|
Kost och hälsa, Vad är folk intresserade av? |
|
|
|
22-11-2006, 16:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Om ni skulle lyssna på ett föredrag om kost och hälsa vad skulle ni då ha för förväntningar?
Vad skulle ni vilja veta?
Eller är ämnet ointressant?
Skulle bli glad för lite synpunkter
Christa
|
|
|
|
|
22-11-2006, 16:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Personligen är jag mest intresserad av kostens betydelse för bättre resultat inom min sport (kampsport). Hur och vad borde jag äta för att uppnå bättre resultat (bli snabbare, starkare och bättre). Hur bör fördelningen mellan kolhydrater, proteiner och fett se ut om man tränar mycket? Vad bör man tänka på när det gäller kosten om man styrketränar ofta? Sen är jag ganska intresserad av mindre kostrelaterade hälsofrågor som glykostoleransen hos vältränade och hur den skiljer sig från otränade (varför och vad beror skillnaden på?) och hur/om kosten kan påverka proteinsyntesen efter tung styrketräning. Inte direkt det en vanlig människa frågar efter kanske
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
22-11-2006, 18:11
|

Medlem
Antal inlägg: 725
Medlem nr: 5 697

|
Rent alllmänt skulle jag nog förvänta mig att föredraget förhöll sig till modebegreppen, som GI, sockerberoende, olika dieter som är i ropet, men att det hade någon slags eget fokus också. Men det så klart, det beror ju på målgruppen. Vem ska du tala för?
--------------------
OlgaK zon II
|
|
|
|
askar
|
22-11-2006, 18:50
|
Gäster

|
För mig är ämnet ointressant... är övermätt på den sortens information.
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Har gått en kurs där vi bla hade kostlära. Vi följde bla en bok som heter "Uppladdningen-guiden till hur du ökar prestationsformågan genom att ge kroppen rätt energi"
Den tar upp vad man bör äta för att prestera bra. Den innehåller fakta, praktiska förslag och recept.
Beräkna energibehovet - hur man räknar ut BMR. Kolhydrater - hur inverkar de. Snabba och långsamma livsmedel. Proteiner fetter vitaminer mineralämnen antioxidanter vätska .
Lära sig kritiskt granska innehållsdeklarationen på varor. Provsmakning av olika nötter, mandlar och Jfr energin i dessa. mm mm Jfr 1 starköl jfr mot folköl/lättöl. Läsk jfr apelsinsaft, jucie vin osv.
Många av bitarna har man hört men de tål att uppdepas. Det kan också variera beroende på vem du skall rikta informationen till.
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:13
|

Medlem

|
Alba: Använde ni Harris & Benedict-ekvationen för att räkna ut BEE på den kursen? *nyfiken*
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:35
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 19:13) Alba: Använde ni Harris & Benedict-ekvationen för att räkna ut BEE på den kursen? *nyfiken* Nej det låter inte bekant för mig. Jag gick bara halvtid så det innebär ju att jag säkert missade en del.
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:41
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 22-11-2006, 19:35) CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 19:13) Alba: Använde ni Harris & Benedict-ekvationen för att räkna ut BEE på den kursen? *nyfiken* Nej det låter inte bekant för mig. Jag gick bara halvtid så det innebär ju att jag säkert missade en del. Är för lat för att översätta texten ( Harris & BenedictVar det något i den stilen ni gick igenom? (Jag tycker sånt är jätteintressant, jag är nog lite underlig  )
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
jag är jätteintresserad... för att (som lady G) bli bättre inom kampsporten jag tränar jag försöker äta så sunt som möjligt men mer kan man alltid lära sig
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:47
|

Medlem

|
Ja något i den stilen. I denna länk finns mer att läsa.
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:53
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 22-11-2006, 19:47) Ja något i den stilen. I denna länk finns mer att läsa. Tack
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2006, 19:55
|

Medlem

|
lady g vad tror du kampsort hamnar i för kategori när man beräknar energibehov??
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
22-11-2006, 20:01
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 22-11-2006, 19:55) lady g vad tror du kampsort hamnar i för kategori när man beräknar energibehov??  Kampsporter är besvärliga, för vi har t ex aikido som är mjuk och följsam men inte direkt fysiskt påfrestande, vi har karate som kan vara antingen extremt fysiskt påfrestande eller väldigt teknisk och inte särskilt jobbig muskulärt och så vidare. Jag skulle tro att ju-jutsu t ex kan liknas vid ett hockeypass, eller en basketmatch eftersom vi kör ganska fysiskt. Därför tror jag, baserat på mina fåtaliga erfarenheter av kyokushinkai att du bär räkna med minst det, eller (om du vet med dig att ni är glada i fys på er klubb) fotbollsmatchen. Mig veterligen är kyokushinkai karate väldigt mycket fys och väldigt ansträngande.
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2006, 20:54
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 21:01) CITAT (Rapchic @ 22-11-2006, 19:55) lady g vad tror du kampsort hamnar i för kategori när man beräknar energibehov??  Kampsporter är besvärliga, för vi har t ex aikido som är mjuk och följsam men inte direkt fysiskt påfrestande, vi har karate som kan vara antingen extremt fysiskt påfrestande eller väldigt teknisk och inte särskilt jobbig muskulärt och så vidare. Jag skulle tro att ju-jutsu t ex kan liknas vid ett hockeypass, eller en basketmatch eftersom vi kör ganska fysiskt. Därför tror jag, baserat på mina fåtaliga erfarenheter av kyokushinkai att du bär räkna med minst det, eller (om du vet med dig att ni är glada i fys på er klubb) fotbollsmatchen. Mig veterligen är kyokushinkai karate väldigt mycket fys och väldigt ansträngande. nu är det mest kumite (dom tränare som gillar fys har inte haft tid på siståne) fast då har jag inte tränat i dojon på ett tag nu tränar mest hemma så då blir det ju anurlunda (man kan tillåta sig själv mer raster och dyl)
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2006, 21:05
|

Medlem

|
jo den där uträkningen (vaddetnuhette  ) om hur mkt man ska äta vad är det normala??
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2006, 00:06
|

Medlem

|
Normalt varierar beroende på ålder, vikt och kön. Kvinnor förbränner mindre än män, har du muskler förbränner du mer än en som inga har och förbränningen sjunker när åldern stiger.
En icke-träningsdag, stillasittande på kontroret gör jag av med 1700 kcal ungefär, medan jag gör av med cirka 2600 kcal en träningsdag.
Normalt ligger kvinnor runt 30 på en förbrukning runt 2 000 kcal + träning.
Män i samma åldersgrupp ligger något högre, cirka 2 500 - 3 000 kcal har jag för mig, pga att de har mer muskler och är män.
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2006, 09:57
|

Medlem

|
Tack för svar. Det var mycket om kolhydrater och förbränning. Jag tänkte mer på hälsodelen. De sjukdomar människor drabbas av har ju ofta sitt ursprung i kosten. Är man ung och frisk så kanske intresset för det inte är så stort.
Hur är det med er som tränar. Har ni koll på hur mycket vitaminer och mineraler ni får i er via kosten? I maten finns ju också en massa andra ämnen som skyddar kroppen. Är det något ni funderar på?
Att man skall äta fibrer har väl knappast undgått någon men vet folk varför? Det visste faktiskt inte jag trots att jag intresserat mig för kost i 30 år.
|
|
|
|
|
23-11-2006, 11:16
|

Medlem

|
Jag ska nog inte ge mig in i den här diskussionen egentligen, eftersom jag inte är någon svensson-motionär direkt, men jag kan inte låta bli  Förbränningen har jag stenkoll på, vi råkade bara komma in på den ändå. Den är ointressant i det här sammanhanget. Det som är mest intressant ur min synvinkel är: * Vilken kost kan öka en idrottares kapacitet? * Vilken balans bör man ha mellan protein, fett och kolhydrater för maximal prestanda? * Återhämtningen, vad äter man för snabbaste återhämningen? Jag kan bara svara för egen del när det gällde din fråga om vitaminer och mineraler. Generellt sett försöker jag äta mycket frukt och grönt för att så långt som möjligt tillgodose kroppens behov av näringsämnen från natruliga livsmedel, men eftersom jag vet att jag kan vara en riktig slarvmaja tar jag en multivitamin ungefär varannan dag för att gardera mig. Antioxidanterna och fytonutrienterna i frukt och grönt är mest en trevlig bonus, inget jag strävar efter att få i mig. Just fibrer ska man väl äta för att de lösliga fibrerna binder vatten så att det blir som en gel i tarmen som saktar ner smältningen och upptaget, medan olösliga fibrer skyndar på passagen genom tarmarna och ger volym åt tarminnehållet? (Rätta mig om jag har fel) Jag är nog inte den avsedda målgruppen för ett föredrag, antar jag eftersom mina frågor är ganska specifikt idrottsrelaterade.
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2006, 13:45
|

Medlem

|
Så här står det på Livsmedelsverkets sida
Fiberrik mat gör att blodsockret stiger långsamt. Vissa s.k. gelbildande kostfibertyper, t.ex. pektin i frukt och grönsaker, havrekli samt guarkärnmjöl (används som konstistensgivare i livsmedel), kan också sänka kolesterolnivån i blodet.
Har läst på ett annat ställe att den senare sorten förbättrar immunförsvaret och minskar risken för gallsten. Om jag beslutar mig för att hålla föredrag i ämnet så kommer jag naturligtvis att kontrollerar alla uppgifter noga.
När vi hade hälsokontroll på jobbet så hade väldigt många förhöjt kolesterol och det skulle vara en stor vinst om man genom information kunde få människor att sänka kolesterolet genom kosten istället för medicinering.
|
|
|
|
askar
|
23-11-2006, 13:48
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 23-11-2006, 13:45) Så här står det på Livsmedelsverkets sida
Fiberrik mat gör att blodsockret stiger långsamt. Vissa s.k. gelbildande kostfibertyper, t.ex. pektin i frukt och grönsaker, havrekli samt guarkärnmjöl (används som konstistensgivare i livsmedel), kan också sänka kolesterolnivån i blodet.
Har läst på ett annat ställe att den senare sorten förbättrar immunförsvaret och minskar risken för gallsten. Om jag beslutar mig för att hålla föredrag i ämnet så kommer jag naturligtvis att kontrollerar alla uppgifter noga.
När vi hade hälsokontroll på jobbet så hade väldigt många förhöjt kolesterol och det skulle vara en stor vinst om man genom information kunde få människor att sänka kolesterolet genom kosten istället för medicinering. Är du utbildad inom ämnet eller tänker du hålla föredrag efter att ha inhämtat uppgifter på olika sidor på nätet?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|