Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varning för oseriös fotograf
          Kathy
          Inlägg 09-02-2007, 19:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där.
          Det fanns ingen chans till förhandsvisning av de fotograferade bilderna och fotografen ville även ha betalt i förskott. Att välja bland de bilder som togs, fick vi inte heller utan vi fick förlita oss till hans professionalism.

Fotona kom i förra veckan och jag är inte nöjd med dem. Jag ringde direkt till fotografen och lämnade meddelande på hans telefonsvarare och blev uppringd i eftermiddags.

Han plockade fram kopior av våra bilder för att kunna hänga med i mina åsikter, där jag inte var nöjd.

1. Bild 1 är felaktigt beskuren vilket syns på att ena prisrosetten har delvis kommit utanför bilden.
          2. Fotografen håller kameran snett vilket borde kan kunnat beskurits innan kopieringen skedde.
          3. Samma bild har defekt i bakgrunden (veck i fonden) vilket inte editerats bort i något bildprogram, detta stör eftersom det drar blicken från katterna.
          4. På bild 2 så tittar ena katten bort och den andra katten är precis på väg att hoppa ner från bordet.
          5. På bild 2 ser man för mycket av underlaget som katterna sitter på vilket gör att ena kattens rygg endast har några millimeter kvar till bildens övre kant.

Jag berättade att jag har haft en proffsfotograf som har tittat på bilderna för att få en objektiv bedömning och hon tyckte att jag skulle reklamera dem.

- Han höll med om allt jag påpekade, men menade på att det är katterna som är fotograferade och det är dem man ska titta på, helheten hör inte dit, dvs arrangemanget av bilden är inte intressant.
          - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet.
          - Han sa att eftersom jag hade betalt 1 bild och fått den andra på köpet, så ansåg han att jag inte hade rätt att reklamera.
          - Han var inte intresserad av att ersätta mig med 50% av vad jag betalt.
          - Han var heller inte intresserad av att erbjuda en ny fotosession för att rätta till det som jag inte var nöjd med.

Saken är den att han är näringsidkare och jag kund. Här gäller köptrygghetslagen.
          Eftersom jag inte hade någon möjlighet att se bilderna i förväg innan jag betalade och heller inte chans att få välja vilka bilder jag ville ha - så är han skyldig att låta köpet återgå om kunden inte är nöjd.

När jag pratade med honom så angav han tonen ganska så snart och blev mycket otrevlig emot mig, höjde rösten och pratade i mun på mig. Att han även antydde oförskämdheter gjorde knappast saken bättre.

Det sista jag sa till honom är att jag kommer gå vidare med detta ärende till konsumentombudsmannen samt att jag kommer göra ett skriftligt klagomål till honom.

Jag vill nu varna för denna fotograf som jag anser inte är ett dugg seriös.

Citera
          Reserv
          Inlägg 09-02-2007, 19:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Härligt att se dig gumman wub.gif Visst har du rätt, glöm inte ARN heller, du ska ha pengarna tillbaka, en bakgrund får aldrig dra blickarna till sig, det är objektet som ska synas. Stå på dig gumman, ge den jä**ln va´han tål rolleyes.gif wub.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 09-02-2007, 19:39
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Reserv @ 09-02-2007, 19:29)
          Härligt att se dig gumman wub.gif Visst har du rätt, glöm inte ARN heller, du ska ha pengarna tillbaka, en bakgrund får aldrig dra blickarna till sig, det är objektet som ska synas. Stå på dig gumman, ge den jä**ln va´han tål rolleyes.gif wub.gif

laugh.gif Tack för välkomnandet.
          Jadå...än är inte sista ordet sagt. wink.gif

Citera
          Alba
          Inlägg 09-02-2007, 19:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Hej Scrollan.
          Stå på dig - jag håller tummarna

Citera
          AnitaO
          Inlägg 09-02-2007, 21:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Och jag är också glad att se sig smile.gif wub.gif
          Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året.
          Kommer från Stockholm?
          Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Kathy
          Inlägg 09-02-2007, 21:35
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:34)
          Och jag är också glad att se sig smile.gif wub.gif
          Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året.
          Kommer från Stockholm?
          Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck.

Skärholmen?

Citera
          AnitaO
          Inlägg 09-02-2007, 21:36
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 21:35)
          CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:34)
          Och jag är också glad att se sig  :)  :wub:
          Kommer från Stockholm?

Skärholmen?

Ja, då är det nog samma sad.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Kathy
          Inlägg 09-02-2007, 21:39
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:36)
          Ja, då är det nog samma sad.gif

En klåpare, otrevlig och oseriös. Anlita honom inte.

Citera
          Betty
          Inlägg 09-02-2007, 22:10
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21)
          När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. //....o.s.v.

*vink, vink*, - glad att se dig... smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Kathy
          Inlägg 10-02-2007, 08:39
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Betty @ 09-02-2007, 22:10)
          *vink, vink*, - glad att se dig... smile.gif

Tack. wub.gif

Ja, synd att jag skulle börja med ett sånt här inlägg......men jag blev så in i förb............. efter av att ha pratat med "fotografen" igår.
          Har föresten fått erbjudande ifrån en jurist att fomulera brevet till honom. Den uppfödaren var också på NERKs utställning.
          (det lönar sig att skriva på olika forum wink.gif )

Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd.

Citera
          yenny
          Inlägg 10-02-2007, 23:28
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Va trist att du fått så dåliga bilder sad.gif Men det är bra att du tar tag i saken så att fler slipper råka ut för fotografen.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Klura
          Inlägg 11-02-2007, 10:08
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

CITAT (Scrollan @ 10-02-2007, 08:39)
          Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd.

Då kan man ju undra vad han tjafsar om?? Förstår han inte vad han själv har skrivit wacko.gif

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          AnitaO
          Inlägg 11-02-2007, 10:15
          Länk hit: #13

Medlem

- Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet.

Den kommentaren är ju bara för bra.
          Vad gör han på en kattutställning då?
          Det finns fotografer som är väldigt duktiga på att fotografera djur, och det är ju inte djuren som ska lära sig att bli fotograferade, utan fotografen som ska lära sig att fotografera djur wacko.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Kathy
          Inlägg 11-02-2007, 14:51
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Klura @ 11-02-2007, 10:08)
          CITAT (Scrollan @ 10-02-2007, 08:39)

Då kan man ju undra vad han tjafsar om?? Förstår han inte vad han själv har skrivit wacko.gif

Nej...ibland är det svårt att förstå. rolleyes.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 11-02-2007, 14:55
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 11-02-2007, 10:15)

Den kommentaren är ju bara för bra.
          Vad gör han på en kattutställning då?

Jaaa.....det börjar jag också fundera över.... unsure.gif

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 14-02-2007, 00:48
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Kontakta Nerikes Kattklubb som anordande utställningen! Berätta om den usla fotografen så dom får veta hurdan han är och inte tar dit honom någon mer gång!

Antagligen är det flera som har reagerat men det är inte säkert att det har kommit till arrangörens kännedom och då kan de ju inte säga nej nästa gång han vill tjäna en hacka på kassa bilder! mad.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 14-02-2007, 10:35
          Länk hit: #17

Medlem

Ordförande för NERKs kattklubb blev kontaktad direkt och hon har gått ut offentligt och sagt att den här fotografen är inte längre välkommen till dem.
          Det har tillkommit kattägare som åkt på samma erfarenheter av bildkvalité och bemötande som jag, vilket gör att det jag råkat ut för är inte unikt för den här fotografen.

Citera
          rabalder
          Inlägg 19-02-2007, 20:37
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 5 717

När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där.
          Det fanns ingen chans till förhandsvisning av de fotograferade bilderna och fotografen ville även ha betalt i förskott. Att välja bland de bilder som togs, fick vi inte heller utan vi fick förlita oss till hans professionalism.

Fotona kom i förra veckan och jag är inte nöjd med dem. Jag ringde direkt till fotografen och lämnade meddelande på hans telefonsvarare och blev uppringd i eftermiddags.

Han plockade fram kopior av våra bilder för att kunna hänga med i mina åsikter, där jag inte var nöjd.

1. Bild 1 är felaktigt beskuren vilket syns på att ena prisrosetten har delvis kommit utanför bilden.
          2. Fotografen håller kameran snett vilket borde kan kunnat beskurits innan kopieringen skedde.
          3. Samma bild har defekt i bakgrunden (veck i fonden) vilket inte editerats bort i något bildprogram, detta stör eftersom det drar blicken från katterna.
          4. På bild 2 så tittar ena katten bort och den andra katten är precis på väg att hoppa ner från bordet.
          5. På bild 2 ser man för mycket av underlaget som katterna sitter på vilket gör att ena kattens rygg endast har några millimeter kvar till bildens övre kant.

Jag berättade att jag har haft en proffsfotograf som har tittat på bilderna för att få en objektiv bedömning och hon tyckte att jag skulle reklamera dem.

- Han höll med om allt jag påpekade, men menade på att det är katterna som är fotograferade och det är dem man ska titta på, helheten hör inte dit, dvs arrangemanget av bilden är inte intressant.
          - Han sa att eftersom jag hade betalt 1 bild och fått den andra på köpet, så ansåg han att jag inte hade rätt att reklamera.
          - Han var inte intresserad av att ersätta mig med 50% av vad jag betalt.
          - Han var heller inte intresserad av att erbjuda en ny fotosession för att rätta till det som jag inte var nöjd med.

Saken är den att han är näringsidkare och jag kund. Här gäller köptrygghetslagen.
          Eftersom jag inte hade någon möjlighet att se bilderna i förväg innan jag betalade och heller inte chans att få välja vilka bilder jag ville ha - så är han skyldig att låta köpet återgå om kunden inte är nöjd.

När jag pratade med honom så angav han tonen ganska så snart och blev mycket otrevlig emot mig, höjde rösten och pratade i mun på mig. Att han även antydde oförskämdheter gjorde knappast saken bättre.

Det sista jag sa till honom är att jag kommer gå vidare med detta ärende till konsumentombudsmannen samt att jag kommer göra ett skriftligt klagomål till honom.

Jag vill nu varna för denna fotograf som jag anser inte är ett dugg seriös.

Nämen är det kattfolk här också!! jag var dum som fotade där med. jag skickade tillbaka bilderna biggrin.gif

--------------------
          Livet är för kort, för att inte njuta varje dag!
          ( går kanske inte alltid...)

Citera
          Kathy
          Inlägg 02-11-2007, 14:03
          Länk hit: #19

Medlem

Senaste nytt om den oseriöse fotografen.

Då:
          Vi fick katterna fotograferade, betalade på plats och därefter fick bilderna hemskickade då de var klara.
          Tillsammans med bilderna medföljer en informationslapp om att man har bilderna till påseende och om man inte vill ha bilderna så returnerar man dem inom 10 dagar med bifogad lapp för underskrift.

Det gjorde vi.

Nu:
          Nu har vi skickat ett brev till fotografen om att vi vill ha tillbaka våra pengar, eftersom han inte har återbetalat dem.
          Brevet kom i retur om att han ville ha kvittot.
          Vi tog en kopia på kvittot och skickade det till honom.
          Idag kom ett brev ifrån honom där han skrev "tack för kvittot men vi har inget avtal om öppet köp".

Just nu har han bilder, kvitto och våra pengar.

Citera
          Ciczi
          Inlägg 02-11-2007, 14:10
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jävla skitstövel... ranting.gif den där fotografen...

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon