Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > någon som slutat röka
          gunvor
          Inlägg 31-12-2006, 07:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

försökt eller lyckats med medicin Zyban - jag har både försökt och lyckats (tror jag i alla fall) men tycker det skulle vara intressant att diskutera det med andra - olika biverkningar o s v. En del funkar det på -andra är helt oberörda o s v.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 31-12-2006, 07:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Zyban har jag aldrig testat.
          Däremot hade jag eventuellt tänkt försöka prova den där nya medecinen Champix.
          Den har ju ett annorlunda sätt att verka än dom medel som funnits hittills.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Gillan
          Inlägg 31-12-2006, 08:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det wub.gif . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta?

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          AnitaO
          Inlägg 31-12-2006, 08:25
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:12)
          De där preparaten ni pratar om ( Zyban och Champix ), får ni mer än gärna utveckla lite närmare om ni skulle ha energi över till det wub.gif . Har inte hört talas om dem förut och vill självfallet veta vad de ev skulle tillföra själva " viljan " att sluta?

Champix innehåller inte niktoin som t.ex. Nicorette och liknande medel.
          Det påverkar belöningscentrum i hjärnan så att man inte upplever lika stor tillfredställelse med att röka. Det minskar också begäret.

Just nu är det inte förmånsberättigat (ganska dyrt), men det kommer att bli det i mars-april nån gång.

Har en granne som jobbar på Pfizer så det är säker källa rolleyes.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Gillan
          Inlägg 31-12-2006, 08:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (AnitaGg @ 31-12-2006, 08:25)

Det påverkar belöningscentrum i hjärnan så att man inte upplever lika stor tillfredställelse med att röka. Det minskar också begäret.

Just nu är det inte förmånsberättigat (ganska dyrt), men det kommer att bli det i mars-april nån gång.

Tack! Jag blir nyfiken på allt som ev skulle kunna ge mig en genväg till slutet för nikotinet rolleyes.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2006, 08:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Evgeni @ 31-12-2006, 08:36)

Tack! Jag blir nyfiken på allt som ev skulle kunna ge mig en genväg till slutet för nikotinet rolleyes.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif

Jag med

Elisabeth

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 31-12-2006, 09:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Efter dryga 40 år som nikotinslav tror jag att jag skall lyckas, har nu varit rökfri 1månad 1 vecka 4 dagar
          Tror att man måste bygga upp en stark tro på att man kan klara av att sluta, tidigare försök har misslyckats men då har jag inte förberett mig utan bara slutat
          Nu går det bra utan hjälpmedel, hitta på nåt att göra när suget sätter in
          det går längre och längre tid mellan rökbegäret
          Håller tummarna för att det skall gå bra denna gång
          Olika preparat kan ju vara bra men det finns risk för att man blir beroende av dom istället

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2006, 11:07
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (titti49 @ 31-12-2006, 09:26)
          Efter dryga 40 år som nikotinslav tror jag att jag skall lyckas, har nu varit rökfri 1månad 1 vecka 4 dagar
          Tror att man måste bygga upp en stark tro på att man kan klara av att sluta, tidigare försök har misslyckats men då har jag inte förberett mig utan bara slutat
          Olika preparat kan ju vara bra men det finns risk för att man blir beroende av dom istället

Jag håller tummarna för dig men nu klarar du det när det redan har gått så lång tid.

Jag ångrar mig ju så mycket att jag inte slutade så länge jag hade trädgård och framförallt kunde göra nåt. För när jag gick där så behövde jag inte den där dumma ciggen.

Men nu när jag i stort sett sitter hemma i lägenheten och knappt kommer nåt vart ja då blir det genast värre. Tyvärr kan jag ju inte handarbeta heller längre.

Men det stör mig själv att man är so beroende på den där j....a Cigaretten.

Elisabeth

Citera
          askar
          Inlägg 31-12-2006, 11:15
          Länk hit: #9

Gäster

Grattis titti49!

Stark tro på att man klarar och envishet hjälper absolut.
          Bra jobbat. smile.gif

Lycka till med stoppet gunvor. smile.gif

Citera
          askar
          Inlägg 31-12-2006, 11:19
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2006, 11:07)
          Men nu när jag i stort sett sitter hemma i lägenheten och knappt kommer nåt vart ja då blir det genast värre.  Tyvärr kan jag ju inte handarbeta heller längre.

Men det stör mig själv att man är so beroende på den där j....a Cigaretten.

Elisabeth

Och jag är så gott som stillasittande just pga cigaretterna. mad.gif

Bra att du iaf inte gillar beroendet... då finns hopp om att du klarar av att sluta.
          smile.gif

Citera
          malin72
          Inlägg 31-12-2006, 12:06
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (titti49 @ 31-12-2006, 09:26)

grattis att du klarade dig!!!!!!!!!!!! smile.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 31-12-2006, 12:13
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Funkar inte Zyban likadant? Dvs genom att påverka receptorerna i hjärnan så man inte får den där nikokicken...

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 31-12-2006, 12:42
          Länk hit: #13

Medlem

Är inte så jätteinsatt, men vet att Champix anses vara det modernare preparatet.
          Inget av dom innehåller ju nikotin, men dom har olika verksamma substanser, så nån skillnad är det ju.

Bäst är väl att fråga sin läkare.

--------------------
          user posted image

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 31-12-2006, 12:56
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag är inte särskilt insatt i de medlen (jag slutade röka med hjälp av nikotintuggummin), men jag har uppfattat Zybans funktion sådan när jag lyssnat på andra som använt det smile.gif

edit: ja, båda är väl receptbelagda så prata med läkaren måste man ju hur som helst.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Kathy
          Inlägg 31-12-2006, 13:23
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Grattis till er som lyckats sluta röka. wub.gif
          Jag ser på nära håll vilket h-e rökningen kan ställa till med i form av lungemfysem och KOL.
          Skulle inte vilja sätta min värsta fiende i den situationen.

Citera
          gunvor
          Inlägg 31-12-2006, 14:42
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (askar @ 31-12-2006, 11:15)
          Grattis titti49!

Stark tro på att man klarar och envishet hjälper absolut.
          Bra jobbat. smile.gif

Lycka till med stoppet gunvor. smile.gif

Jag slutade röka för några år sedan utan hjälp från ngt annat än stora godispåsar- var rökfri ett år - gick upp 12kg och sedan började jag röka igen o gick ner 14!!

Citera
          gunvor
          Inlägg 31-12-2006, 14:53
          Länk hit: #17

Medlem

om jag inte har fel så är Zyban ett antidepresivt medel som användes till USA-soldaterna när dom kom hem från Vietnam -biverkning rökslut!! Så utvecklades (?) detta till en antirökmedicin.
          På mig funkar det.
          väninna A - helt oberörd!
          Väninna B - har trappat ner från mycket till 3-4 per dag - feströker över helgerna då hom tagit bsarningen "ej kombineras med alkohol " på för mycket allvar. Jag äter tabletterna och dricker vin till maten utan tvekan.
          Jag har haft det så här:
          Dag ett - efter ett dygn med första tabletten i kroppen - lyckades pressa i mig 10 cig - hade fått för mig att det inte var bra att sluta tvärt!
          Dag 2 - 7 cig! Kände mig som en gamal sur disktrasa i mun på morgonen - rfter en ororlig natt.
          Sömnstörningar är en bi verkning. Dock inte särskilt trött på morgnarna.
          Dag 3 3 cig
          dag 4 - slut totalt.
          Stoppade ner resterna i ett kuvert o postade till en väninna!
          Nu är jag inne på 26e dygnet rökfritt - känner mig lite trött efter mina nattliga vandringar!
          Sover lite då o då dagtid "sömn vid behov" - helt ok!
          Hinner läsa en hel del.
          Nu skall jag ju ta två tabl per dag med minst 8 tim emellan - tabl nr 2 inte fölr sent på dagen - missar den ibland.
          Detta låter jobbigt eller hur?
          Men jag har en slutarökapengaburk - den får 40 kr per dag och i den finns det nu 1040 kr!!!
          Det är mina sparpengar - vågar inte tänka på hur mycket jag inte sparat!
          En annan biverkning - torr i munnen - men det fixas med apoteksgodis!

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 31-12-2006, 15:08
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

2 tabletter låter väl inte jobbigt??!! men du kanske menade allt innan det kom så långt??

Skönt att det har fungerta för dig! Hoppas att du hittar några att jämföra med också.

Citera
          gunvor
          Inlägg 31-12-2006, 17:44
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 31-12-2006, 12:56)
          Jag är inte särskilt insatt i de medlen (jag slutade röka med hjälp av nikotintuggummin), men jag har uppfattat Zybans funktion sådan när jag lyssnat på andra som använt det smile.gif

edit: ja, båda är väl receptbelagda så prata med läkaren måste man ju hur som helst.

ja prata med läkaren är bra - då kollar dom lite annat smått o gott samtidigt - själv hade jag lite dålig lungkapacitet - så det blev liksom lite chockterapi!!

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2006, 17:45
          Länk hit: #20

Medlem

Jag skrev ett hättelångt inlägg men tyvärr försvann det nog i cyberhimm,len. Det var bara error hela tiden när jag skulle skicka

Elisabeth

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 05:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon