Några idéer; fingerborgsblomma (digitalis) finns i fina rosa och vita toner och är bra för att skapa höjd; aklejor är vackra, finns i många olika fina färger. Båda dessa frösår sig dessutom rikt och fyller ut fint. Borstnejlikor finns i gammeldags brunrosa färger och frösår sig. Stockrosor är fina och finns i ljuvliga toner, bl a svartvinbär, mums, fast det är möjligt att de behöver lite lä? Malvor av olika slag är luftiga, kraftigväxande, i olika höjder och jättefina färger (bl a mauretansk rödmalva, rosenmalva etc), de finns både som perenner och 1åringar. Stjärnflocka är en söt växt i fina rosavita och rosaröda toner. Någon ros kanske vore fint? Det finns även riddarsporrar i vita och rosa färger. Det finns vallmor som har rosabruna nyanser (flemish antique) och även creme. Ringblommor i brun-créme. Det finns ljuvliga trumpetblommor i brunt (1åriga). Cremevita solrosor finns. Rosenskäror är ofta rosavita och mkt fina (1åringar). Pioner är fina och finns i många färger.
Själv har jag planterat två palmliljor i år, pampiga (förhoppningsvis så småningom) vitblommande.
Liljor och tulpaner finns också. Dahlior och gladiolus finns ju också, men då får du vänta till nästa vår.
Ja, några idéer i alla fall.
Håller med Kerstin, så! Kul och billigare! Fast köp några plantor också, så att du får lite perenn blomning första säsongen. Fyll ut med ettåringar, det har jag gjort (första året med ny trädgård för mig med och jag har grävt flera rabatter nu....puh!!)