kan vara en indikation på att det finns nån slags påverkan iaf.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-10-2006, 22:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (gammelnalle @ 31-10-2006, 20:16)
          MEN dra inte in en jordad sladd till ett rum som inte är jordat. Då är risken att bli skadad (få ström i sig) av (trasig) den gamla elinstallationen.

Vaddå jordat rum? Begriper inte wacko.gif Det är väl kontakter som jordas, inte rum?

Om man har ett ut med bara en enda jordad kontakt i hela huset. Kan man inte ha dator då över huvudtaget. Varför?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 01-11-2006, 07:06
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 31-10-2006, 23:15)
          CITAT (gammelnalle @ 31-10-2006, 20:16)

Vaddå jordat rum? Begriper inte wacko.gif Det är väl kontakter som jordas, inte rum?

Om man har ett ut med bara en enda jordad kontakt i hela huset. Kan man inte ha dator då över huvudtaget. Varför?

Fölåt mitt slarviga uttryck... givetvis har du rätt...det är bara det att vi elektriker slarvigt uttrycker det så.. om "rummet är jordat" så menar vi att alla uttag är jordade...

sen förstår jag inte din fråga.

Givetvis kan du ha dator.

Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen).
          Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.

b

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-11-2006, 07:54
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tågen är värre.

Sydsvenskan

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2006, 08:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vad händer då om man använder en jordad skarvsladd i ett ojordat vägguttag? unsure.gif wink.gif rolleyes.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          askar
          Inlägg 01-11-2006, 08:46
          Länk hit: #10

Gäster

Då kan det väl inte hända något . Så har jag iaf ofta.

Citera
          Berith
          Inlägg 01-11-2006, 08:52
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06)
          Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen).
          Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet  INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.

b

---kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen)

Svarar inte Björn på det redan här...?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          askar
          Inlägg 01-11-2006, 08:56
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (Berith @ 01-11-2006, 08:52)
          Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet  INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.

b

---kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen)

Om du avser frågan jag svarade på... så handlar det om två olika saker.
          Stintan undrade vad som händer om man en jordad skarvsladd i ett ojordat vägguttag.
          Det hävdar jag är absolut ofarligt. Frågade maken som ockaå har
          en del kunskap inom EL och han säger samma.

Citera
          Berith
          Inlägg 01-11-2006, 09:03
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Du är rolig du Agneta. biggrin.gif

Visst frågar Stintan om jordad skarvsladd i ett ojordat uttag.
          Och Björn säger att jordad skarvsladd i ett ojordat uttag är farligt.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          askar
          Inlägg 01-11-2006, 09:07
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (Berith @ 01-11-2006, 09:03)
          Du är rolig du Agneta. biggrin.gif

Visst frågar Stintan om jordad skarvsladd i ett ojordat uttag.
          Och Björn säger att jordad skarvsladd i ett ojordat uttag är farligt.

Nej... Björn pratar om jordad skarvsladd som man drar från
          jordat uttag till datorn som står i ojordat rum

Du kan inte skapa ett "jordplan" från ojordat uttag.

Berith... jag är "fritidselektriker" tongue.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 01-11-2006, 09:10
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (askar @ 01-11-2006, 08:56)
          CITAT (Berith @ 01-11-2006, 08:52)

b

Om du avser frågan jag svarade på... så handlar det om två olika saker.
          Stintan undrade vad som händer om man en jordad skarvsladd i ett ojordat vägguttag.
          Det hävdar jag är absolut ofarligt. Frågade maken som ockaå har
          en del kunskap inom EL och han säger samma.

Man kan väl inte stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag för stickproppen passar inte, men tvärt om kan man göra eller är jag helt ute och cyklar?

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          askar
          Inlägg 01-11-2006, 09:12
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Inga från Närke @ 01-11-2006, 09:10)
          Man kan väl inte stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag för stickproppen passar inte, men tvärt om kan man göra eller är jag helt ute och cyklar?

Jag testade precis... det går hur bra som helst. tongue.gif

Däremot går inte ojordade av den gamla runda modellen i jordade uttag.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2006, 13:37
          Länk hit: #17

Medlem

Jo jag menar precis som Askar säger, jag har datorn i ett rum som saknar jordade uttag men har en jordad skarvsladd med flera uttag och knapp för avstängning.

Tror Gammelnalle menade att man inte ska dra en skarvslad från ett jordat uttag i köket t.ex och in i vardagsrummet. Rätta mej om jag har fel rolleyes.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2006, 13:41
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 01-11-2006, 10:10)

Inga hoppa genast av cykeln biggrin.gif Precis tvärtom är det.

Den platta europakontakten går dock att sätta i jordat uttag rolleyes.gif

--------------------

Citera
          askar
          Inlägg 01-11-2006, 13:43
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 01-11-2006, 13:37)
          Jo jag menar precis som Askar säger, jag har datorn i ett rum som saknar jordade uttag men har en jordad skarvsladd med flera uttag och knapp för avstängning.

Tror Gammelnalle menade att man inte ska dra en skarvslad från ett jordat uttag i köket t.ex och in i vardagsrummet. Rätta mej om jag har fel rolleyes.gif

Du har alldeles rätt. smile.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 01-11-2006, 13:56
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 01-11-2006, 14:37)

Lyssna på Agneta!! Du har så rätt så!! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

och rätt med den platta europakontakten... men en sådan apparat vare sig kan eller får jordas (dubbelisolerad eller två kvadrateri varandra )

b

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 19:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon