|
Varning för oseriös fotograf |
|
|
|
09-02-2007, 19:21
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. Det fanns ingen chans till förhandsvisning av de fotograferade bilderna och fotografen ville även ha betalt i förskott. Att välja bland de bilder som togs, fick vi inte heller utan vi fick förlita oss till hans professionalism.
Fotona kom i förra veckan och jag är inte nöjd med dem. Jag ringde direkt till fotografen och lämnade meddelande på hans telefonsvarare och blev uppringd i eftermiddags.
Han plockade fram kopior av våra bilder för att kunna hänga med i mina åsikter, där jag inte var nöjd.
1. Bild 1 är felaktigt beskuren vilket syns på att ena prisrosetten har delvis kommit utanför bilden. 2. Fotografen håller kameran snett vilket borde kan kunnat beskurits innan kopieringen skedde. 3. Samma bild har defekt i bakgrunden (veck i fonden) vilket inte editerats bort i något bildprogram, detta stör eftersom det drar blicken från katterna. 4. På bild 2 så tittar ena katten bort och den andra katten är precis på väg att hoppa ner från bordet. 5. På bild 2 ser man för mycket av underlaget som katterna sitter på vilket gör att ena kattens rygg endast har några millimeter kvar till bildens övre kant.
Jag berättade att jag har haft en proffsfotograf som har tittat på bilderna för att få en objektiv bedömning och hon tyckte att jag skulle reklamera dem.
- Han höll med om allt jag påpekade, men menade på att det är katterna som är fotograferade och det är dem man ska titta på, helheten hör inte dit, dvs arrangemanget av bilden är inte intressant. - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. - Han sa att eftersom jag hade betalt 1 bild och fått den andra på köpet, så ansåg han att jag inte hade rätt att reklamera. - Han var inte intresserad av att ersätta mig med 50% av vad jag betalt. - Han var heller inte intresserad av att erbjuda en ny fotosession för att rätta till det som jag inte var nöjd med.
Saken är den att han är näringsidkare och jag kund. Här gäller köptrygghetslagen. Eftersom jag inte hade någon möjlighet att se bilderna i förväg innan jag betalade och heller inte chans att få välja vilka bilder jag ville ha - så är han skyldig att låta köpet återgå om kunden inte är nöjd.
När jag pratade med honom så angav han tonen ganska så snart och blev mycket otrevlig emot mig, höjde rösten och pratade i mun på mig. Att han även antydde oförskämdheter gjorde knappast saken bättre.
Det sista jag sa till honom är att jag kommer gå vidare med detta ärende till konsumentombudsmannen samt att jag kommer göra ett skriftligt klagomål till honom.
Jag vill nu varna för denna fotograf som jag anser inte är ett dugg seriös.
|
|
|
|
|
09-02-2007, 19:39
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Reserv @ 09-02-2007, 19:29) Härligt att se dig gumman  Visst har du rätt, glöm inte ARN heller, du ska ha pengarna tillbaka, en bakgrund får aldrig dra blickarna till sig, det är objektet som ska synas. Stå på dig gumman, ge den jä**ln va´han tål   Tack för välkomnandet. Jadå...än är inte sista ordet sagt.
|
|
|
|
|
09-02-2007, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem sedan: 30-08-2006
Medlem nr: 8 513

|
Hej Scrollan. Stå på dig - jag håller tummarna
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem sedan: 03-07-2005
Medlem nr: 6 109

|
Och jag är också glad att se sig Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året. Kommer från Stockholm? Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:35
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:34) Och jag är också glad att se sig Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året. Kommer från Stockholm? Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck. Skärholmen?
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem sedan: 03-07-2005
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 21:35) CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:34) Och jag är också glad att se sig :) :wub: Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året. Kommer från Stockholm? Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck. Skärholmen? Ja, då är det nog samma
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
09-02-2007, 21:39
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:36) Ja, då är det nog samma  En klåpare, otrevlig och oseriös. Anlita honom inte.
|
|
|
|
|
09-02-2007, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 14

|
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. //....o.s.v. *vink, vink*, - glad att se dig...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
10-02-2007, 08:39
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Betty @ 09-02-2007, 22:10) *vink, vink*, - glad att se dig...  Tack. Ja, synd att jag skulle börja med ett sånt här inlägg......men jag blev så in i förb............. efter av att ha pratat med "fotografen" igår. Har föresten fått erbjudande ifrån en jurist att fomulera brevet till honom. Den uppfödaren var också på NERKs utställning. (det lönar sig att skriva på olika forum  ) Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd.
|
|
|
|
|
10-02-2007, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem sedan: 13-04-2005
Medlem nr: 5 411

|
Va trist att du fått så dåliga bilder  Men det är bra att du tar tag i saken så att fler slipper råka ut för fotografen.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
11-02-2007, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem sedan: 10-05-2006
Medlem nr: 7 630

|
CITAT (Scrollan @ 10-02-2007, 08:39) Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd. Då kan man ju undra vad han tjafsar om?? Förstår han inte vad han själv har skrivit
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
11-02-2007, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem sedan: 03-07-2005
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. Den kommentaren är ju bara för bra. Vad gör han på en kattutställning då? Det finns fotografer som är väldigt duktiga på att fotografera djur, och det är ju inte djuren som ska lära sig att bli fotograferade, utan fotografen som ska lära sig att fotografera djur
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
11-02-2007, 14:51
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Klura @ 11-02-2007, 10:08) CITAT (Scrollan @ 10-02-2007, 08:39) Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd. Då kan man ju undra vad han tjafsar om?? Förstår han inte vad han själv har skrivit  Nej...ibland är det svårt att förstå.
|
|
|
|
|
11-02-2007, 14:55
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (AnitaGg @ 11-02-2007, 10:15) CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. Den kommentaren är ju bara för bra. Vad gör han på en kattutställning då? Jaaa.....det börjar jag också fundera över....
|
|
|
|
|
14-02-2007, 00:48
|

Medlem
Antal inlägg: 311
Medlem sedan: 05-04-2005
Medlem nr: 5 324

|
Kontakta Nerikes Kattklubb som anordande utställningen! Berätta om den usla fotografen så dom får veta hurdan han är och inte tar dit honom någon mer gång! Antagligen är det flera som har reagerat men det är inte säkert att det har kommit till arrangörens kännedom och då kan de ju inte säga nej nästa gång han vill tjäna en hacka på kassa bilder!
|
|
|
|
|
14-02-2007, 10:35
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
Ordförande för NERKs kattklubb blev kontaktad direkt och hon har gått ut offentligt och sagt att den här fotografen är inte längre välkommen till dem. Det har tillkommit kattägare som åkt på samma erfarenheter av bildkvalité och bemötande som jag, vilket gör att det jag råkat ut för är inte unikt för den här fotografen.
|
|
|
|
|
19-02-2007, 20:37
|

Medlem
Antal inlägg: 145
Medlem sedan: 08-05-2005
Medlem nr: 5 717

|
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. Det fanns ingen chans till förhandsvisning av de fotograferade bilderna och fotografen ville även ha betalt i förskott. Att välja bland de bilder som togs, fick vi inte heller utan vi fick förlita oss till hans professionalism.
Fotona kom i förra veckan och jag är inte nöjd med dem. Jag ringde direkt till fotografen och lämnade meddelande på hans telefonsvarare och blev uppringd i eftermiddags.
Han plockade fram kopior av våra bilder för att kunna hänga med i mina åsikter, där jag inte var nöjd.
1. Bild 1 är felaktigt beskuren vilket syns på att ena prisrosetten har delvis kommit utanför bilden. 2. Fotografen håller kameran snett vilket borde kan kunnat beskurits innan kopieringen skedde. 3. Samma bild har defekt i bakgrunden (veck i fonden) vilket inte editerats bort i något bildprogram, detta stör eftersom det drar blicken från katterna. 4. På bild 2 så tittar ena katten bort och den andra katten är precis på väg att hoppa ner från bordet. 5. På bild 2 ser man för mycket av underlaget som katterna sitter på vilket gör att ena kattens rygg endast har några millimeter kvar till bildens övre kant.
Jag berättade att jag har haft en proffsfotograf som har tittat på bilderna för att få en objektiv bedömning och hon tyckte att jag skulle reklamera dem.
- Han höll med om allt jag påpekade, men menade på att det är katterna som är fotograferade och det är dem man ska titta på, helheten hör inte dit, dvs arrangemanget av bilden är inte intressant. - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. - Han sa att eftersom jag hade betalt 1 bild och fått den andra på köpet, så ansåg han att jag inte hade rätt att reklamera. - Han var inte intresserad av att ersätta mig med 50% av vad jag betalt. - Han var heller inte intresserad av att erbjuda en ny fotosession för att rätta till det som jag inte var nöjd med.
Saken är den att han är näringsidkare och jag kund. Här gäller köptrygghetslagen. Eftersom jag inte hade någon möjlighet att se bilderna i förväg innan jag betalade och heller inte chans att få välja vilka bilder jag ville ha - så är han skyldig att låta köpet återgå om kunden inte är nöjd.
När jag pratade med honom så angav han tonen ganska så snart och blev mycket otrevlig emot mig, höjde rösten och pratade i mun på mig. Att han även antydde oförskämdheter gjorde knappast saken bättre.
Det sista jag sa till honom är att jag kommer gå vidare med detta ärende till konsumentombudsmannen samt att jag kommer göra ett skriftligt klagomål till honom.
Jag vill nu varna för denna fotograf som jag anser inte är ett dugg seriös. Nämen är det kattfolk här också!! jag var dum som fotade där med. jag skickade tillbaka bilderna
--------------------
Livet är för kort, för att inte njuta varje dag! ( går kanske inte alltid...)
|
|
|
|
|
02-11-2007, 14:03
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem sedan: 09-01-2005
Medlem nr: 4 848

|
Senaste nytt om den oseriöse fotografen.
Då: Vi fick katterna fotograferade, betalade på plats och därefter fick bilderna hemskickade då de var klara. Tillsammans med bilderna medföljer en informationslapp om att man har bilderna till påseende och om man inte vill ha bilderna så returnerar man dem inom 10 dagar med bifogad lapp för underskrift.
Det gjorde vi.
Nu: Nu har vi skickat ett brev till fotografen om att vi vill ha tillbaka våra pengar, eftersom han inte har återbetalat dem. Brevet kom i retur om att han ville ha kvittot. Vi tog en kopia på kvittot och skickade det till honom. Idag kom ett brev ifrån honom där han skrev "tack för kvittot men vi har inget avtal om öppet köp".
Just nu har han bilder, kvitto och våra pengar.
|
|
|
|
|
02-11-2007, 14:10
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem sedan: 19-07-2004
Medlem nr: 4 113

|
Jävla skitstövel...  den där fotografen... Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
********************************************************
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|