Detta verkar vara en svår nöt att knäcka. Jag kan inte automatiskt säga att något symptom tyder entydigt på något. Utan att ha sett träden i fråga kan jag bara gissa. Jag känner inte heller till några sjukdommar eller skadedjur som skulle kunna orsaka så kraftiga skador på Abies så att de skulle leda till sådan degenerering (möjligtvis med undantag för honungsskivling. Granbarkborren kan visserligen angripa ädelgran men troligtvis inte i den omfattningen så att det skulle orsaka så här kraftig död.
Cilla, menar du att Coloradogranen skulle bli 50-60 år enbart i vårt klimat eller över huvud taget?
jholma, du skrev att delar av granen hade torkat in och att intorkningen därefter spred sig. Det är väldigt vanliga symptom på rotrelaterat problem och/eller att trädet har problem med vattenförsörjningen. Vi ska komma ihåg att Abies, precis som Picea har ett relativt ytligt rotsystem och med de jorförhållanden du beskriver är det inte alls otroligt att de senaste år av sommartorka vi har haft mycket väl kan ha påverkat områdets grundvatten. Om du inte har sett några konstiga angrepp av svamp eller att veden på något sett varit murken eller angripen är det min ringa gissning att problemet är av vattenförsörjningskarraktär.
Edit: Jag letade runt lite på nätet och mina böcker och stötte också på detta att Coloradogranen kan åldras relativt tidigt med intorkad topp. I så fall finner jag det för mer troligt att det rör sig om ett påskyndat åldrande. Säkert kan det vara så att de torra somrarna kan påskynda detta förfarande.
Som exempel kan jag nämna ett annat växtslag som inte har så lång livslängd: Betula pendula 'Youngii'. Detta träd lever normalt bara 80-100 år. För dess hängande karraktärs skull planteras det ofta på kyrkogårdar. Flera av dessa träd som börjar uppnå en ålder av 60-70 år börjar så sakteliga dö av på grund av torka, felaktig beskärning, närheten till bekämpningsmedel (en hel del ogräsmedel användes och används på grusgångar vid kyrkogårdar). Kontentan är att flera faktorer påskyndar åldrandet hos träd.
--------------------
|