Jo du Jegi, den meningsbyggnaden hade jag inte fått nobelpriset för.
Thomas, dimdysorna gick varma i somras och jag tycker det har funkat bra även om jag skötte anläggningen lite slarvigt på slutet så att några sticklingar blev väl fuktiga. En svårighet är att man bör anpassa bevattningsfrekvensen efter dagstemperatur och solmängd. Om man som jag inte har ett system som känner av temperaturen (kan dock koppla in en sensor för det) så får man ändra frekvensen för vattendimma själv. Hursomhelst rotade jag rätt mycket olika sticklingar och det mesta tog sig. De flesta skulle nog rotat sig på konventionellt sätt, men kanske inte lika fort eller med så hög frekvens. Mitt vatten är ganska hårt, vilket påverkat rotningen av vissa växter. De magnolia sticklingar jag tog från M.stellata, M. sieboldii, M.virginiana hade efter 2 månader inga rötter men sticklingarna såg fortfarande fräscha ut. Jag tror att de behöver undervärme för att det ska funka. Vinrankor rotade sig samtliga (100%). Tiden från stickning till rotbildning var ca 2-3 veckor. Några av de växter jag rotade på detta sätt i somras (kommer inte ihåg alla):
Ricin, änglatrumpet (x Candida), klematis 'Artic Queen', aukuba, Passiflora, Actinidia deliciosa, Prunus lauraserasus 'Macrophylla', Catalpa erubescens, Rosa 'flammantz', Campsis radicans, Viburnum, Hedera, Ilex 'Meserve', Prunus armanica, Prunus 'St Julien',och ca 80 vinrankor (Rondo, Sukribe, Reichensteiner, Riparia, Madelene Angevine, Zilga, Regent, Leon Millot, jag fick ett gäng noname kvistar att min far).
De som det funkat mindre bra med är Magnolia och Rhododendron, vilket kan bero på vattnet? Hjulträd sticklingarna kan eventuellt börjat få rötter, de skjuter ganska bra, men jag vill inte störa dem för mycket. De kan vara så att de kör på reservenergi. Äkta valnöt ville inte rota sig alls. Bladen trillade av efter några dagar.
Efter mina försök kan jag för mitt liv inte förstå varför änglatrumpeter är så dyra i handeln. De tar strax över en vecka att rota i dimdyskammare och växer sedan snabbt. Några av de sticklingar jag rotade i augusti blommade i september. Otrolig växtkraft. Nästa år ska jag bygga självreglerande undervärme och då tror jag att allt möjligt ska gå att rota på kort tid. Drömmmen är förstås att rota Magnolia grandiflora 'Edith Bogue'.
Principen är ganska enkel: Ett sprinkelsystem som sprutar ut fin vattendimma i några sekunder (jag körde på 8 sek) med visst intervall (5-10 min) över sticklingarna som stuckna i lätt jord står i full sol. De kontinuerliga fukten gör att bladen inte torkar ut trots solskenet, och ljuset gör att fotosyntesen kan jobba för fullt vilket ger en snabbare rotning. Jag har 4 dysor och en galcon bevattningsdator från WaterBoys (i Växjö) som jobbar på 3,5 bars tryck (normalt hemmavatten tryck). Dysorna är monterade på ca 1,5 m höjd i mitt lilla växthus på 8m2. Dörren till växthuset får stå öppen för att öka luftcirkulationen.
Men som sagt var, undervärme är halva grejen.