Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu tänker jag sluta betala tv-licens.
          Gita
          Inlägg 05-12-2006, 10:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Efter det att SVT ägnat en hel kväll åt att hylla en av världens mest obehagliga diktatorer kommer i alla fall inte jag betala tv-licens längre.
          Lite objektivitet och nyansering tycker jag faktiskt att man kan kräva av svensk statstelevision.
          Gita

Citera
          *Mademoiselle*
          Inlägg 05-12-2006, 10:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 899
          Medlem nr: 8 850

Tänk om alla tänkte så.

Kontakta svt istället och förklara ditt missnöje. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-12-2006, 10:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Eftersom jag inte tittat på TV de senaste dagarna har jag ingen aning om vad saken gäller..? ohmy.gif

huh.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          AnitaO
          Inlägg 05-12-2006, 11:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (LadyG @ 05-12-2006, 10:58)
          Eftersom jag inte tittat på TV de senaste dagarna har jag ingen aning om vad saken gäller..? ohmy.gif huh.gif

Samma här.
          Vem handlade det om?

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-12-2006, 11:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Castros Cuba. Förmodligen för att retas med borgarbrackorna i regeringen. smile.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-12-2006, 11:02
          Länk hit: #6

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

SVT sände ett par dokumentärer om Fidel Castro, en svensk från 70-talet ("Historien skall frikänna mig" tror jag den hette) och Oliver Stones amerikanska från...ja...den är väl inte så gammal.

Jag tyckte det var intressant att höra Castros egna ord om befrielsen från Batista. Sen må man tycka vad man vill om Kuba därefter. Majoriteten svenskar förmår nog att både se programmen och inse att orden från Castro är partiska. Precis som orden från många krigshetsare i nyhetsprogrammen är, Bush inte minst. De flesta politiska fångarna på Kuba sitter väl i amerikanskt läger förresten (Guantanamo).

Jag tänker inte försvara Kubas nuvarande system, men tycker det är fascinerande hur hårt svenska partier, inte alla men vissa, går ut mot Kuba. Så fort det sägs något gott om Kuba eller svenska förbindelser förbättras så blir det ramaskri och moralpanik. Samtidigt uppmuntrar samma politiker en ökad svensk handel med Kina, och andra minst sagt tvivelaktiga stater runtom i världen. Visst, kritisera gärna Kuba och SVTs temakväll, men ha då ingen kinesisk TV i ditt vardagsrum när du tittar...smile.gif

Tillägg: När jag såg trådnamnet trodde jag det gällde historien om att SVT för första gången sen 1958 missar ett stort fotbollsmästerskap rolleyes.gif TV4 och Canal Digital har köpt rättigheterna till EM2008.

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnitaO
          Inlägg 05-12-2006, 11:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Det är ju ganska svårt det där.
          Man vill ju berätta historien, men det får ju aldrig bli propaganda.

För övrigt borde jag också sluta betala TV-licens.
          Jag tittar aldrig på SVT biggrin.gif rolleyes.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          KURT
          Inlägg 05-12-2006, 11:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De värsta dikaturerna för tillfället är nog Kina och Saudiarabien, de avrättar flest människor och båda länderna har väldigt många politiska fångar. Vår finansminister var ju förövrigt på väg att åka på julsemester till diktaturen Thailand, innan UD stoppade det och talade om för honom att det inte var så lämpligt av en svensk minister att åka på semester till en diktaturstat.

När nu nästan alla sydamerikanska länder fått demokratiskt valda vänsterregeringar så kanske det också kan bli lättare för Kuba att övergå till demokrati.

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-12-2006, 11:12
          Länk hit: #9

Medlem

Trodde SVT gjort en hyllningsfilm till Pol Pot allraminst, med tanke på reaktionerna. rolleyes.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          kristerh
          Inlägg 05-12-2006, 11:45
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (KURT @ 05-12-2006, 11:07)
          De värsta dikaturerna för tillfället är nog Kina och Saudiarabien, mokrati.

vill lägga till Syrien och nordkorea wink.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Bee
          Inlägg 05-12-2006, 14:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det är svårt det där med att vara politiskt korrekt. Dagens hjältar kan vara morgondagens förrädare. Så har det ju blivit för många av 60-70-talens "hjältar". Att se gamla inslag på tv där svenska politiker hyllar Pol Pot ger onekligen en viss "osmak" i munnen.
          Vad har vi emot Castro och Kuba? Att han har isolerat sina landsmän i åratal och hållit dom på lägsta nivå? Dom har gott om analfabeter tex.
          Men dom har också världens största "museum" med gamla amerikanska prylar, inte minst bilar men också hårtorkar mm. Och dom har Havanna Club fortfarande, den goda rommen. Den slår Bacardi.
          Nej, Castro är gammal nu och förtjänar en pension. Bäva månde kubanerna när han går ur tiden. Minns hur det gick för Albanien när Enver Hoxa gick ur tiden. Hu!
          Och nej, jag förstår inte varför SVT kände sig manade att hylla Castro. Det hade räckt med ett omnämnande på en minut i något nyhetsprogram.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-12-2006, 17:02
          Länk hit: #12

Medlem

Kanske dags att hyfsa debatten lite mer, hoppas inte minnet spelar mig för många spratt. När Castro störtade Batista 1959 vad det många Cubaner som jublade för han var en riktigt otrevlig diktator som satt där med USA:s stöd. Rika amerikanare åkte gärna till Havanna och förlustade sig på bordellerna. Dom Cubaner som klagade hamnade i Batistas fängelser.

När sen Castro slängde ut Batista fick givetvis USA:s ledning ett spel. Visserligen hade senator McCarthy redan blivit avpolleterad men kommunistskräcken var fortfarande stark. Eftersom USA betraktade hela Amerikanska kontinenten som sin lekplats ville man på alla sätt tvinga bort Castro. Först började man med en total blockad som drabbade Cuba hårt. När inte detta hjälpte försökte man sig på en halvhjärtad kontrarevolution med bl.a. en landstigning vid Grisbukten men allt misslyckades. Det var nog snarare så att det yttre hotet enade Cubanerna mer.

Så det var faktiskt inte Castro som isolerade Cuba utan USA och som dessutom tvingade Cuba att söka hjälp av Sovjet. Resultatet blev att Sovjet försökte placera ut robotar på Cuba och så var Cubakrisen ett faktum, där det tredje världskriget var nära. Lite märkligt att USA klagade med tanke på alla amerikanska baser runtom i världen, även på Cuba. Man skall göra som USA säger, inte som dom själva gör.

Sen förekommer det givetvis ett förtryck av oliktänkande på Cuba också så Batistas gamla fängelser får göra ny tjänst. Det skulle dock vara intressant om man kunde få reda hur det hde gått på Cuba om USA inte startat sin handelsblockad. Och som sagts tidigare, det största fängelset för politiska fångar på Cuba drivs av USA på Guantamobasen.

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 05-12-2006, 17:10
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Mademoiselle @ 05-12-2006, 10:56)
          Kontakta svt istället och förklara ditt missnöje. smile.gif

Instämmer! Att licensskolka = att begå lagbrott - det är väl ändå inte nån lösning wink.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          pejori
          Inlägg 05-12-2006, 17:16
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

äsch...jag byter bara kanal jag.... smile.gif
          kollar på betal TV istället laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 05-12-2006, 20:45
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2006, 17:02)
          Så det var faktiskt inte Castro som isolerade Cuba utan USA

Så Du menar på fullt allvar att det är USA som förbjuder cubanska medborgare att lämna landet?. Vet Du hur många cubaner som blivit skjutna eller fått sina båtar sänkta när de försökt fly? Vet Du något land på den amerikanska kontinenten där fattigdomen är större än på Cuba? Vet Du att Castro är en av världens rikaste människor, medan en stor del av det cubanska folket svälter.? Ta och läs på lite!
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 05-12-2006, 20:48
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Betty @ 05-12-2006, 17:10)
          Kontakta svt istället och förklara ditt missnöje.  :)

Instämmer! Att licensskolka = att begå lagbrott - det är väl ändå inte nån lösning wink.gif

Vem har sagt något om skolk. Jag kanske slänger ut TV:n och tittar på det jag vill se via nätet. Jag har inte lust att betala för skit längre:
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-12-2006, 22:08
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Gita @ 05-12-2006, 20:45)
          CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2006, 17:02)

Så det var faktiskt inte Castro som isolerade Cuba utan USA

Så Du menar på fullt allvar att det är USA som förbjuder cubanska medborgare att lämna landet?. Vet Du hur många cubaner som blivit skjutna eller fått sina båtar sänkta när de försökt fly? Vet Du något land på den amerikanska kontinenten där fattigdomen är större än på Cuba? Vet Du att Castro är en av världens rikaste människor, medan en stor del av det cubanska folket svälter.? Ta och läs på lite!
          Gita

Jag är påläst till skillnad från en del andra. Anledningen till Cubas fattigdom är just USA:s handelsblockad och landets makt över OAS. Den drabbade bl.a. sockerexporten som före blockaden var ryggraden i Cubas ekonomi. När sen fattigdomen ökade började folk fly landet och för att inte landet skulle tömmas på folk infördes utresestoppet. Det är lika svårt för Cubaner att lämna landet som för mexikaner att ta sig till USA. Orsaken till båda problemen är den stora utsugaren i norr som skall leka världspolis.

Tillägg: Vem har fixat mest pengar, Castro eller Batista? Om Batista

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-12-2006, 22:40
          Länk hit: #18

Medlem

I det här fallet tycker jag historien ställer sig på Gossen Rudas sida.

Yrsa Stenius skrev något värt att tänka på:
          CITAT
          Vägen till makten efterfrågar andra ledaregenskaper än makten själv. Befrielsen är någonting annat än friheten och dess fortbestånd, för att apostrofera författaren Anders Ehnmark.

Är Bush bättre? Det är ingen som skriker sig hes över den glorifierade bilden av USA, eller som stör sig på att inte ens Sverige lyckas uppfylla kraven som ställs av FN och de mänskliga rättigheterna.

Hade USA hållit sig på sin kant och slutat vara sådana förbannade besserwissrar hade kanske Cuba tagit en helt annan väg. Men det får vi aldrig veta.

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 05-12-2006, 22:42
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Gita @ 05-12-2006, 20:48)
          Vem har sagt något om skolk. Jag kanske slänger ut TV:n och tittar på det jag vill se via nätet. Jag har inte lust att betala för skit längre:
          Gita

Det räknas också som TV-mottagare = Tv-licens. wink.gif
          Fr.o.m nästa år.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

I klartext betyder det att även datorer, handdatorer och 3G-mobiler med internettillgång kan avkrävas tv-licens.

Citera
          svinpäls
          Inlägg 05-12-2006, 22:54
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 8 449

CITAT (Gita @ 05-12-2006, 20:48)
          CITAT (Betty @ 05-12-2006, 17:10)
          Kontakta svt istället och förklara ditt missnöje.  smile.gif

Gita

Har också haft funderingar åt det hållet smile.gif smile.gif

Men dom talar om att beskatta datorn, med licens istället. rolleyes.gif

Fan tror om dom inte gör ett också wacko.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon