CITAT (Christa @ 05-12-2006, 20:06)
CITAT (Ophelia @ 05-12-2006, 19:00)
Du har två saker att göra. Antingen frågar du rätt ut hur det står till eller så gör du det inte. Om du frågar så ska du vara beredd på svar och finnas där. Vet du med dig redan nu att du inte pallar med att stötta så fråga inte. Sedan finns det inget värre när folk svamlar omkring en med "goda råd" att äta eller röra sig om det är något helt annat som man har fullt upp med att bearbeta. Utgå inte från att vad du mår bra av är detsamma för henne. Du har ju ingen aning om vad som sker eller har skett. Förvisso är det jättebra att röra på sig och leva sunt men glöm inte bort att var sak har sin tid och prat om sunt leverne kan te sig ganska banalt om hon råkat illa ut av någon anledning. Tycker du att det är känsligt så håll dig undan men var beredd på att den dagen kommer när hon kanske kan klättra upp från sitt hål och tackar för sig gällande er vänskap. Så är livet.
Hon har berättat att hon inte mår bra utan att jag behövt fråga. Det har inte hänt något speciellt. Det hade hon berättat i så fall. Hon har gradvis blivit mer och mer inaktiv. Hon går nästan aldrig utanför dörren. Det är ingen plötslig förändring utan har skett gradvis under flera år. Hon var tidigare en glad och livlig tjej.
Ber hon om stöttning så hjälper jag henne självklart!
Förresten sa de på radion att motion hjälper lika bra mot depression som antidepressiva medel.
Jag förstår vad du menar när du säger att man kan ha något annat att bearbeta. Fast i och för sig så har jag själv råkat ut för en del som knockat mig fullständigt och då har långa promenader i skogen varit det som räddat mig från undergång.
För mej låter det som Din vän råkat ut för en deppresion vilket är en sjukdom som kräver läkarvård och eventuellt medicinering. Hurtiga tillrop om att ut röra på sig och liknande gör ofta bara saken värre för hon är säkert medveten om att hon borde göra så, men orkar inte.
Det är svårt att ge Dig några råd, det enda Du kan göra är nog att tala om för henne att Du finns om hon behöver Dig.
Gita