|
Akvariefiskar...tips på, internetsidor och böcker |
|
|
|
24-11-2006, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 626
Medlem nr: 8 383

|
Djurportalen Där kanske du hittar något!  Klicka på länken "akvarier". Såg att dom hade ett bildarkiv bland annat. Jag hade ett akvarium för några år sedan. Funderar på att köpa ett igen, ett stort med möbel och allt. Jag hade bla. en Kampfisk (hane). Dom är häftiga med sina stora fenor och fina färger, fast dom är tyvärr oftast ganska elaka på andra fiskar.
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
24-11-2006, 11:30
|
Gäster

|
Den bästa akvariesidan är nog http://www.zoopet.com/ som bl a har ett aktivt forum. Djurportalen (Akvarieguiden) är också bra, men det är inte lika mycket aktivitet på forumet där. Exempel på bra böcker att börja med är "I akvariets värld" av Ulrich Schliewen och "Akvarieguide" av Kjell Fohrman. Låna gärna alla akvarieböcker du hittar på biblioteket, det är bra att vara lite påläst när man ska ha ett akvarium! Främst nybörjarböcker förstås, sådana praktverk som t ex "Akvariets lexikon" är överkurs i början. Ett par ord på vägen: Köp mycket växter (helst snabbväxande sorter) och inte för mycket fiskar, och mata inte fiskarna för mycket! Det är detta som många nybörjare gör fel med. Särskilt viktigt är det om akvariet är litet, för då är det svårare att få balans i det än om det är större. Lycka till med akvariet! Olle
|
|
|
|
|
27-11-2006, 09:09
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
Oj, när jag läste denna tråd blev jag riktigt sugen på akvarium igen. Har inte haft något nu på flera år, men för ca 20 år sedan odlade vi Plectusmalar och olika ciklider från Malawi, Viktoria och Tanganyika, men även sydamerikanska. I en 2:a hade vi nio akvarier från 50-350 liter Min erfarenhet är att ju större akvariet är desto mer lättskött är det. Men har du ett bra filter med rening och luft, en mal och sköter vattenbyten så håller det sig fräscht. Vi bytte ca 25% av vattnet varje vecka. En del bra info hittar du på Akvarielagrets hemsida Här kan du sen leta dig vidare till andra intressanta sidor. För er som är intresserade av akvarier så rekomenderar jag verkligen ett besök hos Christer och grabbarna i deras butik i Bromma.
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
28-11-2006, 09:01
|
Gäster

|
Ja, Christer & co på Akvarielagret är bra! Annars skulle jag vilja varna för att lita alltför mycket på zoohandlarna, som ofta är skrämmande okunniga - att de låter tvärsäkra är ingen garanti för att de vet vad de pratar om. Det absolut bästa sättet att klara sig är då att vara påläst själv, för det som står i böckerna stämmer för det allra mesta. Jag kan också rekommendera att gå med i en akvarieförening, där folk är genuint intresserade av akvariefiskar utan att ha några ekonomiska intressen av det hela. Att diskutera fiskar och akvaristik med erfarna akvarister där är ett bra sätt att undvika tabbar i början, och dessutom roligt! http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/index.htmOlle
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
28-11-2006, 16:49
|
Gäster

|
Trodde du att han skulle säga "lita inte på mig, läs böcker i stället"?   Men tror han verkligen på fullt allvar att tio författare som skriver samma sak har fel?  Då blir det faktiskt i genomskinligaste laget om det t ex gäller att vattenberedningsmedel inte är nödvändiga - och han vill sälja sina vattenberedningsmedel. Behöver du hjälp får du gärna fråga mig, eller på zoopets forum. Även om svaren på ett öppet forum blir av lite skiftande kvalitet, har de som svarar åtmistone inte några ekonomiska baktankar. Så vitt jag vet finns det ingen akvarieförening i Hudiksvall, men däremot en aktiv i Söderhamn - en tur dit rekommenderas! Olle
|
|
|
|
|
28-11-2006, 17:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 730
Medlem nr: 5 838

|
 ...ja du ...dom där zoohandlarna har nog lite för mycket vatten i huvudet..  ...eller var det i öronen CITAT ...genomskinligaste laget om det t ex gäller att vattenberedningsmedel inte är nödvändiga - och han vill sälja sina vattenberedningsmedel det var just det som jag tänkte på då när han höll på att surra om sina olika medel som man måste ha i för annars dör fiskarna och växterna...och om de överlever vattnet så blir de ju väldigt sjuka iaf...men jag slog dövörat till när han höll på och surra... Jag tror nog att jag frågar dig eller ställer frågan inne på nått forum...har även en bekant som är väldigt...å då menar jag väldigt intresserad av fiskar...han gör sin egen fiskmat mm... Tack för tipset...Söderhamn blir det nog nångång framöver...efter jul och nyår... Ska in i morgon och hämta mitt akvarium...det läckte så jag måste lämna in det för lagning och det var det sista som de hade så de kunde inte byta ut det... Sen blir det till å köpa växter och fiskar...grus har jag redan...blått grus blev det...super läckert...men nu längtar jag tills i morgon...hoppas att jag får det i morgon bara...de lovade mig det redan i fredag...och då lova de mig det i dag...men icke...så får jag det inte i morgon så ska jag ha kompensation...*längtar*
--------------------
Kladdar och kletar i zon 4   
|
|
|
|
|
28-11-2006, 18:08
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
enda gången jag använder acua-safe är när jag gör helrent, vilket inte är så ofta...(600.l) som sagt är det lättare att få balans med ett stort akvarie. det jag kan bli mest arg på, är att fiskarna får nya namn. råkade ut för det, i ett impulsköp härom dagen, hittade en sort som hette vit papegojciklid (elfenbensciklid) som är en albino av zebraciklid som jag avskyr nu sitter jag med skiten, men det får bli matfisk av alla yngel
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
28-11-2006, 18:20
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Man måste hålla i minnet att akvarieaffärerna lever på att sälja. Därför kränger dom så mycket tillbehör det bara går och hittar på säljande namn på olika fiskar. Beträffande alla medel som man rekommenderas att hälla i så behövs inga alls, det vatten du själv kan dricka duger åt fiskarna. Inte tvärtom, vatten som fiskar kan klara sig i kan vara farligt att dricka.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-11-2006, 19:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 730
Medlem nr: 5 838

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2006, 18:20) Man måste hålla i minnet att akvarieaffärerna lever på att sälja. Därför kränger dom så mycket tillbehör det bara går och hittar på säljande namn på olika fiskar. Beträffande alla medel som man rekommenderas att hälla i så behövs inga alls, det vatten du själv kan dricka duger åt fiskarna. Inte tvärtom, vatten som fiskar kan klara sig i kan vara farligt att dricka. Jo det är ju sant...men det finns gränser...håller de på å säljer för mycket 'skit' så får de ju dåligt rykte....dvs att jag så småning om upptäcker att det inte alls behövs 'trettitvå' olika medel i vattnet...jag sprider ju i min tur vidare att de 'lurar' på en massa 'skit'... ...jag råkade ut för det när jag köpte min vattensköldpadda för drygt 10 år sedan...att jag måste ha en värmeslinga till dem för att de ska trivas...bullshit säger jag...min sköldpadda har varit utan i 9 år och trivs utmärkt utan den...och då kostade den 299 Kr...undrar vad den kostar idag  ...sen berättade jag för dem att min sköldpadda tycker att det är kul att simma mot 'strömmen' i akvariet...och då påstår de att han är stressad  ...skrattretande...han har ju kul... sa jag å då tittade de på varandra och skakade lite lätt på huvudet och sen tittade tillbaka på mig...det är ju bara att skaka på huvudet åt deras kunskap...
--------------------
Kladdar och kletar i zon 4   
|
|
|
|
|
28-11-2006, 19:36
|
Medlem

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
29-11-2006, 09:22
|
Gäster

|
Det är riktigt att man oftast inte behöver några vattenberedningsmedel alls. Färskt kranvatten är inte så bra för fiskarna, men har det fått stå några dagar (gärna uppemot en vecka) är det inga problem. Beträffande de vanliga nybörjarfiskarna behöver man i regel inte bry sig så mycket om vattenkemi, men i vissa fall kan det vara läge att se upp. Black molly är t ex inte den lättskötta nybörjarfisk den ofta beskrivs som, utan vill ha hårt och gärna bräckt vatten för att trivas. Får den inte det drabbas den lätt av svampsjukdomar. Något att tänka på när man väljer sällskap åt den - mjukvattensfiskar som tetror och gurami är mindre bra. Man bör alltid läsa om en fisk innan man köper den. En del kan t ex vara väldigt aggressiva medan andra måste vara många av samma sort för att trivas. Riktiga skräckexempel är de paroonhajar och redtail-malar som tyvärr inte är helt ovanliga i zooaffärerna. Där är de oftast ca 10 cm långa, men som fullvuxna blir de omkring två meter! Handlarens argument att "de blir inte så stora i akvarium" tycker jag inte är speciellt djurvänligt, åtminstone vill inte jag ha några krymplingar som inte kan växa normalt i mina akvarier. Namn på fiskar är inte lätt. Ofta kommer nya arter och odlingsformer som inte har några erkända svenska namn. Men att sälja fiskar utan namn går ju inte, alltså får man hitta på något!  Det säkraste är att använda latinska namn, åtminstone akvarister emellan. De är internationella och säger exakt vilken art det är - men även dessa namn ändras ibland, och odlingsformer har aldrig några egna latinska namn. Kort sagt är det krångligt! Söderhamns akvarieklubb http://www.akvarieklubben.comGöteborgs akvarieförening http://hem1.passagen.se/gaf1/Olle
|
|
|
|
Pjater
|
29-11-2006, 14:57
|
Gäster

|
Mysigt med akvarium, själv funderat på ett med självlysande fiskar
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
29-11-2006, 16:00
|
Gäster

|
Självlysande fiskar finns faktiskt - manipulerade zebrafiskar och lyktögonkillis som har fått en gen från en självlysande havsanemon. Som väl är så är dessa fiskar förbjudna både i Sverige och de flesta andra länder. En annan avart är att t ex glasabborrar sprutas in med mer eller mindre självlysande färg eller "tatueras" i ett syrabad. Behöver det sägas att sådant djurplågeri inte har något med seriös akvaristik att göra? Fiskarna lever inte så länge, men i alla fall så att de hinner säljas. Debatten om sådant har ibland gått hög bland akvariefolk, inte minst i Norge där akvaristerna ofta är lite mer "på hugget" än hos oss. Själv tycker jag att naturen är alldeles tillräckligt fin och inte behöver "förbättras" alls. Framodlade färgvarianter av fiskar är väl okej, men när man förändrar formen på kropp och fenor så att de får svårare att simma börjar det bli tveksamt.
Olle
|
|
|
|
|
29-11-2006, 17:03
|
Medlem

|
CITAT (Pjater @ 29-11-2006, 14:57) Mysigt med akvarium, själv funderat på ett med självlysande fiskar  dom enda självlysande som är välkommna här är neoner och kardinaltetror manipulerade firrar är tabu här
--------------------
|
|
|
|
Pjater
|
29-11-2006, 18:52
|
Gäster

|
Hehe, oki det visste jag inte bara sett nånstans. Får mysa till det med lite neon istället kanske....
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
30-11-2006, 09:26
|
Gäster

|
Ja, neon- och kardinaltetror är alldeles tillräckligt "självlysande". Deras lysande blågröna band är naturliga och har en funktion att fylla. I de mörka regnskogsbäckar där de finns lever de i stim på tusentals och måste då kunna känna igen individer av samma art. Dessutom blir rovfiskar antagligen förvirrade av alla lysande ränder i stimmet på samma sätt som lejon blir det av alla ränder i en zebraflock. Av detta kan man dra slutsatsen att neon- och kardinaltetror (liksom de flesta andra tetror) måste gå i stim även i akvarier för att trivas. Inte tusentals förstås, men 8-10 får ses som ett minimum. Enstaka exemplar blir ofta skygga och bleka, och det finns till och med stimfiskar (t ex tigerbarber) som börjar bita andra fiskar i fenorna som stressymtom när de är för få.
Olle
|
|
|
|
|
30-11-2006, 13:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
jag tycker att kardinal tetrorna är finare än neon Olle!!!!!!!!!!!! på zoopet så har jag mina fiskar den ena vad var det den hette nu igen jag kallar dom för den snälla kampfisken,jag tycker att dom är så fina och rör sig så vackert...dom är ju lysande runt om kroppen och fenorna en av mina favvosar  P.dayi:spetsstjärt Makropod så var det dom hette
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|