|
Hjälp! Orkidéer på flaska + ev. frö, Har någon erfarenhet?? |
|
|
|
29-11-2006, 16:21
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Ja visst kan det vara pelleterade frö -är det orkideefrön kommer de inte att gro dock , utan strilt såmedium .. jättekråglig metod .. är du säker på att det inte är några andra frö ? Det brukar nog gå bra med orkideejord , men finns säkert orkidee experter som kan svara på hus man gör med sticklingar på bästa sätt Den enligt mig ganska krågliga metoden .. metod för sådd av orkide
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
29-11-2006, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-11-2006, 16:21) Ja visst kan det vara pelleterade frö -är det orkideefrön kommer de inte att gro dock , utan strilt såmedium .. jättekråglig metod .. är du säker på att det inte är några andra frö ? Det brukar nog gå bra med orkideejord , men finns säkert orkidee experter som kan svara på hus man gör med sticklingar på bästa sätt Den enligt mig ganska krågliga metoden .. metod för sådd av orkide Hujeda mig, det verkar vara jättesvårt, men man måste ju prova iaf, fick massor av frön.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
29-11-2006, 18:45
|
Medlem
Antal inlägg: 146
Medlem nr: 5 915

|
Vill gärna hänvisa till denna eminenta sajt: www.orkide.user.se
Hur gjorde hon föresten med tillstånd osv? Fick hon med växthälsocertifikat/"phytosanitary certificate" när hon köpte plantorna? Hur kom hon igenom tullen i Sverige - där man ska visa upp sina certifikat??
Låg flaskorna i det incheckade bagaget eller tog hon dem i handbagaget? I EU har man ju infört vätskebegränsningar (max 100ml i en liters återförslutningsbar plastpåse).
--------------------
/* Markus Axelsson
|
|
|
|
|
30-11-2006, 20:15
|

Medlem

|
CITAT (foolishRice @ 29-11-2006, 18:45) Vill gärna hänvisa till denna eminenta sajt: www.orkide.user.se
Hur gjorde hon föresten med tillstånd osv? Fick hon med växthälsocertifikat/"phytosanitary certificate" när hon köpte plantorna? Hur kom hon igenom tullen i Sverige - där man ska visa upp sina certifikat??
Låg flaskorna i det incheckade bagaget eller tog hon dem i handbagaget? I EU har man ju infört vätskebegränsningar (max 100ml i en liters återförslutningsbar plastpåse). Tillstånd; visste vi inget om. Får de sälja utan att tala om sånt? Hon hade dom i incheckat bagage. Hon fick bara ett paper som visade hur man får ut plantorna och att de skulle sköljas noga innan plantering. Kan det vara bakterier på dom, som kan vara skadligt för oss/växter-djur?
--------------------
|
|
|
|
|
30-11-2006, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Ja de får sälja vad de vill -du kan ju bo på platsen -och det är ju Du som tar ut växterna ur landet Bakterier nej -de var ju dessutom utan jord
Hur ser sticklingarna ut -är de inte djupfrysta ...? I baggaget brukar det vara kallt
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
30-11-2006, 21:18
|
Medlem

|
CITAT Tillstånd; visste vi inget om. Får de sälja utan att tala om sånt? Hon hade dom i incheckat bagage. Hon fick bara ett paper som visade hur man får ut plantorna och att de skulle sköljas noga innan plantering. Kan det vara bakterier på dom, som kan vara skadligt för oss/växter-djur? Jag har hållt på med mikroförökning och odling av just orkidéer på flaska. Gelén och "miljön" inne i flaskorna är per definition sterila (egentligen "axena" eftersom orkidéerna faktiskt lever). Det är därför, i mitt tycke, aningen absurt att man ska behöva sundhetscertifikat för in-vitrokulturer av detta slag. Därtill är regelverket knasigt. Man ska själv, i förväg, kolla upp om möjligheter med koll av certifikatet och förvarna tull inför "kollen"... Anledningen till varför jag uttryckte mina frågor som jag gjorde är att jag själv ska ut oc resa över jul och så funderar på att plocka med mig flaskorkidéer hem.
--------------------
/* Markus Axelsson
|
|
|
|
|
30-11-2006, 22:14
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-11-2006, 20:21) Hur ser sticklingarna ut -är de inte djupfrysta ...? I baggaget brukar det vara kallt Nej, de är jättefina-ska sätta in ett kort om ni vill se dom. Men inte förräns på lördag-i morgon är vi flytthjälp till sonen.
--------------------
|
|
|
|
|
30-11-2006, 22:17
|

Medlem

|
CITAT (foolishRice @ 30-11-2006, 21:18) Jag har hållt på med mikroförökning och odling av just orkidéer på flaska.
Gelén och "miljön" inne i flaskorna är per definition sterila (egentligen "axena" eftersom orkidéerna faktiskt lever). Det är därför, i mitt tycke, aningen absurt att man ska behöva sundhetscertifikat för in-vitrokulturer av detta slag. Omständlig hobby, men säkert kul för den som orkar vara så petig. MÅSTE det vara så besvärligt? Finns det ingen genväg? Tror inte det är nåt för mig, som springer o gluttar i krukan ett par timmar efter sådd.... Vad är det som angriper fröna? Svampar?
--------------------
|
|
|
|
|
02-12-2006, 23:42
|
Medlem

|
De ser fina och frodiga ut dedär  Jo, det är myket pet och pyssel när man ska försöka odla på flaska. Framförallt är sterilmetodiken knepig. Det är mycket näring i mediet/gelén, så nästan alla mikrober tycker det är mums att leva där. Framförallt mögel. I naturen så infekteras fröerna av svampar/mögel. Svampmycelet växer in i fröet och "matar embryot" så att den kan börja växa. Det finns vissa orkidéarter som man kan så och lyckas få att gro på vitmossa eller nån fuktig barkbit, men det är inget man ska hoppas för mycket på att lyckas med. Normalt måste man använda sig av mikroförökningen. Har du möjlighet att lösa upp en pellet i vatten och kika närmare på suspensionen mha. mikroskop eller så? Fick du något namn på arten/hybriden föresten?
--------------------
/* Markus Axelsson
|
|
|
|
|
03-12-2006, 16:07
|

Medlem

|
CITAT (foolishRice @ 02-12-2006, 23:42) Har du möjlighet att lösa upp en pellet i vatten och kika närmare på suspensionen mha. mikroskop eller så?
Fick du något namn på arten/hybriden föresten? Lösa upp kan jag göra-kan man i så fall se om det är ev. frö i? Hur stora är fröna? Mikroskop har jag tyvärr inte tillgång till, och inte har jag något namn heller varken på frö el skott. Men möjligen kan det kanske vara 4 sorter i fröna-det finns 4 färger.
--------------------
|
|
|
|
|
03-12-2006, 16:13
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Tvätta händerna efter att du hanterat fröerna det är vanligt att man blandar i bekämpningsmedel i massan man bakar in fröerna i utomlands, fröer preparerade med bekämpningsmedel färgas ofta i färgglada färger som en varning.
Med tanke på att du verkar ha en hel del frön kan du ju testa att så ut lite frön på vanlig grön vitmossa som är fuktig och sedan sätta över en plastpåse, pröva kan man ju alltid göra ifall man har frön.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
03-12-2006, 18:52
|
Medlem
Antal inlägg: 231
Medlem nr: 8 240

|
Jag måste också fråga, hur ser orkidéfrö ut? Jag har hittat två små orangefärgade kulor(ca1-2 mm i diameter) i varje utblommad Phalaenopsisblomma, kan det vara frö eller vad är det? *
|
|
|
|
|
04-12-2006, 16:19
|

Medlem

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-12-2006, 16:13) Tvätta händerna efter att du hanterat fröerna det är vanligt att man blandar i bekämpningsmedel i massan man bakar in fröerna i utomlands, fröer preparerade med bekämpningsmedel färgas ofta i färgglada färger som en varning.
Med tanke på att du verkar ha en hel del frön kan du ju testa att så ut lite frön på vanlig grön vitmossa som är fuktig och sedan sätta över en plastpåse, pröva kan man ju alltid göra ifall man har frön. Tack för varningen, tänk att det är bekämpningsmedel t.o.m. bland fröer! Vanlig grön vitmossa - är det sådan man köper nu i påse eller är det bättre att gå ut o plocka lite mossa i skogen, med alla diverse kryp som finns där? Kan man så nu? Undervärme borde vara viktigt till exotiska växter, eller? Ljus? Bara frågor, som ni ser...
--------------------
|
|
|
|
|
04-12-2006, 16:52
|
Medlem

|
Nej, de gula millimeterstora "sakerna" är s.k. pollinier (kluster av pollen skulle man kunna säga). Orkidéfrön är otroligt små (endast 0,3–14µm, dvs. 0,0003 -0,014mm). Titta på bilden längre ner, där är fröerna kraftigt förstorade mha. mikroskop. EN frökapsel kan enskillt innehålla 3 MILJONER frön. Blomman i genomskärning. Här ser man inte riktigt pollinierna...  Halverad färsk och grön frökapsel från en Dend. nobilehybrid där fröerna gröpts ur (därav hålet).  Såhär ser fröerna ut i mikroskop.  När orkidéfrön grott, dvs. när embryot (som synns i mitten av fröna i bilden ovan) fått näring och börjat dela på sig, sväller de upp till kluster av celler (som börjar bli gröna). Dessa kallas protokorm och kan, till skillnad mot fröerna, ses med blotta ögat:  I mikroskop/lupp ser de ut såhär: (lägg märke till den ensamma "bladstrukturen". Enhjärtbladigheten synns tydligt.)  Hoppas jag klargjorde en del saker
--------------------
/* Markus Axelsson
|
|
|
|
|
04-12-2006, 16:58
|
Medlem

|
CITAT Vanlig grön vitmossa - är det sådan man köper nu i påse eller är det bättre att gå ut o plocka lite mossa i skogen, med alla diverse kryp som finns där? Kan man så nu? Undervärme borde vara viktigt till exotiska växter, eller? Ljus? Bara frågor, som ni ser... wacko.gif Nej. Det de flesta köper i påse till julen är inte mossa alls (en lav). Såvidare man inte köper den gröna mossan som faktiskt är mossa. Vitmossan är annorlunda. Säljs som "Sphagnum from New Zeeland" i ex. blomsterlandets butiker. Kan även plockas i våra svenska skogar, man bör kolla med markägaren först... Sphagnum. Vitmosssa:  (Bildkälla: http://facstaff.bloomu.edu/chamuris/222/images.html)
--------------------
/* Markus Axelsson
|
|
|
|
|
04-12-2006, 17:46
|
Medlem
Antal inlägg: 231
Medlem nr: 8 240

|
Tackar foolishRice! Nu vet jag iaf vad pollinier är. Jag har också gått i våra(egna) skogar denna höst och lärde mej att hitta vitmossa. Det bästa kännetäcknet tycker jag är att vitmossa ser ut som en femuddig stjärna ovanifrån. Vitmossan trivs på fuktiga platser. Jag har stoppat in en påse vitmossa i frysen också säkerhetens skull till vintern.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|